Контакт | |
---|---|
Организация | Национален Статистически Институт |
Отдел | Нефинансови национални и регионални сметки |
Лице за контакт | Елена Бакалова Поля Върбанова Юлия Панайотова |
Длъжност | главен специалист главен експерт държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 540 +359 2 9857 538 +359 2 9857 737 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 03 август 2021 г. |
Дата на публикуване | 03 август 2021 г. |
Дата на последно актуализиране | 03 август 2021 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Тримесечните нефинансови сметки на сектор „Държавно управление” представят икономическата дейност на правителството по сравним с другите европейски страни начин. За целта се разработват таблици, показващи приходите и разходите на сектор "Държавно управление". Данните за сектора са съвместими със съответните годишни данни, които се разработват на базата на националните сметки съгласно Европейската система от сметки 2010 (ЕСС2010). |
Използвани класификации | Европейска система от сметки 2010 (ЕСС2010). |
Обхват | Съгласно ЕСС 2010 сектор „Държавно управление“ се състои от подсектор „Централно държавно управление“ , подсектор „Местно държавно управление“ и подсектор „Социалноосигурителни фондове“. |
Понятия и дефиниции | България има ангажимент да предоставя статистическа информация на Евростат по отношение на тримесечните транзакции на „Държавно управление“, описани в Европейската система на национални сметки (ЕСС2010), съгласно изискванията на Регламент 264/2000 от 3 февруари 2000 година на Европейската Комисия и Регламент 1221/2002 на Европейския парламент и Съвета от 10 юни 2002 година. Евростат изготвя и публикува т.нар. Ръководство за тримесечните нефинансови сметки на сектор „Държавно управление“, което допълва Ръководството за разработване на данъците и социалните плащания на тримесечна база. Сектор „Държавно управление“ включва няколко подсектора съгласно изискванията на ЕСС 2010: Централно държавно управление - S.1311 (включва всички единици, чиито отчети са включени в централния бюджет, университети, Българска национална телевизия, Българско национално радио, извънбюджетни сметки, болници, финансирани от правителството и други институционални единици със самостоятелни бюджети); Местно държавно управление - S.1313(включва всички общини,болниците, финансирани от тях и извънбюджетни сметки и фондове към общините); и Социалноосигурителни фондове - S.1314 (Национален осигурителен институт и Националната здравноосигурителна каса). За основен източник за разработването на статистическата информация за тримесечните нефинансови индикатори на сектор “Държавно управление” се използват отчетите за изпълнение на консолидираната фискална програма, предоставяни от Министерство на финансите. Отчетите за изпълнение на консолидираната фискална програма се подготвят в съответствие с прилаганата национална бюджетната класификация. |
Статистическа единица | Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – бюджетни институции, нефинансови предприятия прекласифицирани в сектор „Държавно управление“. |
Статистическа съвкупност | Икономическата територия на страната |
Географски обхват (територия) | България |
Времеви обхват | от 1995 г. (Инфостат) |
Базисен период | |
Мерна единица | |
млн. лв. | |
Отчетен период | |
тримесечие | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | · РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 549/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз Регламент № 1221/2002 на Европейската Комисия от 10 юни 2002 година за тримесечните нефинансови сметки за публичната администрация. |
Споделяне на данни | Програмата на Евростат за предоставяне на данни в областта на националните сметки. |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Тримесечните нефинансови индикатори на сектор „Държавно управление“ се публикуват три месеца след изтичането на съответния отчетен период. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: https://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Държавна финансова статистика в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
Честота на разпространение | |
тримесечно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | |
Онлайн база данни | Подробни данни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Държавна финансова статистика - Тримесечни сметки на сектор „Държавно управление“: https://www.nsi.bg/bg/node/2435 |
Достъп до микроданни | |
Други формати на разпространение | |
Методологични документи | · Методологични бележки за разработването на тримесечните нефинансови сметки на сектор „Държавно управление” в България; · Ръководството за разработване на данъците и социалните плащания на тримесечна база (Евростат); · Ръководството за тримесечните нефинансови сметки на сектор “Държавно управление” (Евростат); · Европейска система от сметки (2010) (Евростат). |
Документация за качеството | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Кодекс на европейската статистическа практика за националните и общностните статистически органи. |
Оценка на качеството | Мониторинг на Евростат за качеството на данните в областта на Държавната финансова статистика. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | |
Извадкови грешки | |
Неизвадкови грешки | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | T+90 дена след отчетния период. |
Точност на представяне | Допълнителна информация за сектор „Държавно управление“ е налична в другите подрубрики на рубриката Държавна финансова статистика. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | |
Сравнимост във времето | |
Съгласуваност между предметни области | |
Вътрешна съгласуваност | |
Разходи и натовареност | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | Тримесечните данни за сектор „Държавно управление“ се ревизират в следните случаи: · актуализиране на данни за предишни тримесечия – при наличие на нова допълнителна информация, прекласифициране и други подобрения; · при наличие на годишни данни, тъй като тримесечните данни се предоставят по-рано от годишните данни; · през март и септември, когато тримесечните данни трябва да бъдат коригирани в съответствие с Нотификационните таблици за държавния дефицит/излишък и дълг; · планирани методологически ревизии. |
Ревизия на данните - практика | Тримесечните данни за сектор „Държавно управление“ се ревизират в следните случаи: · актуализиране на данни за предишни тримесечия – при наличие на нова допълнителна информация, прекласифициране и други подобрения; · при наличие на годишни данни, тъй като тримесечните данни се предоставят по-рано от годишните данни; · през март и септември, когато тримесечните данни трябва да бъдат коригирани в съответствие с Нотификационните таблици за държавния дефицит/излишък и дълг; · планирани методологически ревизии. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Основни източници на данни за разработване на сметките за сектор „Държавно управление” са: · отчет за касовото изпълнение на Консолидирания държавен бюджет, както и на отделните бюджетни единици; · допълнителна административна информация от Министерство на финансите относно данъците за целите на представянето им на начислена основа; · административна информация от други министерства и ведомства за размера на таксите, които имат данъчен характер. |
Честота на събиране на данни | тримесечно |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици на сектор „Държавно управление“. |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Изглаждане | |
Коментар |
Статистическа област
Изтегляне в SDMX 2.1 файлов формат: Тримесечни нефинансови сметки на сектор "Държавно управление" - Сектор "Държавно управление"
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Изтегляне в SDMX 2.0 файлов формат: Тримесечни нефинансови сметки на сектор "Държавно управление" - Сектор "Държавно управление"
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml