БВП по метода на доходите - годишни данниGDP identity from the income side - Annual dataNAESA2010T0103yfalse2017-11-06T13:22:02+02:002017urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.nsiurn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.NAESA2010T0103y<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute of Bulgaria </p><p>"Нефинансови национални и регионални сметки"</p><p>Unit Non-financial national and regional accounts, Macroeconomic statistics Directorate</p><p>Марин Гергов</p><p>Marin Gergov </p><p>Държавен експерт</p><p>State expert </p><p>MGergov@nsi.bg</p><p>MGergov@nsi.bg </p><p>+359 2 9857 537 </p><p>+359 2 9857 537 </p><p>Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка и на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки е брутният вътрешен продукт (БВП). Методът на доходите е съставна част от сметките за първично разпределение на доходите. Чрез метода се отразяват доходите като елементи на добавената стойност създадена в процеса на производство. Балансова позиция на метода на доходите е брутния опериращ излишък/брутен смесен доход.</p><div>National accounts for Bulgaria are compiled according to the main methodological recommendations of the documents "System of National Accounts, 2008" (SNA 2008), an issue of EUROSTAT, IMF, OECD, UN and the World Bank, and "European System of Accounts, 2010" (ESA 2010), an issue of EUROSTAT. Main macroeconomic indicator of the system of national accounts is the gross domestic product (GDP).</div><div>The method of income is an integral part of the accounts for the primary distribution of income. Approach reflects income as an element of the value added created in the production process. Balance sheet item of income approach is the gross operating surplus / mixed income.</div><p>Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008). ЕСС 2010 използва агрегирана номенклатура на ниво 2 за определяне на разбивката на икономическите дейности. Кид 2008 е класификация на икономическите дейности широко разпространена и в други статистически области. Изискванията и препоръките за предоставяне на данните в областта на национални сметки съгласно КИД 2008 е опредлена в Регламент на ЕС № 715/2010 от 10 август 2010 година.</p><div>National accounts aggregates by industry (up to NACE A*64); Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG-2008). ESA2010 uses aggregation levels of the NACE Rev.2 classification to define industry breakdowns (NACE stands for Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés Européennes). NACE Rev.2 is a classification of economic activities widely used in statistics and in other domains. Requirements for the transmission of NACE Rev.2 series have been specified in the Commission Regulation (EC) No 715/2010 of 10 August 2010</div><div>Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. Обхванати са всички единици с център на икономическа дейност на територия страната. Две от най-важните КИД 2008. По отношение на разбивката по институционални сектори ЕСС 2010 разграничава пет взаимноизключващи се вътрешни институционални сектора: а) Нефинансови предприятия; б) Финансови предприятия; в) сектор "Държавно управление"; г) Домакинства; д) Нетърговски организации, обслужващи домакинствата. Петте сектора заедно образуват цялата национална икономика. Всеки сектор също е разделен на подсектори.</div><div>По отношение на разбивката по дейности ЕСС 2010 прилага КИД 2008. Дейностите могат да бъдат разделени на няколко нива на детайлност, например в 3, 10, 21, 38, 64 или 88 дейности. На "най-високо" ниво е определена разбивка в 3 категории: а) селско стопанство, горско стопанство и риболов; б) индустрия; в) услуги.</div><div>Годишните национални сметки се отнасят до цялата икономика, но разбивките по сектори се осигуряват от годишните секторни сметки.</div><div>National accounts describe the total economy of a country. All units that have their centre of predominant economic interest in the economic territory of that country are covered. Two of the most important breakdowns are the breakdown by institutional sector and the breakdown by NACE Rev. 2 activity. Concerning the institutional sector breakdown, ESA 2010 distinguishes five mutually exclusive domestic institutional sectors: (a) non-financial corporations; (b) financial corporations; (c) general government; (d) households; (e) non-profit institutions serving households. The five sectors together make up the total domestic economy. Each sector is also divided into subsectors. </div><div>Regarding the activity breakdown, ESA 2010 applies NACE Rev.2. Activities can be broken down into several levels of detail, for example into 3, 10, 21, 38, 64 or 88 activities. At the 'highest' level a breakdown into 3 categories is defined: (a) agriculture, forestry and fishing; (b) mining and quarrying, manufacturing, electricity gas steam and air conditioning supply, water supply, sewerage, waste management and remediation activities, construction; (c) services.</div><div>Annual national accounts refer to the whole economy, but breakdowns by sectors are provided by the annual sector accounts.</div><div>Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ЕСС 2010.</div><div>Метода на доходите се съставя паралелно с производствения метод за оценка на БВП и характеризира създаването на първичните доходи на участниците в производствения процес. Брутната добавена стойност по базисни цени, създадена в резултат на това участие, представлява ресурс за компенсация на наетите лица и данъците върху производството и вноса с балансираща позиция „брутен опериращ излишък/брутен смесен доход“.</div><div>Схемата за изчисляване на БВП по стойностния метод е следната:</div><div>Брутен вътрешен продукт (пазарни цени) =</div><div>+ компенсация на наетите (разходи за труд и социални осигуровки)</div><div>+ нето други данъци върху производството и вноса (данъци - субсидии върху производството и вноса)</div><div>+ брутен опериращ излишък/брутен смесен доход</div><div>+ корективи</div><div>Компонентите на стойностния метод се групират по икономически сектори,</div><div>отрасли и се оценяват само в текущи цени по следния начин:</div><div>Компенсация на наетите лица, обхващаща два основни компонента:</div><div>- работна заплата;</div><div>- социалноосигурителни вноски за сметка на работодателя.</div><div>Работната заплата включва всички начисления на работодателя в стойност и натура и всички доплащания съгласно трудовото законодателство за извършената от наетите лица работа през съответния период преди да бъдат направени съответните плащания за данък общ доход.</div><div>Социалноосигурителните вноски за сметка на работодателя са плащания по програми за социално осигуряване с цел обезпечаване на средства за изплащане на пенсии, социални помощи и обезщетения. Тези плащания включват социалноосигурителните вноски (действителни и условно начислени), вноските, дължими от работодателя включително здравноосигурителните вноски. Техният размер е определен като процент към брутната работна заплата.</div><div>Нето други данъци (данъци минус субсидии) върху производството и вноса са включени като компонент на добавената стойност по отрасли и представляват свързани с производството като цяло некомпенсируеми плащания на работодателя към държавния бюджет, намалени със субсидиите върху производството, предоставени на стопанските единици.</div><div>Брутният опериращ излишък/брутният смесен доход е балансираща статия в стойностния метод. Тя е измерител на резултата от производствената дейност на стопанските единици. При некорпорираните предприятия, собственост на домакинствата, тази балансираща статия се нарича смесен доход и съдържа както елемент печалба, така и възнаграждение за труд, положен от самия собственик или членове на неговото семейство. Позицията може да бъде представена в брутно или нетно изражение по отношение потреблението на основен капитал (амортизацията).</div><p>All statistical concepts and definitions to be used in national accounts are described in Annex A of the ESA 2010 Regulation (link to blue book on ESA 2010 methodology). The two main sets of tables concern: (a) the institutional sector accounts; (b) the input-output framework, and the accounts by industry. The Generation of Income account is compiled in parallel with the Production account and shows the activity, economic and institutional sector in which the primary incomes originate. Gross value added is the resource of this account.Scheme for the calculation of GDP by the value method is as follows:Gross domestic product (market prices ) : + Compensation of employees ( labor costs and social security ) + Net other taxes on production and imports (taxes - subsidies on production and imports ) + Gross operating surplus / mixed income + Adjustments. Components of the value method are grouped by economic sector, sectors and can only be assessed at current prices as follows: Compensation of employees comprising two main components: Salaries and wages; and social contributions. Wages include all charges by the employer in cash and in kind, and all payments under employment legislation by reason of the employees work in the period before the payments made for income tax. Social security contributions paid by the employer are payments for social security in order to secure funds for the payment of pensions, social benefits. These payments include social security contributions (actual and imputed), the contributions payable by the employer including health insurance contributions. Their size is defined as a percentage of the gross wage. Other net taxes (taxes less subsidies) on production and imports are included as a component of value added by industry and are related to the production as a whole, not compensated by the employer payments to the state budget, less subsidies on production, provide business units. Gross operating surplus / mixed income is the balancing item in the value method. It is a measure of the production activities of the business units. In unincorporated enterprises owned by households, this balancing item is called mixed income and contains as an element profits and remuneration for work by the owner himself or members of his family. Position can be represented in gross or net terms regarding the consumption of fixed capital (depreciation).</p><p>Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция.</p><div>National accounts aim to capture economic activity within the domestic territory. They combine data from a host of base statistics, and thus they have no common sampling reference frame. The elementary building blocks of ESA 2010 statistics are statistical units and their groupings. ESA 2010, defines two types of units, institutional units and local kind-of-activity units (ESA 2010, 1.54). Following the ESA 2010 2010 guidelines, in national accounts two types of units and two corresponding ways of subdividing the economy are used: (a) institutional unit; (b) local kind-of-activity unit (local KAU). The first type is used for describing income, expenditure and financial flows as well as balance sheets. The second type of units is used for the description of production processes and for input-output analysis.</div><div> </div><div>An institutional unit is an economic entity characterised by decision-making autonomy in the exercise of its principal function. A resident unit is regarded as constituting an institutional unit in the economic territory where it has its centre of predominant economic interest if it has decision-making autonomy and either keeps a complete set of accounts, or is able to compile a complete set of accounts.</div><div>A local KAU groups all the parts of an institutional unit in its capacity as producer which are located in a single site or in closely located sites, and which contribute to the performance of an activity at the class level (four digits) of the NACE Rev. 2. </div><div>An institutional unit comprises one or more local KAUs; a local KAU belongs to one and only one institutional unit.</div><p>Икономическата територия на страната. Съгласно националните сметки статистическата съвкупност на дадена страна се състои от всички резидентни статистически единици (институционални единици или местни ЕВД).</p><p>The national accounts population of a country consists of all resident statistical units (institutional units or local KAUs, see section 3.5). A unit is a resident unit of a country when it has a centre of predominant economic interest on the economic territory of that country — that is, when it engages for an extended period (one year or more) in economic activities on this territory.</p><p>Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС.</p><p>The reference area for national accounts is the total economy of a country. The total economy of a country can be broken down into regions. The NUTS classification provides a single, uniform breakdown of the economic territory of (the Member States of) the EU.</p><p>от 1995</p><p>data starting from 1995</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни: Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; Изследване на работната сила; Годишен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация.</p><p>Sources of data are statistical surveys are annual accounts of economic units and administrative data:Income and expenses, including statistical annexes; LFS, Annual statistical report on employees and wages and salary;Consolidated Statement of implementation of the state budget; Tax information and other.</p><p>Годишно</p><p>Annually</p><p>Изчерпателно за всички единици</p><p>Exhaustively for all units</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data.</p><p>Система за вътрешен контрол върху съставянето на националните сметки - Въвеждането на система за управление на качеството е включено в проектната рамка, която се прилага в момента в БНСИ. (Текст от наръчника за собствените ресурси, изготвен съвместно от всички институции, участващи в цялостната административна и техническа процедура съгласно Документ 1375/2003 - Министерство на финансите, Национална агенция за приходите, Агенция "Митници", Министерство на земеделието и храните (МЗХ), Агенцията за икономически анализи и прогнози (АИАП) и БНСИ.</p><p>System of internal control of national accounts compilation – The introduction of quality management system is included in the project framework currently in place in BNSI. (text from the Own resources manual jointly prepared by all the institutions involved in the whole administrative and technical procedures according to the CD 1375/2003 – Ministry of Finance (MoF), National Revenue Agency (NRA), Customs Agency, Ministry of Agriculture and Foods (MoAF), Agency for Economic Analyses and Forecasts (AEAF) and BNSI.)</p><p>Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план.</p><p>National Accounts data is key information for economic policy monitoring and decision making, forecasting, for administrative purposes and for information of the general public and for economic research. Users of annual national accounts data are typically interested in analysing structural changes in the economy from a medium-term perspective</p><p>НСИ изследва интересите на потребителите на база сваляне и използване на данните от интернет сайта.</p><p>BG NSI follows up the interest perceived from users on the basis of databases and downloads of the data.</p><p>Годишните данни за националните сметки са ключов инструмент за икономически анализ.</p><p>Annual national accounts data are a key instrument for economic analysis</p><p>БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните.</p><p>BG NSI publishes all revision and explanations of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Данните в областта на национални сметки се ревизират съгласно националния календар за разпространение на статистическа информация, и ревизираните данни се предоставят на Евростат. </p><p>National data are revised according to national schedules, and revisions are transmitted to Eurostat. Figures for the annual aggregates are revised at least twice per year, with the t+2 months and the t+9 months releases of quarterly accounts. These dates are pre-announced in the release calendar on BG NSI's web-site. On these occasions, previously published figures are subject to revision for all variables and all quarters. </p><p>Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: Regular – quarterly, preliminary, final data; and Major - based on implementation of new methodology or GNI reservations. </p><p>Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с ЕСС 2010 DTP и съответните дерогации за страната.</p><p>The data transmitted to Eurostat are in compliance with ESA 2010 DTP and respective derogations for the country.</p><p>Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010.</p><p>The comparability is insured by the application of common definitions of ESA 2010</p><p>Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними във времето.</p><p>By using a common framework, the European System of Accounts ESA 2010, data can be comparable over time. </p><p>В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ.</p><p>In certain cases, data from other domains of economic statistics, i.e. balance of payments statistics, business statistics, household budget statistics or external trade statistics can be used for cross-checking purposes. These economic statistics are also available from the appropriate domains on BG NSI's website.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани.</p><p>Annual and quarterly data for all sub domains of national accounts should be coherent.</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Публикация „Основни макроикономически показатели“; Статистически годишник; Статистически справочник; Електронна Публикация.</p><p>Publication "Main Macroeconomic Indicators"; Statistical Yearbook; Statistical Reference book; Electronic publication</p><p>Подробни данни са достъпни за всички потребители на Интернет страницата на НСИ в рубрика Брутен вътрешен продукт - Годишни данни - БВП по метода на дохотите - Общо за икономиката: http://infostat.nsi.bg/infostat/pages/reports/query.jsf?x_2=135</p>Data are available to all users of the NSI website under the heading Macroeconomic statistics -Gross Domestic Product - Annual data - GDP by Income approach - Total of economy: http://infostat.nsi.bg/infostat/pages/reports/query.jsf?x_2=135<p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Европейска система от национални и регионални сметки 2010. Методологията е налична на интернет сайта на НСИ.</p><p>European System of Accounts (2010) (Eurostat). The methodology is also available on BG NSI website.</p><p>Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните.</p><p>Quality is assured by strict application of ESA 2010 concepts and by thorough validation of the data</p><p>Не се прилага.</p><p>NA</p><p>Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>Law on Statistics; Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society. The European Statistics Code of Practice provides further conditions that have to be respected by statistical offices in regard to statistical confidentiality (Principle 5): The privacy of data providers (households, enterprises, administrations and other respondents), the confidentiality of the information they provide and its use only for statistical purposes are absolutely guaranteed. </p><p>Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват.</p><p>If data are with a confidentiality flag or are under an embargo date, these data are not published.</p>