Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризиКонтакт |
---|
Организация | НСИ |
---|
Отдел | Регионална статистика и географска информация |
---|
Лице за контакт | - Арслан Ахмедов
- Майкъл Гердемски
|
---|
Длъжност | - Началник на отдел
- Старши експерт
|
---|
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
---|
Електронна поща | - [email protected]
- [email protected]
|
---|
Телефон | - +359 02 9857 751
- +359 02 9857 488
|
---|
Факс | |
---|
Актуализиране на метаданните |
---|
Дата на потвърждаване | 03 декември 2024 г. |
---|
Дата на публикуване | 03 декември 2024 г. |
---|
Дата на последно актуализиране | 03 декември 2024 г. |
---|
Статистическо представяне |
---|
Описание на данните | Изследването обхваща броя на възникналите кризисни събития на територията на Република България през референтната година, по категории, видове събития (опасности) и по общини. Основни показатели: - Брой събития по категории и вид;
- Брой загинали и пострадали (ранени) лица - абсолютен брой и на 100 000 души от населението;
- Публични разходи за кризисни събития по направления и източник на финансиране - хил. лева; хил. евро, % от БВП.
Методи на изчисление - Загинали лица в резултат на кризисни събития на 100 000 души от населението - броят на загиналите лица е разделен на средногодишното население на съответната териториална единица и умножен по 100 000.
- Пострадали лица в резултат на кризисни събития на 100 000 души от населението - броят на пострадалите лица е разделен на средногодишното население на съответната териториална единица и умножен по 100 000.
- Изразходени средства за кризисни събития като процент от БВП - изразходените средства по направления са разделени на общия БВП на страната в хил. лева (по текущи цени) и умножен по 100. Данните за БВП са изчислени въз основа на ревизията от 18 октомври 2024 година.
В обхвата на оценката на НСИ за извършените разходите през референтната година за кризисни събития в сектор „Държавно управление“ са включени следните дейности от раздел VI на Единната бюджетна класификация (ЕБК): - Управление на държавния резерв и военновременните запаси;
- Противопожарна охрана;
- Неотложна дейност по защита на населението и националното стопанство;
- Отбранително-мобилизационна подготовка, поддържане на запаси и мощности;
- Превантивна дейност за намаляване на вредните последствия от бедствия и аварии;
- Ликвидиране на последици от стихийни бедствия и производствени аварии;
- Доброволни формирования за защита при бедствия;
- Международни програми и споразумения, дарения и помощи от чужбина;
- Други дейности за защита на населението при стихийни бедствия и аварии;
- Геозащита;
- Безопасност и съхраняване на радиоактивни отпадъци;
- Извеждане на ядрени съоръжения от експлоатация.
При наличие на извънредни кризисни събития през годината, допълнително се оценяват извършените за тях разходи, извън изброените по-горе дейности от ЕБК. |
---|
Използвани класификации | - Събития и опасности по вид (в съответствие със SENDAI);
- Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE);
- Единна бюджетна класификация (ЕБК).
|
---|
Обхват | Кризисни събития/опасности - земетресения, движения на земни маси, вулканична дейност, бури, екстремни температури, сурови зимни условия, наводнения, лавини, кални потоци, суши, пожари, инфекциозни заболявания при хората и животните, включително зоонози, нашествия на вредители, космически явления, промишлени, транспортни и други аварии, деградиране на околната среда и други, в т.ч. техните подкатегории. |
---|
Понятия и дефиниции | • Бедствие е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото. • Инцидент е непредвидимо или трудно прогнозируемо, ограничено по време и пространство действие, с висока интензивност на сили или вследствие на човешка дейност, застрашаващо живота или здравето на хора, имуществото или околната среда. • Авария е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик, пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии, причинени от дейности или действия на човека. • Опасност е опасно явление, вещество, човешка дейност или състояние, което може да причини загуба на човешки живот, травми или други последици за здравето, имуществени щети, загуба на поминък и услуги, социални и икономически сътресения или увреждане на околната среда. • Реагиране - действията, които са предприети непосредствено преди, по време на или незабавно след бедствието с цел спасяване на човешки живот, намаляване на въздействията върху здравето, осигуряване на обществената безопасност и на основните потребности на засегнатите хора. • Възстановяване - възобновяване или подобряване на поминъка, здравето, икономическите, физическите, социалните, културните и природните активи, системи и дейности на засегнатото от бедствие население при спазване на принципите на устойчивото развитие и „да изградим отново, но по-добре“ с цел избягване или намаляване на бъдещия риск от бедствия. • Превенция - организационни и физически дейности (мерки), насочени към избягване или намаляване на негативните последици от бедствия, например изграждане на защитни съоръжения, почистване на речни легла и други. • Готовност - дейности (мерки) за повишаване на знанията и способностите на държавни структури, организации, общности и хора, които спомагат за предвиждането, реагирането и ликвидирането на последствията от вероятни, неизбежни, случващи се или случили се бедствия, постигнати в резултат на предварително предприети действия - напр. провеждане на обучения, учения, тренировки, закупуване на техника и лични предпазни средства и други. |
---|
Статистическа единица | Възникнало кризисно събитие - бедствие, авария, инцидент или криза. |
---|
Статистическа съвкупност | Изчерпателно изследване сред общинските администрации. Всички събития, довели до човешки щети и материални загуби, настъпили на територията на страната в рамките на отчетната година. |
---|
Географски обхват (територия) | Настъпили кризисни събития на територията на Република България през отчетната година. |
---|
Времеви обхват | По различна методология: - 2021 - 2023 година;
- 2009 - 2020 година;
- 2004 - 2008 година.
|
---|
Базисен период | Не се прилага. |
---|
Мерна единица |
---|
|
Отчетен период |
---|
Календарна година. |
Нормативна база |
---|
Нормативни документи и други споразумения | |
---|
Споделяне на данни | Данните се предоставят съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
---|
Конфиденциалност |
---|
Конфиденциалност - политика | |
---|
Конфиденциалност - защита на данните | |
---|
Политика по разпространение |
---|
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
---|
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
---|
Достъп на потребителите | Данните се публикуват: |
---|
Честота на разпространение |
---|
Годишно. |
Достъпност и яснота |
---|
Прессъобщения | Годишно. |
---|
Публикации | - |
---|
Онлайн база данни | https://www.nsi.bg/bg/node/19887 |
---|
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни (в контекста на изследването - на общинско ниво) могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели https://www.nsi.bg/bg/node/575/ |
---|
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка съгласно Правилника за разпространение на статистическите продукти и услуги на НСИ https://www.nsi.bg/bg/node/564/ |
---|
Методологични документи | https://nsi.bg/bg/node/19887/ |
---|
Документация за качеството | - |
---|
Управление на качеството |
---|
Осигуряване на качеството | Включва строг аритметичен и логически контрол на входните данни. |
---|
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
---|
Приложимост |
---|
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от изследването са: - Министерства и ведомства;
- Общински администрации;
- Неправителствени и научни организации;
- Заинтересовани лица.
|
---|
Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано специализирано изследване за удовлетвореността на потребителите. |
---|
Пълнота | Неприложимо. |
---|
Точност и надеждност |
---|
Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
---|
Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
---|
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
---|
Навременност и точност на представяне |
---|
Навременност | Данните се публикуват съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
---|
Точност на представяне | |
---|
Съгласуваност и сравнимост |
---|
Географска сравнимост | Данните са сравними на всички териториални нива. |
---|
Сравнимост във времето | Частично лимитирана, което е обусловено от използването на различна методология и инструментариум през годините. |
---|
Съгласуваност между предметни области | Осигурена е съгласуваност на данните за: пожари, пътнотранспортни, железопътни, авиационни и воднотранспортни произшествия, вирусни заболявания (умирания по причини), свлачища. |
---|
Вътрешна съгласуваност | Вътрешната съгласуваност се осигурява посредством прилагането на строги правила за валидиране. |
---|
Разходи и натовареност |
---|
НСИ полага необходимите усилия за намаляване на натовареността на респондентите. Разработената от НСИ онлайн базирана Информационна система „Бизнес статистика“ и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. |
Ревизия на данните |
---|
Ревизия на данните - политика | Националната политика допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това. |
---|
Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. |
---|
Статистическа обработка |
---|
Източници на данни | - Общински администрации;
- За пътнотранспортни аварии (произшествия) - Министерство на вътрешните работи (МВР);
- За железопътни аварии (произшествия) - Национална компания железопътна инфраструктура;
- За въздухоплавателни и морски аварии (произшествия) - Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт;
- За пожари - АИС „Произшествия - ПБЗН“ на МВР;
- За свлачища - Регистър на свлачищните райони, Министерство на регионалното развитие и благоустройството;
- За вирусни заболявания (за 2021 и 2022 г.) - Изследване „Умирания по причини и смъртност по причини“ на НСИ;
- За кризисни събития с обявено бедствено положение - ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ на МВР;
- Финансови данни за извършени публични разходи - Изследване „Разходи на сектор държавно управление“ на НСИ, по данни на Министерство на финансите (МФ);
- Годишен доклад за изпълнението на държавния бюджет, МФ;
- Закон за държавния бюджет на Република България.
|
---|
Честота на събиране на данни | Годишно. |
---|
Събиране на данни | Данните се събират посредством статистическия формуляр „Справка за бедствия, аварии, инциденти и кризи“ на хартиен носител и/или чрез онлайн въвеждане на информацията в Информационна система „Бизнес статистика“ на НСИ. Респонденти са общинските администрации. Бази данни от специализирани административни регистри на МВР, НКЖИ, МРРБ, НБРПВВЖТ и НИМХ. |
---|
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез: - аритметически и логически контрол на входните данни;
- проверка за съпоставимост, спрямо данните, докладвани от допълнителните източници на информация.
|
---|
Обработка на данни | Възникналите събития с общонационален мащаб (например пандемията от COVID-19) се отчитат като събития във всяка от областите, но като едно единствено събитие общо за страната. |
---|
Изглаждане | |
---|
Коментар |
---|
Статистически справки за дейността на бюджетните предприятия и банките за 2022 година: Справка № 13: Справка за възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи през 2022 г. |