Тегла: ИПЦ: Данните за крайните парични потребителски разходи на домакинствата се използват като статистически тегла за изчисляването на ИПЦ. Основен източник за информация за разходите е наблюдението на домакинските бюджети в страната. ИПЦ в година t се изчислява с тегла от година t-1. Допълнителни източници на данни се използват за детайлизирането на теглата за електроенергията, топлоенергията, телекомуникациите, тютюневите изделия, облеклата и обувките, лекарствата, горивата, автомобилите, наемите на жилище, застраховките, хотелите, книгите, вестниците и някои други. На най-ниското ниво на агрегация са дефинирани 464 групи елементарни агрегати. Теглата са изразени като част от общите разходи за всички стоки и услуги, попадащи в обхвата на индекса. Актуализират се всяка година на основата на данните от наблюдението на домакинските бюджети и от допълнителните източници. ХИПЦ: Теглата за ХИПЦ се конструират съгласно изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1148 на Комисията от 31 юли 2020 г. за определяне, в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/792 на Европейския парламент и на Съвета, на методическите и техническите спецификации на хармонизираните индекси на потребителските цени и на индекса на цените на жилищата[1] Теглата за ХИПЦ отразяват структурата на крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. При изчисляването на ХИПЦ за 2025 г. за тегла се използват данни за крайните парични потребителски разходи на домакинствата (КППРД) - вътрешна концепция за 2023 г., които са преразгледани и актуализирани, за да бъдат представителни за 2024 г., следвайки методологичните препоръки на Евростат относно конструирането на теглата на ХИПЦ в случай на големи промени на разходите на потребителите[2]. При конструирането на теглата за ХИПЦ, данните на националните сметки за крайните потребителски разходи на домакинствата се адаптират както следва: От крайните потребителски разходи на домакинствата, КПРД – вътрешна концепция, изчислени от национални сметки, се изваждат: - Собственото крайно потребление (което формира част от КПРД и не предполага парични транзакции) – главно условната рента COICOP 04.2.0
- Разходите по следните COICOP класове:
a) Наркотици (COICOP 02.3.0) б) Хазартни игри (COICOP 09.4.3) в) Проституция (COICOP 12.2.0) г) Премиите за застраховка живот (12.5.1) д) Административните такси за частите пенсионни фондове и др. подобни (COICOP 12.6.2) и резултатът е: Крайните парични потребителски разходи на домакинствата, КППРД – вътрешна концепция. Данните от наблюдението на домакинските бюджети (НДБ) се използват за конструиране на теглата на по-ниските нива на агрегация, където информация от националните сметки не е налична. Допълнителни източници на данни се използват за детайлизирането на теглата за електроенергията, топлоенергията, телекомуникациите, тютюневите изделия, облеклата и обувките, лекарствата, горивата, автомобилите, наемите на жилище, застраховките, хотелите, книгите, вестниците и някои други. На най-ниското ниво на агрегация са дефинирани 464 групи елементарни агрегати. Теглата са изразени като част от общите разходи за всички стоки и услуги, попадащи в обхвата на индекса. За осигуряването на общ базисен период на индекса теглата са ажустирани, т.е. осъвременени (price up-date), към декември 2024 година. Теглата се актуализират всяка година на основата на данните от националните сметки, от наблюдението на домакинските бюджети и от други източници. ИЦМК: Данните за крайните парични потребителски разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата се използват като статистически тегла за изчисляването на ИЦМК. Основен източник за информация за разходите е наблюдението на домакинските бюджети в страната. ИЦМК в година t се изчислява с тегла от година t-1. Допълнителни източници на данни се използват за детайлизирането на теглата някои групи стоки. Теглата са изразени като част от общите разходи за всички стоки и услуги, попадащи в обхвата на индекса. Актуализират се всяка година на основата на данните от наблюдението на домакинските бюджети и от допълнителните източници. Изчисляване на индексите на групите елементарни агрегати: Индексите на групите елементарни агрегати се изчисляват по формулата на непретеглена средна геометрична. Изчисляване на индексите на високите йерархични равнища и на общия индекс: Индексите на високите йерархични равнища и общият индекс се изчисляват по формулата на Ласпер – претеглена средна аритметична от индексите със съответните тегла. Третиране на липсващите наблюдения на цените и замени: В случаите, когато дадена цена липсва временно, тя се оценява през първия и втория месец. За оценка на липсващата цена се извършва импутация по метода на съвпадащите извадки като се използва т.нар. краткосрочен подход – импутирането се извършва с верижния индекс. Ако цената продължава да липсва и през третия месец, регистраторът е длъжен да извърши замяна, като избере заместител на липсващата цена. Когато извършват замяна на отпадаща стока/услуга с нова, регистраторите са инструктирани: · да изберат стока/услуга-заместител, която има аналогично качество на старата и продажбите й в търговския обект са със значителен обем, и · да получат информация за цената на новата стока/услуга в предходния месец, ако това е възможно. Когато извършват замяна на търговски обект (поради закриване на магазина или дългосрочно затваряне), регистраторите са длъжни да изберат нов търговски обект, който трябва да отговаря на следните изисквания: · да е възможно най-близко до отпадащия от извадката търговски обект от гледна точка на териториалното му разположение; · да е от същия тип/форма на търговия; · да е възможно най-подобен на стария от гледна точка на обема на продажбите извършвани в него. Въвеждане на нови и значими стоки и услуги: Процедурите по идентифицирането на нови и значими стоки и услуги се базират на: · анализ на данните на НДБ за структурата на разходите на домакинствата; · информация от регистраторите на цените за състоянието на пазара; · консултации с доставчиците; · номенклатурата на стоките и услугите, включени в Програмата за европейски сравнения; · списъка на Евростат за въведените нови и значими стоки и услуги в страните членки. Новите и значими стоки и услуги представители се въвеждат в края на всяка година (през м.декември) по време на годишната актуализация на извадката от стоки и услуги представители. Третиране на намаленията в цените: Цените на стоките, които са обект на сезонни разпродажби, намаления, промоции и др. подобни се включват при изчисляването на индексите, когато са налични и достъпни за всички потенциални потребители. Третиране на сезонните продукти: Сезонните продукти се третират съгласно изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1148 [1] на Европейския парламент и на Съвета.
[1] Commission Implementing Regulation (EU) 2020/1148 of 31 July 2020 laying down the methodological and technical specifications in accordance with Regulation (EU) 2016/792 of the European Parliament and of the Council as regards harmonised indices of consumer prices and the house price index (ОJ L 252, 04.08.2020, p.12) При конструирането на теглата за сезонните продукти се прилага т.нар. фиксиран подход, т.е. прилагат се фиксирани тегла за сезонните продукти през цялата година. Цените на липсващите плодове и зеленчуци, когато те са „извън сезон“, се оценяват по метода на т.нар. „всесезонна оценка“: · през първият месец, когато даден продукт е „извън сезон“, оценената му цена е равна на средната цена от предходния период, когато продукта е бил „в сезон“; · от вторият месец „извън сезон“, оценената цена е равна на цената от предходния месец, коригирана с ценовото изменение на всички налични продукти. Цените на липсващите облекла и обувки, когато те са „извън сезон“, се оценяват по метода на т.нар. „извънсезонна оценка“: · през първият месец, когато даден продукт е „извън сезон“, оценената му цена е равна на средната цена от предходния период, когато продукта е бил „в сезон“; · от вторият месец „извън сезон“, оценената цена е равна на цената от предходния месец, коригирана ценовото изменение на сезонните продукти, които са „в-сезон“. |