Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“ |
Лице за контакт | Тодор Давидков |
Длъжност | началник на отдел |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 568 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Наблюдението на разходите за труд има за цел да осигури подробна и съпоставима на Европейско ниво информация за разпределението на разходите на работодателите свързани с наетите лица по трудово или служебно правоотношение. Предмет на наблюдението са: характеристиките на работодателя (предприятието или местната единица) – брой наети лица по трудово или служебно правоотношение; размер на предприятието; разпределението на наетите лица по пол и режим на заетост (пълно/непълно работно време), отработени дни, неотработени дни (заплатени от средствата за работна заплата), разходи за работна заплата, разходи за социално осигуряване (задължително и допълнително доброволно осигуряване), обезщетения платими от работодателя, социални разходи и надбавки, разходи за обучение на персонала и други разходи. |
Използвани класификации | · Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003); · Класификация на икономическите дейности (КИД-2008). |
Обхват | Данните обхващат всички икономически дейности, без „Селско, горско ловно и рибно стопанство“. |
Понятия и дефиниции | Наети лица са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда (КТ) или в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена определен обем и качество работа, независимо от вида на изпълняваната работа, брой работни часове (пълно или непълно работно време) и продължителност на договора за наемане (срочен или безсрочен). Не се включват:
Наети на пълно работно време са тези, за които нормалната продължителност на работното време е същата като договорената в колективен трудов договор или обичайно установената за наблюдаваната единица. Наети на непълно работно време (полудневно, полуседмично, полумесечно) са тези за които нормалната продължителност на работното време е по-малка от договорената в колективен трудов договор или от обичайно установената за наблюдаваната единица. Отработените дни представляват броя действително отработени дни от всички наети лица по трудово или служебно правоотношение. За отработен човекоден се счита всяко явяване на работа, независимо от продължителността на отработеното време. Неотработени дни заплатени от средствата за работна заплата са дните на действително ползван полагаем годишен отпуск, както за съответната година, така и за минали години. Тук се включват още и платените отпуски за обучение съгласно чл.169 и чл.170 от КТ, платения отпуск за квалификация съгласно чл. 65 от ЗДС и всички други видове платен отпуск по КТ. Отработените часове включват всички действително отработени от наетите лица редовни и извънредни часове, без часовете на текущия престой, стачки и други неотработени часове в редовната смяна. Общ разход на работодателите за труд – получава се като сума от разходите за работна заплата, разходите за задължително и допълнително доброволно социално осигуряване, обезщетенията по КТ, ЗДС и КСО, социалните разходи и надбавки, данъка върху социалните разходи, разходите за обучение на персонала и другите разходи. Брутната годишна заплата – това е възнаграждението, което лицето, наето по трудово или служебно правоотношение, получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за:
Разходи за задължително обществено осигуряване са осигурителните вноски за сметка на работодателите във фондовете на държавното обществено осигуряване, здравноосигурителните вноски и вноските за допълнително задължително пенсионно осигуряване върху всички начислени през годината средства за работна заплата и други възнаграждения на работещите по трудово или служебно правоотношение. Разходи за допълнително доброволно осигуряване - осигурителни вноски за сметка на работодателите във фондове за допълнително доброволно пенсионно осигуряване, допълнително доброволно осигуряване за безработица и/или професионална квалификация и допълнително доброволно здравно осигуряване. Обезщетения съгласно КТ, КСО и ЗДС: обезщетения за вреди нанесени от трудова злополука или професионална болест по вина на работодателя; обезщетения при прекратяване на трудовото или служебно правоотношение; обезщетения при пенсиониране; преместване на работника в друго населено място; обезщетения при незаконно уволнение; парично обезщетение за първия работен ден от отпуска за временна нетрудоспособност. Социални разходи и надбавки – разходи за социално-битово и културно обслужване на работниците и служителите, финансирани със средства от работодателя. Разходи за обучение на персонала - разходите, направени от работодателите за повишаване квалификацията и уменията на персонала; разходите за издръжка на учебно-практични бази и центрове за обучение (с изключение на възнагражденията на персонала); разходи за участие в курсове за обучение; възнаграждения, изплащани на външни за предприятието преподаватели или инструктори; разходи за пособия и инструменти, свързани с обучението и суми, плащани към организации за професионално и друго обучение. Други разходи за сметка на работодателите – включва разходите за осигуряване на специално предпазно и работно облекло, безплатна храна и противоотрови, разходи по набиране на персонал (обяви във вестници, разходи за провеждане на интервюта и конкурси, транспортни разходи на кандидатите, добавки за временно настаняване на новонаетия персонал) и други. |
Статистическа единица | Единица на наблюдението са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България през отчетната година. |
Статистическа съвкупност | Изследването е изчерпателно за всички предприятия от обществения сектор и частния сектор, независимо от вида на тяхната икономическа дейност и действащото законодателство, по което са създадени и регистрирани. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна |
Времеви обхват | 2004, 2008, 2012, 2016, 2020 години |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Източник на данни е годишното изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, като на четири години се добавят допълнителни променливи за изпълнение на изисквания на европейското законодателство. |
Честота на събиране на данни | Веднъж на 4 години. |
Събиране на данни | Наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и частния сектор. |
Валидиране на данни | Данните се валидират на три етапа:
|
Обработка на данни | Обработката на данните преминава през следните етапи:
|
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. Съгласно чл. 10 на Регламент (ЕС) №530/1999 националните власти трябва да гарантират, че резултатите отразяват истинската ситуация за цялата съвкупност от единици с достатъчна степен на представителност. Националните власти предават на Евростат по негова молба след всеки референтен период доклад, за да се даде възможност за оценка на качеството на статистиката. |
Оценка на качеството | Съгласно Регламент на Комисията №698/2006, в изпълнение разпоредбите на Регламент (ЕС) №530/1999 всяка страна членка на ЕС изготвя доклад за оценка на качеството на статистиката на разходите за труд в срок до 24 месеца след края на отчетния период. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от Наблюдението на разходите за труд могат да се класифицират в няколко групи:
Вътрешни за НСИ потребители: Структурна бизнес статистика, Национални сметки и т.н. |
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. |
Пълнота | Наблюдават се всички променливи, които имат задължителен характер съгласно Регламент (ЕО) №1737/2005 на Комисията. Има пълнота на обхвата и по отношение на размера на предприятията (1+ наети лица) и икономическите дейности (сектори от В до S на КИД-08) на наблюдаваната съвкупност. |
Степен на пълнота на данните | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Общата точност на резултатите от изследването зависи от:
· Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез допълнителни контроли, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица). |
Извадкови грешки | Не се прилага – данните са резултат от изчерпателно изследване. |
Показатели за извадкови грешки | |
Неизвадкови грешки | След обединяване на данните на национално ниво се прави проверка за наличие на дублирани записи и при установени такива те се отстраняват от базата данни. За намаляване на броя на неотговорилите се правят сравнения с административния регистър на осигурените лица. |
Грешки на обхвата | |
Степен на свръхобхват | |
Дял на общите единици | |
Грешки при измерването | |
Грешки поради липса на отговор | |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | |
Грешки при обработката | |
Степен на импутация | |
Грешки, свързани с допусканията на модела | |
Сезонно изглаждане | |
Ревизия на данните - политика | Не се прилага. |
Ревизия на данните - практика | Не се прилага. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Срок за изпращане на данните от изследването в Евростат: 18 месеца след края на отчетния период. |
Лаг във времето - първи резултати | |
Лаг във времето - окончателни резултати | |
Точност на представяне | Данните се предоставят в рамките на заложените срокове или с минимални закъснения. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | |
Съгласуваност с националните сметки | |
Вътрешна съгласуваност | Има няколко статистически източници, които също произвеждат информация за броя на наетите лица, работната заплата и работното време и разходите за труд:
Резултатите от наблюдението на разходите са относително съпоставими с показателите от изброените по-горе наблюдения поради методологични особености на всеки източник на информация по отношение на: целите, единицата на наблюдение, дефинициите, обхвата по икономически дейности, използваните статистически методи за събиране и оценка на изследваните показатели. · Годишното наблюдение на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд - наети лица, работна заплата, отработени дни и часове- данните са напълно съгласувани, тъй като основна част от променливите за разходите за труд се събират с това наблюдение, а на четиригодишна периодичност се добавят допълнителни променливи за изпълнение на изисквания на европейското законодателство. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | |
Онлайн база данни | Таблични резултати от изследването са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Структурна (четиригодишна) статистика на възнагражденията и разходите за труд - Наблюдение на разходите за труд – национално ниво, през 4 години: https://www.nsi.bg/bg/node/4029 |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Достъп до анонимизирани микроданни от изследването се предоставят съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: https://www.nsi.bg/bg/node/575 |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | |
Разходи и натовареност | |
Не се прави изследване за натовареността на респондентите. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. |
Коментар |