Премини към основното съдържание

Цел 4: Качествено образование

Цел 1: Изкореняване на бедността Цел 2: Предотвратяване на глада Цел 3: Добро здраве и благополучие Цел 4: Качествено образование Цел 5: Равнопоставеност на половете Цел 6: Чиста вода и санитарно-хигиенни условия Цел 7: Достъпна и чиста енергия Цел 8: Достоен труд и икономически растеж Цел 9: Промишленост, иновации и инфраструктура Цел 10: Намаляване на неравенствата Цел 11: Устойчиви градове и общности Цел 12: Отговорно потребление и производство Цел 13: Борба с климатичните промени Цел 14: Живот под водата Цел 15: Живот на земята Цел 16: Мир, справедливост и силни институции Цел 17: Партньорства за целите

Цел 4: Осигуряване на приобщаващо и справедливо качествено образование и насърчаване на възможностите за учене през целия живот за всички

Подцели

 

4.1    Да се гарантира до 2030 г., че всички момичета и момчета завършват безплатно, справедливо и качествено основно и средно образование, водещо до подходящи и ефективни резултати от обучението.

4.2    Да се гарантира до 2030 г., че всички момичета и момчета имат достъп до качествено ранно детско развитие, грижа и предучилищно образование, за да са готови за началното образование.

4.3    Осигуряване до 2030 г. на равен достъп за всички жени и мъже до качествено техническо, професионално и висше образоване, включително в университет, на достъпни цени.

4.4    Значително увеличаване до 2030 г. на броя на младежите и възрастните, които имат подходящи умения, в това число технически и професионални такива, за трудова заетост, работни места с достойни условия на труд и предприемачество.

4.5    Премахване до 2030 г. на неравенството между половете в образованието и осигуряване на равен достъп до всички етапи на образование и професионално обучение за уязвимите групи, включително лицата с увреждания, коренното население и децата в уязвимо положение.

4.6    Да се гарантира до 2030 г., че всички младежи и значителна част от възрастното население, както мъже, така и жени придобиват езикова и математическа грамотност.

4.7    Да се гарантира до 2030 г., че всички учещи придобиват знанията и уменията, необходими за насърчаване на устойчивото развитие, включително чрез обучение по устойчиво развитие и устойчив начин на живот, права на човека, равенство между половете, насърчаване на култура на мир и ненасилие, глобално гражданство и разбиране и оценяване на културното многообразие и на приноса на културата към устойчивото развитие.

4.a    Изграждане и модернизиране на учебни заведения, съоръжения и пособия, ориентирани към нуждите на децата, хората с увреждания и различните полове и осигуряване за всички на безопасна, приобщаваща и ползотворна учебна среда без агресия и насилие.

4.b    Значително увеличаване в световен план до 2020 г. на броя на отпусканите стипендии за студенти от развиващите се страни, по-специално най-слабо развитите страни, малките островни развиващи се държави и страните в Африка – за записване във висши учебни заведения, включително в програми за професионално обучение, информационни и комуникационни технологии, технически, инженерни и научни програми в развитите страни и други развиващи се страни.

4.c    Значително увеличаване до 2030 г. на броя на квалифицираните учители, включително посредством международно сътрудничество за подготовка на учители в развиващите се страни, особено най-слабо развитите страни и малките островни развиващи се държави.

XLS Национален списък с показатели за наблюдение на напредъка по постигане на цел 4 на ООН за устойчиво развитие

НАЦИОНАЛЕН СПИСЪК С ПОКАЗАТЕЛИ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА НАПРЕДЪКА ПО ПОСТИГАНЕ НА ЦЕЛ 4 НА ООН ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Код на показателя Наименование на показателя Източник (първо-
източник)
Мерна единица 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
4.1.U.46 Процент на завършилите образование (начално, прогимназиално, гимназиално), в т.ч.: ООН %                  
4.1.U.46.1 Процент на завършилите начално образование ООН % 98.92 98.94 98.96 98.99 99.01 99.03 99.06 99.09 99.12
4.1.U.46.2 Процент на завършилите прогимназиално образование ООН % 96.67 96.09 96.81 96.34 94.51 95.21 97.99 94.06 94.16
4.1.U.46.3 Процент на завършилите гимназиално образование ООН % 87.80 86.69 85.77 87.62 84.25 85.11 86.97 86.54 86.79
4.0.E.47 Рано напуснали образование и обучение Евростат (по данни на НСИ) % от населението на възраст от 18 до 24 години 13.4 13.8 12.7 12.7 13.9# 12.8 12.0# 10.3 9.3
4.2.E.48 Ученици на възраст от 5 години до навършване на възрастта за задължителното образование в началното училище - % от населението на съответната възраст Евростат % 93.2 92.0 88.0 85.2 85.8 85.5 84.9 85.5  
4.0.E.49 Относителен дял на населението на възраст 25-34 навършени години със завършено висше образование Евростат (по данни на НСИ) % 31.8 32.8 33.4 34.0 32.6# 33.1 33.8# 34.0 35.8
4.0.E.50 Относителен дял на хората, притежаващи поне основни цифрови умения Евростат (по данни на НСИ) % х х х х х х 31.18 х 35.52
4.0.E.51 Ниски постижения на 15-годишните по четене, математика или природни науки: Евростат %                  
4.0.E.51.1 Ниски постижения на 15-годишните по четене Евростат % 41.5 х х 47.1# х х х 52.9  
4.0.E.51.2 Ниски постижения на 15-годишните по математика Евростат % 42.1 х х 44.4 х х х 53.6  
4.0.E.51.3 Ниски постижения на 15-годишните по природни науки Евростат % 37.9 х х 46.5 х х х 48.0  
4.5.U.52 Индекс на паритета между половете по степен на завършеното образование   Съотношение                  
4.5.U.52.1 Индекс на паритета между половете при завършилите начално образование ООН Съотношение 0.9979 0.9982 0.9984 0.9985 0.9987 0.9988 0.9989 0.9992 0.9991
4.5.U.52.2 Индекс на паритета между половете при завършилите прогимназиално образование ООН Съотношение 1.0145 0.9789 0.9921 0.9833 0.9976 1.0138 1.0061 0.9909 0.9922
4.5.U.52.3 Индекс на паритета между половете при завършилите гимназиално образование ООН Съотношение 1.0281 1.0341 0.9664 0.9947 1.0461 1.0245 1.0076 1.0110 1.0112
4.0.E.53 Възрастни, участвали в обучение през последните четири седмици Евростат (по данни на НСИ) % 2.0 2.2 2.3 2.5 1.8# 1.5 1.7# 1.6 1.4

"#"прекъснат динамичен ред
"х" поради естеството на данните не може да има случай (неприложимо)

 

Държава:    България

Източник:  Департамент по икономически и социални въпроси на ООН