Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на образованието и културата“ |
Лице за контакт | Елена Цанкова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 511 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. От учебната 2023/2024 година източник на данни за студентите (учащи, новоприети и дипломирани) са административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование. До учебната 2021/2022 година вкл. в обхвата на изследването попадат и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията. От учебната 2022/2023 година, след промяна в Закон за вероизповеданията, трите духовни висши училища са изключени от обхвата на изследването.
|
Понятия и дефиниции | За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани. Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина. Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако имат преподавателска заетост. Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри. Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Студенти и преподаватели. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. |
Времеви обхват | 2001 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Университети, специализирани висши училища и колежи. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | До учебната 2022/2023 година вкл.: Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”. От учебната 2023/2024 година: За студентите се използват изцяло данни от административен регистър - Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, който се води и поддържа като електронна база данни от Министерството на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД). За преподавателите - изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за висшето образование”. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Степен на пълнота на данните | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага (не се публикуват предварителни данни). |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | До учебната 2022/2023 година вкл.: · Референтна дата: 15 ноември; · Провеждане на изследване: ноември – декември. От учебната 2023/2024 година: За преподавателите: · Референтна дата: 15 ноември; · Провеждане на изследване: ноември - декември. За студентите: · Референтна дата: 31 декември;
· Обработка на данни: януари - март; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. |
Лаг във времето - първи резултати | До учебната 2022/2023 година вкл.: 20 седмици. От учебната 2023/2024 година: 14 седмици. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати). |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Не се прилага (данните се предоставят на точната дата). |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | 23 години. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага (годишно изследване). |
Съгласуваност с националните сметки | Не е налично. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“; · Районите, областите и общините в Република България. |
Онлайн база данни | Данни за висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър” и „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3388 и в Информационна система Инфостат: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164 |
Таблици с данни - консултации | Не е налично. |
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Не е налично. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Степен на пълнота на метаданните | Не е налично. |
Документи за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Коментар |
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на образованието и културата“ |
Лице за контакт | Елена Цанкова |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 511 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистика на висшето образование - образователна и научна степен „доктор” осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември. От учебната 2023/2024 година източник на данни за учащите, новоприети и дипломирани докторанти са административните регистри на Министерството на образованието и науката, поради което е налице прекъсване на динамичния ред. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти, обучаващи докторанти. |
Понятия и дефиниции | За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение. Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани. Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Докторанти. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование. |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. |
Времеви обхват | 2001 - 2023 |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | До учебната 2022 година вкл.: Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“. От учебната 2023 година: Административен регистър - Регистър на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, който се води и поддържа като електронна база данни от Министерството на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД). |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Степен на пълнота на данните | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | · Референтна дата: 31 декември; · Провеждане на изследване: януари - февруари (до 2022 г. вкл.); · Обработка на данни: март - април; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. |
Лаг във времето - първи резултати | 16 седмици. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Не се прилага. |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Не се прилага. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | 23 години. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с тези от изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага. |
Съгласуваност с националните сметки | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Брошура „България“. |
Онлайн база данни | Данни за висше образование - образователна и научна степен „доктор” са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3407 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=164
|
Таблици с данни - консултации | Не е налично. |
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Не е налично. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Степен на пълнота на метаданните | Не е налично. |
Документи за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Коментар |