Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Сметки в околната среда и енергетиката“ |
Лице за контакт |
Зорка Борисова |
Длъжност |
държавен експерт |
Адрес | ул. „Панайот Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща |
|
Телефон |
+359 2 9857 108 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 17 февруари 2025 г. |
Дата на публикуване | 17 февруари 2025 г. |
Дата на последно актуализиране | 17 февруари 2025 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Данните за разходите за опазване и възстановяване на околната среда включват: разходи за придобиване на дълготрайни материални (ДМАЕП) и нематериални активи (ДНМАЕП) с екологично предназначение и разходи за поддържане на ДМАЕП и разходи за извършване на мероприятия за опазване и възстановяване на околната среда. Разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи с екологично предназначение включват: инвестирани средства за изграждане на обекти, модернизиране и разширяване на съществуващите ДМАЕП, както и тези за лицензи, ноу-хау, патенти и други; разходи за придобиване на апаратура за мониторинг и контрол. Разходите за поддържане на ДМАЕП и извършване на мероприятия за опазването и възстановяването на околната среда включват: разходите за експлоатация и поддържане на ДМАЕП; разходите за провеждане на мероприятия, несвързани с използване на ДМАЕП: рекултивация, химическа мелиорация, биологическа и интегрирана растителна защита, залесителни и озеленителни мероприятия, опазване на ландшафта, вкл. защитени територии и обекти; разходите за експлоатация и поддържане на апаратурата за мониторинг и контрол; разходи за административни дейности, свързани с опазване на околната среда. Разходите за опазване и възстановяване на околната среда предоставят информация по направления за околната среда (вода, въздух, отпадъци и други). Те предоставят информация и за платените суми за извършени услуги (такси за отвеждане и пречистване на отпадъчни води, такси платени към МОСВ за рекултивация на нарушени терени и такси за третиране на отпадъци, в т.ч. годишна такса битови отпадъци) по екологични направления. |
Използвани класификации | - Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) - Класификация на териториалните единици за статистически цели в България |
Обхват | Статистическото изследване обхваща предприятия и единици по вид дейност от всички икономически дейности. |
Понятия и дефиниции | Разходи за опазване и възстановяване на околната среда са икономическите ресурси, предназначени за всички дейности и действия, които имат за основна цел предотвратяване, намаляване и премахване на замърсяване и всякакво друго влошаване на околната среда. Специализирани съоръжения за околната среда - съоръжения, които не участват в производствения процес и служат само за намаляване замърсяването, което е резултат от производството. Интегрирани технологии - елементи на производствения процес/технологии, в резултат на които се постига по-малко замърсяване на околната среда в сравнение с други подобни. Използват се определения и дефиниции, съгласно приложимото законодателство
|
Статистическа единица | Статистическите единици са предприятия и единици по вид дейност. |
Статистическа съвкупност | Статистическата съвкупност се определя от статистически единици (предприятия, единици по вид дейност) от всички отраслови групи по КИД-2008 с над 10 заети лица, включени в Статистическия бизнес регистър (СБР). Изборът на статистическите единици от СБР се съобразява с вида на изследването, който включва комбинация от изчерпателно и извадково изследване. Списъкът със статистическите единици в статистическата съвкупност включва: Статистически единици за изчерпателно наблюдение. За тяхното определяне се използва СБР и се включват всички предприятия с основна и допълнителна икономическа дейност по КИД-2008, раздел 37 - Събиране, отвеждане и пречистване на отпадъчни води, раздел 38 - Събиране и обезвреждане на отпадъци, без група 38.3 - рециклиране и разкомплектоване на отпадъци; раздел 39 - възстановяване и други услуги по управление на отпадъци и възстановяване. В списъка за изчерпателно наблюдение се включват и статистически единици, които имат налични съоръжения, инсталации и оборудване, влизащи в състава на ДМАЕП, или имат въведени/придобити през годината ДМАЕП; За частта с необхванатите статистически единици, поради големия брой предприятия, се излъчват прости случайни извадки. |
Географски обхват (територия) | Общо за страната. |
Времеви обхват | 1997-2021 |
Базисен период | Неприложимо. |
Мерна единица | |
Левове и хиляди левове. | |
Отчетен период | |
Календарна година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | Нормативни документи: - Регламент (ЕС) №691/2011 относно Европейските икономически сметки за околна среда |
Споделяне на данни | Данните се предоставят ежегодно на Евростат. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. Законът за статистиката (чл. 25, ал. 1) определя, че получаваните и събираните при статистическите изследвания индивидуални данни са статистическа тайна и могат да се използват само за статистически цели. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно чл. 25 от Закона за статистиката, индивидуалните данни не се разгласяват или предоставят. Предоставянето на индивидуални данни е възможно, само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет страницата на НСИ тук. |
Достъп на потребителите | Данни за разходите за опазване и възстановяване на околната среда се публикуват на интернет страницата на НСИ в рубрика „Околна среда“ в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
Честота на разпространение | |
Годишна | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | - Статистически годишник - Статистически справочник - Електронна публикация „Околна среда“ Брошура „България” |
Онлайн база данни | Данните за разходите за опазване и възстановяване на околната среда са налични на интернет страницата на НСИ в: - Информационна система ИНФОСТАТ |
Достъп до микроданни | Индивидуални анонимизирани данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели на НСИ. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Методологични документи | - Ръководство „Сметки за разходите за опазване на околната среда“ от 2017 г.- EPEA_HANDBOOK_2017. - Вътрешна методика „Статистика и сметки в околната среда“. |
Документация за качеството | - Кодекс на Европейската статистическа практика - Интегрирана система за управление в НСИ - Общ модел на статистическия производствен процес в НСИ - Вътрешна методика „Статистика и сметки в околната среда“
Доклад за качеството се публикува ежегодно с публикуването на статистическите данни. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството на данните се осигурява чрез прилагане на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика и Общата рамка за управление на качеството в Националната статистическа система, включително чрез прилагането на вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда, разработена от НСИ. Дейностите по осигуряване на качеството гарантират спазването на изискванията на Закона за статистиката по отношение на критериите за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. Чрез тях се осигурява и прилагането на принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика: стабилна методология; подходящи статистически процедури; умерено натоварване на респондентите; ефективност на разходите; приложимост; точност; навременност и точност на представяне; съпоставимост и съгласуваност; достъпност и яснота. |
Оценка на качеството | Оценката за качеството се извършва на всеки етап от статистическия производствен процес, съобразно Общата рамка за управление на качеството в НСС и принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика. Тя включва статистическите процеси и статистическа информация. За оценка на качеството се прилагат изискванията на действащите методологични документи, включително указанията във вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда, разработена от НСИ. За оценка на качеството на данните се проверява тяхната съгласуват с данните от Структурната бизнес статистика, Нефинансови национални сметки и Външна търговия, както и с изследванията „Екологични стоки и услуги“ и „Приходи и разходи за битови отпадъци и разходи за водоснабдителна инфраструктура“, и други статистики в НСИ. С цел осигуряване качеството на данните се работи и за непрекъснато усъвършенстване на онлайн базираната информационна система за събиране на първичните данни, осигуряваща възможност за аритметичен и логически контрол на входните данни и се извършват на допълнителни анализи и проверки. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за разходите за опазване и възстановяване на околната среда оценяват финансовия ангажимент на една икономика за опазване на околната среда, как разходите за опазване и възстановяване на околната среда влияят на международната конкурентоспособност, прилагането на принципа „замърсителят плаща“ и рентабилността на механизмите за контрол на околната среда. Основни потребители на статистическа информация от изследването са предприятия, държавни и общински структури, неправителствени организации и други. |
Удовлетвореност на потребителите | НСИ провежда регулярно статистическо изследване „Удовлетвореност на потребителите от предоставяните статистически информационни продукти и услуги“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяната от НСИ статистическа информация и да дефинира препоръки за бъдещото развитие на статистическата система в съответствие с нуждите на потребителите. |
Пълнота | Данните отговарят на изискванията на приложимото законодателство по отношение на обхват и наблюдавани показатели. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Точността на данните, като един от критериите за качество на статистическата информация, съгласно Закона за статистиката, се гарантира чрез дейностите по осигуряване на качеството в рамките на статистическия производствен процес. |
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от изследването се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели, т.е. оценената обща стойност на показателите е в средата на доверителния интервал, който се изчислява по следния начин: оценената обща стойност на съответния показател по данни от извадката -/+ максималната грешка (стохастичната грешка умножена по гаранционен множител). |
Неизвадкови грешки | Изследването може да съдържа неизвадкови грешки, които възникват на различни етапи на изследването и които не могат да бъдат изцяло елиминирани. Основните причини за неполучени отговори от една страна са следствие от липсата на актуална рамка на изследването към момента на формиране на извадката (напр. преструктурирани, закрити или без дейност в отчетния период предприятия) и от друга страна отказ от участие в изследването или неустановен контакт. С цел намаляване на неизвадковите грешки се извършва: - Актуализация на списъците с наблюдавани предприятия; - Разработване на ясен инструментариум на изследването, текущо допълване и актуализиране; - Провеждане на регулярни обучителни семинари на експертите от ТСБ; - Съдействие на респондентите и експертите от ТСБ от екипа на изследването в НСИ; Контрол на данните в етапа на събирането, въвеждането и обработката. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Данните се публикуват 24 месеца след отчетната година. |
Точност на представяне | Данните се публикуват, съгласно сроковете в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Данните се изготвят на национално ниво. Предвид прилагането на общи дефиниции и класификации, данните са сравними с останалите държави от ЕС. |
Сравнимост във времето | Данните са сравними във времето. Налични са динамични редове от 1997 година (от 2000 година в ИНФОСТАТ). При промяна на методологията се извършва ревизия на данните в динамичния ред. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с: - Принципите, дефинициите и концепциите на Европейската система от сметки (национални сметки); - Системата за екологично-икономическо счетоводство - Структурната бизнес статистика; - Статистика на външната търговия; - Изследването „Екологични стоки и услуги“; - Изследването „Приходи и разходи за битови отпадъци и разходи за водоснабдителна инфраструктура“. Прилага се класифициране, съгласно Класификацията на икономическите дейности, което позволява съвместен анализ с данните от националните сметки. |
Вътрешна съгласуваност | Данните са с висока степен на вътрешна съгласуваност. В рамките на процедурата по оценка на качеството се проверява съгласуваността на първичните статистическите данни по вид потребление (Бруто образуване на основен капитал, Междинно потребление, Крайно потребление), по вид дейност за опазване и възстановяване на околната среда (CEPA 2000), по вид на разходите (инвестиции и текущи), по вид икономическа дейност (КИД-2008), на национално ниво, на агрегираните и детайлните данни, на данните във формата за докладване по Регламент (ЕС) № 691/2011 относно европейските икономически сметки за околната среда и т.н. |
Разходи и натовареност | |
Разходите (бюджетът) за статистическите изследвания са оповестени в Националната статистическа програма, публикувана на интернет страницата на НСИ. Намаляването на натовареността на респондентите е приоритет при провеждането на статистическите изследвания. В тази връзка се предприемат действия за облекчаване на натоварването, например: събиране и проверка на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система "Статистика на околната среда", съдържаща строги аритметични и логически контроли; подобряване на указанията за попълване на формулярите по изследванията; осигуряване на методологическа и техническа помощ; непрекъснато проучване на възможностите за използване на информация от административни и други източници; провеждане на ежегодни обучения на респонденти и експерти от НСИ, и други. Като основен измерител за натовареността на респондентите се използва времето, необходимо за попълването на статистическите формуляри. За целта във всеки формуляр е включена секция, която респондентите трябва да попълнят, относно времето, необходимо за попълване на формуляра (включва и времето за подготовката на данните). На базата на тази информация и предвид спецификата на изследването натовареността на респондентите може да се определи като относително висока. Цялостната натовареност на отговорните експерти се определя като висока, особено в случаите на ревизии на данни от предходни отчетни периоди. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика и изискванията на вътрешните правила/интегрираната система за управление статистическите процеси се наблюдават редовно и се преразглеждат при необходимост. Ревизиите се извършват, съгласно стандартни, утвърдени и прозрачни процедури, и се анализират редовно с цел усъвършенстване на източниците на данни, статистическите процеси и продукти. |
Ревизия на данните - практика | Данните се ревизират при промяна в нормативните изисквания, прилаганата методология или при установена необходимост. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | - Статистическо изследване „Разходи за опазване и възстановяване на околната среда“; - Административни източници (Евростат - публикувани данни от платежния баланс на БНБ). За дефиниране на генералната съвкупност, проверка на данните и извършване на оценки се използва информация и от други статистически изследвания (статистика на околната среда – изследване „Обществено водоснабдяване, канализация и пречистване“, структурна бизнес статистика, национални сметки, външна търговия). |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | От респондентите, се събират данни за: - Изразходваните средства за специализирани съоръжения за опазване и възстановяване на околната среда; - Изразходваните средства за интегрирани технологии за опазване и възстановяване на околната среда и тяхното предназначение по елементите: опазване на атмосферния въздух и климата, управление на отпадъчните води, управление на отпадъците, опазване и почистване на почви, подземни и повърхностни води, намаляване на шума и вибрациите, опазване на биоразнообразието и ландшафта, защита от радиация, научноизследователска и развойна дейност, други дейности по опазване на околната среда. Събираните данни за изразходваните средства за специализираните съоръжения и интегрираните технологии се отнасят както за разходите за придобиване на дълготрайни материални и нематериални активи, така и за разходите за поддържане на дълготрайни материални активи с екологично предназначение и извършените мероприятия в тази област. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е част от дейностите по осигуряване на качеството на статистическата информация. Първичните данни се валидират по отношение на пълнота, правилно класифициране, мерни единици, съпоставимост с предходни години, сравнимост с данните от други статистически области и/или административни източници, логически контрол и др. Статистическите данни се валидират по отношение на тяхната сравнимост, точност, достоверност и т.н., в съответствие с критериите за качество, съгласно Закона за статистиката. |
Обработка на данни | Обработката на данните се извършва при стриктно прилагане на методологията на изследването и на методите за проверка на данните. Обработката на данните включва действията, чрез които въз основа на първичните данни, приведени в подходящ вид, се изчисляват статистическите данни, като за целта се използват специализирани програмни продукти. |
Изглаждане | Неприложимо. |
Коментар |
Статистическа област
Изтегляне в SDMX 2.1 файлов формат: РАЗХОДИ ЗА ОПАЗВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Изтегляне в SDMX 2.0 файлов формат: РАЗХОДИ ЗА ОПАЗВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml