Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | "Нефинансови национални и регионални сметки" |
Лице за контакт | Милен Колев |
Длъжност | Началник на отдел |
Адрес | |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 623 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка и на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки е брутният вътрешен продукт (БВП). Брутният вътрешен продукт, изчислен по производствения метод, характеризира крайния резултат от икономическата дейност и се измерва с добавената стойност, създадена при производството на стоки и услуги от единиците, резиденти на икономическата територия на страната. |
Използвани класификации | Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008); Класификация на продуктите по икономически дейности (КПИД – 2008); Номенклатура на промишлената продукция (ПРОДПРОМ);Класификация на индивидуалното потребление по цели (КОИКОП); Класификация на функциите на държавното управление (КОФОГ); Класификация на функциите на организации с нестопанска цел, обслужващи домакинствата (КОПНИ); Комбинирана номенклатура. |
Обхват | Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. Обхванати са всички единици с център на икономическа дейност на територия страната. Две от най-важните разбивки с разбивката по институционални сектори и разбивката по КИД 2008. По отношение на разбивката по институционални сектори ЕСС 2010 разграничава пет взаимноизключващи се вътрешни институционални сектора: а) Нефинансови предприятия; б) Финансови предприятия; в) сектор "Държавно управление"; г) Домакинства; д) Нетърговски организации, обслужващи домакинствата. Петте сектора заедно образуват цялата национална икономика. Всеки сектор също е разделен на подсектори. По отношение на разбивката по дейности ЕСС 2010 прилага КИД 2008. Дейностите могат да бъдат разделени на няколко нива на детайлност, например в 3, 10, 21, 38, 64 или 88 дейности. На "най-високо" ниво е определена разбивка в 3 категории: а) селско стопанство, горско стопанство и риболов; б) индустрия; в) услуги. Годишните национални сметки се отнасят до цялата икономика, но разбивките по сектори се осигуряват от годишните секторни сметки. |
Понятия и дефиниции | Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ЕСС 2010. По производствения метод БВП по пазарни цени се изчислява като сума от брутната добавена стойност по базисни цени общо за икономиката и корективите, които включват нето данъци върху продуктите, неприспадаем данък върху добавената стойност и мита върху вноса. Брутната продукция (базисни цени) е стойността на произведените стоки и услуги в резултат на производствената дейност на единиците резиденти през тримесечния период. Тя може да бъде пазарна и непазарна. Пазарна е продукцията, която е продадена или реализирана по някакъв друг начин на пазара или е предназначена за продажба или размяна в бъдещи периоди по цени, които оказват съществено влияние върху пазарното търсене и предлагане и покриват разходите за производството на стоките и услугите. Тази продукция се изчислява като сума от: нето постъпления от продажби (намалени с отчетната стойност на продадените стоки); разходи за придобиване на дълготрайни активи по стопански начин; изменение на запасите от готова продукция и незавършено производство. В резултат на изменението на цените стойността на запасите от готова продукция и незавършено производство акумулира т. нар. холдингова печалба/загуба. За да бъде елиминирано нейното влияние, стойността на брутната продукция се коригира със съответната холдингова печалба/загуба. Непазарна е продукцията, която не е предназначена за продажба или други пазарни отношения. Тя включва стоките и услугите, произведени и използвани за собствено крайно потребление или капиталообразуване или предоставени за индивидуално или колективно потребление безплатно или по икономически незначими цени. Тази продукция се оценява като сума от всички текущи разходи (разходи за материали, за външни услуги, за труд, социални осигуровки и т. н.), направени за производството й. Междинното потребление включва стойността на всички стоки и услуги, трансформирани или изцяло изразходвани в процеса на производство през съответния период, с изключение на потреблението на дълготрайните активи, отчетено като потребление на основен капитал (амортизацията). Междинното потребление се оценява по покупни цени (цени на купувач) и се състои от: стоки и услуги, трансформирани или изцяло изразходвани в производствения процес; стоки и услуги, използвани от наетите лица задължително или с оглед извършване на тяхната работа; инструменти и дребен инвентар; разходи за текущ ремонт и поддръжка; плащания за външни услуги по научно обслужване, обучение на персонала, пазарни проучвания, реклама, пощенски, телеграфни и телефонни услуги, наеми, абонаментни такси и други. Брутна добавена стойност (БДС) = Продукция (P.1) минус Междинно потребление (P.2). Методът на доходите се съставя паралелно с производствения метод и показва дейността, икономическия и институционалния сектор, от който произхождат първичните доходи , Брутната добавена стойност е ресурсът на тази сметка. Схемата за изчисляване на БВП по метода на доходите е както следва: Брутен вътрешен продукт (пазарни цени): + Компенсация на наетите (разходи за труд и социално осигуряване) + Нетни други данъци върху производството и вноса (данъци - субсидии върху производството и вносът) + брутен опериращ излишък / смесен доход + корекции. |
Статистическа единица | Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция. |
Статистическа съвкупност | Икономическата територия на страната. Съгласно националните сметки статистическата съвкупност на дадена страна се състои от всички резидентни статистически единици (институционални единици или местни ЕВД). |
Географски обхват (територия) | Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС. |
Времеви обхват | от 1995 |
Базисен период | 2010 |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни: Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; Изследване на работната сила; Годишен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план. |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | НСИ изследва интересите на потребителите на база сваляне и използване на данните от интернет сайта. |
Степен на пълнота на данните | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните. |
Извадкови грешки | |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Данните в областта на национални сметки се ревизират съгласно националния календар за разпространение на статистическа информация, и ревизираните данни се предоставят на Евростат. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | |
Лаг във времето - първи резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | |
Онлайн база данни | сайт на Евростат |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | Европейска система от национални и регионални сметки 2010. |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват. |
Коментар |