Подсектор „Местно държавно управление”
Код ЕСС 2010 |
Данъци и социални осигуровки | Местно държавно управление | |
---|---|---|---|
Връзки ↓ | S1313 | ||
D2 | Данъци върху производството и вноса | 1=2+26 | 621.59 |
D21 | Данъци върху продуктите | 2=3+4+13 | 24.32 |
D211 | Данък добавена стойност | 3 | M |
D212 | Данъци и мита върху вноса без ДДС | 4=5+6 | M |
D2121 | Мита върху вноса | 5 | M |
D2122 | Данъци върху вноса, без ДДС и митата върху вноса | 6=7+..+12 | M |
D2122A | Такси върху внос на селскостопански продукти | 7 | M |
D2122B | Парични компенсационни суми начислявани върху вноса | 8 | M |
D2122C | Акцизи върху вноса | 9 | M |
D2122D | Данъци върху общите продажби | 10 | M |
D2122E | Данъци върху специфични услуги | 11 | M |
D2122F | Монополна печалба при вноса | 12 | M |
D214 | Данъци върху продуктите, без ДДС и данъци върху вноса | 13=14+..+25 | 24.32 |
D214A | Акцизи и данъци върху потреблението от сделки в страната | 14 | M |
D214B | Държавни таксови марки | 15 | M |
D214C | Данъци върху финансови и капиталови операции | 16 | M |
D214D | Данъци при регистриране на МПС1 | 17 | M |
D214E | Данъци върху развлеченията | 18 | M |
D214F | Данъци върху лотария, хазарт и залагания | 19 | M |
D214G | Данъци върху застрахователни и презастрахователни премии | 20 | M |
D214H | Други данъци върху специфични услуги | 21 | 24.32 |
D214I | Данъци върху общите продажби или оборота | 22 | M |
D214J | Печалби на фискални монополи | 23 | M |
D214K | Мита и парични компенсационни суми върху износа | 24 | M |
D214L | Други данъци върху продуктите, некласифицирани другаде | 25 | M |
D29 | Други данъци върху производството | 26=27+..+34 | 597.27 |
D29A | Данъци върху земя, сгради или други конструкции | 27 | 399.68 |
D29B | Данъци върху използването на дълготрайни активи | 28 | 197.59 |
D29C | Общо данъци върху работните заплати | 29 | M |
D29D | Данъци върху международни операции | 30 | M |
D29E | Бизнес и професионални лицензи | 31 | M |
D29F | Данъци върху замърсяванията на околната среда | 32 | M |
D29G | Компенсиране под нивото на ДДС (пропорционално данъчно облагане) | 33 | M |
D29H | Други данъци върху производството, некласифицирани другаде | 34 | M |
D5 | Тенущи данъци върху дохода, имуществото и други | 35=36+47 | 238.86 |
D51 | Данъци върху доходите | 36=38+41+44+..+46 | 15.35 |
D51M | Данъци върху личния доход или дохода на домакинствата, включително от изменението в стойността на финансовите инструменти. | 37=38+39 | 15.35 |
D51A | Данъци върху личния доход или дохода на домакинствата, без тези от изменението в стойността на финансовите инструменти. | 38 | 15.35 |
D51C1 | Данъци върху личния доход или дохода на домакинствата от изменението в стойността на финансовите инструменти | 39 | M |
D51O | Данъци върху доходите и печалбите на юридически лица, включително от изменението в стойността на финансовите инструменти | 40=41+42 | M |
D51B | Данъци върху доходите и печалбите на юридически лица, без тези от изменението в стойността на финансовите инструменти | 41 | M |
D51C2 | Данъци върху доходите от изменението в стойността на финансовите инструменти на юридическите лица | 42 | M |
D51C3 | Други данъци върху печалбата от изменението в стойността на финансовите инструменти | 43 | M |
D51C | Данъци върху доходи и печалба от изменението в стойността на финансовите инструменти | 44=39+42+43 | M |
D51D | Данъци върху печалбите от лотария или хазарт | 45 | M |
D51E | Други данъци върху дохода, некласифицирани другаде | 46 | M |
D59 | Други текущи данъци | 47=48+..+53 | 223.51 |
D59A | Текущи данъци върху капитала | 48 | M |
D59B | Данъци начислявани на човек от пълнолетното население или върху домакинство | 49 | M |
D59C | Данъци върху разходите | 50 | M |
D59D | Плащания от домакинства за разрешителни | 51 | M |
D59E | Данъци върху международни операции | 52 | M |
D59F | Други текущи данъци, некласифицирани другаде | 53 | 223.51 |
D91 | Данъци върху капитала | 54=55+..+57 | 533.23 |
D91A | Данъци върху капиталовите трансфери | 55 | 533.23 |
D91B | Капиталови налози (случайни данъци върху активи или нетна стойност) | 56 | M |
D91C | Други данъци върху капитала, некласифицирани другаде | 57 | M |
ODA | ПОСТЪПЛЕНИЯ ОТ ДАНЪЦИ - ОБЩО | 58=1+35+54 | 1 393.68 |
D61 | Нетни осигурителни вноски | 59=60-63+66+69+77 | M |
D611 | Фактически осигурителни вноски за сметка на работодателите | 60=61+62=64+65 | M |
D611C | Задължителни фактически осигурителни вноски за сметка на работодателите | 61 | M |
D611V | Доброволни фактически осигурителни вноски за сметка на работодателите | 62 | M |
D61SC | Такси за обслужване на социалноосигурителните схеми | 63 | M |
D6111 | Фактически пенсионни вноски за сметка на работодателите | 64 | M |
D6112 | Фактически осигурителни вноски за сметка на работодателите, различни от пенсионните вноски | 65 | M |
D612 | Условни осигурителни вноски за сметка на работодателите | 66=67+68 | M |
D6121 | Условни пенсионни вноски за сметка на работодателите | 67 | M |
D6122 | Условни осигурителни вноски за сметка на работодателите, различни от пенсионните вноски | 68 | M |
D613 | Фактически осигурителни вноски за сметка на домакинствата | 69=70+71=72+76 | M |
D6131 | Фактически пенсионни вноски за сметка на домакинствата | 70 | M |
D6132 | Фактически осигурителни вноски за сметка на домакинствата, различни от пенсионните вноски | 71 | M |
D613C | Задължителни фактически осигурителни вноски за сметка на домакинствата | 72=73+74+75 | M |
D613CE | Задължителни фактически осигурителни вноски за сметка на наетите лица | 73 | M |
D613CS | Задължителни фактически осигурителни вноски за сметка на самонаети лица (самоосигуряващи се лица) | 74 | M |
D613CN | Задължителни фактически осигурителни вноски за сметка на ненаетите лица | 75 | M |
D613V | Доброволни фактически осигурителни вноски за сметка на домакинствата | 76 | M |
D614 | Добавки към осигурителни вноски за сметка на домакинствата | 77=78+79 | M |
D6141 | Добавки към пенсионните вноски за сметка на домакинствата | 78 | M |
D6142 | Добавки към осигурителни вноски за сметка на домакинствата, различни от пенсионните вноски | 79 | M |
D995 | Капиталови трансфери от сектор „Държавно управление“ за съответните сектори, представляващи данъци и осигурителни вноски, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 80=81+..+86+90 | M |
D995A | Данъци върху продукти, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 81 | M |
D995B | Други данъци върху производството, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 82 | M |
D995C | Данъци върху дохода, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 83 | M |
D995D | Други текущи данъци върху дохода, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 84 | M |
D995E | Фактически осигурителни вноски за сметка на работодателите, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 85 | M |
D995F | Фактически осигурителни вноски за сметка на домакинствата, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 86=87+..+89 | M |
D995FE | Фактически осигурителни вноски за сметка на наетите лица, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 87 | M |
D995FS | Фактически осигурителни вноски за сметка на самостоятелно заетите лица, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 88 | M |
D995FN | Фактически осигурителни вноски за сметка на ненаетите лица, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 89 | M |
D995G | Данъци върху капитала, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 90 | M |
ODB | Общо постъпления от данъци и осигурителни вноски след приспадане на сумите, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 91=1+35+54+59-66-77-80 | 1 393.68 |
ODC | Общо постъпления от данъци и нетни осигурителни вноски (включително условните осигурителни вноски) след приспадане на сумите, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 92=1+35+54+59-80 | 1 393.68 |
ODD | Данъчна тежест = общо постъпления от данъци и задължителни осигурителни вноски след приспадане на сумите, които са начислени, но които е малко вероятно да бъдат събрани | 93=1+35+54+59-66-77-62-76-80 | 1 393.68 |
* Предварителни данни |
|||
МПС - Моторни превозни средства | |||
М Не съществува/ не е приложимо | |||
Данните за данъците и социалните осигуровки са представени по метода на модифицирана касова основа в съответствие с Регламент (ЕС) № 2516/2000 относно данъците и социалните осигуровки. |
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Финансови национални сметки“ |
Лице за контакт | Елена Н. Петрова Иванка Господинова |
Длъжност | Държавен експерт Главен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 507 +359 2 9857 264 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 31 октомври 2024 г. |
Дата на публикуване | 31 октомври 2024 г. |
Дата на последно актуализиране | 31 октомври 2024 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Данъците и социалните осигуровки са част от операциите на сектор „Държавно управление“, имащи преразпределителен характер. Те се класифицират в следните основни групи: данъци върху производството и вноса, данъци върху дохода и имуществото, данъци върху капитала и социални осигуровки. |
Използвани класификации | · Европейска система от национални и регионални сметки (ЕСС 2010); · Ръководство за държавния дефицит и дълг - прилагане на EСС 2010 |
Обхват | Съгласно ЕСС 2010 сектор „Държавно управление“ (S.13) включва всички институционални единици, които са непазарни производители и чието производство е предназначено за индивидуално и колективно потребление (напр. образование, здравеопазване, собствена издръжка на правителството). Тези единици се финансират основно чрез плащания от други сектори на икономиката. В сектора се включват и всички институционални единици, които са ангажирани с преразпределението на националния доход и богатство. Институционалните единици в сектор „Държавно управление“ се групират в три подсектора: „Централно държавно управление“ (S.1311), „Местно държавно управление“ (S.1313) и „Социалноосигурителни фондове“ (S.1314). |
Понятия и дефиниции | Таблица 0900 „Данъци и социални осигуровки на сектор Държавно управление“ включва подробно описание на всички показатели. Показателите са представени съгласно класификациите на Европейска система от национални и регионални сметки (ЕСС 2010) и трансмисионната програма за представяне. Те включват подробни наименования на данъците и социалноосигурителните вноски, формиращи приходите на сектор „Държавно управление“ и неговите подсектори (Централно държавно управление, Местно държавно управление и Социалноосигурителни фондове) плюс институции на ЕС (S.212). |
Статистическа единица | Институционалните единици включени в сектор „Държавно управление“ в съответствие с Европейска система от национални и регионални сметки (ЕСС 2010) (параграф 2.112) са следните: а) единици на държавното управление, създадени по силата на законодателен процес с цел да упражняват съдебни правомощия над други единици на икономическата територия и които администрират и финансират група от дейности, като обикновено предоставят непазарни стоки и услуги в полза на обществеността; б) корпоративно предприятие или квазикорпоративно предприятие, което е единица на държавното управление, ако неговата продукция е главно непазарна и е контролирано от държавна единица; в) организации с нестопанска цел, признати за независими юридически лица, които са непазарни производители и които се контролират от държавното управление; г) автономни пенсионни фондове, когато съществува законоустановено задължение да се правят вноски и когато държавата управлява фондовете по отношение на определянето и одобряването на вноските и плащанията. |
Статистическа съвкупност | Сектор „Държавно управление“ плюс институции на ЕС. |
Географски обхват (територия) | Територията на Република България. |
Времеви обхват | 2019 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
Млн. левове. | |
Отчетен период | |
Календарна година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | · Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз;
|
Споделяне на данни | Данните се предоставят на Евростат съгласно трансмисионната програма на ЕСС 2010. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката чл. 25; · Регламент (ЕО) № 223/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г.) предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват (подтискат се), спазвайки член 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно член 26 от Закона за статистиката. |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация за данъците и социалните осигуровки по видове и подсектори на сектор „Държавно управление“ се публикува девет месеца след изтичането на съответния отчетен период. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика "Държавна финансова статистика" в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
Честота на разпространение | |
Годишно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | "Основни макроикономически показатели" |
Онлайн база данни | Подробни резултати са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика „Държавна финансова статистика“ - Данъци и социални осигуровки по видове данъци и подсектори на „Държавно управление“: https://www.nsi.bg/bg/node/2423 |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Методологични документи | · Методология за източниците и методите за разработване на статистическата информация за данъците и социалните осигуровки по видове данъци и подсектори на сектор „Държавно управление“ в България; · Ръководство за разработване на данъците и социалните плащания на тримесечна база (Евростат); · Европейска система от национални и регионални сметки ЕСС 2010 (Евростат). |
Документация за качеството | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Данните се одобряват от Евростат, като при необходимост се предоставя допълнителна информация. |
Оценка на качеството | Процедурата за оценка на качеството включва аритметични проверки на данните и проверки за съответствие с ЕСС 2010 - Таблица 2 и Национален лист на данъците. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за приходите от данъци и социални осигуровки се използват от Евростат и ГД „Данъчно облагане и митнически съюз“ за съвместна публикация „Тенденции в данъчното облагане на Европейския съюз“, за подробни статистически и икономически анализи на данъчните системи на страните членки, за класификация на данъчните приходи по икономически функции (потребление, труд, капитал и околна среда), както и за разпределението на данъчната тежест върху потреблението, труда и капитала. |
Удовлетвореност на потребителите | Не се прилага. |
Пълнота | Представят се данни за всички приложими променливи, за целия динамичен ред. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Данните са с високо ниво на точност. |
Извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | В съответствие с трансмисионната програма на ЕСС 2010 - девет месеца след края на отчетния период. |
Точност на представяне | В определения срок, Т+9. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Данните са представителни на национално ниво, както изисква методологията. |
Сравнимост във времето | Не се прилага. |
Съгласуваност между предметни области | Европейска система от национални и регионални сметки (ЕСС 2010) предоставя възможности за сравнение на променливите с други таблици. |
Вътрешна съгласуваност | Данните се проверяват за съответствие с други таблици и обобщени показатели. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Данните се ревизират при необходимост, в съответствие с препоръките на ЕСС 2010. |
Ревизия на данните - практика | Ежегодно се ревизират предварителните данни за предходния отчетен период. Ревизии на данните могат да се правят и при промяна в методологията. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Основните източници за разработването на статистическа информация за данъците и социалните осигуровки по видове данъци и подсектори на сектор „Държавно управление“ са: · отчет за касовото изпълнение на Консолидирания държавен бюджет, както и на отделните бюджетни единици; · допълнителна статистическа информация от Министерство на финансите за основните видове данъци (ДДС, акцизи, данък върху доходите на физическите лица, корпоративен данък и др.) за целите на представянето им по метода на модифицирана касова основа; · допълнителна статистическа информация от други министерства и ведомства (за таксите при внос на селскостопански продукти; във връзка със замърсяване на околната среда и др.). |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | Чрез обмен на индивидуални данни, съгласно Меморандум за сътрудничество между НСИ, МФ и БНБ, по договорени формати и при спазване на определените срокове. Данните се получават по електронен път. От други министерства, ведомства и общини - по пощата. |
Валидиране на данни | Данните се валидират ежегодно след одобрение от Евростат. |
Обработка на данни | Отчитането на данъците и социалните осигуровки се изготвят по утвърдена Методология за разработване на статистическата информация за данъците и социалните осигуровки по видове данъци и подсектори на сектор "Държавно управление" |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |
България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2023 година
През 2023 г. държавният дефицит на ЕС се увеличава в сравнение с 2022 година, докато делът на държавния дълг намалява. През 2023 г. в ЕС дефицитът като дял от брутния вътрешен продукт (БВП) бележи нарастване до -3.5% от -3.2% за 2022 година. През 2023 г. държавният дълг на ЕС като процент от БВП намалява до 80.8% от 82.5% в края на 2022 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2023 година (окончателни данни)
През 2023 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -3 709 млн. лв., или -2.0% от брутния вътрешен продукт (БВП), по окончателни данни на Националния статистически институт.
Дългът на Република България за 2023 г. е в размер на 42 389 млн. лв., или 22.9% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2023 година
През 2023 г. държавният дефицит и дълг на ЕС се увеличава в сравнение с 2022 година. През 2023 г. в ЕС дефицитът като дял от БВП бележи увеличение до -3.5% от -3.4% за 2022 година. През 2023 г. държавният дълг на ЕС като процент от БВП намалява до 81.7% от 83.4% в края на 2022 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2023 година (предварителни данни)
През 2023 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -3 454 млн. лв., или -1.9% от БВП, според предварителни данни на Националния статистически институт.
Дългът на Република България за 2023 г. е в размер на 42 383 млн. лв., или 23.1% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2022 година
През 2022 г. държавният дефицит и дълг на ЕС намаляват в сравнение с 2021 година. През 2022 г. в ЕС дефицитът като дял от БВП бележи спад до -3.3% от -4.7% за 2021 година. През 2022 г. държавният дълг на ЕС като процент от БВП намалява до 83.5% от 87.4% в края на 2021 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2022 година (окончателни данни)
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2022 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -4 859 млн. лв., или -2.9% от БВП.
Дългът на Р България за 2022 г. е в размер на 37 850 млн. лв., или 22.6% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2022 година (предварителни данни)
През 2022 г. държавният дефицит и дълг на ЕС намаляват в сравнение с 2021 година. През 2022 г. в ЕС дефицитът като дял от БВП бележи спад до -3.4% от -4.8% за 2021 година. През 2022 г. държавният дълг на ЕС като процент от БВП намалява до 84.0% от 88.0% в края на 2021 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2022 година (предварителни данни)
През 2022 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -4 648 млн. лв., или -2.8% от БВП, според предварителни данни на Националния статистически институт.
Дългът на Република България за 2022 г. е в размер на 37 848 млн. лв., или 22.9% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2021 година
През 2021 г. държавният дефицит и дълг на ЕС намаляват в сравнение с 2020 година. През 2021 г. в ЕС дефицитът като дял от БВП бележи спад до -4.6% от -6.7% за 2020 година. През 2021 г. делът на държавния дълг на ЕС намалява до 87.9% от 89.8% в края на 2020 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2021 година (окончателни данни)
През 2021 г. окончателните данни на Националния статистически институт показват, че институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -5 414 млн. лв., или -3.9% от БВП.
Дългът на Република България за 2021 г. е в размер на 33 268 млн. лв., което представлява 23.9% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2021 година (предварителни данни)
През 2021 г. държавният дефицит и дълг на ЕС намалява в сравнение с 2020 година. В ЕС дефицитът към БВП бележи спад от 6.8% за 2020 г. на 4.7% за 2021 г., а държавният дълг бележи спад от 90.0% в края на 2020 г. на 88.1% в края на 2021 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2021 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2021 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -5 433 млн. лв., или -4.1% от БВП.
Дългът на Р България за 2021 г. е в размер на 33 277 млн. лв., или 25.1% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2020 година
През 2020 г. държавните дефицит и дълг на ЕС се увеличават в сравнение с 2019 година. В ЕС дефицитът към БВП бележи ръст от 0.5% за 2019 г. на 6.9% за 2020 г., а държавният дълг нараства от 77.2% в края на 2019 г. на 90.1% в края на 2020 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2020 година (окончателни данни)
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2020 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -4 780 млн. лв., или -4.0% от БВП на България.
Дългът на България за 2020 г. е в размер на 29 602 млн. лв., или 24.7% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2020 година (предварителни данни)
През 2020 г. държавният дефицит и дълг на ЕС се увеличава в сравнение с 2019 година. В ЕС дефицитът към БВП бележи ръст от 0.5% за 2019 г. на 6.9% за 2020 г., а държавният дълг нараства от 77.5% в края на 2019 г. на 90.7% в края на 2020 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2020 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2020 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен дефицит от -4 056 млн. лв., или -3.4% от БВП на България.
Дългът на България за 2020 г. е в размер на 29 703 млн. лв., или 25.0% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2019 година
През 2019 г. държавният дефицит на ЕС се увеличава в сравнение с 2018 г., докато държавният дълг намалява. В ЕС дефицитът към БВП бележи ръст от 0.4% за 2018 г. на 0.5% за 2019 г., а държавният дълг намалява от 79.5% в края на 2018 г. на 77.6% в края на 2019 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2019 година (окончателни данни)
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2019 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен излишък от 2 304 млн. лв., или 1.9% от БВП на България.
Дългът на България за 2019
България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2019 година (предварителни данни)
През 2019 г. държавният дефицит и дълг на ЕС-27 се увеличава в сравнение с 2018 година. В ЕС-27 дефицитът към БВП бележи ръст от 0.4% за 2018 г. на 0.6% за 2019 г., а държавният дълг намалява от 79.6% в края на 2018 г. на 77.8% в края на 2019 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2019 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2019 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен излишък от 2 470 млн. лв., или 2.1% от БВП на България.
Дългът на България за 2019 г. е в размер на 24 205 млн. лв., или 20.4% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2018 година
През 2018 г. държавният дефицит и дълг на ЕС-28 намалява в сравнение с 2017 година. В ЕС-28 дефицитът към БВП бележи спад от 1.0% за 2017 г. на 0.7% за 2018 г., а държавният дълг - от 82.1% в края на 2017 г. на 80.4% в края на 2018 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2018 година (окончателни данни)
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2018 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен излишък от 1 921 млн. лв., или 1.8% от БВП на България.
Дългът на България за 2018 г. е в размер на 24 431 млн. лв., или 22.3% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2018 година (предварителни данни)
През 2018 г. държавният дефицит и дългът на ЕС-28 намаляват в сравнение с 2017 година. В ЕС-28 дефицитът към БВП бележи спад от 1.0% за 2017 г. на 0.6% за 2018 г., а държавният дълг - от 81.7% в края на 2017 г. на 80.0% в края на 2018 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2018 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2018 г. институционален сектор „Държавно управление“ отчита бюджетен излишък от 2 149 млн. лв., или 2.0% от БВП на България.
Дългът на България за 2018 г. е в размер на 24 430 млн. лв., или 22.6% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2017 година
През 2017 г. държавният дефицит и дълг на ЕС-28 намалява в сравнение с 2016 година. В ЕС-28 дефицитът към БВП бележи спад от 1.7% за 2016 г. на 1.0% за 2017 г., а държавният дълг - от 83.3% в края на 2016 г. на 81.6% в края на 2017 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2017 година (окончателни данни)
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2017 г. институционален сектор „Държавно управление” отчита бюджетен излишък от 1 145 млн. лв., или 1.1% от БВП на България.
Дългът на България за 2017 г. е в размер на 25 908 млн. лв., или 25.6% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2017 година (предварителни данни)
През 2017 г. държавният дефицит и дълг на ЕС-28 намалява в сравнение с 2016 година. В ЕС-28 дефицитът към БВП бележи спад от 1.6% за 2016 г. на 1.0% за 2017 г., а държавният дълг - от 83.3% в края на 2016 г. на 81.6% в края на 2017 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2017 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2017 г. институционален сектор „Държавно управление” отчита бюджетен излишък от 920 млн. лв., или 0.9% от БВП на България.
Дългът на България за 2017 г. е в размер на 25 064 млн. лв., или 25.4% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2016 година
През 2016 г. държавният дефицит и дълг на ЕС-28 намалява в сравнение с 2015 година. В ЕС-28 дефицитът към БВП бележи спад от 2.4% за 2015 г. на 1.7% за 2016 г., а държавният дълг - от 84.5% в края на 2015 г. на 83.2% в края на 2016 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2016 година (окончателни данни)
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2016 г. институционален сектор „Държавно управление” отчита бюджетен дефицит от 36 млн. лв., или 0.04% от БВП на България.
Дългът на България за 2016 г. е в размер на 27 322 млн. лв., или 29.03% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2016 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Евростат през 2016 г. държавният дефицит и дълг на ЕС-28 намаляват в относително изражение в сравнение с 2015 г. от 2.4% на 1.7%. Съотношението на държавния дълг към БВП намалява от 84.9% на 83.5%.
Дефицитът на институционален сектор „Държавно управление” на ЕС-28 възлиза на 251 141 млн. евро за 2016 г., а дългът - на 12 392 803 млн. евро.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2016 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2016 г. институционален сектор „Държавно управление” отчита бюджетен излишък от 30 млн. лв., или 0.03% от БВП на България.
Дългът на България за 2016 г. е в размер на 27 321 млн. лв., или 29.5% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2015 година
По окончателни данни на Евростат през 2015 г. дефицитът на институционален сектор „Държавно управление” на ЕС-28 възлиза на 347 618 млн. евро, или 2.4% от БВП, и бележи спад спрямо 2014 година.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2015 година
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2015 г. институционален сектор „Държавно управление” отчита бюджетен дефицит от 1 490 млн. лв., или 1.7% от БВП на България.
Дългът на България за 2015 г. е в размер на 23 049 млн. лв., или 26.0% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” през 2015 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Евростат през 2015 г. дефицитът на институционален сектор „Държавно управление” на ЕС-28 възлиза на 351 561 млн. евро, или 2.4% от БВП. Дългът на ЕС-28 възлиза на 12 477 670 млн. евро, или 85.2% от БВП.
...Дефицит и дълг на институционален сектор „Държавно управление” в Република България през 2015 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Националния статистически институт през 2015 г. институционален сектор „Държавно управление” отчита бюджетен дефицит от 1 774 млн. лв., или 2.1% от БВП на България.
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2014 година
Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2014 година
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2014 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Евростат през 2014 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-28 възлиза на 401 861 млн. евро, или 2.9% от БВП, и бележи спад спрямо 2013 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” в Република България през 2014 година (предварителни данни)
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” за периода 2010 - 2013 година по ЕСС 2010
Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” за периода 2010 - 2013 година по ЕСС 2010
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2013 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Евростат през 2013 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-28 възлиза на 437 323 млн. евро, или 3.3% от БВП, и бележи спад спрямо 2012 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2013 година (предварителни данни)
Директива 85/2011 на ЕС относно изискванията за бюджетните рамки на държавите - членки на ЕС
Считано от 2014 г. на основание на чл. 3, т. 2 от Директива 85/2011 на ЕС относно изискванията за бюджетните рамки на държавите - членки на ЕС, и чл. 67, ал. 7 и чл. 82, ал. 3, т. 3 от Закона за публичните финанси НСИ ще публикува фискални данни за институционалния сектор „Държавно управление“, вкл. и по подсектори.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2012 година
По окончателни данни на Евростат през 2012 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-28 възлиза на 510 002 млн. евро, или 3.9% от БВП, и бележи спад спрямо 2011 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2012 година
По окончателни данни на Националния статистически институт през 2012 г. сектор „Държавно управление” отчита бюджетен дефицит от 592 млн. лв., или 0.8% от БВП. Дългът на България за 2012 г. е в размер на 14 388 млн. лв., или 18.5% от БВП.
...България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2012 година
По предварителни данни на Евростат през 2012 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-27 възлиза на 514 088 млн. евро, или 4.0% от БВП, и бележи спад спрямо 2011 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление“ през 2012 година
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2011 година
По окончателни данни на Евростат през 2011 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-27 възлиза на 560 834 млн. евро, или 4.4% от БВП и бележи спад спрямо 2010 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2011 година
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2011 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Евростат през 2011 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-27 възлиза на 565 117 млн. евро, или 4.5% от БВП и бележи спад спрямо 2010 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2011 година (предварителни данни)
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2010 година
По данни на Евростат през 2010 г. дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-27 възлиза на 805 008 млн. евро, или 6.6% от БВП.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2010 година
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2010 година (предварителни данни)
По предварителни данни на Евростат през 2010 година дефицитът на сектор „Държавно управление” на ЕС-27 възлиза на 784 107 млн. евро, или 6.4% от БВП.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2010 година (предварителни данни)
България и ЕС: Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2009 година
През 2009 г. най-висок дефицит като процент от БВП отчитат Ирландия (-14.4% от БВП), Великобритания (-11.4% от БВП), Испания (-11.1% от БВП) и Латвия (-10.2% от БВП). Най-нисък дефицит като процент от БВП е отчетен в Люксембург (-0.7% от БВП), Швеция (-0.9% от БВП) и Естония (-1.7% от БВП). В България дефицитът възлиза на 4.7% от БВП. Няма страна - членка на ЕС, която да е регистрирала излишък през 2009 година.
...Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” през 2009 година
Дефицит и дълг на сектор „Държавно управление” за 2009 година - предварителни данни
Статистически годишник 2023
Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите
на статистическа информация от страната и чужбина 91-вото издание на годишник на Република България в печатен формат.
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2017 - 2022 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се състои от Националния ст...
Статистически годишник 2022
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2016 - 2021 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се състои от Национал...
Статистически годишник 2021
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2015 - 2020 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, коят...
Статистически годишник 2020
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2014 - 2019 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се с...
Основни макроикономически показатели 2018
Тя съдържа резултатите от работата на държавната статистика по изчисляване на макроикономическите показатели за България в съответствие със Системата на националните сметки (СНС 2008) и Европейската система от сметки (ЕСС 2010).
Публикацията съдържа динамични редове с данни за: брутния вътрешен продукт на Република България за периода 2002 - 2018 г.; основните агрегати на човек о...
Статистически годишник 2019
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2013 - 2018 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се с...
Статистически годишник 2018 в инфографики
През 2018 г. за първи път представихме резултатите от статистическите изследвания чрез графики, изображения и други средства за визуализация, което предизвика положителен отзвук сред широк кръг потребители. Надяваме се, че този съвременен начин на поднасяне на статистическата информация ще събуди интереса и на онези от тях, които за пръв път се докосват до смисъла на числата, разкриващи важни аспекти на обществено-икономическия живо...
Статистически годишник 2018
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2017 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се ...
Основни макроикономически показатели 2017
Тя съдържа резултатите от работата на държавната статистика по изчисляване на макроикономическите показатели за България в съответствие със Системата на националните сметки (СНС 2008) и Европейската система от сметки (ЕСС 2010).
Публикацията съдържа динамични редове с данни за: брутния вътрешен продукт на Република България за периода 2001 - 2017 г.; основните агрегати на човек от населе...
Статистически годишник 2017 в инфографики
Публикацията е насочена към по-широк кръг потребители, като статистическите данни са поднесени по разбираем и достъпен начин.
Актуалното състояние и промените в обществено-икономическия и културния живот в страната са представени не по традиционния начин с таблици и текст, а чрез инфографики - изображения, графики и други средства за визуализация.
Надяваме се, че поднесената по този ...
Статистически годишник 2017
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2012 - 2016 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се ...
Основни макроикономически показатели 2016
Тя съдържа резултатите от работата на държавната статистика по изчисляване на макроикономическите показатели за България в съответствие със Системата на националните сметки (СНС 2008) и Европейската система от сметки (ЕСС 2010).
Публикацията съдържа динамични редове с данни за: брутния вътрешен продукт на Република България за периода 2001 - 2016 г.; основните агрегати на човек от населе...
Статистически годишник 2016
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2011 - 2015 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Основни макроикономически показатели 2015
Тя съдържа резултатите от работата на държавната статистика по изчисляване на макроикономическите показатели за България в съответствие със Системата на националните сметки (СНС 2008) и Европейската система от сметки (ЕСС 2010).
Публикацията съдържа динамични редове с данни за: брутния вътрешен продукт на Република България за периода 2000 - 2015 г.; основните агрегати на човек от населе...
Статистически годишник 2015
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Основни макроикономически показатели 2014
Тя съдържа резултатите от работата на държавната статистика по изчисляване на макроикономическите показатели за България в съответствие със Системата на националните сметки (СНС 2008) и Европейската система от сметки (ЕСС 2010).
Публикацията съдържа динамични редове с данни за: брутния вътрешен продукт на Република България за периода 1999 - 2014 г.; основните агрегати на човек от населе...
Статистически годишник 2014
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2009 - 2013 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...
Статистически годишник 2013
Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 81-ото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.
В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2008 - 2012 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.
Съгласно Закона за статистиката официалният източник на информация в Република България е Националната статистическа система, която се...