След Освобождението образователното дело е от особено важно значение за младата българска държава, което налага въвеждането на специализирани статистически изучавания. За да отговори на необходимостта от информация за образователната система, през 1895 г. Статистическото бюро, чийто наследник е Националният статистически институт, въвежда първата периодична отчетност в страната - „Статистика на училищата в Княжество България“. Обект на наблюдение са децата, подлежащи на задължително първоначално обучение, учениците от различните видове училища, училищните сгради, бюджетът на училищата. Статистическите изследвания се извършват въз основа на ведомостите и годишните отчети на отделните училища и са свързани с изучаване на броя на учениците по пол и класове, както и на учителите по признаците: пол, степен на образование, възраст, семейно положение и размер на трудовото възнаграждение. През следващите години статистическите наблюдения обхващат и новите за времето си форми на образование (вечерни и неделни училища). Нови обекти на статистическо изучаване стават детските градини (забавачници), педагогическите училища с тригодишен курс на обучение и висшето училище.
Усъвършенстването на статистиката на образованието се извършва в съответствие с динамичното развитие на образователната система. Разширява се кръгът на наблюдаваните единици, както и обхватът на показателите, характеризиращи явленията и процесите в образованието.
Днес Националният статистически институт провежда ежегодни изчерпателни изследвания на образователните институции в пълно съответствие с установените световни методи и стандарти (ISCED 2011), което позволява съпоставимост на получените резултати на международно ниво.
Актуална информация с данни за учебната 2014/2015 година е публикувана на сайта на НСИ, раздел „Образование и учене през целия живот“.