Тримесечни секторни сметки (ТСС)QSA Quarterly sector accountsNAESA2010T0801qfalse2017-11-06T13:54:44+02:002017urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.NSIurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.NAESA2010T0801q<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute of Bulgaria</p><p>Отдел "Нефинансови национални и регионални сметки", Дирекция "Макроикономическа статистика"</p><p>Unit Non-financial national and regional accounts, Macroeconomic statistics Directorate</p><p>Елена Бакалова</p><p>Elena Bakalova</p><p>Държавен експерт</p><p>state expert</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>Panayot Volov Str. 2, Sofia 1038</p><p>EBakalova@nsi.bg</p><p>EBakalova@nsi.bg</p><p>+359 2 9857 540</p><p>+359 2 9857 540</p><p>Нефинансовите тримесечни секторни сметки (ТСС) се изготвят в съответствие с Европейската система от сметки (ЕСС 2010) и се предават на Евростат от държавите-членки на ЕС, членовете на ЕИП (Норвегия, Исландия) и Швейцария в съответствие с Програмата за предоставяне на данни по ЕСС2010 (таблица 8); създадена с Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 г. относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз, съответно приложения А и Б).<br />ГСС обхващат нефинансовите сметки, които предоставят описание на различните етапи на икономическия процес: производство, генериране на доходи, разпределение на доходите, преразпределение на доходите, използване на доходите и нефинансово натрупване. ГСС отчитат икономическите потоци на институционалните сектори, за да илюстрират тяхното икономическо поведение и взаимодействията между тях. Те също така предоставят списък на балансиращи позиции, които имат висока аналитична стойност сами по себе си: добавена стойност, оперативен излишък и смесен доход, салдо на първичните доходи, разполагаем доход, спестявания, нето предоставени / нето получени заеми. Всички от тях без нето предоставени / нето получени заеми, могат да бъдат изразени в брутни или нетни стойности, т.е. със или без потребление на основен капитал, което отчита използването и остаряването на дълготрайните активи.<br />По отношение на институционалните сектори се прави широко разграничение между вътрешната икономика (класификационен код ESA 2010 S.1) и останалия свят (S.2). В S.1 и S.2, от своя страна, се разграничават по-подробни подсектори, както е обяснено по-подробно в раздел "3.2 Система за класификация".</p><p>The non-financial Quarterly Sector Accounts (QSA) are compiled in accordance with the European System of Accounts (ESA 2010) and are transmitted by the EU Member States, EEA Members (Norway, Iceland) and Switzerland following ESA2010 transmission programme (Table 8) established by the Regulation (EU) No 549/2013 of the European Parliament and of the Council of 21 May 2013 on the European system of national and regional accounts in the European Union, annexes A and B respectively).<br />The QSA encompass non-financial accounts that provide a description of the different stages of the economic process: production, generation of income, distribution of income, redistribution of income, use of income and non-financial accumulation. The QSA record the economic flows of institutional sectors in order to illustrate their economic behaviour and interactions between them. They also provide a list of balancing items that have high analytical value in their own right: value added, operating surplus and mixed income, balance of primary incomes, disposable income, saving, net lending / net borrowing. All of them but net lending / net borrowing, can be expressed in gross or net terms, i.e. with and without consumption of fixed capital that accounts for the use and obsolescence of fixed assets.<br />In terms of institutional sectors, a broad distinction is made between the domestic economy (ESA 2010 classification code S.1) and the rest of the world (S.2). Within S.1 and S.2, in turn, more detailed subsectors are distinguished as explained in more detail in section "3.2 Classification system".</p><p>Стандартът, който се следва е Европейската система от сметки 2010 и Програмата за предоставяне на данните по ЕСС 2010. Основните категории са институционалните сектори и транзакциите, регистрирани между тях. Транзакциите се групират в поредица от сметки, а именно: производство, генериране, разпределение и преразпределение на дохода, използване на дохода и капиталова сметка.<br />Институционалните сектори обединяват институционални единици с близки характеристики и поведение: домакинства и институции с нестопанска цел, обслужващи домакинства (НТООД), нефинансови предприятия, финансови корпорации и правителството. Сделките с нерезиденти и финансовите вземания на резиденти от нерезиденти или обратното се записват в сметка "Останал свят".<br />ESA 2010 Класификация на секторите, включени в ТСС на НСИ:<br />Общо за икономиката (S.1)<br />Държавно управление (S.13)<br />Останал свят (S.2)</p><p>The standard followed is the European System of Accounts 2010 and ESA 2010 data transmission programme. The main categories are the institutional sectors and the transactions recorded between the sectors. The transactions are grouped into a sequence of accounts, namely: the production, generation, distribution and redistribution of income, use of income and capital accounts.<br />The institutional sectors combine institutional units with broadly similar characteristics and behaviour: households and non-profit institutions serving households (NPISHs), non-financial corporations, financial corporations, and the government. Transactions with non-residents and the financial claims of residents on non-residents, or vice versa, are recorded in the "rest of the world" account.<br />ESA 2010 Classification of sectors, included in NSI QSA:<br />Total economy (S.1)<br />General government (S.13)<br />Rest of the World (S.2)</p><p>Тримесечните секторни сметки обхващат институционални сектори S1, S13 и S2. За подробности вж. Раздел 3.2 Класификационна система.<br />Предоставянето на тримесечни данни за другите сектори е доброволно за страната, съгласно програмата за предоставяне по ЕСС 2010.</p><p>Quarterly sector accounts cover S1.S13 and S2 (institutional) sectors of the economy. For details, please refer to section 3.2 Classification system.<br />Transmission of quarterly data on others sectors is voluntary from Bulgaria according to ESA 2010 transmission programme.</p><p>Понятията, дефинициите и класификациите се основават на Европейската система от сметки (ЕСС 2010). Нефинансовите сметки за институционални сектори S1 и S13 представят систематично описание на различните етапи на икономическия процес: производство, генериране на доходи, разпределение на доходите, преразпределение на доходите, използване на доходите и финансово и нефинансово натрупване. Транзакциите с нерезиденти се записват в сметка "Останал свят". Секторните тримесечни сметки по този начин показват взаимодействието между сектори S1 и S13 на резидентната икономика и между резидентната икономика и останалата част от света.<br />Транзакциите се групират в различни категории, които имат отделен икономически смисъл, като например "компенсация на наетите" (включваща заплати и други възнаграждения, преди изваждането на данъци и социални вноски, както и социални вноски, плащани от работодателите). На свой ред тези категории сделки се показват в последователност от сметки, всяка от които обхваща определен икономически процес. Това варира от производство, генериране на доходи и (пре) разпределението на доходите чрез използване на потребителските доходи и спестяване, и инвестициите, както са показани в капиталовата сметка, до транзакции като получаване и предоставяне на заеми. Всяка нефинансова транзакция се записва като увеличение на ресурсите на даден сектор и увеличаване на използванията на друг сектор. Например, ресурсната страна на категорията транзакции "дивиденти" отчита сумите на получените дивиденти от различните сектори на икономиката, докато страната на използване показва дължимите дивиденти. За всеки вид транзакция общите ресурси на всички сектори и останалата част от света са равни на общото използване. Всяка сметка води до смислена балансираща позиция, чиято стойност е равна на общите ресурси, минус общото използване. Обикновено такива балансиращи елементи, като БВП или спестяванията, са важни икономически показатели. Те се пренасят в следващата сметка.<br />В производствената сметка се отчита продукцията на стоки и услуги като основен ресурс, към който се добавят данъците минус субсидиите за продукти, за да се получат общите ресурси на икономиката по пазарни цени. Основното използване в сметката за производство е " междинното потребление " - като например потреблението на гориво в производствения процес. Разликата между ресурсите и използването е балансиращата позиция " брутна добавена стойност " за отделните сектори и брутния вътрешен продукт (БВП) за цялата икономика. Тази брутна добавена стойност след това се пренася като ресурс за следващия набор от сметки, сметките за генериране и разпределение на дохода, които в крайна сметка дават "разполагаем доход" като балансираща позиция. Тази концептуална и числено взаимна обвързаност на сметките осигурява последователно извличане на ключови икономически показатели. "Нето предоставени / нето получени заеми" се получава от капиталовата сметка чрез сравняване на "бруто капиталообразуване" (основно инвестиране в капиталови стоки и софтуер) плюс нетното придобиване на непроизведени нефинансови активи " (като земя или лицензи) с " брутно спестяване " плюс нетни " капиталови трансфери " (като инвестиционни средства). Ако спестяването и нетните получени капиталови трансфери надхвърлят нефинансовите инвестиции, секторът има излишък от средства и се превръща в нетен кредитор за други местни сектори и / или останалата част от света.<br />Транзакциите се отчитат на принципа на начисляване (т.е. не на касова основа), т.е. когато икономическата стойност се създава, преобразува или погасява.</p><p>The concepts, definitions and classifications are based on the European System of Accounts (ESA 2010). The S1 and S13 sector accounts provide, by institutional sector, a systematic description of the different stages of the economic process: production, generation of income, distribution of income, redistribution of income, use of income and financial and non-financial accumulation. Transactions with non-residents are recorded in the "rest of the world" account. The sector accounts thus show the interactions among the S1 and S13 sectors of the resident economy and the rest of the world.<br /><br />The transactions are grouped into various categories that have a distinct economic meaning, such as 'compensation of employees' (comprising wages and salaries, before taxes and social contributions are deducted, and social contributions paid by the employers). In turn, these categories of transactions are shown in a sequence of accounts, each of which covers a specific economic process. This ranges from production, income generation and income (re)distribution, through the use of income, for consumption and saving, and the investment, as shown in the capital account, to transactions such as borrowing and lending. Each non-financial transaction is recorded as an increase in the "resources" of a certain sector and an increase in the "uses" of another sector. For instance, the resources side of the "dividends" transaction category records the amounts of dividends receivable by the different sectors of the economy, whereas the uses side shows dividends payable. For each type of transaction, total resources of all sectors and the rest of the world equal total uses. Each account leads to a meaningful balancing item, the value of which equals total resources minus total uses. Typically, such balancing items, such as GDP or saving, are important economic indicators. They are carried over to the next account.<br />The production account records the output of goods and services as its main resource, to which taxes less subsidies on products are added to obtain total resources of an economy at market prices. The main use in the production account is "intermediate consumption" - such as the consumption of fuel within a production process. The difference between resources and uses is the balancing item "gross value added" for individual domestic sectors and gross domestic product (GDP) for total economy . This gross value added is then carried over as a resource to the subsequent set of accounts, the generation and distribution of income accounts, which eventually yield "disposable income" as a balancing item. This conceptual and numerical inter-linkage of the accounts ensures the consistent derivation of key economic indicators. "Net lending/net borrowing" is derived from the capital account by comparing "gross capital formation" (mainly investment in capital goods and software) plus the net acquisition of "non-produced, non-financial assets" (such as land or licences) with "gross saving" plus net "capital transfers" (such as an investment grants). If saving plus net capital transfers received exceeds non-financial investment, a sector has a surplus of funds and becomes a net lender to other domestic sectors and/or the rest of the world.<br />The transactions are recorded on an accrual basis (i.e. not on a cash basis), that is, when economic value is created, transformed or extinguished.</p><p>Елементарният градивен елемент на статистиката по ЕСС2010 е институционалната единица (вж. ЕСС2010, 2.12.), "Елементарен икономически център за вземане на решения, характеризиращ се с еднаквост на поведението и автономия на вземането на решения при упражняване на основната му функция".</p><p>The elementary building block of ESA2010 statistics is the institutional unit (see ESA2010, 2.12.), "an elementary economic decision-making centre characterised by uniformity of behaviour and decision-making autonomy in the exercise of its principal function".</p><p>Националните сметки съчетават данни от много статистически източници. Понятието статистическа съвкупност не е приложимо в контекста на националните сметки.</p><p>National accounts combine data from many source statistics. The concept of statistical population is not applicable in a national accounts context.<br /> </p><p>TСС се съставят за цялата икономическа територия на страната.</p><p>The reference area for national accounts is the total economy of a country.</p><p>TСС са налични за периода 2000 - 2015 година.</p><p>The Quarterly Sector Accounts are available as from 2000.</p><p>Not applicable.</p><p>Източници на данни са статистическите изследвания - тримесечни отчети на икономически единици и административни данни: Приходи и разходи, включително статистически приложения; Изследване на работната сила, Статистически отчет за заетите лица и възнагражденията; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация, Платежен баланс (BPM6) и други.</p><p>Sources of data are statistical surveys are quarterly accounts of economic units and administrative data:Income and expenses, including statistical annexes; LFS, Statistical report on employees and wages and salary;Consolidated Statement of implementation of the state budget; Tax information,Balance of Payments (BPM6) and other.</p><p>България изпраща данни за секторни сметки на Евростат при национално публикуване и / или в съответствие със сроковете, определени в програмата за предаване на Европейската система от сметки (ESA 2010).</p><p>Bulgaria transmit sector accounts data to Eurostat upon national publication and/or in line with the deadlines specified in the European System of Accounts (ESA 2010) transmission programme .</p><p>Изчерпателно за всички единици.</p><p>Sample surveys and exhaustive for budgetary units</p><p>Данните се преглеждат чрез обширна система от уравнения, базирани на аритметични ограничения (напр. Всяка сума трябва да е равна на сумата от нейните компоненти), както и счетоводни отношения (например общото използване трябва да съответства на общите ресурси за всички разпределителни транзакции и за стоки и услуги като цяло).</p><p>Figures are screened through an extensive system of equations based on arithmetical constraints (e.g. each total must equal the sum of its components) as well as accounting relations (e.g. total uses should correspond to total resources for all distributive transaction and for goods and services as a whole).</p><p>Изпълнение на валидирани процедури за оценка на качеството на данните и разработване на оценка на пълнотата на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ESA 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available.</p><p>Тримесечните сметки позволяват подробни анализи на взаимодействията между институционалните сектори S1, S13 и S2.</p><p>Quarterly sector accounts offer complete and consistent description of the S1,S13 and S2 .</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available.</p><p>Не се прилага.</p><p>Quarterly sector accounts offer complete and consistent description of the whole economy, broken down into domestic institutional sector S1 and rest of the world S2.<br /> </p><p>Тримесечните секторни сметки предлагат цялостно и последователно описание на цялата икономика, разделено на резидентни институционални сектори S1 и S13 и останалата част от света.</p><p>Не се прилага.</p><p>Цялостната точност се поддържа и подкрепя от гарантирането на баланса на ниво отделни категории сделки за общото използване и общите ресурси, предоставяйки последователен набор от данни за цялата национална икономика и транзакциите с останалия свят.</p><p>The overall accuracy is supported by ensuring that total uses and total resources are balanced at the level of individual transaction categories giving a coherent set of data for the total national economy and transactions with the rest of the world.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Jdemetra+</p><p>Националните данни се ревизират съгласно националните графици и ревизиите се предоставят на Евростат. Датите за ревизии са предварително обявени в календара за публикуване на уеб страницата на НСИ. В тези случаи публикуваните преди това цифри подлежат на преразглеждане за всички променливи и за всички налични години назад.</p><p>National data are revised according to national schedules, and revisions are transmitted to Eurostat. The date revisions are pre-announced in the release calendar on BG NSI's web-site. On these occasions, previously published figures are subject to revision for all variables and all quarters.</p><p>Данните за националните сметки подлежат на рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до преразглеждане на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България има два вида ревизии: регулярни - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>National accounts data are subject to routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: Regular – quarterly, preliminary, final data; and Major - based on implementation of new methodology or GNI reservations.</p><p>Не се прилага.</p><p>Т+85 дни</p><p>Данните се предоставят на Евростат в съответствие с Трансмисионната програма на ЕСС2010 и съответните дерогации, приети за страната</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните се предоставят на Евростат в съответствие с Трансмисионната програма на ЕСС2010 и съответните дерогации, приети за страната</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните се предоставят на Евростат в съответствие с Трансмисионната програма на ЕСС2010 и съответните дерогации, приети за страната</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общите дефиниции по ЕСС2010</p><p>The comparability is insured by the application of common definitions of ESA 2010</p><p>Не се прилага.</p><p>Използвайки обща рамка, Европейската система от сметки ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето.</p><p>By using a common framework, the European System of Accounts ESA 2010, data can be comparable over time.</p><p>Не се прилага.</p><p>В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия, за целите на кръстосана проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на НСИ.</p><p>In certain cases, data from other domains of economic statistics, i.e. balance of payments statistics, business statistics, household budget statistics or external trade statistics can be used for cross-checking purposes. These economic statistics are also available from the appropriate domains on BG NSI's website.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Тримесечните секторни сметки са вътрешно съгласувани за сектори S1, S13 и S2. Това се потвърждава от факта, че общото използване и общите ресурси са балансирани на нивото на отделни категории транзакции, давайки съгласуван набор от данни за цялата национална икономика и транзакциите с останалия свят.</p><p>Quarterly sector accounts are internally consistent in the means of the sectors included (S13, S1, S2). This is supported by the fact that the total uses and total resources are balanced at the level of individual transaction categories giving a coherent set of data for the total national economy and transactions with the rest of the world.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available for quarterly data.</p><p>Публикация "Основни макроикономически показатели", уебсайт на НСИ</p><p>website of BG NSI</p><p>https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/reports/query.jsf?x_2=1265</p>https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/reports/query.jsf?x_2=1265<p>Не се прилага.</p><p>Not available</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available</p><p>Европейска система от национални и регионални сметки ЕСС2010 (Евростат).</p><p>European System of Accounts (2010) (Eurostat).<br /> </p><p>Not available.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not available.</p><p>Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20, параграф 4) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164) посочва необходимостта от установяване на общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за изготвянето на европейска статистика и достъпа до тези поверителни данни, като се вземат предвид техническото развитие и изискванията на потребителите в едно демократично общество. Кодексът на европейската статистическа практика представя допълнителни условия, които трябва да бъдат спазвани от статистическите служби по отношение на статистическата поверителност (Принцип 5): Неприкосновеността на личното пространство на доставчиците на данни (домакинства, предприятия, администрации и други респонденти), поверителността на предоставената от тях информация и използването и само за статистически цели е абсолютно гарантирано.</p><p>Law on Statistics; Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society. The European Statistics Code of Practice provides further conditions that have to be respected by statistical offices in regard to statistical confidentiality (Principle 5): The privacy of data providers (households, enterprises, administrations and other respondents), the confidentiality of the information they provide and its use only for statistical purposes are absolutely guaranteed.</p><p>Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл.25 от Закона за статистиката.</p><p>If data are with a confidentiality flag or are under an embargo date, these data are not published.</p>