Резултатите от проведеното през 2024 г. изследване за използването на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата показват, че 88.1% от домакинствата в област Разград имат достъп до интернет, при средно 92.1% за страната. Спрямо проведеното през предходната година наблюдение, в областта се наблюдава увеличение на този показател от 3.9 процентни пункта. По относителен дял на домакинствата с достъп до интернет област Разград заема 20-то място сред всички области в страната. Най-висок е този показател в област София (столица) – 98.6%, а най-нисък в област Ямбол – 70.5%.
През 2024 г. 81.8% от лицата в област Разград на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично, при средно 81.9% за страната. В сравнение с 2023 г. този показател за област Разград се увеличава с 7.6 процентни пункта. По области най-висок е относителният дял на лицата, използващи регулярно удобствата на глобалната мрежа в област София (столица) – 92.1%, а най-нисък в област София – 59.9%.
В област Разград жените са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с мъжете – съответно 86.2 и 76.4%.
Значителни са различията при редовно използващите интернет по образование, като 100.0% от лицата с висше образование, 83.4% от тези със средно образование и 66.5% от лицата с основно или по-ниско образование използват редовно глобалната мрежа.
През последните 12 месеца 15.6% от лицата в област Разград са използвали глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции, при средно 31.8% за страната. По този показател област Разград заема 25-то място сред областите в страната.
През 2024 г. 48.1%[1] от лицата в област Разград са купували стоки и услуги онлайн за лични цели, при средно 49.8% за страната. Най-висок е този показател в област София (столица) – 69.4%, а най-нисък в област Добрич – 29.0%.
Методологични бележки
Изследването за използване на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата е част от Европейската статистическа програма и се провежда ежегодно в България съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2023/1484 на Европейската комисия. Основната му цел е получаването на надеждни сравними данни, които да отразяват разпространението и използването на ИКТ на национално и европейско ниво.
Обект на изследването са домакинствата и лицата в домакинствата. Единица на наблюдение са всички обикновени домакинства и лицата в тях на възраст от 16 до 74 навършени години. През периода април – юни 2024 г. са анкетирани 4 091 домакинства, избрани на случаен принцип, и 8 275 лица в тези домакинства на възраст от 16 до 74 години. Методът на анкетиране е персонално интервю, проведено от анкетьор, служител на НСИ. Анкетната карта за 2024 г. съдържа няколко модула, които събират информация за наличие и използване на интернет в домакинствата и от лицата, електронно правителство, електронна търговия, интернет на нещата, ИКТ и околна среда както и въпроси, свързани със социално-демографските характеристики на домакинствата и лицата.
Повече информация и данни от изследванията за използването на информационни и комуникационни технологии в домакинствата и от лицата, както и анкетна карта за изследването през 2024 г., могат да се намерят на сайта на НСИ (http://www.nsi.bg/bg/node/2805) и в Информационна система ИНФОСТАТ (https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=240).
[1] Относителният дял се отнася за лицата, които купуват стоки и услуги през последните 12 месеца преди интервюто.