Продажби на дребно



ПРОДАЖБИ НА ДРЕБНО - 2017 ГОДИНА
(Хил. левове)
Групи стоки 2017
Общо 39 799 367
Храни, напитки и тютюневи изделия 14 720 371
в това число:
Плодове 551 652
Зеленчуци 935 725
Мляко, млечни продукти и яйца 1 557 077
Месо и месни продукти 1 669 266
Риба и рибни продукти, ракообразни и мекотели 335 106
Хляб и хлебни изделия, продукти на мелничарската промишленост 1 844 173
Захар и захарни сладкарски изделия 1 100 062
Хранителни масла и мазнини от животински и растителен произход 442 674
Спиртни напитки 553 904
Вина 247 999
Бира 472 685
Безалкохолни напитки 638 412
Тютюневи изделия 2 049 551
Кафе, чай и какао 479 419
Нехранителни стоки 25 078 996
в това число:
Текстилни изделия за изработка на облекло и галантерия 165 312
Облекла и кожухарски изделия 1 487 152
Обувки 474 587
Материали за текущ ремонт на жилище 736 985
Горива за отопление 213 200
Мебели и предмети за обзавеждане, осветителни тела 979 032
Килими и други подови настилки 107 871
Домакински текстил 114 899
Домакински уреди 813 601
Стоки за домакинството 773 531
Инструменти, машини и оборудване за дома и градината 451 091
Домакински стоки за краткотрайна употреба 490 622
Фармацевтични, медицински и ортопедични стоки 2 856 221
Автомобили 2 580 850
Мотоциклети и велосипеди 52 418
Резервни части, материали и принадлежности за МПС 1 361 448
Течни и газообразни горива и смазочни материали за МПС 5 773 840
Съобщителна техника 527 706
Радио- и телевизионни стоки 323 579
Оптика и фотопринадлежности 109 928
Компютърна и канцеларска техника 602 002
Носители на записи за аудио-визуална, фотографска техника и машини за обработка на информацията 37 557
Дълготрайни стоки за свободното време и отдих, музикални инструменти 126 662
Игри и играчки; оборудване за спорт и къмпинг; цветя и домашни любимци 597 682
Книги, вестници и списания; книжарски и канцеларски стоки и материали 450 955
Електрически уреди и принадлежности за лична хигиена; парфюмерийни и козметични стоки 775 804
Лични принадлежности, н.д. 373 603
Строителни материали 976 541
30.11.2018
Продажби на едро и дребно по групи стоки - Продажби на едро и дребно
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

"Годишна бизнес статистика"

Лице за контакт

Татяна Николова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. "П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 153

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване15 февруари 2018 г.
Дата на публикуване15 февруари 2018 г.
Дата на последно актуализиране15 февруари 2018 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Наблюдението е годишно и осигурява информация за продажбите на едро и дребно по групи стоки, съдържанието на които съответства на Класификацията на индивидуалното потребление по цели (COICOP). Продажбите са по цени на реализация (вкл. ДДС и акцизи) и са извършени от нефинансовите предприятия в страната, като основна или странична търговска дейност, независимо от определената им основна икономическа дейност по съответната класификация на икономическите дейности (КИД-2008, НКИД-2003, НКИД-2001).

Годишните данни за продажбите на едро и дребно се публикуват общо и по стокови групи на ниво страна.

Използвани класификации
  • Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) от 01.01.2008 година;
  • Национална класификация на икономическите дейности (НКИД-2003) - за периода 2002-2007 година;
  • Национална класификация на икономическите дейности (НКИД-2001) - за периода 2000-2001 година;
  • Класификация на индивидуалното потребление по цели (COICOP).
Обхват

Нефинансови предприятия.

Понятия и дефиниции

Основните показателите са:

  • "Продажби на едро" - стойността на купените и продадени готови стоки и материали по цени на реализация (вкл. ДДС и акцизи) на други търговци за следваща препродажба или на предприятия за производствено потребление, без стойността на износа;
  • "Продажби на дребно" - стойността на купените и продадени готови стоки и материали и реализираната собствена продукция на населението и други институции и ведомства за собствено потребление по цени на реализация (вкл. ДДС и акцизи).
Статистическа единица

Основната единица на наблюдението е предприятието.

Предприятието е най-малката организационна единица, произвеждаща стоки или услуги, която взема самостоятелно управленски решения. Предприятието извършва една или няколко дейности на едно или повече места. Предприятието може да бъде самостоятелна юридическа единица.

Статистическа съвкупност

Статистическата съвкупност се формира от всички нефинансови предприятия, които са извършили продажби на едро и/или дребно, независимо от определената им основна икономическа дейност по съответната класификация на икономическите дейности (КИД-2008, НКИД-2003, НКИД-2001). За изчисляване на продажбите по групи стоки наблюдението е изчерпателно за нефинансовите предприятия, съставящи баланс. За нефинансовите предприятия, несъставящи баланс разпределението на продажбите по групи стоки се извършва със структура.

Географски обхват (територия)

Данните се отнасят за дейността на нефинансовите предприятия, извършвана на територията на страната.

Времеви обхват

От 2000 г. до последната отчетена година.

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица
  • Хиляди левове.
Отчетен период

Година.

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

Българска нормативна уредба:

  • Закон за статистиката;
  • Национална статистическа програма (НСП).
Споделяне на данни

Извършва се съгласно подписаните споразумения за обмен на данни, като се осигурява защита на конфиденциалната информация.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. дефинира общи правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начините за изпращането и използването им в Евростат. Законът за статистиката също гарантира опазването на статистическата тайна и използването на индивидуалните данни на предприятията само за статистически цели.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато:

  • Критерий А – даден показател е формиран от едно или две предприятия;
  • Критерий В – едно предприятие доминира в стойността на показателя с дял равен на или по-голям от 85%.
Политика по разпространение
Календар за разпространение

Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Не се прилага.

Публикации
  • Статистически годишник - продажби на едро и дребно.
Онлайн база данни

Данните са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Бизнес статистика - Годишна бизнес статистика - Други годишни данни - Нефинансови предприятия - Вътрешна търговия за:

Достъп до микроданни

Не са достъпни.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

Национално законодателство и разработена статистическа методология: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/dTrade_Method_45.pdf

Документация за качеството

Не са налични.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Включва усъвършенстване на системата за събиране на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система "Бизнес статистика", осигуряваща строг аритметичен и логически контрол на входните данни. Извършва се и допълнителен логически контрол на изход при установени различия в стойностите на даден показател между две последователни години извън определени граници, а също и сравнение с резултатите от други изследвания в НСИ - Краткосрочна бизнес статистика и Продком.

Оценка на качеството

Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството – приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност.

Приложимост
Потребности на потребителите

Основни потребители на данните за продажбите на едро и дребно са:

  • Заинтересовани държавни институции, с които има сключени междуведомствени споразумения;
  • Научни институти, университети, икономически анализатори и студенти;
  • Частни неправителствени организации, агенции, сдружения, медии и други;
  • Дирекции и отдели в НСИ.
Удовлетвореност на потребителите

Не е правено проучване на удовлетвореността на потребителите, но няма регистрирани случаи на неизпълнени заявки за предоставяне на информация.

Пълнота

Пълно съответствие с българското законодателство.

Точност и надеждност
Обща точност

Информацията за изчисляване на продажбите на едро и дребно е базирана на годишните отчети за дейността на нефинансовите предприятия, като е осигурена пълна обвързаност на входните данни.

Извадкови грешки

Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки.

Неизвадкови грешки

Не се прилага.

Навременност и точност на представяне
Навременност

Срокът за публикуване на данните на национално ниво е t+11 месеца за окончателните данни, където t е отчетната година.

Точност на представяне

Сроковете за публикуване стриктно се спазват.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

За територията на страната данните са сравними по географски признак.

Сравнимост във времето

Използваните различни класификации на икономическите дейности (КИД-2008, НКИД-2003 и НКИД-2001) не оказват влияние върху данните от динамичния ред, защото показателите са изчислени от всички нефинансови предприятия общо за страната.

Съгласуваност между предметни области

Не се прилага.

Вътрешна съгласуваност

Не се прилага.

Разходи и натовареност

НСИ полага изключителни усилия за намаляване натовареността на респондентите. Пример за това е подписаното споразумение "Единна входна точка" между НСИ и Националната агенция за приходите за еднократно представяне на годишните отчети и ползване на данните и от двете институции. Разработената от НСИ онлайн базирана информационна система "Бизнес статистика" и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

Националната политика допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това.

Ревизия на данните - практика

Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията.

Статистическа обработка
Източници на данни

Основни източници на данни за изчисляване на показателите за продажбите на едро и дребно са:

  • Годишен отчет на нефинансовите предприятия, съставящи баланс;
  • Годишен отчет на нефинансовите предприятия, несъставящи баланс.
Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно за всички нефинансови предприятия, извършили продажби на едро и дребно през референтната година.

Валидиране на данни

Валидирането на данните се извършва чрез допълнителен логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните години и други изследвания в НСИ.

Обработка на данни

Наблюдението е изчерпателно и не се прави допълнителна оценка на данните.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
Нефинансови предприятия - Годишни данни на нефинансовите предприятия
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Годишна бизнес статистика“

Лице за контакт

Татяна Николова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

[email protected]

Телефон

+359 2 9857 153

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване20 ноември 2013 г.
Дата на публикуване20 ноември 2013 г.
Дата на последно актуализиране16 януари 2014 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистическото изследване на нефинансовите предприятия осигурява информация, групирана според броя на заетите в тях лица, по следните икономически показатели: брой предприятия, заети лица, приходи от дейността, разходи за дейността, дълготрайни материални активи.

Годишните данни на нефинансовите предприятия са агрегирани по сектори (1-ви знак по КИД-2008).

Годишни данни по големина на предприятията: Показателите се публикуват на ниво сектор (1-ви знак по КИД-2008) и по групи според броя на заетите лица.

Годишни регионални данни: На регионално ниво се публикуват пет показателя по статистически райони (NUTS).

Използвани класификации

· Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) от 01.01.2008 година;

· Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).

Обхват

Нефинансовите предприятия, класифицирани в сектори от A до S (без К) по КИД-2008 от референтната 2008 година.

Понятия и дефиниции

Основните икономически показатели, които се публикуват в този раздел са:

  • „Брой предприятия“ - всички предприятия, които са били активни през цялата или част от референтната година и са представили годишен отчет за дейността си в НСИ или НАП;
  • „Заети лица“ - всички лица, работещи в дадено предприятие на пълно или непълно работно време, включително сезонните и надомните работници (преизчислени в еквивалент на пълна заетост), работещите собственици, наетите по договор за управление и контрол, наетите по извънтрудови правоотношения (граждански договори), които не работят при друг работодател и неплатените семейни работници;
  • „Приходи от дейността” - сума от приходите от оперативна дейност и финансовите приходи;
  • „Разходи за дейността” - сума от разходите за оперативна дейност и финансовите разходи;
  •  „Дълготрайни материални активи” - сума от дълготрайните материални активи, посочени в счетоводния баланс на предприятията, съставящи баланс, и данните от справката за ДМА за предприятията, несъставящи баланс.
Статистическа единица

Основната единица на наблюдението е предприятие. От годишните данни на предприятията се изчисляват основните икономически показатели и данните по групи според броя на заетите лица.

Предприятието е най-малката организационна единица, произвеждаща стоки или услуги, която взема самостоятелно управленски решения. Предприятието извършва една или няколко дейности на едно или повече места. Предприятието може да бъде самостоятелна юридическа единица.

Статистическа съвкупност

Наблюдението е изчерпателно и статистическата съвкупност се формира от всички нефинансови предприятия, класифицирани в сектори от А до S (без К) по КИД-2008 от референтната 2008 година.

Географски обхват (територия)

Данните се отнасят за дейността на нефинансовите предприятията, извършвана на територията на страната.

Времеви обхват

От 2008 година.

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица
  • Брой (предприятия, заети лица);
  •  Хиляди левове (всички останали показатели).
Отчетен период

Година.

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

Българска нормативна уредба:

  • Закон за статистиката;
  • Национална статистическа програма;
  • Счетоводно и данъчно законодателство.
Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

Регламент (ЕС) № 223/2009 от 11 март 2009 г. дефинира общи правила за определяне и защита на конфиденциалните данни и начините за изпращането и използването им в Евростат. Законът за статистиката също гарантира опазването на статистическата тайна и използването на индивидуалните данни на предприятията само за статистически цели.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато:

  • Критерий А – даден показател е формиран от едно или две предприятия.
  • Критерий В – едно предприятие доминира в стойността на показателя с дял равен на или по-голям от 85%.
Политика по разпространение
Календар за разпространение

Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ и са достъпни за всички потребители на статистическа информация.

Честота на разпространение

Годишно.

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Не се прилага.

Публикации
  • Статистически годишник;
  •  Статистически справочник;
  • Районите, областите и общините в Република България.
Онлайн база данни

Данните са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Бизнес статистика – Годишна бизнес статистика – Други годишни данни – Нефинансови предприятия: http://www.nsi.bg/bg/node/8203

Достъп до микроданни

Не са достъпни.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

Закон за малките и средни предприятия, национално счетоводно законодателство и разработена статистическа методология: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Methodology_NF_Ent.pdf

Документация за качеството

Не са налични.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Включва усъвършенстване на системата за събиране на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система ”Бизнес статистика”, осигуряваща строг аритметичен и логически контрол на входните данни. Извършва се и допълнителен логически контрол на изход при установени различия в стойностите на даден показател между две последователни години извън определени граници, а също и сравнение с резултатите от други изследвания в НСИ - Краткосрочна бизнес статистика, Продком, Външна търговия, Работна сила.

Оценка на качеството

Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност.

Приложимост
Потребности на потребителите

Основни потребители на данните са:

· Международни организации;

· Заинтересовани държавни институции, с които има сключени междуведомствени споразумения;

· Научни институти, университети, икономически анализатори и студенти;

· Частни неправителствени организации, агенции, сдружения, медии и други;

· Дирекции и отдели в НСИ.

Удовлетвореност на потребителите

Не е правено проучване на удовлетвореността на потребителите, но няма регистрирани случаи на неизпълнени заявки за предоставяне на информация.

Пълнота

Пълно съответствие с българското законодателство.

Точност и надеждност
Обща точност

Информацията за изчисляване на икономическите показатели е базирана на годишните счетоводни отчети на нефинансовите предприятия, като е осигурена пълна обвързаност на входните данни.

Извадкови грешки

Наблюдението на нефинансовите предприятия е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки.

Неизвадкови грешки

Не се прилага.

Навременност и точност на представяне
Навременност

Срокът за публикуване на данните на национално ниво е t+11 месеца за окончателните данни, където t е отчетната година.

Точност на представяне

Срокът по т.15.1 стриктно се спазва.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

За територията на страната данните са сравними по географски признак.

Сравнимост във времето

Динамичните редове с данни са напълно съпоставими за периода 2008 - последна отчетна година.

Съгласуваност между предметни области

Не се прилага.

Вътрешна съгласуваност

Не се прилага.

Разходи и натовареност

НСИ полага изключителни усилия за намаляване натовареността на респондентите. Пример за това е подписаното споразумение “Единна входна точка” между НСИ и Националната агенция за приходите за еднократно представяне на годишните отчети и ползване на данните и от двете институции. Разработената от НСИ онлайн базирана информационна система “Бизнес статистика” и осигурената методологическа и техническа помощ на респондентите по време на отчетната кампания са високо оценени от респондентите и спомагат за реалното намаляване на тяхната натовареност.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

Националната политика, както и тази на Евростат, допуска ревизирането на вече публикувани данни, ако има сериозни основания за това.

Ревизия на данните - практика

Ревизираните данни заместват вече публикуваните във възможно най-кратки срокове, след като е направена ревизията.

Статистическа обработка
Източници на данни

Основни източници на данни за изчисляване на икономическите показатели са:

· Годишен отчет на нефинансовите предприятия, съставящи баланс;

· Годишен отчет на нефинансовите предприятия, несъставящи баланс.

Честота на събиране на данни

Годишно.

Събиране на данни

Изчерпателно за всички нефинансови предприятия.

Валидиране на данни

Валидирането на данните се извършва чрез допълнителен логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните години и други изследвания в НСИ.

Обработка на данни

Наблюдението е изчерпателно и не се прави допълнителна оценка на данните.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.1: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.1.xml
Дефиниция за структурата на метаданните в SDMX 2.0: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml