Преподавателски състав по групи висши училища, академична длъжност, пол, вид на заетостта и форма на собственост на висшето училище
Общо | В държавни висши училища | В частни висши училища | |
---|---|---|---|
Общо | |||
Общо | 21 098 | 19 126 | 1 972 |
в т.ч. жени | 11 039 | 10 027 | 1 012 |
Професори | 3 139 | 2 791 | 348 |
в т.ч. жени | 1 434 | 1 297 | 137 |
Доценти | 5 677 | 5 152 | 525 |
в т.ч. жени | 2 824 | 2 560 | 264 |
Асистенти | 8 145 | 7 729 | 416 |
в т.ч. жени | 4 429 | 4 205 | 224 |
Преподаватели | 4 042 | 3 362 | 680 |
в т.ч. жени | 2 299 | 1 913 | 386 |
Други | 95 | 92 | 3 |
в т.ч. жени | 53 | 52 | 1 |
В т.ч. на основен трудов договор | 12 918 | 12 029 | 889 |
в т.ч. жени | 7 027 | 6 558 | 469 |
Професори | 1 896 | 1 722 | 174 |
в т.ч. жени | 879 | 812 | 67 |
Доценти | 4 177 | 3 855 | 322 |
в т.ч. жени | 2 166 | 1 995 | 171 |
Асистенти | 5 599 | 5 310 | 289 |
в т.ч. жени | 3 132 | 2 971 | 161 |
Преподаватели | 1 151 | 1 050 | 101 |
в т.ч. жени | 797 | 728 | 69 |
Други | 95 | 92 | 3 |
в т.ч. жени | 53 | 52 | 1 |
В университетите и специализираните висши училища | |||
Общо | 20 473 | 18 591 | 1 882 |
в т.ч. жени | 10 652 | 9 683 | 969 |
Професори | 3 050 | 2 716 | 334 |
в т.ч. жени | 1 386 | 1 256 | 130 |
Доценти | 5 525 | 5 025 | 500 |
в т.ч. жени | 2 741 | 2 488 | 253 |
Асистенти | 7 968 | 7 573 | 395 |
в т.ч. жени | 4 311 | 4 098 | 213 |
Преподаватели | 3 835 | 3 185 | 650 |
в т.ч. жени | 2 161 | 1 789 | 372 |
Други | 95 | 92 | 3 |
в т.ч. жени | 53 | 52 | 1 |
В т.ч. на основен трудов договор | 12 596 | 11 769 | 827 |
в т.ч. жени | 6 830 | 6 392 | 438 |
Професори | 1 865 | 1 698 | 167 |
в т.ч. жени | 866 | 801 | 65 |
Доценти | 4 099 | 3 795 | 304 |
в т.ч. жени | 2 125 | 1 962 | 163 |
Асистенти | 5 516 | 5 244 | 272 |
в т.ч. жени | 3 085 | 2 934 | 151 |
Преподаватели | 1 021 | 940 | 81 |
в т.ч. жени | 701 | 643 | 58 |
Други | 95 | 92 | 3 |
в т.ч. жени | 53 | 52 | 1 |
В колежите | |||
Общо | 625 | 535 | 90 |
в т.ч. жени | 387 | 344 | 43 |
Професори | 89 | 75 | 14 |
в т.ч. жени | 48 | 41 | 7 |
Доценти | 152 | 127 | 25 |
в т.ч. жени | 83 | 72 | 11 |
Асистенти | 177 | 156 | 21 |
в т.ч. жени | 118 | 107 | 11 |
Преподаватели | 207 | 177 | 30 |
в т.ч. жени | 138 | 124 | 14 |
Други | - | - | - |
в т.ч. жени | - | - | - |
В т.ч. на основен трудов договор | 322 | 260 | 62 |
в т.ч. жени | 197 | 166 | 31 |
Професори | 31 | 24 | 7 |
в т.ч. жени | 13 | 11 | 2 |
Доценти | 78 | 60 | 18 |
в т.ч. жени | 41 | 33 | 8 |
Асистенти | 83 | 66 | 17 |
в т.ч. жени | 47 | 37 | 10 |
Преподаватели | 130 | 110 | 20 |
в т.ч. жени | 96 | 85 | 11 |
Други | - | - | - |
в т.ч. жени | - | - | - |
Европейска SDMX структура за метаданни (ESMS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на образованието и културата“ |
Лице за контакт | Елена Цанкова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 511 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 26 април 2024 г. |
Дата на публикуване | 26 април 2024 г. |
Дата на последно актуализиране | 26 април 2024 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. От учебната 2023/2024 година източник на данни за студентите (учащи, новоприети и дипломирани) са административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование. До учебната 2021/2022 година вкл. в обхвата на изследването попадат и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията. От учебната 2022/2023 година, след промяна в Закон за вероизповеданията, трите духовни висши училища са изключени от обхвата на изследването.
|
Понятия и дефиниции | За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани. Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина. Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако имат преподавателска заетост. Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри. Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Студенти и преподаватели. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. |
Времеви обхват | 2001 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
Брой, процент | |
Отчетен период | |
Учебна година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | • Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот; • Методически документи на Евростат; • Закон за статистиката; • Закон за висшето образование; • Закон за развитието на академичния състав в Република България.
|
Споделяне на данни | Не се прилага. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Честота на разпространение | |
Годишно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“; · Районите, областите и общините в Република България. |
Онлайн база данни | Данни за висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър” и „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3388 и в Информационна система Инфостат: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164 |
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Документация за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | До учебната 2022/2023 година вкл.: · Референтна дата: 15 ноември; · Провеждане на изследване: ноември – декември. От учебната 2023/2024 година: За преподавателите: · Референтна дата: 15 ноември; · Провеждане на изследване: ноември - декември. За студентите: · Референтна дата: 31 декември;
· Обработка на данни: януари - март; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Сравнимост във времето | Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Университети, специализирани висши училища и колежи. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | До учебната 2022/2023 година вкл.: Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”. От учебната 2023/2024 година: За студентите се използват изцяло данни от административен регистър - Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, който се води и поддържа като електронна база данни от Министерството на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД). За преподавателите - изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за висшето образование”. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на образованието и културата“ |
Лице за контакт | Елена Цанкова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 511 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 26 април 2024 г. |
Дата на публикуване | 26 април 2024 г. |
Дата на последно актуализиране | 26 април 2024 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистика на висшето образование - образователна и научна степен „доктор” осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември. От учебната 2023/2024 година източник на данни за учащите, новоприети и дипломирани докторанти са административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти, обучаващи докторанти. |
Понятия и дефиниции | За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение. Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани. Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Докторанти. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. |
Времеви обхват | 2001 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
Брой, процент | |
Отчетен период | |
Учебна година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | · Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот; · Методически документи на Евростат; · Закон за статистиката; · Закон за висшето образование; · Закон за развитието на академичния състав в Република България. |
Споделяне на данни | Не се прилага. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Честота на разпространение | |
Годишно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“. |
Онлайн база данни | Данни за висше образование - образователна и научна степен „доктор” са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3407 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164
|
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Документация за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | · Референтна дата: 31 декември; · Провеждане на изследване: януари - февруари (до 2022 г. вкл.); · Обработка на данни: март - април; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Сравнимост във времето | Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | До учебната 2022 година вкл.: Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“. От учебната 2023 година: Административен регистър - Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, който се води и поддържа като електронна база данни от Министерството на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД). |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |
Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на образованието и културата“ |
Лице за контакт | Елена Цанкова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 511 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. От учебната 2023/2024 година източник на данни за студентите (учащи, новоприети и дипломирани) са административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование. До учебната 2021/2022 година вкл. в обхвата на изследването попадат и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията. От учебната 2022/2023 година, след промяна в Закон за вероизповеданията, трите духовни висши училища са изключени от обхвата на изследването.
|
Понятия и дефиниции | За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани. Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина. Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако имат преподавателска заетост. Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри. Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Студенти и преподаватели. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. |
Времеви обхват | 2001 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Университети, специализирани висши училища и колежи. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | До учебната 2022/2023 година вкл.: Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”. От учебната 2023/2024 година: За студентите се използват изцяло данни от административен регистър - Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, който се води и поддържа като електронна база данни от Министерството на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД). За преподавателите - изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за висшето образование”. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Степен на пълнота на данните | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага (не се публикуват предварителни данни). |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | До учебната 2022/2023 година вкл.: · Референтна дата: 15 ноември; · Провеждане на изследване: ноември – декември. От учебната 2023/2024 година: За преподавателите: · Референтна дата: 15 ноември; · Провеждане на изследване: ноември - декември. За студентите: · Референтна дата: 31 декември;
· Обработка на данни: януари - март; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. |
Лаг във времето - първи резултати | До учебната 2022/2023 година вкл.: 20 седмици. От учебната 2023/2024 година: 14 седмици. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати). |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Не се прилага (данните се предоставят на точната дата). |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | 23 години. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага (годишно изследване). |
Съгласуваност с националните сметки | Не е налично. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“; · Районите, областите и общините в Република България. |
Онлайн база данни | Данни за висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър” и „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3388 и в Информационна система Инфостат: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164 |
Таблици с данни - консултации | Не е налично. |
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Не е налично. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Степен на пълнота на метаданните | Не е налично. |
Документи за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Коментар |
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на образованието и културата“ |
Лице за контакт | Елена Цанкова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 511 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистика на висшето образование - образователна и научна степен „доктор” осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември. От учебната 2023/2024 година източник на данни за учащите, новоприети и дипломирани докторанти са административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти, обучаващи докторанти. |
Понятия и дефиниции | За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение. Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани. Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Докторанти. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. |
Времеви обхват | 2001 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | До учебната 2022 година вкл.: Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“. От учебната 2023 година: Административен регистър - Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, който се води и поддържа като електронна база данни от Министерството на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД). |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Степен на пълнота на данните | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | · Референтна дата: 31 декември; · Провеждане на изследване: януари - февруари (до 2022 г. вкл.); · Обработка на данни: март - април; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. |
Лаг във времето - първи резултати | 16 седмици. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Не се прилага. |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Не се прилага. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | 23 години. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага. |
Съгласуваност с националните сметки | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“. |
Онлайн база данни | Данни за висше образование - образователна и научна степен „доктор” са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3407 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164
|
Таблици с данни - консултации | Не е налично. |
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Не е налично. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Степен на пълнота на метаданните | Не е налично. |
Документи за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Коментар |
НСИ и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни – Деня на детето
За втора поредна година Националният статистически институт и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни – Международния ден на детето, и поздравяват всички 1 104 198 деца, които живеят в страната.
И тази година НСИ представя публикацията „Децата в България“, в която са събрани всички данни от 2023 г. Информацията е разпределена по теми – „Население“, „Здравеопазване“, „Образование“, „Противообществени прояви и престъпления на малолетните и непълнолетните лица“, „Социално включване и условия на живот“, „Култура“. В тазгодишната публикация са ...
Образованието в Република България през учебната 2023/2024 година
Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
- през учебната 2023/2024 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани 216.9 хил. деца;
- през 2023 г. основно образование са завършили 63.4 хил. ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 24.2 хил. и 15.4 хил. ученици;
- записаните в различните степени на висшето ...
Основни резултати от изследването на образованието и обучението на възрастни през 2022 година (предварителни данни)
Изследването на образованието и обучението на възрастни (Adult Education Survey) се провежда във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез общ хармонизиран въпросник в съответствие с Регламент (ЕС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета от 10 октомври 2019 година.
Според резултатите от изследването 637.9 хил. лица (18.9%) на възраст 25 - 64 години са участвали в поне едно неформално обучение през последните 12 месеца. В сравнение с предходната вълна на изследването те намаляват с 3.6 процентни пункта. Докато почти всяко трето лице (31.1%) с висше об...
Децата в България през 2022 година
За първи път по повод 1 юни – Международния ден на детето, Националният статистически институт (НСИ) представя специализирана публикация, посветена на данните за децата. Представянето на статистически данни, които се отнасят за децата от 0 до 17-годишна възраст, ще бъде от полза за работата на всички държавни институции при разработването, прилагането и отчитането на прилаганите политики за децата.
Публикацията съдържа информация за децата от 0 до 17 години по основни показатели, за които са налични статистически данни за 2022 година. За някои от показателите са налични данни и за...
Образованието в Република България през учебната 2022/2023 година
Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
- През учебната 2022/2023 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани 216.5 хил. деца.
- През 2022 г. основно образование са завършили 61.1 хил. ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални програми са съответно 23.2 хил. и 13.2 хил. ученици.
- Записаните в различнит...
Образованието в Република България през учебната 2021/2022 година
Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
- През учебната 2021/2022 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани 214.8 хил. деца.
- През 2021 г. основно образование са завършили 58.3 хил. ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални програми са съответно 25.2 хил. и 17.8 хил. ученици.
- Записаните в различните степени на висшето...
Образованието в Република България през учебната 2020/2021 година
Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
- През учебната 2020/2021 година в предучилищното образование (детските градини и подготвителните групи в училищата) са записани 215.7 хил. деца.
- През 2020 г. основно образование са завършили 59.9 хил. ученици, а завършилите средно образование в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.5 хил. и 19.6 хил. ученици.
- Записаните в различните степени на висшето образ...
Образованието в Република България през учебната 2019/2020 година
- През учебната 2019/2020 година в детски градини са записани 217.9 хил. деца, или с 0.4% по-малко в сравнение с предходната година.
- Завършилите средно образование през 2019 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 25.8 хил. и 21.6 хил. ученици.
- Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2019/2020 година са 220.2 хиля...
Образованието в Република България през учебната 2018/2019 година
Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
- През учебната 2018/2019 година в детски градини са записани 218.8 хил. деца, или с 1.0% по-малко в сравнение с предходната година.
- Завършилите средно образование през 2018 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.5 хил. и 23.0 хил. ученици.
- Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2018/2019 година са 229.5 хиляди.
- Към 31.12...
Образованието в Република България през учебната 2017/2018 година
Основните резултати от проведените от Националния статистически институт годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
- През учебната 2017/2018 година в детски градини са записани 220.9 хил. деца, или с 1.6% по-малко в сравнение с предходната година.
- Завършилите средно образование през 2017 г. в общообразователни и професионални гимназии са съответно 26.6 хил. и 21.7 хил. ученици.
- Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2017/2018 година са 236.3 хиляди.
- Към 31.12.2017 ...
Основни резултати от изследването на образованието и обучението на възрастни (трета вълна, 2016 година)
Изследването на образованието и обучението на възрастни се провежда веднъж на 5 години във всички държави - членки на ЕС, по единна методология и чрез хармонизиран инструментариум, което осигурява съпоставими данни за оценка на ученето през целия живот.
Националният статистически институт представя окончателни резултати от проведеното в края на 2016 г. изследване.
...Образованието в Република България през учебната 2016/2017 година
Образованието в Република България през учебната 2015/2016 година
Образованието в Република България през 2014/2015 учебна година
Образование в Република България през 2013/2014 учебна година
Образование в Република България през 2012/2013 учебна година
Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните: • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година. • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици. • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравне...
Участие на населението на възраст 25 - 64 години в учене през целия живот (Анализ на основните резултати от изследването на образованието и обучението на възрастни през 2011 година)
Образование в Република България през 2011/2012 учебна година
Образование в Република България през 2010/2011 учебна година
Динамични процеси в образованието през 2009 година
Основни статистически характеристики на образованието през 2008 година
Образование в Република България 2024
Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2024.
Публикацията съдържа основни данни от провежданите ежегодни изчерпателни статистически наблюдения, характеризиращи дейността на образователните институции в България през периода 2019 - 2023 година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, студентите - български граждани и чужде...
Статистически справочник 2024 (на английски език)
Националният статистически институт представя на потребителите публикацията Статистически справочник 2024 на английски език.
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2019 - 2023 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е п...
Статистически справочник 2024
Публикацията Статистически справочник 2024 на български език е достъпна за потребителите на статистическа информация.
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2019 - 2023 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информаци...
Статистически годишник 2023
Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите
на статистическа информация от страната и чужбина 91-вото издание на годишник на Република България в печатен формат.
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2017 - 2022 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се състои от Националния ст...
Статистически справочник "Преброяване 2021"
Националният статистически институт представя основните резултати от Преброяване 2021. Преброяването се проведе от 7 септември до 10 октомври 2021 г. в изпълнение на Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета и на Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 година.
Изданието съдържа данни за основните демографски, етнокултурни, здравни и социално-икономически характеристики на населението, за миграцията и за местонамирането на работното място/учебното заведение на заетите и учащите лица.
Към 7 септе...
Образование в Република България 2023
Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2023.
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2018/2019 - 2022/2023 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новоприетите, студе...
Статистически справочник 2023 (на английски език)
Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2023 на английски език.
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2018 - 2022 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация ...
Статистически справочник 2023
Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2023 на български език.
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2018 - 2022 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопаз...
Статистически годишник 2022
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2016 - 2021 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се състои от Национал...
Образование в Република България 2022
Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2022.
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2017/2018 - 2021/2022 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новоприетите, ...
Статистически справочник 2022 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2017 - 2021 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информа...
Статистически справочник 2022
Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2022 на български език.
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2017 - 2021 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопаз...
Статистически годишник 2021
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2015 - 2020 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, коят...
Образование в Република България 2021
Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2021.
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2016/2017 - 2020/2021 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новоприетите, студе...
Статистически справочник 2021 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2020 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана ...
Статистически справочник 2021
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2020 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопазването...
Статистически годишник 2020
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2014 - 2019 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се с...
Образование в Република България 2020
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2015/2016 - 2019/2020 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новоприетите, с...
Статистически справочник 2020 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информац...
Статистически справочник 2020
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2016 - 2019 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопазването...
Статистически годишник 2019
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2013 - 2018 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се с...
Образование в Република България 2019
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2014/2015 - 2018/2019 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, ...
Статистически годишник 2018 в инфографики
През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители. Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живо...
Статистически справочник 2019 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопазв...
Статистически справочник 2019
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2015 - 2018 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравео...
Статистически годишник 2018
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се ...
Образование в Република България 2018
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2013/2014 - 2017/2018 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новоприетите, студентит...
Статистически справочник 2018 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информац...
Статистически годишник 2017 в инфографики
Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.
Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.
Надяваме се, че поднесената по този ...
Статистически справочник 2018
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2014 - 2017 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопазването, образо...
Статистически годишник 2017
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се ...
Образование в Република България 2017
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2012/2013 - 2016/2017 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, ...
Статистически справочник 2017 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информац...
Статистически справочник 2017
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2013 - 2016 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопазването, образо...
Статистически годишник 2016
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Образование в Република България 2016
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новоприетите, студентит...
Статистически справочник 2016 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информац...
Статистически справочник 2016
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.
Представената информация характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информация за здравеопазването, образо...
Статистически годишник 2015
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Образование в Република България 2015
Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2010/2011 - 2014/2015 учебна година.
В изданието са включени данни за детските градини, учебните заведения, учащите в различните видове училища, учителите, новопр...
Статистически справочник 2015 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информац...
Статистически справочник 2015
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана информаци...
Статистически годишник 2014
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2009 - 2013 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Образование в Република България 2014
Статистически справочник 2014 (на английски език)
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2009 - 2013 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана ...
Статистически справочник 2014
Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2014 на български език.
Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2009 - 2013 година.
Представената информация в изданието характеризира националната икономика на макрониво - брутен вътрешен продукт, инвестиции, финанси, платежен баланс, както и по отделни икономически дейности - индустрия, селско стопанство, транспорт, съобщения, търговия и други. В самостоятелни раздели е публикувана инфо...
Статистически годишник 2013
Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 81-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2008 - 2012 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...