Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | Отдел "Нефинансови национални и регионални сметки", Дирекция "Макроикономическа статистика" |
Лице за контакт | Елена Бакалова |
Длъжност | Държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 540 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Нефинансовите тримесечни секторни сметки (ТСС) се изготвят в съответствие с Европейската система от сметки (ЕСС 2010) и се предават на Евростат от държавите-членки на ЕС, членовете на ЕИП (Норвегия, Исландия) и Швейцария в съответствие с Програмата за предоставяне на данни по ЕСС2010 (таблица 8); създадена с Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 г. относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз, съответно приложения А и Б). |
Използвани класификации | Стандартът, който се следва е Европейската система от сметки 2010 и Програмата за предоставяне на данните по ЕСС 2010. Основните категории са институционалните сектори и транзакциите, регистрирани между тях. Транзакциите се групират в поредица от сметки, а именно: производство, генериране, разпределение и преразпределение на дохода, използване на дохода и капиталова сметка. |
Обхват | Тримесечните секторни сметки обхващат институционални сектори S1, S13 и S2. За подробности вж. Раздел 3.2 Класификационна система. |
Понятия и дефиниции | Понятията, дефинициите и класификациите се основават на Европейската система от сметки (ЕСС 2010). Нефинансовите сметки за институционални сектори S1 и S13 представят систематично описание на различните етапи на икономическия процес: производство, генериране на доходи, разпределение на доходите, преразпределение на доходите, използване на доходите и финансово и нефинансово натрупване. Транзакциите с нерезиденти се записват в сметка "Останал свят". Секторните тримесечни сметки по този начин показват взаимодействието между сектори S1 и S13 на резидентната икономика и между резидентната икономика и останалата част от света. |
Статистическа единица | Елементарният градивен елемент на статистиката по ЕСС2010 е институционалната единица (вж. ЕСС2010, 2.12.), "Елементарен икономически център за вземане на решения, характеризиращ се с еднаквост на поведението и автономия на вземането на решения при упражняване на основната му функция". |
Статистическа съвкупност | Националните сметки съчетават данни от много статистически източници. Понятието статистическа съвкупност не е приложимо в контекста на националните сметки. |
Географски обхват (територия) | TСС се съставят за цялата икономическа територия на страната. |
Времеви обхват | TСС са налични за периода 2000 - 2015 година. |
Базисен период | |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Източници на данни са статистическите изследвания - тримесечни отчети на икономически единици и административни данни: Приходи и разходи, включително статистически приложения; Изследване на работната сила, Статистически отчет за заетите лица и възнагражденията; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация, Платежен баланс (BPM6) и други. |
Честота на събиране на данни | България изпраща данни за секторни сметки на Евростат при национално публикуване и / или в съответствие със сроковете, определени в програмата за предаване на Европейската система от сметки (ESA 2010). |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици. |
Валидиране на данни | Данните се преглеждат чрез обширна система от уравнения, базирани на аритметични ограничения (напр. Всяка сума трябва да е равна на сумата от нейните компоненти), както и счетоводни отношения (например общото използване трябва да съответства на общите ресурси за всички разпределителни транзакции и за стоки и услуги като цяло). |
Обработка на данни | Изпълнение на валидирани процедури за оценка на качеството на данните и разработване на оценка на пълнотата на данните. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ESA 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | Не се прилага. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Тримесечните сметки позволяват подробни анализи на взаимодействията между институционалните сектори S1, S13 и S2. |
Удовлетвореност на потребителите | Не се прилага. |
Пълнота | Не се прилага. |
Степен на пълнота на данните | Тримесечните секторни сметки предлагат цялостно и последователно описание на цялата икономика, разделено на резидентни институционални сектори S1 и S13 и останалата част от света. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Цялостната точност се поддържа и подкрепя от гарантирането на баланса на ниво отделни категории сделки за общото използване и общите ресурси, предоставяйки последователен набор от данни за цялата национална икономика и транзакциите с останалия свят. |
Извадкови грешки | Не се прилага. |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Националните данни се ревизират съгласно националните графици и ревизиите се предоставят на Евростат. Датите за ревизии са предварително обявени в календара за публикуване на уеб страницата на НСИ. В тези случаи публикуваните преди това цифри подлежат на преразглеждане за всички променливи и за всички налични години назад. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до преразглеждане на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България има два вида ревизии: регулярни - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Т+85 дни |
Лаг във времето - първи резултати | Данните се предоставят на Евростат в съответствие с Трансмисионната програма на ЕСС2010 и съответните дерогации, приети за страната |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните се предоставят на Евростат в съответствие с Трансмисионната програма на ЕСС2010 и съответните дерогации, приети за страната |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните се предоставят на Евростат в съответствие с Трансмисионната програма на ЕСС2010 и съответните дерогации, приети за страната |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общите дефиниции по ЕСС2010 |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Използвайки обща рамка, Европейската система от сметки ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | Не се прилага. |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия, за целите на кръстосана проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на НСИ. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Тримесечните секторни сметки са вътрешно съгласувани за сектори S1, S13 и S2. Това се потвърждава от факта, че общото използване и общите ресурси са балансирани на нивото на отделни категории транзакции, давайки съгласуван набор от данни за цялата национална икономика и транзакциите с останалия свят. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | Публикация "Основни макроикономически показатели", уебсайт на НСИ |
Онлайн база данни | https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/reports/query.jsf?x_2=1265 |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | Европейска система от национални и регионални сметки ЕСС2010 (Евростат). |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20, параграф 4) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164) посочва необходимостта от установяване на общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за изготвянето на европейска статистика и достъпа до тези поверителни данни, като се вземат предвид техническото развитие и изискванията на потребителите в едно демократично общество. Кодексът на европейската статистическа практика представя допълнителни условия, които трябва да бъдат спазвани от статистическите служби по отношение на статистическата поверителност (Принцип 5): Неприкосновеността на личното пространство на доставчиците на данни (домакинства, предприятия, администрации и други респонденти), поверителността на предоставената от тях информация и използването и само за статистически цели е абсолютно гарантирано. |
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл.25 от Закона за статистиката. |
Коментар |