Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | отдел Нефинансови национални и регионални сметки, дирекция Макроикономическа статистика |
Лице за контакт | Дилян Цоцов |
Длъжност | главен експерт |
Адрес | |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 670 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат, и на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка. Основен макроикономически показател на метода на разходите са крайните потребителски разходи на домакинствата (КПРД).КПРД се изчислява по вътрешна концепция. Разходи на резидентни и нерезидентни домакинства на територия на страната (вътрешна концепция). Разходите за потребление на домакинствата са представени в 12 основни раздела. |
Използвани класификации | Разходите за потребление на домакинствата могат да бъдат класифицирани по цели според класификацията COICOP (Класификация на индивидуалното потребление по предназначение, вж. Също Регламент на Комисията 113/2002 от 23 януари 2002 г.). Категориите COICOP на втори знак са както следва: 01 - Храни и безалкохолни напитки |
Обхват | Крайните потребителски разходи на домакинствата, обхващащи следните позиции: |
Понятия и дефиниции | Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ESA 2010. Двата основни групи таблици се отнасят до: а) отчетите на институционалния сектор; Б) рамката за вложените продукти и отчетите по отрасли. Разходи за крайно потребление на домакинства, покриващи следните позиции: покупки на стоки, продадени на дребно, вкл. Покупки между покупките на население от кетъринг и столове, както и заплащане на ремонта на стоките; • Закупуване на услуги - ток, вода и топлоенергия; • транспортни и комуникационни услуги, жилищни наеми, образователни услуги, платени здравни услуги, услуги, свързани с отдих, култура и спорт; • застрахователни и други услуги; • стоки, произведени от домакинства за собствена консумация, представлявани от некорпорирани дейности и природни продукти, консумирани от населението; Доходи в натура; • приспадане на жилища, заемани от собствениците. |
Статистическа единица | Резидентните и нерезидентните домакинства на икономическата територия. |
Статистическа съвкупност | Статистическото население на страната се състои от всички местни и нерезидентни домакинства. Единица е резидентна за държавата, когато тя има център на преобладаващ икономически интерес на икономическата територия на тази страна - т.е. когато се ангажира за продължителен период от една година или повече в икономическата дейност на тази територия. Националните сметки съчетават данни от много статистически данни за източника (проучване на бюджета на домакинствата, статистика за търговията на дребно, административни данни и т.н.) |
Географски обхват (територия) | Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС. |
Времеви обхват | Данните започват от 2000 |
Базисен период | 2010 |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Изследване на работната сила;Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни: Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; Годишен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици. |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план. |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | НСИ проследява интереса, възприет от потребителите въз основа на бази данни и изтегляне на данните. |
Степен на пълнота на данните | НСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага. |
Извадкови грешки | Не се прилага. |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Данните в областта на национални сметки се ревизират съгласно националния календар за разпространение на статистическа информация, и ревизираните данни се предоставят на Евростат. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | |
Лаг във времето - първи резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната. |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | |
Публикации | T0501 - Разходите за крайно потребление на домакинствата по предназначение са част от програмата за предаване на данни за БНД |
Онлайн база данни | сайт на Евростат |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | Европейска система от национални и регионални сметки 2010. |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват. |
Коментар |