Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“ |
Лице за контакт | Надя Катеринкина |
Длъжност | Държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 167 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистическото изследване на бюджетните разходи за НИРД осигурява международно съпоставима информация за държавната подкрепа за развитие на НИРД. |
Използвани класификации | Номенклатура за анализ и сравнение на научните програми и бюджети (NABS 2007). |
Обхват | Бюджетните разходи за НИРД обхващат финансираната от държавния бюджет НИРД, осъществявана както на територията на страната, така и извън нея. Ежегодният членски внос в бюджета на международни научни организации, както и плащанията от бюджета, свързани с участието на Република България в двустранни и многостранни научноизследователски програми, също се третират като бюджетни разходи за НИРД. |
Понятия и дефиниции | Показателят „Бюджетни разходи за НИРД” включва текущите разходи и разходите за придобиване на дълготрайни активи, предназначени за НИРД. В зависимост от крайната цел на научноизследователските проекти държавните бюджетни разходи за НИРД са разпределени по социално-икономически цели на базата на Номенклатурата за анализ и сравнение на научните програми и бюджети (NABS 2007). |
Статистическа единица | Единици на наблюдение са министерства и ведомства, финансиращи НИРД. |
Статистическа съвкупност | Изследването е изчерпателно и обхваща всички министерства и ведомства, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за НИРД. |
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. |
Времеви обхват | от 2007 г. - последна отчетна година. |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Статистическо изследване на бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД). |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Изчерпателно изследване на всички министерства и ведомства, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за НИРД. |
Валидиране на данни | Валидирането на данните се извършва чрез аритметически и логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните изследвания и с данни от административни източници. |
Обработка на данни | Изследването е изчерпателно и не се правят оценки. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Прилаганата статистическа практика за осигуряване на данни за бюджетните разходи за НИРД по социално-икономически цели е в съответствие с препоръките на Методическото ръководство „Фраскати”. |
Оценка на качеството | Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на данните са министерства, научни организации и други потребители от страната, както и Евростат и други международни организации. |
Удовлетвореност на потребителите | Не е провеждано изследване за удовлетвореността на потребителите. |
Пълнота | Осигурена е необходимата пълнота на данните в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията. |
Степен на пълнота на данните | Произвеждат се данни по всички задължителните разбивки на показателите, изисквани съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Статистическите данни са с добра точност и надеждност. |
Извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Показатели за извадкови грешки | Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки. |
Неизвадкови грешки | |
Грешки на обхвата | Няма индикации за грешки на обхвата. |
Степен на свръхобхват | Няма сврхобхват. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | С цел да се минимизират грешките при измерването, предизвикани от неправилно разбиране на въпросите от страна на респондентите, във въпросника за бюджетните разходи за НИРД са включени методологически разяснения в съответствие с препоръките на Методическо ръководство „Фраскати”. |
Грешки поради липса на отговор | Действията за намаляване на неотговорилите включват изпращане на напомнителни писма съпроводени, ако е необходимо, с телефонно обаждане и/ или директен контакт с респондентите за събиране на данните. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Няма неотговорили единици. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Няма липса на отговори по променливите във въпросника. |
Грешки при обработката | Допусканите грешките при обработката на резултатите от наблюдението на бюджетните разходи за НИРД са незначителни поради подробния аритметически и логически контрол на данните. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Не се прилага. |
Ревизия на данните - практика | Не се прилага. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Данните се публикуват 6 месеца след края на отчетния период. |
Лаг във времето - първи резултати | Предварителни данни - 6 месеца след края на отчетния период. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Окончателни данни - 12 месеца след края на отчетния период. |
Точност на представяне | Спазват се сроковете за предоставяне на данните за бюджетните разходи за НИРД, залегнали в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните за бюджетните разходи за НИРД се публикуват на датата посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Данните за България са сравними с тези на останалите страни членки на Европейския съюз. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Данните са сравними във времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | Не се прилага. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага. |
Съгласуваност с националните сметки | |
Вътрешна съгласуваност | Различията между данните за бюджетните разходи за НИРД и разходите за осъществена НИРД, финансирани от бюджета са минимални. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | |
Публикации | |
Онлайн база данни | Данните са достъпни за всички потребители на интернет сайта и в информационна система ИНФОСТАТ на НСИ в рубрика НИРД, иновации и информационно общество |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Микроданни не се разпространяват, нито се предоставят на потребителите. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | · Методическо ръководство „Фраскати” (Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development - Frascati Manual, OECD, 2015), възприето от Евростат за статистически изследвания на научноизследователската и развойна дейност.
|
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Доклад за качеството на статистическите данни за бюджетните разходи за НИРД. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато даден показател е получен от едно или две предприятия или когато едно предприятие формира над 85% от стойността на показателя. |
Коментар |