Система на здравни сметки
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на здравеопазването и правосъдието“ |
Лице за контакт | Евелин Йорданова |
Длъжност | началник на отдел |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 459 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 19 юли 2024 г. |
Дата на публикуване | 19 юли 2024 г. |
Дата на последно актуализиране | 19 юли 2024 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Системата на здравни сметки (СЗС) се разработва като статистическа система с повтарящи се, текущи изчисления и производство на статистическа информация при приложение на хармонизирана методология и стандартни класификации. СЗС е международно приета статистическа система за описание, класифициране и анализ на разходите за здраве и източниците на финансиране. Приложението на тази статистическа система има за цел да се оценят всички разходи за здравеопазване – както публичните, така и разходите на домакинствата, на нетърговските организации - фондации, сдружения, на частните здравноосигурителни фондове, на предприятията за дейности по трудова медицина. Основните цели на Системата на здравни сметки са:
СЗС осигурява статистическа информация на национално ниво за разходите за здраве по видове изпълнители на медицински услуги; по функции според целите на медицинските дейности (терапевтична грижа, рехабилитация, клинична лаборатория, санитарен транспорт и др.) и според финансовите източници. При разработването на данните за периода 2010 - 2013 г. са приложени дефинициите и класификациите на Система на здравни сметки, версия 1.0. В допълнение, данните за 2011 и 2012 г. са разработени и съгласно новата методология, като са взети предвид ревизиите, направени във връзка с приложението на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010). При разработването на данните за периода 2013 - 2021 г. са приложени дефинициите и класификациите на Системата на здравните сметки, версия 2011. При разработване на данните за 2018 г. е извършена ревизия за периода 2013 – 2017 г. поради включването на нов източник на данни и извършената допълнителна методологическа работа по отношение оценката на разходите на домакинствата с цел повишаване качеството и съпоставимостта на данните. При разработването на данните за 2019 г. е извършена ревизия на данните за 2017 г., предоставяни от НЗОК. В съответствие с изискванията на Регламент 2015/359 на Комисията и методологически указания на Евростат разходите в ревизираните таблици се предоставени на начислена, а не на касова основа, т.е. в годината, когато дейностите са извършени, а не когато те са заплатени. С влизането в сила на Закона за личната помощ от 2020 г. са включени разходите за предоставяне на лична помощ за хора с увреждания. Включени са и разходите за помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени съобразно индивидуалните потребности от ЛКК, ТЕЛК и НЕЛК, регламентирани в Закона за хората с увреждания. При разработването на данните от 2020 г. са включени и средствата от ЕС, в т.ч. и средствата, използвани за преодоляване на последиците от разпространението на Covid-19. При разработването на данните за 2021 г. са включени и разходите за предоставяне на услугата асистентска подкрепа, регламентирана от Закона за социалните услуги, както и разходи на домакинствата за индивидуални и групови практики за здравни грижи (изменения и допълнения на Закона за лечебните заведения). Включени са и разходите за осигуряване на неинвазивни бързи антигенни тестове за откриване на SARS-CoV-2 за учениците в училищата, които съгласно методологическите изисквания попадат в обхвата на изследването. При разработване на данните за 2022 г. е извършена ревизия на данните за 2021 г. като са добавени разходите за закупените поставени през отчетната година дози ваксини срещу COVID-19. |
Използвани класификации | Системата на здравни сметки се изгражда при използването на Международната класификация на здравните сметки (International Classification for Health Accounts) чрез приложението на три специфични класификации:
Методологията и класификациите са разработени от Евростат, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и Световната здравна организация. |
Обхват | В обхвата на изследването се включват всички институционални и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите (ICHA-HC), независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. Данните се разработват само на национално ниво. |
Понятия и дефиниции | Граници на системата на здравеопазване – методологически подход и обхват Определянето на границите на здравния сектор се предпоставя от целите на СЗС като статистическа система за представяне разходите на обществото като цяло за здраве, а не само на системата на здравеопазване. Три са основните критерии за определяне съпоставими граници на сектора:
Разработването на СЗС методологически започва с дефинирането на стоките и услугите, чието крайно потребление формира сектора „Здравеопазване”. Общите разходи за здравеопазване по СЗС измерват крайното използване на тези стоки и услуги плюс капиталовите разходи в институциите, изпълнители на здравни услуги – тези, в които здравеопазването е преобладаваща функция. Разликата със системата на национални сметки е, че при здравните сметки се включват институционалните и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите, независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. Всички първични и вторични производители на здравни услуги трябва да бъдат включени, независимо от това дали те са класифицирани в националните статистики като статистически единици от отрасъл Здравеопазване. Системата на здравни сметки се разработва в три подсистеми. Подсистемите са разработени така, че агрираните таблици се получават чрез детайлното разпределение на разходите по функции, по изпълнители и на функциите по изпълнители в отделни таблици. Общите разходи са сума от текущите разходи и капиталовите разходи. Общите разходи за здравеопазване включват разходите на публичния и частния сектор. Разходите на публичния сектор включват сектор Държавно управление, включително публичните социално-осигурителни фондове:
Съгласно методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 1.0 разходите на частния сектор включват:
Съгласно методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 2011 разходите за доброволно здравно осигуряване, НТООД и разходите на предприятия и организации за дейностите по трудова медицина са отделени от частния сектор в отделна Схема за доброволни плащания на здравни услуги.
Класификация на изпълнителите на здравни услуги (ICHA-HP) Класификацията на изпълнителите на здравни услуги има за цел рекласифициране на националните институции от здравния сектор в международно съпоставими и приложими категории изпълнители на здравни услуги. Класификацията на изпълнителите на здравни услуги включва единици, в които производството на здравни услуги е основен предмет на дейност и тези, в които производството на здравни услуги е вторична дейност. Като изпълнители на здравни услуги в СЗС се класифицират и домакинствата, в случаите на грижи за болен член на семейството и на сестрински тип грижи.
Класификацията по функции (ICHA-HC) по същество съдържа два класификационни признака: 1. Основна цел/вид на медицинската помощ или дейността:
2. Начина/модела на оказване на медицинската помощ:
Чрез тази класификация се анализират разходите за персонални и колективни здравни услуги. Здравеопазването съчетава /включва/ персонални здравни услуги, осигурявани пряко на отделният човек и колективни здравни услуги, които се отнасят до изпълнението на задачи на общественото здравеопазване, като превенция, профилактика, здравна администрация и администрация на здравното осигуряване. |
Статистическа единица | Регламент (ЕС) 2021/1901 на Комисията за прилагане на Регламент (ЕО) № 1338/2008 на Европейския парламент и на Съвета регламентира събирането на данни за „разходите за крайно потребление“, което е дефинирано като „разходи за крайно потребление на местни единици на стоки и услуги в областта на здравното обслужване“. Статистическите единици в СЗС са местните единици, доставчици на здравни стоки и услуги за резидентни единици. Включват се и плащанията на институционални единици, които се наричат „финансови агенти“. Финансовите агенти са институционални единици, които управляват една или повече финансиращи схеми. Финансовите агенти са ключови статистически единици при изготвянето на здравните сметки. Докато финансиращите схеми са ключови единици за анализ на начина на финансиране на потреблението на здравни стоки и услуги, данните относно съответните плащания се събират или от финансовите агенти, които управляват различните схеми за финансиране, или от изпълнителите. Съгласно Методологията за прилагане Системата на здравните сметки SHA 2011 „ключовите концепции за описание на структурата на системата за финансиране на здравеопазването се основават на измерване на: (а) разходите за здравеопазване на финансиращите схеми, при които стоките и услугите се купуват директно от доставчиците на здравни услуги от една страна, и б) видовете приходи на финансиращите схеми от друга страна. Регламент 2021/1901 на Комисията ограничава обхвата си до събиране на данни за разходите за здравеопазване на финансиращите схеми. |
Статистическа съвкупност | Включват се всички институционални и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите (ICHA-HC), независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. СЗС се фокусира върху потреблението на здравни стоки и услуги от резидентното население, независимо къде се случва това. Това предполага включване на вноса (от нерезидентни доставчици) и изключване на износа (стоки и услуги за здравеопазване, предоставяни на нерезиденти).
|
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. |
Времеви обхват | 2010 - 2013 (данни по Системата на здравните сметки, версия 1.0) |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
Млн. лв. | |
Отчетен период | |
Година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | Регламент на Европейския парламент и на Съвета № 1338/2008 относно статистиката на Общността за общественото здраве и здравето и безопасността на работното място. Регламент (ЕС) 2021/1901 на Комисията за прилагане на Регламент (ЕО) № 1338/2008 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на статистиката за разходите и финансирането на здравното обслужване. |
Споделяне на данни | В съответствие с основните принципи и стратегия за международно сътрудничество в областта на статистиката на здравеопазването, през декември 2006 година Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, Световната здравна организация и Евростат започнаха съвместно събиране на информация по системата на здравни сметки, чрез стандартизиран въпросник. От отчетната 2014 г. данните се предоставят на трите институции в изпълнение на Регламент (ЕС) 2015/359. От отчетната 2021 г. данните се предоставят на ОИСР, СЗО и Евростат в изпълнение на Регламент (ЕС) 2021/1901. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика |
|
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл.25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуалните данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация по системата на здравни сметки се публикува годишно: 22 месеца след изтичането на съответния отчетен период или след приключване на процедурата по валидиране на данните от международен експертен екип от Евростат, ОИСР и СЗО. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488. |
Достъп на потребителите | Данни за системата за здравни сметки се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Здравеопазване в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
Честота на разпространение | |
Годишно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | Не се прилага. |
Онлайн база данни | Подробни данни за системата за здравни сметки са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Здравеопазване - Система на здравни сметки: https://www.nsi.bg/bg/node/3302. Онлайн база данни на Евростат. |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Методологични документи |
|
Документация за качеството | Доклад за качество.
|
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Националният статистически институт, отговарящ за събирането на данни по Системата на здравни сметки, работи, за да гарантира, че статистическите практики, използвани за съставяне на националните здравни сметки съответстват на методологическите изисквания и че се спазват добрите практики в тази област, съгласно хармонизираната методология. Внедрена е Интегрирана система за управление на качеството и сигурността на информацията, в съответствие с изискванията на БДС EN ISO 9001:2015 и БДС EN ISO 27001:2017. Сертификатът отговаря в пълна степен на всички международни изисквания и гарантира качеството на процесите и информационната сигурност на цялата статистическа и информационна инфраструктура на НСИ както на национално, така и на регионално ниво. |
Оценка на качеството | Качеството на данните зависи от начина, по който е организирано предоставянето на здравни грижи и каква информация се предоставя и събира от съответните институции. Качеството на данните зависи от начина, по който е организирано предоставянето на здравни грижи и каква информация се предоставя и събира от съответните институции. Националният статистически институт непрекъснато работи за поддържането и подобряването на качеството и съпоставимостта на данните по Системата на здравни сметки. В съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) 1338/2008 на всеки пет години се изготвя доклад качество на данните. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Все повече се очаква здравните сметки да предоставят данни (заедно с друга статистическа информация), които да бъдат използвани за наблюдение и оценка на ефективността на здравната система. Един от важните приоритети е да се разработят надеждни и своевременни данни, които да са сравними както между отделните държави, така и във времето. Това е абсолютно необходимо за проследяване на тенденцията в разходите за здравеопазване и факторите, които я пораждат, което от своя страна може да се използва за сравняване между отделните страни и за прогнозиране на начина, по който тя ще нараства в бъдеще. Данните по системата на здравни сметки се използват по два основни начина: за международни сравнения, където акцентът е върху подбора на международно съпоставими данни за разходите и на национално равнище с по-подробни анализи на разходите за здравеопазване и по-силен акцент върху сравненията във времето. Данните по Системата на здравни сметки са от решаващо значение за двете. Потребители на данните са държавни институции и органите на местната власт, международни организации, национални и чуждестранни потребители. |
Удовлетвореност на потребителите | Не се прилага. |
Пълнота | Не се прилага. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Качеството на данните в голяма степен зависи от качеството на данните на първичните източници. |
Извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Данните се предоставят на Евростат, СЗО и ОИСР в съответствие със сроковете, заложени в Регламент 2021/1901. След успешно приключване на процедурата по валидиране, данните се публикуват - Т + 20 мес. или по-рано |
Точност на представяне | Данните се обявяват в срока, предвиден в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ - обикновено Т + 22 мес. или след приключване на процедурата по валидиране. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | 2010 - 2013 - данни по Системата на здравни сметки, версия 1.0 2011 - 2022 - данни по Системата на здравни сметки, версия 2011. Има прекъсване на динамичния ред от 2013 г., като данните са съпоставими за периода 2013 – 2022 г.
|
Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Данните са съгласувани. Агрегираните таблици се получават чрез детайлното разпределение на разходите по функции, по изпълнители и на функциите по изпълнители в отделни таблици. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | В случай че е идентифициран и използван нов източник на данни, данните за предходни години трябва да се ревизират, ако е възможно. |
Ревизия на данните - практика | Данните за 2011 и 2012 г. са ревизирани в съответствие с методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 2011. В допълнение, са взети предвид ревизиите, направени във връзка с приложението на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010). При разработване на данните за 2018 г. е извършена ревизия за периода 2013 – 2017 г. поради включването на нов източник на данни и извършената допълнителна методологическа работа по отношение оценката на разходите на домакинствата с цел повишаване качеството и съпоставимостта на данните. При разработване на данните за 2019 г. е извършена ревизия на данните за 2017 г., предоставяни от НЗОК. В съответствие с изискванията на Регламент 2015/359 на Комисията и методологическите изисквания на Евростат разходите в ревизираните таблици са предоставени на начислена, е не на касова основа, т.е. в годината, когато дейностите са извършени, а не когато те са заплатени. При разработване на данните за 2022 г. е извършена ревизия на данните за 2021 г. като са добавени разходите за закупените поставени през отчетната година дози ваксини срещу COVID-19.
|
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Изследването по същество е сводна разработка, като се използват различни източници на данни – както други изследвания, провеждани от НСИ, така и административни източници на данни.
От 2021 г. за оценка на разходите на домакинствата за доброволни ваксини се използват статистически данни от Националния център по обществено здраве и анализи за извършените имунизации и реимунизации в лечебни и здравни заведения. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици. |
Валидиране на данни | Данните се валидират на национално ниво, с цел да се осигури съгласуваност и пълнота на резултатите, като се извършва: • оценка на пълнотата и обхвата на всеки източник на данни; • анализ на тенденциите, темповете на растеж и аномалиите; • кръстосано валидиране на данните от различни източници.
На следващ етап данните се валидират от международен експертен екип от трите организации - Евростат, СЗО и ОИСР. Извършва се проверка за: 1. Съгласуваност на данните между таблиците; 2. Съгласуваност на данните в таблиците, включително наличие на отрицателни стойности или нетипични случаи; 3. Изменение в сравнение с предходни години.
Публикуването на окончателните данни е след приключване на успешна процедура по валидиране. |
Обработка на данни | Изграждането на здравните сметки се извършва отдолу нагоре, т.е. работи се с първични данни, като се прави сводна, балансова разработка по трите класификации. Следват се правила за логическата последователност и аритметически засечки между трите подсистеми. Оценка на разходите на домакинствата Основен източник на данни са изследванията в областта на бизнес статистиката, провеждани от НСИ:
Оценка на текущите разходи, свързани с COVID-19 От 2020 г. в съответствие с методологическите изисквания на Системата на здравни сметки и с цел съпоставимост на статистическата информация на ниво ЕС, при подготовката на данните на национално ниво са включени следните публични разходи, включително средства от ЕС (HF1), свързани с ограничаване на разпространението на COVID-19:
Разходите за тестване на пациенти със и без симптоми в болнични заведения не могат да бъдат разделени и са включени в HC1, лечебни услуги. Разходите за осигуряване на лични предпазни средства (маски, ръкавици, калцуни, предпазно облекло, защитни очила) за нуждите на лечебните заведения, както и дезинфектанти, дезинфекция на работните помещения, термометри за измерване от разстояние, консумативи, реактиви, медикаменти, PCR тестове, бързи тестове и др.) са отнесени като лечебни услуги (НС1) Не са включени разходите за закуване на ваксини. Включени са разходите на МЗ и НЗОК за поставянето на ваксини срещу COVID-19. От 2021 г. са включени и разходите за закупуване на ваксини – само разходите за закупените поставени през отчетната година дози. Включени са и разходите на МЗ и НЗОК за поставянето на ваксини срещу COVID-19. Съгласно изискванията на СЗС, не са включени разходите за закупуване на необходими за преодоляване на последиците от кризисна ситуация видове и количества държавни резерви. Разходите на домакинствата, свързани с разпространението на COVID-19, не могат да бъдат отделени от общата оценка на разходите на домакинствата. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |
Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Организация | Национален статистически институт | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Отдел | „Статистика на здравеопазването и правосъдието“ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Лице за контакт | Евелин Йорданова | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Длъжност | началник на отдел | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Електронна поща | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Телефон | +359 2 9857 459 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Факс | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическо представяне | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Описание на данните | Системата на здравни сметки (СЗС) се разработва като статистическа система с повтарящи се, текущи изчисления и производство на статистическа информация при приложение на хармонизирана методология и стандартни класификации. СЗС е международно приета статистическа система за описание, класифициране и анализ на разходите за здраве и източниците на финансиране. Приложението на тази статистическа система има за цел да се оценят всички разходи за здравеопазване – както публичните, така и разходите на домакинствата, на нетърговските организации - фондации, сдружения, на частните здравноосигурителни фондове, на предприятията за дейности по трудова медицина. Основните цели на Системата на здравни сметки са:
СЗС осигурява статистическа информация на национално ниво за разходите за здраве по видове изпълнители на медицински услуги; по функции според целите на медицинските дейности (терапевтична грижа, рехабилитация, клинична лаборатория, санитарен транспорт и др) и според финансовите източници. При разработването на данните за периода 2010 - 2013 г. са приложени дефинициите и класификациите на Система на здравни сметки, версия 1.0. В допълнение, данните за 2011 и 2012 г. са разработени и съгласно новата методология, като са взети предвид ревизиите, направени във връзка с приложението на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010). При разработването на данните за периода 2013 - 2019 г. са приложени дефинициите и класификациите на Системата на здравните сметки, версия 2011. При разработване на данните за 2018 г. е извършена ревизия за периода 2013 – 2017 г. поради включването на нов източник на данни и извършената допълнителна методологическа работа по отношение оценката на разходите на домакинствата с цел повишаване качеството и съпоставимостта на данните. При разработването на данните за 2019 г. е извършена ревизия на данните за 2017 г., предоставяни от НЗОК. В съответствие с изискванията на Регламент 2015/359 на Комисията и методологически указания на Евростат разходите в ревизираните таблици се предоставени на начислена, а не на касова основа, т.е. в годината, когато дейностите са извършени, а не когато те са заплатени. Отчетен период: Данните се отнасят за календарна година (от 1 януари до 31 декември). Времевият обхват на последния доклад за качеството е от 2014 до 2016 референтни години. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Използвани класификации | Системата на здравни сметки се изгражда при използването на Международната класификация на здравните сметки (International Classification for Health Accounts) чрез приложението на три специфични класификации:
Методологията и класификациите са разработени от Евростат, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и Световната здравна организация. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обхват | В обхвата на изследването се включват всички институционални и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите (ICHA-HC), независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. Данните се разработват само на национално ниво. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Понятия и дефиниции | Граници на системата на здравеопазване – методологически подход и обхват Определянето на границите на здравния сектор се предпоставя от целите на СЗС като статистическа система за представяне разходите на обществото като цяло за здраве, а не само на системата на здравеопазване. Три са основните критерии за определяне съпоставими граници на сектора:
Разработването на СЗС методологически започва с дефинирането на стоките и услугите, чието крайно потребление формира сектора „Здравеопазване”. Общите разходи за здравеопазване по СЗС измерват крайното използване на тези стоки и услуги плюс капиталовите разходи в институциите, изпълнители на здравни услуги – тези, в които здравеопазването е преобладаваща функция. Разликата със системата на национални сметки е, че при здравните сметки се включват институционалните и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите, независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. Всички първични и вторични производители на здравни услуги трябва да бъдат включени, независимо от това дали те са класифицирани в националните статистики като статистически единици от отрасъл Здравеопазване. Системата на здравни сметки се разработва в три подсистеми. Подсистемите са разработени така, че агрираните таблици се получават чрез детайлното разпределение на разходите по функции, по изпълнители и на функциите по изпълнители в отделни таблици. Общите разходи са сума от текущите разходи и капиталовите разходи. Общите разходи за здравеопазване включват разходите на публичния и частния сектор. Разходите на публичния сектор включват сектор Държавно управление, включително публичните социално-осигурителни фондове:
Съгласно методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 1.0 разходите на частния сектор включват:
Съгласно методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 2011 разходите за доброволно здравно осигуряване, НТООД и разходите на предприятия и организации за дейностите по трудова медицина са отделени от частния сектор в отделна Схема за доброволни плащания на здравни услуги.
Класификация на изпълнителите на здравни услуги (ICHA-HP) Класификацията на изпълнителите на здравни услуги има за цел рекласифициране на националните институции от здравния сектор в международно съпоставими и приложими категории изпълнители на здравни услуги. Класификацията на изпълнителите на здравни услуги включва единици, в които производството на здравни услуги е основен предмет на дейност и тези, в които производството на здравни услуги е вторична дейност. Като изпълнители на здравни услуги в СЗС се класифицират и домакинствата, в случаите на грижи за болен член на семейството и на сестрински тип грижи.
Класификацията по функции (ICHA-HC) по същество съдържа два класификационни признака: 1. Основна цел/вид на медицинската помощ или дейността:
2. Начина/модела на оказване на медицинската помощ:
Чрез тази класификация се анализират разходите за персонални и колективни здравни услуги. Здравеопазването съчетава /включва/ персонални здравни услуги, осигурявани пряко на отделният човек и колективни здравни услуги, които се отнасят до изпълнението на задачи на общественото здравеопазване, като превенция, профилактика, здравна администрация и администрация на здравното осигуряване. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическа единица | Регламент (ЕС) 2015/359 на Комисията за прилагане на Регламент (ЕО) № 1338/2008 на Европейския парламент и на Съвета регламентира събирането на данни за „разходите за крайно потребление“, което е дефинирано като „разходи за крайно потребление на местни единици на стоки и услуги в областта на здравното обслужване“. Статистическите единици в СЗС са местните единици, доставчици на здравни стоки и услуги за резидентни единици. Включват се и плащанията на институционални единици, които се наричат „финансови агенти“. Финансовите агенти са институционални единици, които управляват една или повече финансиращи схеми. Финансовите агенти са ключови статистически единици при изготвянето на здравните сметки. Докато финансиращите схеми са ключови единици за анализ на начина на финансиране на потреблението на здравни стоки и услуги, данните относно съответните плащания се събират или от финансовите агенти, които управляват различните схеми за финансиране, или от изпълнителите. Съгласно Методологията за прилагане Системата на здравните сметки SHA 2011 „ключовите концепции за описание на структурата на системата за финансиране на здравеопазването се основават на измерване на: (а) разходите за здравеопазване на финансиращите схеми, при които стоките и услугите се купуват директно от доставчиците на здравни услуги от една страна, и б) видовете приходи на финансиращите схеми от друга страна. Регламент 2015/359 на Комисията ограничава обхвата си до събиране на данни за разходите за здравеопазване на финансиращите схеми. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическа съвкупност | Включват се всички институционални и аналитични статистически единици, които имат функции в съответствие с класификацията на функциите (ICHA-HC), независимо от това дали в статистическата практика са единици на сектор „Здравеопазване” като икономически дейности. СЗС се фокусира върху потреблението на здравни стоки и услуги от резидентното население, независимо къде се случва това. Това предполага включване на вноса (от нерезидентни доставчици) и изключване на износа (стоки и услуги за здравеопазване, предоставяни на нерезиденти).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Времеви обхват | 2010 - 2013 (данни по Системата на здравните сметки, версия 1.0) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Базисен период | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическа обработка | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Източници на данни | Изследването по същество е сводна разработка, като се използват различни източници на данни – както други изследвания, провеждани от НСИ, така и административни източници на данни.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Честота на събиране на данни | Годишно | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Валидиране на данни | Данните се валидират на национално ниво, с цел да се осигури съгласуваност и пълнота на резултатите, като се извършва: • оценка на пълнотата и обхвата на всеки източник на данни; • анализ на тенденциите, темповете на растеж и аномалиите; • кръстосано валидиране на данните от различни източници.
На следващ етап данните се валидират от международен експертен екип от трите организации - Евростат, СЗО и ОИСР. Извършва се проверка за: 1. Съгласуваност на данните между таблиците; 2. Съгласуваност на данните в таблиците, включително наличие на отрицателни стойности или нетипични случаи; 3. Изменение в сравнение с предходни години.
Публикуването на окончателните данни е след приключване на успешна процедура по валидиране. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обработка на данни | Изграждането на здравните сметки се извършва отдолу нагоре, т.е. работи се с първични данни, като се прави сводна, балансова разработка по трите класификации. Следват се правила за логическата последователност и аритметически засечки между трите подсистеми. Оценка на разходите на домакинствата Основен източник на данни са изследванията в областта на бизнес статистиката, провеждани от НСИ:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Изглаждане | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Управление на качеството | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Осигуряване на качеството | Националният статистически институт, отговарящ за събирането на данни по Системата на здравни сметки, работи, за да гарантира, че статистическите практики, използвани за съставяне на националните здравни сметки съответстват на методологическите изисквания и че се спазват добрите практики в тази област, съгласно хармонизираната методология. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Оценка на качеството | Осигуряването на качеството на информацията в изследването се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ. Качеството на данните зависи от начина, по който е организирано предоставянето на здравни грижи и каква информация се предоставя и събира от съответните институции. Националният статистически институт непрекъснато работи за поддържането и подобряването на качеството и съпоставимостта на данните по Системата на здравни сметки. В съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) 1338/2008 на всеки пет години се изготвя доклад качество на данните. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Приложимост | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Потребности на потребителите | Все повече се очаква здравните сметки да предоставят данни (заедно с друга статистическа информация), които да бъдат използвани за наблюдение и оценка на ефективността на здравната система. Един от важните приоритети е да се разработят надеждни и своевременни данни, които да са сравними както между отделните държави, така и във времето. Това е абсолютно необходимо за проследяване на тенденцията в разходите за здравеопазване и факторите, които я пораждат, което от своя страна може да се използва за сравняване между отделните страни и за прогнозиране на начина, по който тя ще нараства в бъдеще. Данните по системата на здравни сметки се използват по два основни начина: за международни сравнения, където акцентът е върху подбора на международно съпоставими данни за разходите и на национално равнище с по-подробни анализи на разходите за здравеопазване и по-силен акцент върху сравненията във времето. Данните по Системата на здравни сметки са от решаващо значение за двете. Потребители на данните са държавни институции и органите на местната власт, международни организации, национални и чуждестранни потребители. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Удовлетвореност на потребителите | НСИ периодично провежда изследването „Удовлетвореност на потребителите“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяните статистически данни и да очертае препоръки за бъдещо развитие на статистическата система според нуждите на потребителите. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Пълнота | За задължителните променливи от Класификацията на функциите (HC):
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на данните | Tаблица HPxHF = 90.9% Таблица HCxHP = 86.7% Tаблица HCxHF = 79.3% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Точност и надеждност | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Обща точност | Качеството на данните в голяма степен зависи от качеството на данните на първичните източници. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Извадкови грешки | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Неизвадкови грешки | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки на обхвата | Свръхобхват - Включени са някои разходи за здравни грижи на нерезиденти. Недообхват - Има известно подценяване на разходите за продължителни сестрински грижи (здраве). Разграничението между здравни и социални дългосрочни грижи в България се основава на националното законодателство и Класификацията на икономическите дейности. В рамките на системата на здравеопазването единствено хосписите осигуряват дългосрочни здравни грижи като основна функция. Палиативните грижи в болниците са класифицирани като функция болнична медицинска помощ, а не като дългосрочни грижи. Домовете за хора с увреждания и за възрастни хора са заведения за социални услуги . Лечението на лицата в тях се осъществява въз основа на договор с общопрактикуващи лекари и други специалисти подобно на останалото население. Всички останали социални и резидентни услуги попадат в сферата на социалните услуги. При разходите на домакинствата съществува недообхват. Нерегламентираните плащания за здравни стоки и услуги не са включени и на този етап не могат да бъдат отчетени. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на свръхобхват | Свръхобхват - Включени са някои разходи за здравни грижи на нерезиденти. Недообхват - Има известно подценяване на разходите за продължителни сестрински грижи (здраве). Разграничението между здравни и социални дългосрочни грижи в България се основава на националното законодателство и Класификацията на икономическите дейности. В рамките на системата на здравеопазването единствено хосписите осигуряват дългосрочни здравни грижи като основна функция. Палиативните грижи в болниците са класифицирани като функция болнична медицинска помощ, а не като дългосрочни грижи. Домовете за хора с увреждания и за възрастни хора са заведения за социални услуги . Лечението на лицата в тях се осъществява въз основа на договор с общопрактикуващи лекари и други специалисти подобно на останалото население. Всички останали социални и резидентни услуги попадат в сферата на социалните услуги. При разходите на домакинствата съществува недообхват. Нерегламентираните плащания за здравни стоки и услуги не са включени и на този етап не могат да бъдат отчетени. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дял на общите единици | Ако се установи двойно отчитане на разходите, то се елиминира и консолидира. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки при измерването | Извършва се национално валидиране на данните – анализ на тенденциите, темп на растеж и атипични стойности. В случай на констатирани грешки, данните се ревизират. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки при обработката | Извършва се национално валидиране на данните – анализ на тенденциите, темп на растеж и атипични стойности и кръстосано валидирани между различни източници на данни. В случай на констатирани грешки, данните се ревизират. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на импутация | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Сезонно изглаждане | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - политика | Има два основни типа ревизия на данните:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - практика | Данните за 2011 и 2012 г. са ревизирани в съотевтствие с методологическите изисквания на Системата на здравните сметки, версия 2011. В допълнение, са взети предвид ревизиите, направени във връзка с приложението на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010). При разработване на данните за 2018 г. е извършена ревизия за периода 2013 – 2017 г. поради включването на нов източник на данни и извършената допълнителна методологическа работа по отношение оценката на разходите на домакинствата с цел повишаване качеството и съпоставимостта на данните. При разработване на данните за 2019 г. е извършена ревизия на данните за 2017 г., предоставяни от НЗОК. В съответствие с изискванията на Регламент 2015/359 на Комисията и методологическите изисквания на Евростат разходите в ревизираните таблици са предоставени на начислена, е не на касова основа, т.е. в годината, когато дейностите са извършени, а не когато те са заплатени.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - средна стойност | Промените в резултат на ревизии на данни през последните години варират от -0.1% до + 0.04% (темпове на растеж) в зависимост от вида на ревизията – отнася се за периода, обхванат от последния доклад за качеството (2014 – 2016). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Навременност и точност на представяне | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Навременност | Данните се предоставят на Евростат, СЗО и ОИСР в съответствие със сроковете, заложени в Регламент 359/2015. След успешно приключване на процедурата по валидиране, данните се публикуват - Т + 22 мес. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - първи резултати | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - окончателни резултати | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне | Данните се обявяват в срока, предвиден в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ - обикновено Т + 22 мес. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните и метаданни за референтната година Т се предоставят на Евростат, СЗО и ОИСР до 30 април Т + 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност и сравнимост | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Географска сравнимост | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Сравнимост във времето | 2010 - 2013 - данни по Системата на здравни сметки, версия 1.0 2011 - 2019 - данни по Системата на здравни сметки, версия 2011. Има прекъсване на динамичния ред от 2013 г., като данните са съпоставими за периода 2013 – 2019 г.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Дължина на съпоставимите динамични редове | 2010 - 2013 - данни по Системата на здравни сметки, версия 1.0 2011 - 2019 - данни по Системата на здравни сметки, версия 2011. Има прекъсване на динамичния ред от 2013 г., като данните са съпоставими за периода 2013 – 2019 г.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между предметни области | Данните по СЗС могат да бъдат съгласувани с тези от бизнес статистиката. Между СЗС и Интегрирана статистика на социалната защита (ESSPROS) не е възможна пълна съгласуваност, тъй като методите за производство на данните са различни. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност с националните сметки | Съществува съгласуваност в правилата за отчитане. Въпреки това, поради различия в обхвата и дефинициите, използвани от системата на здравните сметки и националните сметки, пълна съгласуваност не е приложима. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вътрешна съгласуваност | Данните са съгласувани. Агрегираните таблици се получават чрез детайлното разпределение на разходите по функции, по изпълнители и на функциите по изпълнители в отделни таблици.
Нетипични записи:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Достъпност и яснота | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Прессъобщения | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Публикации | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Онлайн база данни | Подробни данни за системата за здравни сметки са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Здравеопазване - Система на здравни сметки: https://www.nsi.bg/bg/node/3302 Онлайн база данни на Евростат. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Таблици с данни - консултации | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Достъп до микроданни | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Метаданни - консултации | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Методологични документи |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на метаданните | 100% | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Документи за качеството | Доклад за качество.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Разходи и натовареност | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Не се прилага. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - политика |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл.25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуалните данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Коментар |
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2023 година
В края на 2023 г. в страната функционират 341 заведения за болнична помощ с 55 724 легла. Осигуреността с болнични легла е 864.5 на 100 000 души от населението.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 237 с 1 307 легла за краткосрочно наблюдение и престой, а другите лечебни и здравни заведения са 149 с 1 742 легла.
На основен договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват:
- 29 911 лекари;
- 7 607 лекари по дентална медицина, от които 6 583 работят в практики със сключен договор с НЗОК;...
НСИ и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни – Деня на детето
За втора поредна година Националният статистически институт и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни – Международния ден на детето, и поздравяват всички 1 104 198 деца, които живеят в страната.
И тази година НСИ представя публикацията „Децата в България“, в която са събрани всички данни от 2023 г. Информацията е разпределена по теми – „Население“, „Здравеопазване“, „Образование“, „Противообществени прояви и престъпления на малолетните и непълнолетните лица“, „Социално включване и условия на живот“, „Култура“. В тазгодишната публикация са ...
Детски ясли през 2023 година
Към 31.12.2023 г. в страната функционират 835 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 33 378 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 30 586, като 15 810 от тях са момчета, а 14 776 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2023 г. общо за страната е 19.5%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 17.9%.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2022 година
В края на 2022 г. в страната функционират 341 заведения за болнична помощ с 54 707 легла. В сравнение с предходната година легловият фонд на тези заведения се увеличава с 216, или с 0.4%.
Осигуреността на населението с болнични легла е 848.5 на 100 000 души, като най-високи са стойностите на показателя в областите Плевен (1 184.5 на 100 000 души от населението), Смолян (1 135.5) и Пловдив (1 069.5).
Заведенията за извънболнична помощ са 2 172 с 1 303 легла за краткосрочно наблюдение и престой. В ср...
Децата в България през 2022 година
За първи път по повод 1 юни – Международния ден на детето, Националният статистически институт (НСИ) представя специализирана публикация, посветена на данните за децата. Представянето на статистически данни, които се отнасят за децата от 0 до 17-годишна възраст, ще бъде от полза за работата на всички държавни институции при разработването, прилагането и отчитането на прилаганите политики за децата.
Публикацията съдържа информация за децата от 0 до 17 години по основни показатели, за които са налични статистически данни за 2022 година. За някои от показателите са налични данни и за...
Детски ясли през 2022 година
Към 31.12.2022 г. в страната функционират 835 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 33 193 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 30 544, като 15 857 от тях са момчета, а 14 687 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2022 г. общо за страната е 19.5%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 17.9%.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2021 година
Към 31.12.2021 г. в страната функционират 341 заведения за болнична помощ с 54 491 легла, от които 319 болници с 52 246 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 133 с 1 285 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 151 с 1 939 легла.
В края на 2021 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 29 604 лекари. Лекарите по дентална медицина са 7 499, като 6 585 от тях работят в практики, които имат сключен договор с НЗОК. Медицинските специалисти по здравни грижи са 44 451, ...
Детски ясли през 2021 година
Към 31.12.2021 г. в страната функционират 833 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 32 856 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 29 724, като 15 347 от тях са момчета, а 14 377 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2021 г. общо за страната е 18.2%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 16.5%.
...Европейско здравно интервю - трета вълна, 2019 година (окончателни данни)
Националният статистически институт информира потребителите на статистически данни, че вече са достъпни окончателни данни от третата вълна на изследването „Европейско здравно интервю“
Европейското здравно интервю е част от Европейската система на здравни изследвания, чиято цел е чрез използването на хармонизиран инструментариум, осигуряващ в голяма степен сравнимост на данните между държавите от Европейския съюз (ЕС), да се оценят здравният статус, начинът на живот (здравни детерминанти) и ползването на здравни услуги от населението на ЕС.
През 2019 г. в...
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2020 година
Към 31.12.2020 г. в страната функционират 342 заведения за болнична помощ с 54 216 легла, от които 320 болници с 51 991 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 098 с 1 296 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 149 с 1 935 легла.
В края на 2020 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 29 717 лекари. Лекарите по дентална медицина са 7 312, като 6 454 от тях работят в практики, които имат сключен договор с НЗОК. Медицинските специалисти по здравни грижи са 44 676, от които 29 160 медицински ...
Детски ясли през 2020 година
Към 31.12.2020 г. в страната функционират 838 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 32 575 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 29 238, като 15 169 от тях са момчета, а 14 069 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2020 г. общо за страната е 17.7%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 15.9%.
...Европейско здравно интервю - трета вълна, 2019 година (предварителни данни)
Европейското здравно интервю е част от Европейската система на здравни изследвания, чиято цел е чрез използването на хармонизиран инструментариум, осигуряващ в голяма степен сравнимост на данните между държавите членки, да се оценят здравният статус, начинът на живот (здравни детерминанти) и ползването на здравни услуги от населението на ЕС.
НСИ представя предварителни данни от проведеното в края на 2019 г. изследване:
- Най-голям е делът на лицата на възраст 15 и повече години, които самоопределят здравето си като „добро“ (40.7%), следвани от отговорилите „много д...
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2019 година
Към 31.12.2019 г. в страната функционират 341 заведения за болнична помощ с 53 997 легла, от които 319 болници с 51 776 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 079 с 1 223 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 144 с 1 914 легла.
В края на 2019 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 29 612 лекари. Лекарите по дентална медицина са 7 376, като 6 493 от тях работят в практики, които имат сключен договор с НЗОК. Медицинските специалисти по здравни грижи са 46 491, от които 30 546 медицински ...
Детски ясли през 2019 година
Към 31.12.2019 г. в страната функционират 835 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 33 764 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 32 185, като 16 677 от тях са момчета, а 15 508 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2019 г. общо за страната е 17.9%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 17.1%.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2018 година
Към 31.12.2018 г. в страната функционират 346 заведения за болнична помощ с 53 173 легла, от които 322 болници с 50 927 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 066 с 1 253 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 145 с 2 086 легла.
В края на 2018 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 29 667 лекари. Лекарите по дентална медицина са 7 240, като 6 347 от тях работят в практики, които имат сключен договор с НЗОК. Медицинските специалисти по здравни грижи са 46 332, от които 30 589 медицински сестри и 3 155 акуше...
Детски ясли през 2018 година
Към 31.12.2018 г. в страната функционират 840 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 33 226 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 31 939, като 16 449 от тях са момчета, а 15 490 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2018 г. общо за страната е 17.3%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 16.6%.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2017 година
Към 31.12.2017 г. в страната функционират 346 заведения за болнична помощ с 52 744 легла, от които 322 болници с 50 519 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 043 с 1 263 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 144 с 2 179 легла.
В края на 2017 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 30 078 лекари. Лекарите по дентална медицина са 8 355, като 7 456 от тях работят в практики, които имат сключен договор с НЗОК. Медицинските специалисти по здравни грижи са 46 702, от които 30 955 медицински сестри и...
Детски ясли през 2017 година
Към 31.12.2017 г. в страната функционират 837 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 32 970 места в тях.
Децата в детски ясли в края на годината са 32 429, като 16 738 от тях са момчета, а 15 691 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2017 г. общо за страната е 16.9%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 16.6%.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2016 година
Към 31.12.2016 г. в страната функционират 345 заведения за болнична помощ с 51 816 легла, от които 321 болници с 49 589 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 2 029 с 1 163 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 140 с 2 193 легла.
В края на 2016 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 29 539 лекари. Лекарите по дентална медицина са 8 011, като 7 174 от тях работят в практики, които имат сключен договор с НЗОК. Медицинските специалисти по здравни грижи са 46 930, от които 30 976 медицински сестри и...
Детски ясли през 2016 година
Към 31.12.2016 г. в страната функционират 829 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини с общо 32 611 места в тях, като в сравнение с предходната година броят на местата в детските ясли в страната се увеличава с 571, или с 1.8%.
Децата в детски ясли в края на годината са 32 476, като 16 851 от тях са момчета, а 15 625 - момичета.
Осигуреността с места в детски ясли към 31.12.2016 г. общо за страната е 16.5%, а обхватът на децата, отглеждани в тези заведения - 16.4%.
...Европейско здравно интервю - втора вълна, 2014 година (основни резултати)
Европейското здравно интервю е част от Европейската система на здравни изследвания, чиято цел е чрез използването на хармонизиран инструментариум, осигуряващ в голяма степен сравнимост на данните между държавите членки, да се оценят здравният статус, начинът на живот (здравни детерминанти) и ползването на здравни услуги от населението на ЕС.
НСИ представя окончателни резултати от проведеното през 2014 г. Европейско здравно интервю.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2015 година (предварителни данни)
По предварителни данни на НСИ към 31.12.2015 г. в страната функционират 348 заведения за болнична помощ с 51 933 легла, от които 322 болници с 49 028 легла.
Заведенията за извънболнична помощ са 1 915 с 1 044 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 136 с 2 394 легла.
В края на 2015 г. на основен трудов договор в лечебните и здравните заведения в страната практикуват 29 093 лекари, 7 513 лекари по дентална медицина и 47 349 медицински специалисти по здравни грижи.
...Детски ясли през 2015 година
Към 31.12.2015 г. в страната функционират 812 самостоятелни детски ясли и яслени групи към обединените детски заведения (ОДЗ) с общо 32 040 места в тях, като в сравнение с предходната година броят на местата в детските ясли в страната се увеличава с 1 516, или с 5.0%.
Децата в детски ясли в края на 2015 г. са 32 124, като 16 497 от тях са момчета, а 15 627 - момичета.
...Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2014 година
Детски ясли през 2014 година
Домове за медико-социални грижи за деца през 2014 година
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2013 година (предварителни данни)
По предварителни данни на НСИ към 31.12.2013 г. в страната има 342 заведения за болнична помощ с 49 522 легла. От тях 316 са болници с 46 804 легла. Заведенията за извънболнична помощ са 1 885 с 980 легла, а другите лечебни и здравни заведения - 145 с 3 132 легла.
...Детски ясли през 2013 година
Домове за медико-социални грижи за деца през 2013 година
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2012 година
Детски ясли през 2012 година
Домове за медико-социални грижи за деца през 2012 година
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения към 31.12.2011 година
Детски ясли през 2011 година
Домове за медико-социални грижи за деца през 2011 година
Преброяване 2011 - Лица с увреждания към 1.02.2011 година
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения през 2010 година
Детски ясли през 2010 година
Домове за медико-социални грижи за деца през 2010 година
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения през 2009 година
Детски ясли през 2009 година
Домове за медико-социални грижи за деца през 2009 година
Европейско здравно интервю - 2008 г., Основни резултати по статистически райони и области
Европейско здравно интервю - 2008 г., Основни резултати за столицата
Европейско здравно интервю, 2008 г.
Система на здравни сметки, 2007 г.
Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ и здравни заведения през 2008 година
Социални услуги, предоставяни в общността и в специализирани институции през 2008 година
Детски ясли през 2008 г.
Домове за медико-социални грижи за деца, 2008 г.
България 2024
Националният статистически институт уведомява потребителите на статистическа информация, че излезе от печат двуезичната (на български и на английски език) рекламна брошура България 2024. Брошурата е предназначена за широка читателска аудитория, международни институции, представители на бизнеса, студенти, специалисти и др., тъй като разчупва традиционните форми на представяне на статистическата информация, като предлага оригинална структура с паралелен превод на английски език.
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и иконо...
Статистически годишник 2023
Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите
на статистическа информация от страната и чужбина 91-вото издание на годишник на Република България в печатен формат.
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2017 - 2022 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се състои от Националния ст...
Здравеопазване 2023
Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация в областта на социалните статистики годишната електронна публикация „Здравеопазване 2023“ (на български език), съвместно издание на Националния статистически институт и Националния център по обществено здраве и анализи към Министерството на здравеопазването.
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
• Население и демографски процеси - основни демографски показатели - брой и струк...
Статистически справочник "Преброяване 2021"
Националният статистически институт представя основните резултати от Преброяване 2021. Преброяването се проведе от 7 септември до 10 октомври 2021 г. в изпълнение на Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета и на Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 година.
Изданието съдържа данни за основните демографски, етнокултурни, здравни и социално-икономически характеристики на населението, за миграцията и за местонамирането на работното място/учебното заведение на заетите и учащите лица.
Към 7 септе...
България 2023
Националният статистически институт уведомява потребителите на статистическа информация, че излезе от печат двуезичната (на български и английски език) рекламна брошура България 2023. Брошурата е предназначена за широка читателска аудитория, международни институции, представители на бизнеса, студенти, специалисти и др., тъй като разчупва традиционните форми на представяне на статистическата информация, като предлага оригинална структура с паралелен превод на английски език.
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното ...
Статистически годишник 2022
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2016 - 2021 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се състои от Национал...
Здравеопазване 2022
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
• Население и демографски процеси - основни демограф...
България 2022
Националният статистически институт уведомява потребителите на статистическа информация, че излезе от печат двуезичната (на български и английски език) рекламна брошура България 2022. Брошурата е предназначена за широка читателска аудитория, международни институции, представители на бизнеса, студенти, специалисти и др., тъй като разчупва традиционните форми на представяне на статистическата информация, като предлага оригинална структура с паралелен превод на английски език.
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното ...
Статистически годишник 2021
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2015 - 2020 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, коят...
Здравеопазване 2021
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
• Население и демографски процеси - основни демограф...
Статистически годишник 2020
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2014 - 2019 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се с...
България 2021
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и икон...
Здравеопазване 2020
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
• Население и демографски процеси - основни демограф...
България 2020
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и икон...
Статистически годишник 2019
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2013 - 2018 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се с...
Здравеопазване 2019
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
• Население и демографски процеси - основни демографски показате...
Статистически годишник 2018 в инфографики
През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители. Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живо...
Статистически годишник 2018
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се ...
Здравеопазване 2018
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
• Население и демографски процеси -...
Статистически годишник 2017 в инфографики
Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.
Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.
Надяваме се, че поднесената по този ...
Статистически годишник 2017
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се ...
България 2018
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и икон...
Здравеопазване 2017
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
...
България 2017
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и икон...
Статистически годишник 2016
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Здравеопазване 2016
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
...
България 2016
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и икон...
Статистически годишник 2015
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Здравеопазване 2015
Източник на данните са статистическите изследвания, провеждани от двете ведомства.
Публикуваните данни са систематизирани, както следва:
- ...
България 2015
Статистически годишник 2014
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2009 - 2013 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Здравеопазване 2014
- ...
България 2014
Националният статистически институт уведомява потребителите на статистическа информация, че излезе от печат двуезичната (на български и английски език) рекламна брошура България 2014. Брошурата е предназначена за широка читателска аудитория, международни институции, представители на бизнеса, студенти, специалисти и др., тъй като разчупва традиционните форми на представяне на статистическата информация, като предлага оригинална структура с паралелен превод на английски език.
Изданието съдържа актуална статистическа информация за демографското, социалното и икономич...
Статистически годишник 2013
Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 81-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2008 - 2012 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...