Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | "Нефинансови национални и регионални сметки" |
Лице за контакт | Милен Колев |
Длъжност | Началник на отдел |
Адрес | |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 623 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Износът от държави-членки на ЕС/трети страни. Данните се отчитат по текущи и постоянни цени и включват съответните имплицитни ценови индекси. |
Използвани класификации | Износът на стоки и услуги е с включена географска разбивка с променлив състав; Европейски съюз, включително Европейските институции, Държавите-членки на Еврозоната и Институциите на Еврозоната, Държавите- членки и институциите, които не принадлежат към Еврозоната, Останал свят извън Европейски съюз. |
Обхват | Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. |
Понятия и дефиниции | Платежен баланс. |
Статистическа единица | Националните сметки имат за цел да обхванат икономическата дейност на територията на страната. Те използват данни от множество базови статистики и по този начин нямат обща извадкова рамка. Основните градивни елементи на статистическите данни на ЕСС 2010 са статистическите единици и техните групи. Според ЕСС 2010 се разграничават два типа единици - институционални единици и местни единици по вид дейност (ЕСС 2010, 1.54). В съответствие с насоките на ЕСС 2010 в националните сметки се използват два вида единици и два съответни начина на подразделяне на икономиката: а) институционална единица, б) местна единица по вид дейност (местна ЕВД). Първият вид се използва за описание на приходите, разходите и финансовите потоци, както и за балансите. Вторият вид единици се използва за описание на производствените процеси и за анализ на ресурс-използване. Институционалната единица е икономическо образувание, характеризиращо се с автономия на вземането на решения при упражняването на основната си функция. Една местна единица се счита за институционална единица на икономическата територия, където тя има своя център на преобладаващ икономически интерес, ако разполага с автономия на вземането на решения и или поддържа пълен набор от сметки, или може да състави пълен комплект сметки. Местната ЕВД групира всички части на институционална единица в качеството си на производител, които се намират на един и същи обект или в близко разположени обекти и които допринасят за извършването на дейност на ниво (четири знака) на КИД 2008. Институционалната единица се състои от една или повече местни ЕВД; местната ЕВД принадлежи на една и съща институционална единица. |
Статистическа съвкупност | Според национални сметки населението на дадена страна се състои от всички резидентни статистически единици (институционални единици или местни ЕВД, виж Раздел 3.5). Единицата е резидентна за дадена държава, когото има център на преобладаващ икономически интерес на икономическата територия на тази държава, т.е. когато извършва икономическа дейности на територия на страната за продължителен период (една година или повече). Националните сметки съчетават данни от много източници на статистически данни. Концепцията за статистическо население не е приложима в контекста на националните сметки. |
Географски обхват (територия) | Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС. |
Времеви обхват | от 2006 |
Базисен период | 2010 |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни: Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; Изследване на работната сила; Тримесечен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация, Платежен баланс и др. |
Честота на събиране на данни | Тримесечни. |
Събиране на данни | Извадкови изследвания. |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план. |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | НСИ изследва иннтересите на потребителите на база сваляне и използване на данните от интернет сайта. |
Степен на пълнота на данните | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните. |
Извадкови грешки | |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Jdemetra+ |
Ревизия на данните - политика | Националните данни се ревизират съгласно националните графици и ревизиите се предават на Евростат. Стойностите на тримесечните агрегати се ревизират на базата на нови годишни данни и сезонно изгладени данни въз основа на нов метод, който се ревизира веднъж годишно. Тези дати са предварително обявени в календара за публикуване на уеб страницата на БНСИ. В тези случаи публикуваните преди това стойности подлежат на ревизиране за всички променливи и за всички тримесечия. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | |
Лаг във времето - първи резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними във времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | Не се прилага. |
Онлайн база данни | Не се прилага. |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | Европейска система от национални и регионални сметки 2010. Платежен баланс. |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. Кодексът на европейската статистическа практика предоставя допълнителни условия, които трябва да бъдат спазвани от статистическите служби по отношение на статистическата поверителност (Принцип 5): Поверителността на единиците, предоставящи информация (домакинства, предприятия, администрации и други респонденти), както и на предоставената от тях информация и използването й само за статистически цели е абсолютно гарантирано. |
Конфиденциалност - защита на данните | Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват. |
Коментар |