Публични разходи за кризисни събития
Направление | Източници на финансиране | 2023 |
---|---|---|
Общо | Общо | 850 977 |
от държавния бюджет | 835 732 | |
средства от ЕС | 15 245 | |
Превенция | Общо | 107 713 |
от държавния бюджет | 104 150 | |
средства от ЕС | 3 563 | |
Готовност | Общо | 669 083 |
от държавния бюджет | 660 019 | |
средства от ЕС | 9 064 | |
Реагиране | Общо | 971 |
от държавния бюджет | 907 | |
средства от ЕС | 64 | |
Възстановяване | Общо | 73 210 |
от държавния бюджет | 70 656 | |
средства от ЕС | 2 554 | |
Забележка: |
||
1 Оценка на НСИ по данни на Министерство на финансите. |
Контакт | |
---|---|
Организация | НСИ |
Отдел | Регионална статистика и географска информация |
Лице за контакт |
|
Длъжност |
|
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон |
|
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 03 декември 2024 г. |
Дата на публикуване | 03 декември 2024 г. |
Дата на последно актуализиране | 03 декември 2024 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Изследването обхваща броя на възникналите кризисни събития на територията на Република България през референтната година, по категории, видове събития (опасности) и по общини. Основни показатели:
Методи на изчисление
В обхвата на оценката на НСИ за извършените разходите през референтната година за кризисни събития в сектор „Държавно управление“ са включени следните дейности от раздел VI на Единната бюджетна класификация (ЕБК):
При наличие на извънредни кризисни събития през годината, допълнително се оценяват извършените за тях разходи, извън изброените по-горе дейности от ЕБК. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Кризисни събития/опасности - земетресения, движения на земни маси, вулканична дейност, бури, екстремни температури, сурови зимни условия, наводнения, лавини, кални потоци, суши, пожари, инфекциозни заболявания при хората и животните, включително зоонози, нашествия на вредители, космически явления, промишлени, транспортни и други аварии, деградиране на околната среда и други, в т.ч. техните подкатегории. |
Понятия и дефиниции | • Бедствие е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото. • Инцидент е непредвидимо или трудно прогнозируемо, ограничено по време и пространство действие, с висока интензивност на сили или вследствие на човешка дейност, застрашаващо живота или здравето на хора, имуществото или околната среда. • Авария е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик, пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии, причинени от дейности или действия на човека. • Опасност е опасно явление, вещество, човешка дейност или състояние, което може да причини загуба на човешки живот, травми или други последици за здравето, имуществени щети, загуба на поминък и услуги, социални и икономически сътресения или увреждане на околната среда. • Реагиране - действията, които са предприети непосредствено преди, по време на или незабавно след бедствието с цел спасяване на човешки живот, намаляване на въздействията върху здравето, осигуряване на обществената безопасност и на основните потребности на засегнатите хора. • Възстановяване - възобновяване или подобряване на поминъка, здравето, икономическите, физическите, социалните, културните и природните активи, системи и дейности на засегнатото от бедствие население при спазване на принципите на устойчивото развитие и „да изградим отново, но по-добре“ с цел избягване или намаляване на бъдещия риск от бедствия. • Превенция - организационни и физически дейности (мерки), насочени към избягване или намаляване на негативните последици от бедствия, например изграждане на защитни съоръжения, почистване на речни легла и други. • Готовност - дейности (мерки) за повишаване на знанията и способностите на държавни структури, организации, общности и хора, които спомагат за предвиждането, реагирането и ликвидирането на последствията от вероятни, неизбежни, случващи се или случили се бедствия, постигнати в резултат на предварително предприети действия - напр. провеждане на обучения, учения, тренировки, закупуване на техника и лични предпазни средства и други.
|
Статистическа единица | Възникнало кризисно събитие - бедствие, авария, инцидент или криза. |
Статистическа съвкупност | Изчерпателно изследване сред общинските администрации. Всички събития, довели до човешки щети и материални загуби, настъпили на територията на страната в рамките на отчетната година. |
Географски обхват (територия) | Настъпили кризисни събития на територията на Република България през отчетната година. |
Времеви обхват | По различна методология:
|
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
| |
Отчетен период | |
Календарна година. | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения |
|
Споделяне на данни | Данните се предоставят съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | |
Конфиденциалност - защита на данните | |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват: |
Честота на разпространение | |
Годишно. | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Годишно. |
Публикации | - |
Онлайн база данни | |
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни (в контекста на изследването - на общинско ниво) могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели https://www.nsi.bg/bg/node/575/ |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка съгласно Правилника за разпространение на статистическите продукти и услуги на НСИ https://www.nsi.bg/bg/node/564/ |
Методологични документи | |
Документация за качеството | - |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Включва строг аритметичен и логически контрол на входните данни. |
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от изследването са:
|
Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано специализирано изследване за удовлетвореността на потребителите. |
Пълнота | Неприложимо. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Данните се публикуват съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Точност на представяне | |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Данните са сравними на всички териториални нива. |
Сравнимост във времето | Частично лимитирана, което е обусловено от използването на различна методология и инструментариум през годините. |
Съгласуваност между предметни области | Осигурена е съгласуваност на данните за: пожари, пътнотранспортни, железопътни, авиационни и воднотранспортни произшествия, вирусни заболявания (умирания по причини), свлачища. |
Вътрешна съгласуваност | Вътрешната съгласуваност се осигурява посредством прилагането на строги правила за валидиране. |
Разходи и натовареност | |
НСИ полага необходимите усилия за намаляване на натовареността на респондентите. Разработената от НСИ онлайн базирана Информационна система „Бизнес статистика“ и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Националната политика допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това. |
Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни |
|
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Данните се събират посредством статистическия формуляр „Справка за бедствия, аварии, инциденти и кризи“ на хартиен носител и/или чрез онлайн въвеждане на информацията в Информационна система „Бизнес статистика“ на НСИ. Респонденти са общинските администрации. Бази данни от специализирани административни регистри на МВР, НКЖИ, МРРБ, НБРПВВЖТ и НИМХ. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез:
|
Обработка на данни | Възникналите събития с общонационален мащаб (например пандемията от COVID-19) се отчитат като събития във всяка от областите, но като едно единствено събитие общо за страната. |
Изглаждане | |
Коментар | |
Статистически справки за дейността на бюджетните предприятия и банките за 2022 година: Справка № 13: Справка за възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи през 2022 г. |
Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи през 2023 година
През 2023 г. възникналите кризисни събития (бедствия, аварии, инциденти и кризи) са 14 850, като нарастват с 1.0% спрямо предходната година. Най-висок относителен дял заемат пожарите с произтекли от тях материални щети - 50.4%, следвани от пътнотранспортните произшествия (инциденти) с пострадали лица - 47.2%. Броят на загиналите лица вследствие на възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи е 667, а на ранените лица - 9 415.
Кризисните събития в страната, за които е обявено бедствено положение са общо 104, като броят им е с 55 повече спрямо предход...