Контакт | |
---|---|
Организация | НСИ |
Отдел | Регионална статистика и географска информация |
Лице за контакт |
|
Длъжност |
|
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон |
|
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 30 ноември 2023 г. |
Дата на публикуване | 30 ноември 2023 г. |
Дата на последно актуализиране | 30 ноември 2023 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Изследването обхваща броя на възникналите кризисни събития на територията на Република България по видове, установени щети от тях, размер на получените и изразходените средства за превенция и готовност по видове опасности, приходи и разходи за събития, възникнали през отчетната година и в предходни години, засегнати лица и материални щети по общини. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Кризисни събития/опасности - земетресения, движения на земни маси, вулканична дейност, бури, екстремни температури, сурови зимни условия, наводнения, лавини, кални потоци, суши, пожари, инфекциозни заболявания при хората и животните, включително зоонози, нашествия на вредители, космически явления, промишлени, транспортни и други аварии, деградиране на околната среда и други, в т.ч. техните подкатегории. |
Понятия и дефиниции | • Бедствие е значително нарушаване на нормалното функциониране на обществото, предизвикано от природни явления и/или от човешка дейност и водещо до негативни последици за живота или здравето на населението, имуществото, икономиката и за околната среда, предотвратяването, овладяването и преодоляването на което надхвърля капацитета на системата за обслужване на обичайните дейности по защита на обществото. • Инцидент е непредвидимо или трудно прогнозируемо, ограничено по време и пространство действие, с висока интензивност на сили или вследствие на човешка дейност, застрашаващо живота или здравето на хора, имуществото или околната среда. • Авария е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик, пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии, причинени от дейности или действия на човека. • Опасност е опасно явление, вещество, човешка дейност или състояние, което може да причини загуба на човешки живот, травми или други последици за здравето, имуществени щети, загуба на поминък и услуги, социални и икономически сътресения или увреждане на околната среда. • Реагиране са действията, които са предприети непосредствено преди, по време на или незабавно след бедствието с цел спасяване на човешки живот, намаляване на въздействията върху здравето, осигуряване на обществената безопасност и на основните потребности на засегнатите хора. • Възстановяване е възобновяване или подобряване на поминъка, здравето, икономическите, физическите, социалните, културните и природните активи, системи и дейности на засегнатото от бедствие население при спазване на принципите на устойчивото развитие и „да изградим отново, но по-добре“ с цел избягване или намаляване на бъдещия риск от бедствия. • Дейности за превенция са организационни и физически дейности (мерки), насочени към избягване или намаляване на негативните последици от бедствия, например изграждане на защитни съоръжения, почистване на речни легла и други. • Дейности за готовност са дейности (мерки) за повишаване на знанията и способностите на държавни структури, организации, общности и хора, които спомагат за предвиждането, реагирането и ликвидирането на последствията от вероятни, неизбежни, случващи се или случили се бедствия, постигнати в резултат на предварително предприети действия - напр. провеждане на обучения, учения, тренировки, закупуване на техника и лични предпазни средства и други. |
Статистическа единица | Възникнало кризисно събитие - бедствие, авария, инцидент или криза. |
Статистическа съвкупност | Изчерпателно изследване сред общинските администрации. Всички събития, довели до човешки щети и материални загуби, настъпили на територията на страната в рамките на отчетната година. |
Географски обхват (територия) | Настъпили кризисни събития на територията на Република България през отчетната година. |
Времеви обхват | По различна методология:
|
Базисен период | Не се прилага. |
Мерна единица | |
• брой; • хил. левове; • километри; • кв. километри; • тонове; • декари. | |
Отчетен период | |
Календарна година. | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения |
|
Споделяне на данни | Данните се предоставят на Министерството на вътрешните работи - Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ и съгласно подписаните споразумения за обмен на данни, като се осигурява защита на конфиденциалната информация. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | |
Конфиденциалност - защита на данните | |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ съгласно Календара за разпространение в рубрика „Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи“. |
Честота на разпространение | |
Годишно. | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | - |
Публикации | - |
Онлайн база данни | |
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни (в контекста на изследването - на общинско ниво) могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели https://www.nsi.bg/bg/node/575/ |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка съгласно Правилника за разпространение на статистическите продукти и услуги на НСИ https://www.nsi.bg/bg/node/564/ |
Методологични документи | |
Документация за качеството | - |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Включва строг аритметичен и логически контрол на входните данни. |
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от изследването са:
|
Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано специализирано изследване за удовлетвореността на потребителите. |
Пълнота | Неприложимо. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Данните се публикуват съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Точност на представяне | |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Данните са сравними на всички териториални нива. |
Сравнимост във времето | Частично лимитирана, което е обусловено от използването на различна методология и инструментариум през годините. |
Съгласуваност между предметни области | Осигурена е съгласуваност на данните за: пожари, пътнотранспортни, железопътни, авиационни и воднотранспортни произшествия, вирусни заболявания (умирания по причини), свлачища. |
Вътрешна съгласуваност | Вътрешната съгласуваност се осигурява посредством прилагането на строги правила за валидиране. |
Разходи и натовареност | |
НСИ полага необходимите усилия за намаляване на натовареността на респондентите. Разработената от НСИ онлайн базирана Информационна система „Бизнес статистика“ и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност. | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Националната политика допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това. |
Ревизия на данните - практика | Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | 1. Общински администрации; 2. За пожари - АИС „Произшествия - ПБЗН“ на МВР; 3. За пътнотранспортни аварии/инциденти - МВР; 4. За железопътни аварии/инциденти - НКЖИ; 5. За авиационни и воднотранспортни аварии/инциденти - НБРПВВЖТ; 6. За свлачища - Регистър на свлачищните райони, МРРБ; 7. За вирусни заболявания - изследване „Статистика на умирания по причини“ на НСИ; 8. Годишен доклад за изпълнението на държавния бюджет, Министерство на финансите. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Данните се събират посредством статистическия формуляр „Справка за бедствия, аварии, инциденти и кризи“ на хартиен носител и/или чрез онлайн въвеждане на информацията в Информационна система „Бизнес статистика“ на НСИ. Респонденти са общинските администрации. Бази данни от специализирани административни регистри на МВР, НКЖИ, МРРБ, НБРПВВЖТ. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез:
|
Обработка на данни | Възникналите събития с общонационален мащаб (например пандемията от COVID-19) се отчитат като събития във всяка от областите, но като едно единствено събитие общо за страната. |
Изглаждане | |
Коментар | |
Статистически справки за дейността на бюджетните предприятия и банките за 2022 година: Справка № 13: Справка за възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи през 2022 г. |
Статистическа област
Изтегляне в SDMX 2.1 файлов формат: Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Изтегляне в SDMX 2.0 файлов формат: Възникнали бедствия, аварии, инциденти и кризи
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml