Републиканска пътна мрежа - Републиканска пътна мрежа според класа на пътя и вид на настилкатаКонтакт |
---|
Организация | Национален статистически институт |
---|
Отдел | „Краткосрочна бизнес статистика и статистика на транспорта“ |
---|
Лице за контакт | Росица Иванчева |
---|
Длъжност | главен експерт |
---|
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
---|
Електронна поща | [email protected] |
---|
Телефон | + 359 9857 101 |
---|
Факс | |
---|
Актуализиране на метаданните |
---|
Дата на потвърждаване | 04 септември 2023 г. |
---|
Дата на публикуване | 04 септември 2023 г. |
---|
Дата на последно актуализиране | 04 септември 2023 г. |
---|
Статистическо представяне |
---|
Описание на данните | Републиканската пътна мрежа се наблюдава според: - класа на пътя - автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища;
- вида на настилката - асфалтова, паважна, трошенокаменна, баластрена и пътища без настилка.
|
---|
Използвани класификации | · Класификацията на републиканските пътища се извършва при условия и по ред, определени от Министерския съвет; · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България. (NUTS); · Речник за транспортна статистика /Glossary for transport statistics/ - 2003 Женева. |
---|
Обхват | Републиканската пътна мрежа (РПМ) осигурява връзките между населените места в страната, както и тези със съседните страни, за извършване на превоз на пътници и товари. Републиканските пътища се класифицират според админстративно-стопанското си значение и функциите си в транспортната система в следните класове: автомагистрали и пътищата от първи, втори и трети клас, които осигуряват транспортни връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Отделни републикански пътища са включени в трансевропейската пътна мрежа. |
---|
Понятия и дефиниции | Според класа на пътя РПМ включва: Автомагистралите са пътища от най-висок клас и са предназначени за движение на автомобили с високи скорости. Те имат самостоятелни платна за движение във всяка посока с разделителна ивица между тях, аварийна лента за спиране и пресичат другите пътища и/или жп линии на различно ниво. Максималната скорост за движение е 140км/час. Пътищата първи клас - предназначени са за осъществяване на транзитно движение на големи разстояния / предимно от граница до граница /. Те обслужват големи територии и съвпадат с направленията на основните транспортни потоци в страната. Пътищата втори клас - предназначени са за осъществяване на транзитно движение на средни разстояния. Те изпълняват разпределителни функции в транспортната система, като осигуряват оптимални маршрути на транзитното движение към отделни региони в страната. Пътищата трети клас служат за разпределяне на движението във вътрешността на териториите, прилежащи към пътища от по-висок клас или осигуряват връзки между отделните общини, както и с местните пътища. Според вида на настилката пътищата са: - · Настилки с асфалтово покритие. Предназначени са за всички категории на движението.
- · Настилки с паважно покритие. Най-често те се използват при пътища с тежко и много тежко движение.
- · Настилки с трошенокаменно покритие. Използват се за изграждане на местни пътища с леко движение.
- Настилки с баластрено покритие. Използват се за изграждане на местни пътища с много леко движение.
- · Пътиша без настилка. Обикновенно товаса горски, тракторни и коларски пътища без специално покритие.
|
---|
Статистическа единица | Данните се предоставят годишно от агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). |
---|
Статистическа съвкупност | Изследването е изчерпателно. |
---|
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. |
---|
Времеви обхват | От 1995 година |
---|
Базисен период | Не се прилага. |
---|
Мерна единица |
---|
Километри |
Отчетен период |
---|
Година |
Нормативна база |
---|
Нормативни документи и други споразумения | Закон за пътищата (29.03.2000) ДВ бр.26/2000 г. посл. изм. ДВ. бр.53 от 13 юли 2012година. Правилник за прилагане на закона за пътищата (ПМС № 245 от 24.11.2000 година) в сила от 01.12.2000 година. |
---|
Споделяне на данни | Не се прилага. |
---|
Конфиденциалност |
---|
Конфиденциалност - политика | Данните се предоставят агрегирани по области и не са конфиденциални. |
---|
Конфиденциалност - защита на данните | Не се прилага. |
---|
Политика по разпространение |
---|
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ – 6 месеца след изтичане на отчетната година. |
---|
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
---|
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация. |
---|
Честота на разпространение |
---|
Годишно |
Достъпност и яснота |
---|
Прессъобщения | Не се прилага. |
---|
Публикации | · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“. |
---|
Онлайн база данни | Данни за републиканска пътна мрежа са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубриката Отраслова статистика - Транспорт и съобщения - Други годишни данни - Транспорт: http://www.nsi.bg/bg/node/1706 |
---|
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
---|
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
---|
Методологични документи | Закон за пътищата (29.03.2000) ДВ бр.26/2000 г. посл. изм. ДВ. бр.53 от 13 юли 2012година. Правилник за прилагане на закона за пътищата (ПМС № 245 от 24.11.2000 година) в сила от 01.12.2000 година. |
---|
Документация за качеството | Не са налични. |
---|
Управление на качеството |
---|
Осигуряване на качеството | След получаване на информацията се извършва проверка на качеството и валидиране на данните. При идентифициране на грешки, се извършва корекция в сътрудничество с АПИ. |
---|
Оценка на качеството | Не се прилага. |
---|
Приложимост |
---|
Потребности на потребителите | Основни потребители са държавните и международни институции. |
---|
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. |
---|
Пълнота | Обхванати са всички пътища от РПМ. |
---|
Точност и надеждност |
---|
Обща точност | Изследването се провежда от АПИ и е изчерпателно. |
---|
Извадкови грешки | Не се прилага. |
---|
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
---|
Навременност и точност на представяне |
---|
Навременност | Годишно данните се публикуват 6 месеца след изтичане на отчетната година. |
---|
Точност на представяне | Предоставянето и публикуването на информацията се извършва съгласно заложените срокове в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
---|
Съгласуваност и сравнимост |
---|
Географска сравнимост | Гарантирана е съпоставимост на европейско ниво. |
---|
Сравнимост във времето | Динамичният ред е без прекъсване от 1995 година. От 2002 г. от РПМ са изключени четвъртокласните пътища, които преминават към общинските пътища. |
---|
Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
---|
Вътрешна съгласуваност | Не се прилага. |
---|
Разходи и натовареност |
---|
Определят се от АПИ. |
Ревизия на данните |
---|
Ревизия на данните - политика | Съгласно правилата за предоставяне на данни ревизия се прави при необходимост. |
---|
Ревизия на данните - практика | Виж 19.1. |
---|
Статистическа обработка |
---|
Източници на данни | Информацията се получава от АПИ. |
---|
Честота на събиране на данни | Годишно |
---|
Събиране на данни | Изследването е изчерпателно. |
---|
Валидиране на данни | Не се прилага. |
---|
Обработка на данни | Обработката на първичните данни се извършва от АПИ. Допълнителните обработки, свързани с публикуването на информацията по региони се извършват на Excel. |
---|
Изглаждане | Данните не подлежат на изглаждане. |
---|
Коментар |
---|