БВП - Метод на доходите - национално ниво - БВП GDP - Income approach - Total of economy - GDPGDPbyIncomeapproach-Annualdatafalse2023-08-17T14:33:46+03:002018-A0urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATA_PROVIDERS.BG1urn:sdmx:org.sdmx.infomodel.base.DataProvider=ESTAT:DATAFLOWS_SCHEME.GDPbyIncomeapproach-Annualdata<p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>Нефинансови национални и регионални сметки</p><p>Non-financial National and Regional Accounts</p><p>Боряна Манолова</p><p>Polya Varbanova</p><p>Началник отдел</p><p>chief expert</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2 P. Volov Str., Sofia 1038</p><p>BManolova@nsi.bg</p><p>phvarbanova@NSI.bg</p><p>+359 2 9857 623</p><p>+359 2 9857 538</p><p>Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат, и на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки е брутният вътрешен продукт (БВП).</p><p>Методът на доходите е съставна част от сметките за първично разпределение на доходите. Чрез метода се отразяват доходите като елементи на добавената стойност създадена в процеса на производство. Балансова позиция на метода на доходите е брутния опериращ излишък/брутен смесен доход.</p><p>National accounts for Bulgaria are compiled according to the main methodological recommendations of the documents "System of National Accounts, 2008" (SNA 2008), an issue of EUROSTAT, IMF, OECD, UN and the World Bank, and "European System of Accounts, 2010" (ESA 2010), an issue of EUROSTAT. Main macroeconomic indicator of the system of national accounts is the gross domestic product (GDP).</p><p>The method of income is an integral part of the accounts for the primary distribution of income. Approach reflects income as an element of the value added created in the production process. Balance sheet item of income approach is the gross operating surplus / mixed income.</p><p>Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008)</p><p>Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG-2008)</p><p>Общо за икономиката.</p><p>Total economy</p><p>Стойностният метод се съставя паралелно с производствения метод за оценка на БВП и характеризира създаването на първичните доходи на участниците в производствения процес. Брутната добавена стойност по базисни цени, създадена в резултат на това участие, представлява ресурс за компенсация на наетите лица и данъците върху производството и вноса с балансираща позиция „брутен опериращ излишък/брутен смесен доход“.</p><p>Схемата за изчисляване на БВП по стойностния метод е следната:</p><p>Брутен вътрешен продукт (пазарни цени) =</p><p>+ компенсация на наетите (разходи за труд и социални осигуровки)</p><p>+ нето други данъци върху производството и вноса (данъци - субсидии върху производството и вноса)</p><p>+ брутен опериращ излишък/брутен смесен доход</p><p>+ корективи</p><p>Компонентите на стойностния метод се групират по икономически сектори,</p><p>отрасли и се оценяват само в текущи цени по следния начин:</p><p><b><i>Компенсация на наетите лица</i></b>, обхващаща два основни компонента:</p><ul><li>работна заплата;</li><li>социалноосигурителни вноски за сметка на работодателя.</li></ul><p>Работната заплата включва всички начисления на работодателя в стойност и натура и всички доплащания съгласно трудовото законодателство за извършената от наетите лица работа през съответния период преди да бъдат направени съответните плащания за данък общ доход.</p><p>Социалноосигурителните вноски за сметка на работодателя са плащания по програми за социално осигуряване с цел обезпечаване на средства за изплащане на пенсии, социални помощи и обезщетения. Тези плащания включват социалноосигурителните вноски (действителни и условно начислени), вноските, дължими от работодателя включително здравноосигурителните вноски. Техният размер е определен като процент към брутната работна заплата.</p><p><b><i>Нето други данъци (данъци минус субсидии) върху производството и вноса</i></b><i> </i>са включени като компонент на добавената стойност по отрасли и представляват свързани с производството като цяло некомпенсируеми плащания на работодателя към държавния бюджет, намалени със субсидиите върху производството, предоставени на стопанските единици.</p><p><b><i>Брутният опериращ излишък/брутният смесен доход</i></b><i> </i>е балансираща статия в стойностния метод. Тя е измерител на резултата от производствената дейност на стопанските единици. При некорпорираните предприятия, собственост на домакинствата, тази балансираща статия се нарича смесен доход и съдържа както елемент печалба, така и възнаграждение за труд, положен от самия собственик или членове на неговото семейство. Позицията може да бъде представена в брутно или нетно изражение по отношение потреблението на основен капитал (амортизацията).</p><p>The Generation of Income account is compiled in parallel with the Production account and shows the activity, economic and institutional sector in which the primary incomes originate. Gross value added is the resource of this account.</p><p>Scheme for the calculation of GDP by the value method is as follows:</p><p>Gross domestic product (market prices ) :</p><p>+ Compensation of employees ( labor costs and social security )</p><p>+ Net other taxes on production and imports (taxes - subsidies on production and imports )</p><p>+ Gross operating surplus / mixed income</p><p>+ Adjustments</p><p>Components of the value method are grouped by economic sector,</p><p>sectors and can only be assessed at current prices as follows:</p><p>Compensation of employees comprising two main components:</p><ul><li>Salaries and wages;</li><li>Social security contributions paid by the employer.</li></ul><p>Wages include all charges by the employer in cash and in kind, and all payments under employment legislation by reason of the employees work in the period before the payments made for income tax.</p><p>Social security contributions paid by the employer are payments for social security in order to secure funds for the payment of pensions, social benefits. These payments include social security contributions (actual and imputed), the contributions payable by the employer including health insurance contributions. Their size is defined as a percentage of the gross wage.</p><p>Other net taxes (taxes less subsidies) on production and imports are included as a component of value added by industry and are related to the production as a whole, not compensated by the employer payments to the state budget, less subsidies on production, provide business units.</p><p>Gross operating surplus / mixed income is the balancing item in the value method. It is a measure of the production activities of the business units. In unincorporated enterprises owned by households, this balancing item is called mixed income and contains as an element profits and remuneration for work by the owner himself or members of his family. Position can be represented in gross or net terms regarding the consumption of fixed capital (depreciation).</p><p>Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция.</p><p>Institutional unit under ESA 2010 - enterprise, household, public institution</p><p>икономическата територия на страната</p><p>Economic territory of the country</p><p>България</p><p>Bulgaria</p><p>от 1995 (Инфостат)</p><p>from 1995 (Infostat)</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Източници на данните са статистически изследвания, годишни счетоводни отчети на икономическите единици и административни данни:</p><p>· Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси;</p><p>· Изследване на работната сила;</p><p>· Годишен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата;</p><p>· Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет;</p><p>· Данъчна информация.</p><p>Sources of data are statistical surveys are annual accounts of economic units and administrative data:</p><ul><li>Income and expenses, including statistical annexes;</li><li>Labour Force Survey;</li><li>Annual statistical report on employees and wages and salary;</li><li>Consolidated Statement of implementation of the state budget;</li><li>Tax information</li></ul><p>годишно</p><p>Yearly</p><p>Изчерпателно за всички единици.</p><p>Exhaustively for all units</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality.</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing the quality of data and the development of estimation of the completeness of the data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Кодекс на европейската статистическа практика;</p><p>· Обща рамка за управление на качеството в НСС.</p><p>· European Statistics Code of Practice;</p><p>· Common framework for quality management in the National Statistical System.</p><p>Мониторинг на Евростат за качество на данните в областта на национални сметки – доклад описание на източниците и методите за разработване на БВП-БНД /валидираща процедура/, Въпросник относно прилагането на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика.</p><p>Monitoring of Eurostat data quality in the field of national accounts - report description of sources and methods for the development of GDP, GNI / validation procedures / Questionnaire on the implementation of the principles of the European Statistics Code of Practice.</p><p>В практиката на системата от национални сметки съществуват два основни типа ревизии на данните. Първият тип ревизии са текущи, регулярни характеризиращи се с наличие на нова или актуализирана статистическа информация на база статистически изследвания или административни източници. Вторият тип ревизии са свързани с промяна на използвана методология и изчислителни процедури за конкретни статистически показатели.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: regular – preliminary, final data; and major - based on implementation of new methodology or GNI reservations.</p><p>Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД.</p><p>National accounts data are subject to continuous routine revisions as new input data becomes available. This will typically also entail revisions of the national accounts aggregates, which are derived from these data. In BG national accounts two types of revisions are: regular – preliminary, final data; and main - based on implementation of new methodology or GNI reservations.</p><p>· Предварителни годишни оценки – сума от оценките на тримесечните данни – Т+65 дни след изтичане на отчетния период;</p><p>· Актуализирани годишни данни – Т+9 месеца след изтичане на отчетния период;</p><p>· Окончателни данни – балансирани таблици “Ресурс-Използване” – Т+3 години.</p><p>· The annual estimates - the sum of estimates of quarterly data - T +65 days after the reporting period;</p><p>· Updated annual data - T +9 months after the reporting period;</p><p>· Final data - balance sheets "Resource-Use" - T +3 years.</p><p> Предварителни годишни оценки – сума от оценките на тримесечните данни – Т+65 дни след изтичане на отчетния период;</p><p>The preliminary annual estimates - the sum of estimates of quarterly data - T+65 days after the reporting period;</p><p>· Актуализирани годишни данни – Т+9 месеца след изтичане на отчетния период;<br />· Окончателни данни – балансирани таблици “Ресурс-Използване” – Т+3 години.</p><p>•Updated annual data - T +9 months after the reporting period;<br />•Final data - balance sheets "Resource -Use" - T+3 years;</p><p>Допълнителна информация за други показатели в областта на национални сметки са налични в други тематични области свързани с национални сметки.</p><p>Additional information on other indicators in national accounts is available in other subject areas related to national accounts.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Публикация „Основни макроикономически показатели“;</p><p>· Статистически годишник;</p><p>· Статистически справочник;</p><p>· Електронна Публикация.</p><p>· Publication "Main Macroeconomic Indicators";</p><p>· Statistical Yearbook;</p><p>· Statistical Reference book;</p><p>· Electronic publication.</p><p>Подробни данни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика - Брутен вътрешен продукт - Годишни данни - БВП - Метод на доходите - национално ниво: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2209">http://www.nsi.bg/bg/node/2209</a></p><p>Data are available to all users of the NSI website under the heading Macroeconomic statistics -Gross Domestic Product - Annual data - GDP by Income approach - Total of economy: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/5487">http://www.nsi.bg/en/node/5487</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Европейска система от сметки (2010) (Евростат).</p><p>European System of Accounts (2010) (Eurostat).</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics;</p><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p>