Final consumption expenditure of households by purpose - Annual dataКрайни потребителски разходи на домакинствата по предназначение - годишни данни NAESA2010T0501yNAESA2010T0501yfalse2017-11-06T13:49:02+02:00ESQRS_MSDESTATESQRS_FULL_REPORTFULL_ESQRS2017NSINAESA2010T0501y<p>National Statistical Institute of Bulgaria</p><p>Национален статистически институт</p><p>Unit Non-financial national and regional accounts, Macroeconomic statistics Directorate</p><p>отдел Нефинансови национални и регионални сметки, дирекция Макроикономическа статистика</p><p>Dilyan Tsotsov</p><p>Дилян Цоцов</p><p>chief expert</p><p>главен експерт</p><p>Dtotsov@nsi.bg</p><p>Dtotsov@nsi.bg</p><p>+359 2 9857 670</p><p>+359 2 9857 670</p><p>National accounts data for Bulgaria are compiled according to the main methodological recommendations of the documents "System of National Accounts, 2008" (SNA 2008), an issue of EUROSTAT, IMF, OECD, UN and the World Bank, and "European System of Accounts, 2010" (ESA 2010), an issue of EUROSTAT. Main macroeconomic indicator of the Expenditure approach method is final consumption expenditure of households (HFCE).HFCE is calculated by domestic concept. Expenditures of resident and non-resident households on the economic territory (domestic concept). Household consumption expenditures are presented in 12 major sections.</p><p>Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат, и на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка. Основен макроикономически показател на метода на разходите са крайните потребителски разходи на домакинствата (КПРД).КПРД се изчислява по вътрешна концепция. Разходи на резидентни и нерезидентни домакинства на територия на страната (вътрешна концепция). Разходите за потребление на домакинствата са представени в 12 основни раздела.</p><p>Household consumption expenditure can be classified by consumption purpose according to the COICOP classification (Classification Of Individual Consumption by Purpose, see also Commission Regulation 113/2002 of 23 January 2002). COICOP categories at two-digit level are as follows: 01 - Food and non-alcoholic beverages<br />02 - Alcoholic beverages, tobacco and narcotics<br />03 - Clothing and footwear<br />04 - Housing, water, electricity, gas and other fuels<br />05 - Furnishings, household equipment and routine household maintenance<br />06 - Health<br />07 - Transport<br />08 - Communication<br />09 - Recreation and culture<br />10 - Education<br />11 - Restaurants and hotels<br />12 - Miscellaneous goods and services*</p><p>Разходите за потребление на домакинствата могат да бъдат класифицирани по цели според класификацията COICOP (Класификация на индивидуалното потребление по предназначение, вж. Също Регламент на Комисията 113/2002 от 23 януари 2002 г.). Категориите COICOP на втори знак са както следва: 01 - Храни и безалкохолни напитки<br />02 - Алкохолни напитки, тютюн и наркотични вещества<br />03 - Облекло и обувки<br />04 - Жилища, вода, електричество, газ и други горива<br />05 - Обзавеждане, домакински уреди и рутинна поддръжка на домакинствата<br />06 - Здравеопазване<br />07 - Транспорт<br />08 - Комуникация<br />09 - Отдих и култура<br />10 - Образование<br />11 - Ресторанти и хотели<br />12 - Разнoобразни стоки и услуги *</p><p>Household final consumption expenditure covering the following items:<br />• purchases of goods from the retail network, incl. Purchases between the public, purchases from mass caterers and canteens, as well as the cost of ongoing repairs to the goods;<br />• Purchases of services - electricity, water supply, heat;<br />• transport and communications services, residential rentals, educational services, paid<br /><br />Health services, leisure, culture and sports;<br />• insurance and other services;<br />• goods produced by households for their own consumption represented by unincorporated activities and naturally consumed goods by the population;<br />• income in kind;<br />• the imputed rent of the dwellings occupied by their owners.</p><p>Крайните потребителски разходи на домакинствата, обхващащи следните позиции:<br />•покупки на стоки от търговската мрежа на дребно, вкл. покупките между населението, покупките от заведенията за обществено хранене и столовете, както и заплатеното за текущ ремонт на стоките;<br />•покупки на услуги – електроенергия, водоснабдяване, топлоенергия;<br />•транспортни и съобщителни услуги, жилищни наеми, образователни услуги, платени<br /><br />здравни услуги, услуги, свързани със свободното време, културата и спорта;<br />•застрахователни и други услуги;<br />•стоки, произведени от домакинствата за собствено потребление, представени чрез некорпорираните дейности и натурално потребените стоки от населението;<br />•доход в натура;<br />•условно изчислената рента на жилищата, заемани от собствениците им.</p><p>All statistical concepts and definitions to be used in national accounts are described in Annex A of the ESA 2010 Regulation. The two main sets of tables concern: (a) the institutional sector accounts; (b) the input-output framework, and the accounts by industry. Final consumption expenditure of households, covering the following items:purchases of goods retailed incl. purchases between population purchases from catering and chairs, as well as pay for the repair of the goods; •Purchase of services - electricity, water and heat; •transport and communication services, residential rents, educational services paid health services, services related to leisure, culture and sport; •insurance and other services; •goods produced by households for their own consumption, represented by unincorporated activities and natural products consumed by the population; income in kind; •imputation of housing occupied by owners.</p><p>Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ESA 2010. Двата основни групи таблици се отнасят до: а) отчетите на институционалния сектор; Б) рамката за вложените продукти и отчетите по отрасли. Разходи за крайно потребление на домакинства, покриващи следните позиции: покупки на стоки, продадени на дребно, вкл. Покупки между покупките на население от кетъринг и столове, както и заплащане на ремонта на стоките; • Закупуване на услуги - ток, вода и топлоенергия; • транспортни и комуникационни услуги, жилищни наеми, образователни услуги, платени здравни услуги, услуги, свързани с отдих, култура и спорт; • застрахователни и други услуги; • стоки, произведени от домакинства за собствена консумация, представлявани от некорпорирани дейности и природни продукти, консумирани от населението; Доходи в натура; • приспадане на жилища, заемани от собствениците.</p><p>Resident and non-resident households on the economic territory.</p><p>Резидентните и нерезидентните домакинства на икономическата територия.</p><p>Statistical population of a country consists of all resident and non-resident households. A unit is a resident unit of a country when it has a centre of predominant economic interest on the economic territory of that country — that is, when it engages for an extended period (one year or more) in economic activities on this territory. National accounts combine data from many source statistics(Household budget survey, Retail trade statistics, Administrive source data e.g.)</p><p>Статистическото население на страната се състои от всички местни и нерезидентни домакинства. Единица е резидентна за държавата, когато тя има център на преобладаващ икономически интерес на икономическата територия на тази страна - т.е. когато се ангажира за продължителен период от една година или повече в икономическата дейност на тази територия. Националните сметки съчетават данни от много статистически данни за източника (проучване на бюджета на домакинствата, статистика за търговията на дребно, административни данни и т.н.)</p><p>The reference area for national accounts is the total economy of a country. The total economy of a country can be broken down into regions. The NUTS classification provides a single, uniform breakdown of the economic territory of (the Member States of) the EU.</p><p>Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС.</p><p>data starting from 2000</p><p>Данните започват от 2000</p><p>2010</p><p>2010</p><p>Sources of data are statistical surveys are annual accounts of economic units and administrative data:Income and expenses, including statistical annexes; LFS, Annual statistical report on employees and wages and salary;Consolidated Statement of implementation of the state budget; Tax information,Houshold budget survey and other.</p><p> Изследване на работната сила;Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни: Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; Годишен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация.</p><p>Annual</p><p>Годишно.</p><p>Exhaustively for all units</p><p>Изчерпателно за всички единици.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>System of internal control of national accounts compilation – The introduction of quality management system is included in the project framework currently in place in BNSI. (text from the Own resources manual jointly prepared by all the institutions involved in the whole administrative and technical procedures according to the CD 1375/2003 – Ministry of Finance (MoF), National Revenue Agency (NRA), Customs Agency, Ministry of Agriculture and Foods (MoAF), Agency for Economic Analyses and Forecasts (AEAF) and BNSI.)</p><p>Система за вътрешен контрол върху съставянето на националните сметки - Въвеждането на система за управление на качеството е включено в проектната рамка, която се прилага в момента в БНСИ. (Текст от наръчника за собствените ресурси, изготвен съвместно от всички институции, участващи в цялостната административна и техническа процедура съгласно Документ 1375/2003 - Министерство на финансите, Национална агенция за приходите, Агенция "Митници", Министерство на земеделието и храните (МЗХ), Агенцията за икономически анализи и прогнози (АИАП) и БНСИ.</p><p>National Accounts data is key information for economic policy monitoring and decision making, forecasting, for administrative purposes and for information of the general public and for economic research. Users of annual national accounts data are typically interested in analysing structural changes in the economy from a medium-term perspective</p><p>Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план.</p><p>BG NSI follows up the interest perceived from users on the basis of databases and downloads of the data.</p><p>НСИ проследява интереса, възприет от потребителите въз основа на бази данни и изтегляне на данните.</p><p>НСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните.</p><p>Annual national accounts data are a key instrument for economic analysis</p><p>Годишните данни за националните сметки са ключов инструмент за икономически анализ.</p><p>BG NSI publishes all revision and explanations of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>National data are revised according to national schedules, and revisions are transmitted to Eurostat. Figures for the annual aggregates are revised at least twice per year, with the t+2 months and the t+9 months releases of quarterly accounts. These dates are pre-announced in the release calendar on BG NSI's web-site. On these occasions, previously published figures are subject to revision for all variables and all quarters.</p><p>Данните в областта на национални сметки се ревизират съгласно националния календар за разпространение на статистическа информация, и ревизираните данни се предоставят на Евростат.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: Regular – quarterly, preliminary, final data; and Major - based on implementation of new methodology or GNI reservations.</p><p>Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната.</p><p>The comparability is insured by the application of common definitions of ESA 2010</p><p>Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010.</p><p>By using a common framework, the European System of Accounts ESA 2010, data can be comparable over time.</p><p>Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето.</p><p>In certain cases, data from other domains of economic statistics, i.e. balance of payments statistics, business statistics, household budget statistics or external trade statistics can be used for cross-checking purposes. These economic statistics are also available from the appropriate domains on BG NSI's website.</p><p>В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>NA</p><p>T0501 - Final consumption expenditure of households by purpose is a part from GNI Data Transmission Programme</p><p>T0501 - Разходите за крайно потребление на домакинствата по предназначение са част от програмата за предаване на данни за БНД</p><p>Eurostat websait</p><p>сайт на Евростат</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>European System of Accounts (2010) (Eurostat). The methodology is also available on BG NSI website.</p><p>Европейска система от национални и регионални сметки 2010.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>Law on Statistics; Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society. The European Statistics Code of Practice provides further conditions that have to be respected by statistical offices in regard to statistical confidentiality (Principle 5): The privacy of data providers (households, enterprises, administrations and other respondents), the confidentiality of the information they provide and its use only for statistical purposes are absolutely guaranteed.</p><p>Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>If data are with a confidentiality flag or are under an embargo date, these data are not published.</p><p>Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват.</p>