Наети лица
Икономически дейности | Евростат код | Тримесечия на 2024 година | |||
---|---|---|---|---|---|
І | ІІ | ІІІ | IV | ||
Промишленост - общо | B_TO_E36 | 521 015 | 512 819 | ||
Продукти за междинно потребление | MIG_ING | 153 826 | 151 753 | ||
Енергийни продукти | MIG_NRG | 54 099 | 53 674 | ||
Инвестиционни продукти | MIG_CAG | 112 790 | 111 349 | ||
Потребителски дълготрайни продукти | MIG_DCOG | 28 046 | 27 772 | ||
Потребителски недълготрайни продукти | MIG_NDCOG | 172 254 | 168 271 | ||
Добивна промишленост | B | 18 502 | 18 231 | ||
Преработваща промишленост | C | 458 060 | 450 448 | ||
Производство и разпределение на електрическа и топлоенергия и газ | D | 28 875 | 28 539 | ||
Събиране, пречистване и доставяне на води | E36 | 15 578 | 15 601 | ||
Строителство | F | 127 960 | 129 076 | ||
Търговия; ремонт на автомобили и мотоциклети | G | 384 337 | 388 606 | ||
Търговия на едро и дребно с автомобили и мотоциклети, техническо обслужване и ремонт | G45 | 34 857 | 34 961 | ||
Търговия на едро, без търговията с автомобили и мотоциклети | G46 | 141 531 | 142 109 | ||
Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети | G47 | 207 949 | 211 536 | ||
Търговия на дребно, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали | G47_X_G473 | 194 637 | 197 894 | ||
Бизнес услуги (с изкл. на търговията, финансовите и застрахователни дейности) | H-N_X_K | 548 432 | 572 905 | ||
Транспорт, складиране и пощи - общо | H | 140 709 | 140 549 | ||
Хотелиерство и ресторантьорство | I | 98 131 | 121 906 | ||
Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; Далекосъобщения - общо | J | 125 105 | 124 614 | ||
Операции с недвижими имоти | L | 20 143 | 20 353 | ||
Юридически; счетоводни; консултантски; архитектурни; инжинерни; рекламни и други професионални дейности | M_STS | 67 130 | 67 137 | ||
Административни и спомагателни дейности | N | 97 214 | 98 346 | ||
* Предварителни данни |
Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)
Контакт | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Организация | Национален статистически институт | |||||||||||||||||||||||||||
Отдел | „Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“ | |||||||||||||||||||||||||||
Лице за контакт | Тодор Давидков | |||||||||||||||||||||||||||
Длъжност | началник на отдел | |||||||||||||||||||||||||||
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 | |||||||||||||||||||||||||||
Електронна поща | ||||||||||||||||||||||||||||
Телефон | +359 2 9857 568 | |||||||||||||||||||||||||||
Факс | ||||||||||||||||||||||||||||
Актуализиране на метаданните | ||||||||||||||||||||||||||||
Дата на потвърждаване | 19 февруари 2024 г. | |||||||||||||||||||||||||||
Дата на публикуване | 19 февруари 2024 г. | |||||||||||||||||||||||||||
Дата на последно актуализиране | 19 февруари 2024 г. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическо представяне | ||||||||||||||||||||||||||||
Описание на данните | Данните се събират от предприятия и организации, извършващи дейност на територията на страната. Основен източник на информация е счетоводната документация на предприятието (ведомости за заплати, трудови договори, таблици за явяванията и неявяванията на работа и други). | |||||||||||||||||||||||||||
Използвани класификации | · Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003); · Класификация на икономическите дейности (КИД-2008); · Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE); · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS); · Национална класификация на професиите и длъжностите. | |||||||||||||||||||||||||||
Обхват | Наблюдават се предприятия от всички икономически дейности, назависимо от формата на собственост и източника на финансиране, които имат поне едно наето лице по трудово или служебно правоотношение през отчетния период. | |||||||||||||||||||||||||||
Понятия и дефиниции | Наети лица са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда и в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена в определен обем и качество работа, независимо дали договорът за наемане е постоянен или временен, на пълно или непълно работно време. Средният списъчен брой на наетите за един месец е сумата от списъчния брой на наетите за всеки календарен ден от месеца (включително празничните и почивните дни) разделена на броя на календарните дни през отчетния месец. Списъчният брой на наетите за почивните и празничните дни се приема за равен на списъчния брой от последния работен ден (преди съответния почивен или празничен ден). Средният списъчен брой на лицата наети на непълно работно време се преизчислява към пълна заетост въз основа на установената в трудовия договор на лицето продължителност на работното време. Брутна работна заплата е възнаграждението, което лицето получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за: основна заплата за отработено време или извършена работа; възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС; възнаграждение за извънреден труд; допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и други съгласно КТ или договорени чрез колективен трудов договор; допълнително материално стимулиране под формата на месечни, тримесечни и годишни премии. Средната месечна брутна работна заплата се изчислява като начислените средства за работна заплата за отчетния месец се разделят на средния списъчен брой на наетите по трудово правоотношение без лицата в отпуск по майчинство. Заето работно място е място в предприятието, на което е назначено лице по трудово или служебно правоотношение, вкл. лицата по ПМС № 66 от 1996г., ПМС № 212 от1993 г. и наетите по програми и мерки по условията на Закона за насърчаване на заетостта. Броят на заетите работни места се изразява чрез списъчния брой на наетите по трудово и служебно правоотношение лица в последния ден на отчетното тримесечие без дългосрочно отсъстващите за период по-голям от три месеца, като лица в отпуск по майчинство, в отпуск по болест, в неплатен отпуск. Свободно работно място може да бъде новосъздадено, незаето или място, което ще се оваканти, за което са изпълнени следните две условия: 1/ работодателят предприема активни стъпки да намери подходящ кандидат извън предприятието и е готов да предприеме и нови такива; 2/ работодателят възнамерява да попълни веднага или в близко бъдеще. Под "активни стъпки" се разбира обявяване на мястото за свободно в бюрата по труда; даване на обяви във вестници, интернет, телевизия; обявяване на конкурси; директно свързване с възможни кандидати. Под "близко бъдеще" се разбира 3-месечен период. Коефициент на свободните работни места - съотношението между свободните работни места и сумата от заетите и свободните работни места. Индекс на разходите на работодателите за труд е дефиниран като Ласперов индекс на разходите на работодателите за един отработен час, изчисляван при постоянна база 2020 г.=100 и на ниво сектор (еднозначен буквен код) от Класификацията на икономическите дейности (КИД 2008). | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа единица | Единици на наблюдение са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България и имат поне едно наето лице по трудово или служебно правоотношение през отчетния период. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа съвкупност | Статистиката на наетите лица, средната работна заплата и работните места - се отнася за предприятията с поне едно наето лице, независимо от икономическата дейност, формата на собственост и източник на финансиране. Индексът на разходите на работодателите за труд се отнася за предприятия с поне едно наето лице в икономическите дейности, попадащи в сектори от B до S на КИД-2008, включително сектор О „Държавно управление”. | |||||||||||||||||||||||||||
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. | |||||||||||||||||||||||||||
Времеви обхват | 2000 – 2023 | |||||||||||||||||||||||||||
Базисен период | · Статистиката на наетите лица, средната работна заплата и работните места и коефициента на свободните работни места - не се прилага; · Индекс на разходите на работодателите за труд - 2020 година. | |||||||||||||||||||||||||||
Мерна единица | ||||||||||||||||||||||||||||
· Наети лица – списъчен брой към края на месеца; · Средна работна заплата – левове; · Работни места – списъчен брой към края на месеца; · Коефициент на свободните работни места – процент; · Индекс на разходите на работодателите за труд – процент. | ||||||||||||||||||||||||||||
Отчетен период | ||||||||||||||||||||||||||||
Тримесечие, като изследваните показатели се събират за всеки от месеците на тримесечието. | ||||||||||||||||||||||||||||
Нормативна база | ||||||||||||||||||||||||||||
Нормативни документи и други споразумения | · Закон за статистиката; · Национална статистическа програма; · Регламент № 450/2003 на Съвета и Европейския Парламент относно тримесечния индекс на разходите за труд; · Регламент на Комисията № 1216/2003 за внедряване на Регламент № 450/2003; · Регламент № 453/2008 на Съвета и Европейския Парламент относно тримесечната статистика на свободните работни места; · Регламент № 1062/2008 относно процедурите по сезонно изглаждане и отчетните доклади по качеството за статистика на свободните работни места; · Регламент № 19/2009 относно дефиницията за свободно работно място, периода за събиране на данни и форматите за изпращане на данните. | |||||||||||||||||||||||||||
Споделяне на данни | Не се прилага. | |||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност | ||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. | |||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. | |||||||||||||||||||||||||||
Политика по разпространение | ||||||||||||||||||||||||||||
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация за наетите лица, средната работна заплата, индекса на разходите за труд и работните места се публикува четири пъти в годината. | |||||||||||||||||||||||||||
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 | |||||||||||||||||||||||||||
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. | |||||||||||||||||||||||||||
Честота на разпространение | ||||||||||||||||||||||||||||
Тримесечно | ||||||||||||||||||||||||||||
Достъпност и яснота | ||||||||||||||||||||||||||||
Прессъобщения | Прессъобщения с основните резултати от наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд се публикуват на интернет сайта на НСИ, съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Публикации | Статистически справочник | |||||||||||||||||||||||||||
Онлайн база данни | Подробни резултати от изследването са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Краткосрочна статистика: https://www.nsi.bg/bg/node/3918 Информационна система ИНФОСТАТ на НСИ: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=93 | |||||||||||||||||||||||||||
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: https://www.nsi.bg/bg/node/575 | |||||||||||||||||||||||||||
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Методологични документи | Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала. | |||||||||||||||||||||||||||
Документация за качеството | · Доклад за качеството на индекс на разходите на работодателите за труд; · Доклад за качеството на статистка на свободните работни места. | |||||||||||||||||||||||||||
Управление на качеството | ||||||||||||||||||||||||||||
Осигуряване на качеството | Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. | |||||||||||||||||||||||||||
Оценка на качеството | Доклади по качеството за индекс на разходите на работодателите за труд и на статистика на свободните работни места се изготвят до края на месец август на съответната година. | |||||||||||||||||||||||||||
Приложимост | ||||||||||||||||||||||||||||
Потребности на потребителите | Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от изследването могат да се класифицират в няколко групи: · национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции; · международни институции – Евростат, МОТ и др. · социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели; · частни институции и предприятия, включително медии; · изследователи и студенти. Вътрешни за НСИ потребители: други отдели занимаващи се с наблюдението на работната сила, Национални сметки и т.н. | |||||||||||||||||||||||||||
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. | |||||||||||||||||||||||||||
Пълнота | Относно статистика на свободните работни места и индексът на разходите за труд се предоставят данни по всички необходими разбивки. Данните в областта на статистиката на наетите лица и средната работна заплата се отнасят за цялата страна и всички икономически дейности. | |||||||||||||||||||||||||||
Точност и надеждност | ||||||||||||||||||||||||||||
Обща точност | Общата точност на резултатите от изследването зависи от: · Броя на наблюдаваните единици. Всяко тримесечие се наблюдават приблизително около 18 хил. предприятия, като до 2007 година наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и репрезентативно за частния сектор. От първо тримесечие на 2008 година училищата и детските градини от обществения сектор се наблюдават извадково, а не изчерпателно. Извадката от предприятията в частния сектор се формира на принципа на простия случаен подбор, като критериите, по които се стратифицира генералната съвкупност от предприятията са: икономическа дейност, размер на предприятието според броя на наетите лица и териториален признак. Обемът на извадката от предприятия според броя наети лица е както следва: от 1 до 49 наети лица - 5 %, от 50 до 99 наети лица - 40 %, предприятията с над 100 наети се наблюдават изчерпателно; · Използваната рамка на изследването. За формиране на целевата съвкупност, от която да се излъчи извадка за изследването са използвани данните за предприятията и броя на наетите лица от изчерпателното Годишно наблюдение на заетите лица, отработеното време, средствата за заплати и други разходи за труд за период t-2. При процедурите по претеглянето на данните от извадката, параметрите на генералната съвкупност са актуализирани с информацията от административни източници; · Използвания инструментариум на изследването. Въпросникът на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2012 данните се събират чрез информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки; · Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени приблизително 85 аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез 25 допълнителни контрола, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица). | |||||||||||||||||||||||||||
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели. За трето тримесечие на 2022 г. за частния сектор на икономиката те са:
| |||||||||||||||||||||||||||
Неизвадкови грешки | Относителният дял на неполучените отговори от предприятията, попаднали в извадката за трето тримесечие на 2022 г., е 5.8%. Основните причини за неполучени отговори от една страна са следствие от липсата на актуална рамка на изследването към момента на формиране на извадката (напр. преструктурирани, закрити или без дейност в отчетния период единици) и от друга страна отказ от участие в изследването или неустановен контакт. За неутрализиране на грешките произтичащи от липсата на отговор на част от единиците, попаднали в извадката, теглата за възпроизвеждане се преизчисляват с броя на отговорилите единици и в допълнение се използва информация от административни източници. | |||||||||||||||||||||||||||
Навременност и точност на представяне | ||||||||||||||||||||||||||||
Навременност | Месечните и тримесечните данни за средната работна заплата, броя на наетите по трудово или служебно правоотношение, свободните работни места и коефициентът на свободни работни места се публикуват 40 дни след края на І-во, ІІ-ро и ІІІ-то тримесечие и 45 дни след края на ІV-то тримесечие. Индексът на разходите на работодателите за труд се публикува 80 дни след края на тримесечието. | |||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне | Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност и сравнимост | ||||||||||||||||||||||||||||
Географска сравнимост | Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS. Индексът на разходите на работодателите за труд и статистика на работните места и коефициентът на свободни работни места са съпоставими и на европейско ниво. | |||||||||||||||||||||||||||
Сравнимост във времето | Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. До 2007 г. се прилага Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003), а от началото на 2008 г. влиза в сила нова Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), което води до прекъсване на динамичния ред по икономически дейности за наетите лица и средната работна заплата. Показателят индекс на разходите на работодателите за труд е преизчислен съгласно новата класификация на икономическите дейности до 2000 година. | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между предметни области | Съпоставимост на данните за наетите лица между Наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Наблюдението на работната сила Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред. Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите. Съпоставимост на данните между Наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима оценка, в резултат на което данните за наетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Съществуват и различия в дефинициите и обхвата на показателите компенсация на наетите за един отработен час и индекс на разходите на работодателите за труд. В показателя компенсация на наетите се включват разходи за заетост, които не са включени при изчислението на индекса на разходите за труд като: плащания под формата на хонорари, комисионни и други разходи за различни от обхванатите от кодекса на труда договори за заетост; финансирани стипендии и част от дневните плащания за командировки. В системата на националните сметки се правят и допълнителни оценки на плащанията в натура, както и корекции за трудови разходи в скритата икономика. | |||||||||||||||||||||||||||
Вътрешна съгласуваност | Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани. | |||||||||||||||||||||||||||
Разходи и натовареност | ||||||||||||||||||||||||||||
Не се прави изследване за натовареността на респондентите. | ||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните | ||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - политика | Процесът на ревизиране се изразява в представяне на различни количествени оценки за един и същ показател. Основната цел на ревизирането на текущите данни за всеки период е да бъдат публикувани най-добрите оценки към даден момент чрез използването на по-късна информация, основана на по-изчерпателни и с по-голяма достоверност и качество източници, което да доведе до подобрение в качеството на данните. | |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - практика | В генералната съвкупност, от която е формирана извадката за наблюдението през година t, са включени всички частни фирми, представили годишен отчет за дейността си през година t-2, и приватизираните предприятия през година t-1. Поради голямата разлика във времето (от две години) се налага извършването на две ревизии на месечните данни. Първата е при обявяването на годишни окончателни данни за година t-1. Тя има за цел актуализиране на генералната съвкупност, от която е направена извадката в частния сектор. Втората ревизия се налага поради невъзможността за своевременно обхващане на новосъздадените през година t фирми. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа обработка | ||||||||||||||||||||||||||||
Източници на данни | Източник на данни е тримесечното изследване на Наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд. | |||||||||||||||||||||||||||
Честота на събиране на данни | Тримесечно | |||||||||||||||||||||||||||
Събиране на данни | До 2007 година наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и репрезентативно за частния сектор. От първо тримесечие на 2008 година и училищата и детските градини от обществения сектор се наблюдават извадково, а не изчерпателно. | |||||||||||||||||||||||||||
Валидиране на данни | Данните се валидират на три етапа:
| |||||||||||||||||||||||||||
Обработка на данни | Обработката на данните преминава през следните етапи:
| |||||||||||||||||||||||||||
Изглаждане | Данните за тримесечния индекс на разходите на работодателите за труд се публикуват в следните три форми:
| |||||||||||||||||||||||||||
Коментар |
Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Организация | Национален статистически институт | |||||||||||||||||||||||||||
Отдел | „Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“ | |||||||||||||||||||||||||||
Лице за контакт | Тодор Давидков | |||||||||||||||||||||||||||
Длъжност | началник на отдел | |||||||||||||||||||||||||||
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 | |||||||||||||||||||||||||||
Електронна поща | ||||||||||||||||||||||||||||
Телефон | +359 2 9857 568 | |||||||||||||||||||||||||||
Факс | ||||||||||||||||||||||||||||
Статистическо представяне | ||||||||||||||||||||||||||||
Описание на данните | Данните се събират от предприятия и организации, извършващи дейност на територията на страната. Основен източник на информация е счетоводната документация на предприятието (ведомости за заплати, трудови договори, таблици за явяванията и неявяванията на работа и други). | |||||||||||||||||||||||||||
Използвани класификации | · Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003); · Класификация на икономическите дейности (КИД-2008); · Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE); · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS); · Национална класификация на професиите и длъжностите. | |||||||||||||||||||||||||||
Обхват | Наблюдават се предприятия от всички икономически дейности, назависимо от формата на собственост и източника на финансиране, които имат поне едно наето лице по трудово или служебно правоотношение през отчетния период. | |||||||||||||||||||||||||||
Понятия и дефиниции | Наети лица са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда и в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена в определен обем и качество работа, независимо дали договорът за наемане е постоянен или временен, на пълно или непълно работно време. Средният списъчен брой на наетите за един месец е сумата от списъчния брой на наетите за всеки календарен ден от месеца (включително празничните и почивните дни) разделена на броя на календарните дни през отчетния месец. Списъчният брой на наетите за почивните и празничните дни се приема за равен на списъчния брой от последния работен ден (преди съответния почивен или празничен ден). Средният списъчен брой на лицата наети на непълно работно време се преизчислява към пълна заетост въз основа на установената в трудовия договор на лицето продължителност на работното време. Брутна работна заплата е възнаграждението, което лицето получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за: основна заплата за отработено време или извършена работа; възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС; възнаграждение за извънреден труд; допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и други съгласно КТ или договорени чрез колективен трудов договор; допълнително материално стимулиране под формата на месечни, тримесечни и годишни премии. Средната месечна брутна работна заплата се изчислява като начислените средства за работна заплата за отчетния месец се разделят на средния списъчен брой на наетите по трудово правоотношение без лицата в отпуск по майчинство. Заето работно място е място в предприятието, на което е назначено лице по трудово или служебно правоотношение, вкл. лицата по ПМС № 66 от 1996г., ПМС № 212 от1993 г. и наетите по програми и мерки по условията на Закона за насърчаване на заетостта. Броят на заетите работни места се изразява чрез списъчния брой на наетите по трудово и служебно правоотношение лица в последния ден на отчетното тримесечие без дългосрочно отсъстващите за период по-голям от три месеца, като лица в отпуск по майчинство, в отпуск по болест, в неплатен отпуск. Свободно работно място може да бъде новосъздадено, незаето или място, което ще се оваканти, за което са изпълнени следните две условия: 1/ работодателят предприема активни стъпки да намери подходящ кандидат извън предприятието и е готов да предприеме и нови такива; 2/ работодателят възнамерява да попълни веднага или в близко бъдеще. Под "активни стъпки" се разбира обявяване на мястото за свободно в бюрата по труда; даване на обяви във вестници, интернет, телевизия; обявяване на конкурси; директно свързване с възможни кандидати. Под "близко бъдеще" се разбира 3-месечен период. Коефициент на свободните работни места - съотношението между свободните работни места и сумата от заетите и свободните работни места. Индекс на разходите на работодателите за труд е дефиниран като Ласперов индекс на разходите на работодателите за един отработен час, изчисляван при постоянна база 2020 г.=100 и на ниво сектор (еднозначен буквен код) от Класификацията на икономическите дейности (КИД 2008). | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа единица | Единици на наблюдение са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България и имат поне едно наето лице по трудово или служебно правоотношение през отчетния период. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа съвкупност | Статистиката на наетите лица, средната работна заплата и работните места - се отнася за предприятията с поне едно наето лице, независимо от икономическата дейност, формата на собственост и източник на финансиране. Индексът на разходите на работодателите за труд се отнася за предприятия с поне едно наето лице в икономическите дейности, попадащи в сектори от B до S на КИД-2008, включително сектор О „Държавно управление”. | |||||||||||||||||||||||||||
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. | |||||||||||||||||||||||||||
Времеви обхват | 2000 – 2023 | |||||||||||||||||||||||||||
Базисен период | · Статистиката на наетите лица, средната работна заплата и работните места и коефициента на свободните работни места - не се прилага; · Индекс на разходите на работодателите за труд - 2020 година. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа обработка | ||||||||||||||||||||||||||||
Източници на данни | Източник на данни е тримесечното изследване на Наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд. | |||||||||||||||||||||||||||
Честота на събиране на данни | Тримесечно | |||||||||||||||||||||||||||
Събиране на данни | До 2007 година наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и репрезентативно за частния сектор. От първо тримесечие на 2008 година и училищата и детските градини от обществения сектор се наблюдават извадково, а не изчерпателно. | |||||||||||||||||||||||||||
Валидиране на данни | Данните се валидират на три етапа:
| |||||||||||||||||||||||||||
Обработка на данни | Обработката на данните преминава през следните етапи:
| |||||||||||||||||||||||||||
Изглаждане | Данните за тримесечния индекс на разходите на работодателите за труд се публикуват в следните три форми:
| |||||||||||||||||||||||||||
Управление на качеството | ||||||||||||||||||||||||||||
Осигуряване на качеството | Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. | |||||||||||||||||||||||||||
Оценка на качеството | Доклади по качеството за индекс на разходите на работодателите за труд и на статистика на свободните работни места се изготвят до края на месец август на съответната година. | |||||||||||||||||||||||||||
Приложимост | ||||||||||||||||||||||||||||
Потребности на потребителите | Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от изследването могат да се класифицират в няколко групи: · национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции; · международни институции – Евростат, МОТ и др. · социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели; · частни институции и предприятия, включително медии; · изследователи и студенти. Вътрешни за НСИ потребители: други отдели занимаващи се с наблюдението на работната сила, Национални сметки и т.н. | |||||||||||||||||||||||||||
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. | |||||||||||||||||||||||||||
Пълнота | Относно статистика на свободните работни места и индексът на разходите за труд се предоставят данни по всички необходими разбивки. Данните в областта на статистиката на наетите лица и средната работна заплата се отнасят за цялата страна и всички икономически дейности. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на данните | 100% за информацията за наети лица, средна работна заплата и свободни работни места. 75% за индекс на разходите за труд | |||||||||||||||||||||||||||
Точност и надеждност | ||||||||||||||||||||||||||||
Обща точност | Общата точност на резултатите от изследването зависи от: · Броя на наблюдаваните единици. Всяко тримесечие се наблюдават приблизително около 18 хил. предприятия, като до 2007 година наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и репрезентативно за частния сектор. От първо тримесечие на 2008 година училищата и детските градини от обществения сектор се наблюдават извадково, а не изчерпателно. Извадката от предприятията в частния сектор се формира на принципа на простия случаен подбор, като критериите, по които се стратифицира генералната съвкупност от предприятията са: икономическа дейност, размер на предприятието според броя на наетите лица и териториален признак. Обемът на извадката от предприятия според броя наети лица е както следва: от 1 до 49 наети лица - 5 %, от 50 до 99 наети лица - 40 %, предприятията с над 100 наети се наблюдават изчерпателно; · Използваната рамка на изследването. За формиране на целевата съвкупност, от която да се излъчи извадка за изследването са използвани данните за предприятията и броя на наетите лица от изчерпателното Годишно наблюдение на заетите лица, отработеното време, средствата за заплати и други разходи за труд за период t-2. При процедурите по претеглянето на данните от извадката, параметрите на генералната съвкупност са актуализирани с информацията от административни източници; · Използвания инструментариум на изследването. Въпросникът на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2012 данните се събират чрез информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки; · Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени приблизително 85 аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез 25 допълнителни контрола, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица). | |||||||||||||||||||||||||||
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели. За трето тримесечие на 2022 г. за частния сектор на икономиката те са:
| |||||||||||||||||||||||||||
Показатели за извадкови грешки |
| |||||||||||||||||||||||||||
Неизвадкови грешки | Относителният дял на неполучените отговори от предприятията, попаднали в извадката за трето тримесечие на 2022 г., е 5.8%. Основните причини за неполучени отговори от една страна са следствие от липсата на актуална рамка на изследването към момента на формиране на извадката (напр. преструктурирани, закрити или без дейност в отчетния период единици) и от друга страна отказ от участие в изследването или неустановен контакт. За неутрализиране на грешките произтичащи от липсата на отговор на част от единиците, попаднали в извадката, теглата за възпроизвеждане се преизчисляват с броя на отговорилите единици и в допълнение се използва информация от административни източници. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки на обхвата | В обхвата на изследването са всички единици с едно и повече наети лица. В извадката на изследването са попаднали 300 предприятия (1.5% от всички единици в извадката), които за наблюдавания период не принадлежат към целевата съвкупност за наблюдение (закрити или без нает персонал). | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на свръхобхват | 1.5% | |||||||||||||||||||||||||||
Дял на общите единици | Административния регистър на осигурените лица се използва за намаляване броя на неотговорилите единици. Данни за около 560 предприятия (2.7%) се импутират всяко тримесечие поради липса на отговор. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки при измерването | Информацията за средния списъчен брой на наетите лица в предприятието се събира в цели числа. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки поради липса на отговор | Основните причини за неотговаряне са по-скоро поради използването на неактуална генерална съвкупност (включване в извадката на предприятия с прекратена дейности или без наети лица), отколкото пряк отказ от подаване на информация. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговорили единици от съвкупността | 5.8% | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се изчислява. Всички основни променливи за обвързани с логически и аритметични контроли. При липса на информация за основна променлива отчетът на предприятието се счита за непопълнен. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки при обработката | След обединяване на данните на национално ниво се прави проверка за наличие на дублирани записи и при установени такива те се отстраняват от базата данни. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на импутация | Данни за около 250 предприятия (1.2%) се импутират всяко тримесечие поради липса на отговор. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки, свързани с допусканията на модела | ||||||||||||||||||||||||||||
Сезонно изглаждане | Данните за тримесечния индекс на разходите на работодателите за труд се публикуват в следните три форми:
| |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - политика | Процесът на ревизиране се изразява в представяне на различни количествени оценки за един и същ показател. Основната цел на ревизирането на текущите данни за всеки период е да бъдат публикувани най-добрите оценки към даден момент чрез използването на по-късна информация, основана на по-изчерпателни и с по-голяма достоверност и качество източници, което да доведе до подобрение в качеството на данните. | |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - практика | В генералната съвкупност, от която е формирана извадката за наблюдението през година t, са включени всички частни фирми, представили годишен отчет за дейността си през година t-2, и приватизираните предприятия през година t-1. Поради голямата разлика във времето (от две години) се налага извършването на две ревизии на месечните данни. Първата е при обявяването на годишни окончателни данни за година t-1. Тя има за цел актуализиране на генералната съвкупност, от която е направена извадката в частния сектор. Втората ревизия се налага поради невъзможността за своевременно обхващане на новосъздадените през година t фирми. | |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - средна стойност | Наети лица - 3.2% Средна работна заплата - 0.2% | |||||||||||||||||||||||||||
Навременност и точност на представяне | ||||||||||||||||||||||||||||
Навременност | Месечните и тримесечните данни за средната работна заплата, броя на наетите по трудово или служебно правоотношение, свободните работни места и коефициентът на свободни работни места се публикуват 40 дни след края на І-во, ІІ-ро и ІІІ-то тримесечие и 45 дни след края на ІV-то тримесечие. Индексът на разходите на работодателите за труд се публикува 80 дни след края на тримесечието. | |||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - първи резултати | 40 дни след края на отчетното тримесечие | |||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - окончателни резултати | 24 месеца | |||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне | Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Няма закъснение между планираната дата на публикуване и датата на действителното публикуване на резултатите. | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност и сравнимост | ||||||||||||||||||||||||||||
Географска сравнимост | Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS. Индексът на разходите на работодателите за труд и статистика на работните места и коефициентът на свободни работни места са съпоставими и на европейско ниво. | |||||||||||||||||||||||||||
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага | |||||||||||||||||||||||||||
Сравнимост във времето | Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. До 2007 г. се прилага Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003), а от началото на 2008 г. влиза в сила нова Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), което води до прекъсване на динамичния ред по икономически дейности за наетите лица и средната работна заплата. Показателят индекс на разходите на работодателите за труд е преизчислен съгласно новата класификация на икономическите дейности до 2000 година. | |||||||||||||||||||||||||||
Дължина на съпоставимите динамични редове | 2000-2020 | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между предметни области | Съпоставимост на данните за наетите лица между Наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Наблюдението на работната сила Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред. Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите. Съпоставимост на данните между Наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима оценка, в резултат на което данните за наетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Съществуват и различия в дефинициите и обхвата на показателите компенсация на наетите за един отработен час и индекс на разходите на работодателите за труд. В показателя компенсация на наетите се включват разходи за заетост, които не са включени при изчислението на индекса на разходите за труд като: плащания под формата на хонорари, комисионни и други разходи за различни от обхванатите от кодекса на труда договори за заетост; финансирани стипендии и част от дневните плащания за командировки. В системата на националните сметки се правят и допълнителни оценки на плащанията в натура, както и корекции за трудови разходи в скритата икономика. | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Показателите за наети лица и разходи за възнаграждения са идентични по дефиниция и обхват(икономически дейности, територия, размер на предприятието) с показателите от годишното изчерпателно изследване "Заети лица, средства за работна заплата и други разходи за труд". | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност с националните сметки | Съпоставимост на данните между Наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима оценка, в резултат на което данните за наетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Съществуват и различия в дефинициите и обхвата на показателите компенсация на наетите за един отработен час и индекс на разходите на работодателите за труд. В показателя компенсация на наетите се включват разходи за заетост, които не са включени при изчислението на индекса на разходите за труд като: плащания под формата на хонорари, комисионни и други разходи за различни от обхванатите от кодекса на труда договори за заетост; финансирани стипендии и част от дневните плащания за командировки. В системата на националните сметки се правят и допълнителни оценки на плащанията в натура, както и корекции за трудови разходи в скритата икономика. | |||||||||||||||||||||||||||
Вътрешна съгласуваност | Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани. | |||||||||||||||||||||||||||
Достъпност и яснота | ||||||||||||||||||||||||||||
Прессъобщения | Прессъобщения с основните резултати от наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд се публикуват на интернет сайта на НСИ, съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Публикации | Статистически справочник | |||||||||||||||||||||||||||
Онлайн база данни | Подробни резултати от изследването са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Краткосрочна статистика: https://www.nsi.bg/bg/node/3918 Информационна система ИНФОСТАТ на НСИ: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=93 | |||||||||||||||||||||||||||
Таблици с данни - консултации | ||||||||||||||||||||||||||||
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: https://www.nsi.bg/bg/node/575 | |||||||||||||||||||||||||||
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Метаданни - консултации | Между 50 и 100 в рамките на една календарна година. | |||||||||||||||||||||||||||
Методологични документи | Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на метаданните | 100% | |||||||||||||||||||||||||||
Документи за качеството | · Доклад за качеството на индекс на разходите на работодателите за труд; · Доклад за качеството на статистка на свободните работни места. | |||||||||||||||||||||||||||
Разходи и натовареност | ||||||||||||||||||||||||||||
Не се прави изследване за натовареността на респондентите. | ||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност | ||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. | |||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. | |||||||||||||||||||||||||||
Коментар |
Наети лица и средна брутна работна заплата през третото тримесечие на 2022 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2022 г. намаляват с 1.4% спрямо края на юни 2022 г. и достигат 2.28 милиона.
През третото тримесечие на 2022 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 0.8% спрямо второто тримесечие на 2022 г. и достига 1 743 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през второто тримесечие на 2022 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2022 г. се увеличават с 1.5% спрямо края на март 2022 г. и достигат 2.31 милиона.
През второто тримесечие на 2022 г. средната брутна месечна работна заплата нараства със 7.8% спрямо първото тримесечие на 2022 г. и достига 1 730 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през първото тримесечие на 2022 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2022 г. се увеличават с 0.4% спрямо края на декември 2021 г. и достигат 2.27 милиона.
През първото тримесечие на 2022 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 1.2% спрямо четвъртото тримесечие на 2021 г. и достига 1 593 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през четвъртото тримесечие на 2021 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2021 г. намаляват с 0.7% спрямо края на септември 2021 г. и достигат 2.27 милиона.
През четвъртото тримесечие на 2021 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 6.1% спрямо третото тримесечие на 2021 г. и достига 1 612 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през третото тримесечие на 2021 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2021 г. намаляват с 1.0% спрямо края на юни 2021 г. и достигат 2.28 милиона.
През третото тримесечие на 2021 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 0.3% спрямо второто тримесечие на 2021 г. и достига 1 520 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през второто тримесечие на 2021 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2021 г. нарастват с 1.9% спрямо края на март 2021 г. и достигат 2.31 милиона.
През второто тримесечие на 2021 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 4.3% спрямо първото тримесечие на 2021 г. и достига 1 525 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през първото тримесечие на 2021 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2021 г. нарастват с 1.5% спрямо края на декември 2020 г. и достигат 2.26 милиона.
През първото тримесечие на 2021 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 1.7% спрямо четвъртото тримесечие на 2020 г. и достига 1 462 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през четвъртото тримесечие на 2020 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2020 г. намаляват с 0.9% спрямо края на септември 2020 г. и достигат 2.23 милиона.
През четвъртото тримесечие на 2020 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 4.7% спрямо третото тримесечие на 2020 г. и достига 1 437 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през третото тримесечие на 2020 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2020 г. се увеличават с 0.4% спрямо края на юни 2020 г. и достигат 2.25 милиона.
През третото тримесечие на 2020 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 2.7% спрямо вторoто тримесечие на 2020 г. и достига 1 373 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през второто тримесечие на 2020 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2020 г. намаляват с 1.0% спрямо края на март 2020 г. и достигат 2.24 милиона.
През второто тримесечие на 2020 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 1.5% спрямо първото тримесечие на 2020 г. и достига 1 337 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през първото тримесечие на 2020 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2020 г. намаляват с 1.1% спрямо края на декември 2019 г. и достигат 2.26 милиона.
През първото тримесечие на 2020 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 0.3% спрямо четвъртото тримесечие на 2019 г. и достига 1 317 лева.
...Наети лица и средна брутна работна заплата през четвъртото тримесечие на 2019 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2019 г. намаляват с 1.0% спрямо края на септември 2019 г. и достигат 2.29 милиона.
През четвъртото тримесечие на 2019 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 5.1% спрямо третото тримесечие на 2019 г. и достига 1 313 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2019 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2019 г. намаляват с 1.7% спрямо края на юни 2019 г. и достигат 2.31 милиона.
През третото тримесечие на 2019 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 0.9% спрямо второто тримесечие на 2019 г. и достига 1 249 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през второто тримесечие на 2019 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2019 г. се увеличават с 1.5% спрямо края на март 2019 г. и достигат 2.35 милиона.
През второто тримесечие на 2019 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 4.3% спрямо първото тримесечие на 2019 г. и достига 1 260 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през първото тримесечие на 2019 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2019 г. се увеличават с 1.1% спрямо края на декември 2018 г. и достигат 2.32 милиона.
През първото тримесечие на 2019 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 3.2% спрямо четвъртото тримесечие на 2018 г. и достига 1 208 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през четвъртото тримесечие на 2018 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2018 г. намаляват с 1.1% спрямо края на септември 2018 г. и достигат 2.29 милиона.
През четвъртото тримесечие на 2018 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 4.8% спрямо третото тримесечие на 2018 г. и достига 1 171 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2018 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2018 г. намаляват с 1.6% спрямо края на юни 2018 г. и достигат 2.32 милиона.
През третото тримесечие на 2018 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 0.7% спрямо второто тримесечие на 2018 г. и достига 1 117 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през второто тримесечие на 2018 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2018 г. нарастват с 1.8% спрямо края на март 2018 г. и достигат 2.35 милиона.
През второто тримесечие на 2018 г. средната брутна месечна работна заплата се увеличава с 4.5% спрямо първото тримесечие на 2018 г. и достига 1 125 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през първото тримесечие на 2018 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2018 г. нарастват с 1.5% спрямо края на декември 2017 г. и достигат 2.31 милиона.
През първото тримесечие на 2018 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 1.6% спрямо четвъртото тримесечие на 2017 г. и достига 1 077 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през четвъртото тримесечие на 2017 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2017 г. намаляват с 1.5% спрямо края на септември 2017 г. и достигат 2.28 милиона.
През четвъртото тримесечие на 2017 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 5.6% спрямо третото тримесечие на 2017 г. и достига 1 095 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2017 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2017 г. намаляват с 1.3% спрямо края на юни 2017 г. и достигат 2.31 милиона.
През третото тримесечие на 2017 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 0.3% спрямо второто тримесечие на 2017 г. и достига 1 037 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през второто тримесечие на 2017 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2017 г. нарастват с 2.8% спрямо края на март 2017 г. и достигат 2.34 милиона.
През второто тримесечие на 2017 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 3.4% спрямо първото тримесечие на 2017 г. и достига 1 040 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през първото тримесечие на 2017 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2017 г. нарастват с 0.3% спрямо края на декември 2016 г. и достигат 2.28 милиона.
През първото тримесечие на 2017 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 1.6% спрямо четвъртото тримесечие на 2016 г. и достига 1 006 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през четвъртото тримесечие на 2016 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2016 г. намаляват с 1.7% спрямо края на септември 2016 г. и достигат 2.27 милиона.
През четвъртото тримесечие на 2016 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 5.2% спрямо третото тримесечие на 2016 г. и достига 990 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2016 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2016 г. намаляват с 1.9% спрямо края на юни 2016 г. и достигат 2.31 милиона.
През третото тримесечие на 2016 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 0.5% спрямо второто тримесечие на 2016 г. и достига 941 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през второто тримесечие на 2016 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2016 г. се увеличават с 3.4% спрямо края на март 2016 г. и достигат 2.36 милиона.
През второто тримесечие на 2016 г. средната брутна месечна работна заплата се увеличава с 2.6% спрямо първото тримесечие на 2016 г. и достига 946 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през първото тримесечие на 2016 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2016 г. се увеличават с 2.6% спрямо края на декември 2015 г. и достигат 2.28 милиона.
През първото тримесечие на 2016 г. средната брутна месечна работна заплата се увеличава с 1.7% спрямо четвъртото тримесечие на 2015 г. и достига 931 лева.
...Наети лица и средна брутна заплата през четвъртото тримесечие на 2015 година
Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2015 година
Наети лица и средна брутна заплата през второто тримесечие на 2015 година
Наети лица и средна брутна заплата през първото тримесечие на 2015 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2015 г. се увеличават с 1.2% спрямо края на декември 2014 г. и достигат 2.23 милиона.
През първото тримесечие на 2015 г. средната брутна месечна работна заплата нараства с 1.4% спрямо четвъртото тримесечие на 2014 г. и достига 859 лева.
...Индекс на разходите на работодателите за труд през четвъртото тримесечие на 2014 година
Наети лица и средна брутна заплата през четвъртото тримесечие на 2014 година
Индекс на разходите на работодателите за труд за третото тримесечие на 2014 година
Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2014 година
Индекс на разходите на работодателите за труд за второто тримесечие на 2014 година
Наети лица и средна брутна заплата през второто тримесечие на 2014 година
Индекс на разходите на работодателите за труд за първото тримесечие на 2014 година
Наети лица и средна брутна заплата през първото тримесечие на 2014 година
Индекс на разходите на работодателите за труд за четвъртото тримесечие на 2013 година
Наети лица и средна брутна заплата през четвъртото тримесечие на 2013 година
Индекс на разходите на работодателите за труд за третото тримесечие на 2013 година
Наети лица и средна брутна заплата през третото тримесечие на 2013 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2013 г. намаляват с 1.8% спрямо края на юни 2013 г. и достигат 2.26 милиона.
През третото тримесечие на 2013 г. средната брутна месечна работна заплата намалява с 0.9% до 792 лв. спрямо второто тримесечие на 2013 година.
Индекс на разходите на работодателите за труд за второто тримесечие на 2013 година
По предварителни данни на НСИ през второто тримесечие на 2013 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 3.4% спрямо второто тримесечие на 2012 година.
...Наети лица и средна работна заплата през второто тримесечие на 2013 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2013 г. се увеличават с 3.4% спрямо края на март 2013 г. и достигат 2.31 милиона. През второто тримесечие на 2013 г. средната месечна работна заплата се увеличава с 2.7% до 799 лв. спрямо първото тримесечие на 2013 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд през първото тримесечие на 2013 година
По предварителни данни на НСИ през първото тримесечие на 2013 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 4.7% спрямо първото тримесечие на 2012 година.
...Наети лица и средна работна заплата през първото тримесечие на 2013 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2013 г. се увеличават с 0.5% спрямо края на декември 2012 г. и достигат 2.23 милиона души. През първото тримесечие на 2013 г. средната месечна работна заплата намалява с 3.1% до 778 лв. спрямо четвъртото тримесечие на 2012 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за четвъртото тримесечие на 2012 година
По предварителни данни на НСИ през четвъртото тримесечие на 2012 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 5.1% спрямо четвъртото тримесечие на 2011 година.
...Наети лица и средна работна заплата през четвъртото тримесечие на 2012 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2012 г. намаляват с 2.0% спрямо края на септември 2012 г. и достигат 2.09 милиона. През четвъртото тримесечие на 2012 г. средната месечна работна заплата се увеличава с 4.6% до 789 лв. спрямо третото тримесечие на 2012 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за третото тримесечие на 2012 година
По предварителни данни на НСИ през третото тримесечие на 2012 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 5.9% спрямо третото тримесечие на 2011 година.
...Наети лица и средна работна заплата през третото тримесечие на 2012 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2012 г. намаляват с 1.0% спрямо края на юни 2012 г. и достигат 2.13 милиона. През третото тримесечие на 2012 г. средната месечна работна заплата намалява с 0.5% до 754 лв. спрямо второто тримесечие на 2012 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за второто тримесечие на 2012 година
По предварителни данни на НСИ през второто тримесечие на 2012 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 4.8% спрямо второто тримесечие на 2011 година.
...Наети лица и средна работна заплата през второто тримесечие на 2012 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2012 г. се увеличават с 2.3% спрямо края на март 2012 г. и достигат 2.15 милиона. През второто тримесечие на 2012 г. средната месечна работна заплата се увеличава с 3.7% спрямо първото тримесечие на 2012 г. и достига 758 лева.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за първото тримесечие на 2012 година
По предварителни данни на НСИ през първото тримесечие на 2012 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 6.2% спрямо първото тримесечие на 2011 година.
...Наети лица и средна работна заплата през първото тримесечие на 2012 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2012 г. намаляват с 1.3% спрямо края на декември 2011 г. и достигат 2.10 милиона. През първото тримесечие на 2012 г. средната месечна работна заплата се увеличава с 0.6% и достига 731 лв. спрямо четвъртото тримесечие на 2011 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за четвърто тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на НСИ през четвърто тримесечие на 2011 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 9.7 % спрямо четвърто тримесечие на 2010 година.
...Наети лица и средна работна заплата, четвърто тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2011 г. намаляват с 2.6% спрямо края на септември 2011 г. и достигат 2.13 милиона. През четвъртото тримесечие на 2011 г. средната месечна работна заплата се увеличава с 4.9% до 727 лв. спрямо третото тримесечие на 2011 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за третото тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на НСИ през третото тримесечие на 2011 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват със 7.2% спрямо третото тримесечие на 2010 година.
...Наети лица и средна работна заплата, трето тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2011 г. намаляват с 0.5% спрямо края на юни 2011 г. и достигат 2.19 милиона. През третото тримесечие на 2011 г. средната месечна работна заплата намалява с 0.9% до 693 лв. спрямо второто тримесечие на 2011 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за второто тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на НСИ през второто тримесечие на 2011 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 10.1% спрямо второто тримесечие на 2010 година.
...Наети лица и средна работна заплата, второ тримесечие 2011 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2011 г. нарастват с 2.3% спрямо края на март 2011 г. и достигат 2.20 милиона. През второто тримесечие на 2011 г. средната месечна работна заплата нараства с 4.2% до 699 лв. спрямо първото тримесечие на 2011 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за първото тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на НСИ през първото тримесечие на 2011 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 6.8% спрямо първото тримесечие на 2010 година.
...Наети лица и средна работна заплата, първо тримесечие на 2011 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2011 г. намаляват с 0.1% спрямо края на декември 2010 г. и достигат 2.15 милиона. През първото тримесечие на 2011 г. средната месечна работна заплата нараства с 0.3% до 671 лв. спрямо четвъртото тримесечие на 2010 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд за четвърто тримесечие на 2010 година
По предварителни данни на НСИ през четвърто тримесечие на 2010 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 8.0 % спрямо четвърто тримесечие на 2009 година.
...Наети лица и средна работна заплата за четвъртото тримесечие на 2010 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на декември 2010 г. намаляват с 2.3% спрямо края на септември 2010 г. и достигат 2.15 милиона. През четвъртото тримесечие на 2010 г. средната месечна работна заплата е 669 лв.и нараства с 4.9% спрямо третото тримесечие на 2010 година.
...Индекс на разходите на работодателите за трудза третото тримесечие на 2010 година
По предварителни данни на НСИ през третото тримесечие на 2010 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 10.7% спрямо третото тримесечие на 2009 година.
...Наети лица и средна работна заплата, трето тримесечие на 2010 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на септември 2010 г. намаляват с 1.3% спрямо края на юни 2010 г. и достигат 2.20 милиона. През третото тримесечие на 2010 г. средната месечна работна заплата намалява с 0.3% до 638 лв. спрямо второто тримесечие на 2010 година.
...Наети лица и средна работна заплата за 2009 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение през 2009 г. намаляват с 2.5% спрямо 2008 г. и достигат 2.41 млн. души. В сравнение с 2008 г. средната годишна работна заплата през 2009 г. нараства с 11.6% до 7 296 лева.
...Индекс на разходите на работодателите за труд, II тримесечие 2010 г.
По предварителни данни на НСИ през второто тримесечие на 2010 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 8.2% спрямо второто тримесечие на 2009 година.
...Наети лица и средна работна заплата, второ тримесечие на 2010 година
По предварителни данни на Националния статистически институт наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на юни 2010 г. се увеличават с 1.7% спрямо края на март 2010 г. и достигат 2.23 милиона. През второто тримесечие на 2010 г. средната месечна работна заплата нараства с 3.4% до 640 лв. спрямо първото тримесечие на 2010 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд, I тримесечие 2010 г.
По предварителни данни на НСИ през първото тримесечие на 2010 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 9.4 % спрямо първото тримесечие на 2009 година.
...Наети лица и средна работна заплата, първо тримесечие 2010 година
По предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ), наетите лица по трудово и служебно правоотношение към края на март 2010 г. намаляват с 2.8% спрямо края на декември 2009 г. и достигат до 2.19 милиона. През първо тримесечие 2010 г. средната месечна работна заплата нараства с 2.1% до 619 лв. спрямо четвърто тримесечие 2009 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд, IV тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на НСИ през четвъртото тримесечие на 2009 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 7.2% спрямо четвърто тримесечие на 2008 година.
...Наети лица и средна работна заплата, четвърто тримесечие 2009 година
По предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ), наетите лица по трудово и служебно правоотношение в края на декември 2009 г. намаляват с 3.6% спрямо края на септември 2009 г. и достигат до 2.25 милиона. През четвърто тримесечие 2009 г. средната месечна работна заплата нараства с 3.9% до 606 лв. спрямо трето тримесечие 2009 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд, III тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на НСИ през трето тримесечие на 2009 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 11.0 % спрямо трето тримесечие на 2008 година.
...Наети лица и средна работна заплата, ІІI тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ), наетите лица по трудово и служебно правоотношение в края на септември 2009 г. намаляват с 2.7% спрямо края на юни 2009 г. и достигат до 2.34 милиона. През трето тримесечие на 2009 г. средната месечна работна заплата намалява с 0.9% до 583 лв. спрямо второ тримесечие на 2009 година.
...Наети лица и средна работна заплата, 2008 г.
Индекс на разходите на работодателите за труд, II тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на НСИ през второ тримесечие на 2009 г. разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 15.6 % спрямо второ тримесечие на 2008 година.
...Наети лица и средна работна заплата, ІІ тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ), наетите лица по трудово и служебно правоотношение в края на юни 2009 г. намаляват с 0.4% спрямо края на март 2009 година и достигат до 2.4 милиона. През второ тримесечие на 2009 г. средната месечна работна заплата нараства с 4.4% до 588 лв. спрямо първо тримесечие на 2009 година.
...Индекс на разходите на работодателите за труд, I тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на НСИ през първо тримесечие на 2009 година разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 19.2% спрямо първото тримесечие на 2008 година.
...Наети лица и средна работна заплата, І тримесечие 2009 г.
По предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ), наетите лица по трудово и служебно правоотношение в края на март 2009 г. намаляват с 1.0% спрямо края на декември 2008 година и достигат до 2.41 милиона. През първо тримесечие на 2009 г. средната месечна работна заплата нараства с 2.7% спрямо четвърто тримесечие на 2008 г. до 563 лева.
...Индекс на разходите на работодателите за труд, IV тримесечие 2008 г.
По предварителни данни на НСИ през четвърто тримесечие на 2008 година разходите на работодателите за един отработен час от наетите от тях лица нарастват с 19.1 % спрямо четвърто тримесечие на 2007 година.
...Наети лица и средна годишна работна заплата, 2008 г.
По предварителни данни на НСИ, броят на наетите лица по трудово и служебно правоотношение през 2008 година 2.42 млн. души. Средната годишна работна заплата през 2008 година е 6288 лева - с 21.7% повече отколкото през 2007 година.
...Наети лица и средна работна заплата, IV трим. 2008 г.
По предварителни данни на НСИ, броят на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в края на декември 2008 г. в сравнение със същия месец на предходната година нараства с 2.1% до 2.44 млн. лица. През четвъртото тримесечие на 2008 г. средната месечна работна заплата е нараснала с 20.2% спрямо същото тримесечие на предходната година и достига до 548 лева.
...