Годишни нефинансови сметки на сектор “Държавно управление” ANNUAL NON-FINANCIAL ACCOUNTS OF SECTOR GENERAL GOVERNMENTGovernmentFinanceStatistics-AnnualaccountsofGeneralGovernment-Non-financialaccountsofsectorGeneralGovernmentGovernmentFinanceStatistics-AnnualaccountsofGeneralGovernment-Non-financialaccountsofsectorGeneralGovernmentfalse2021-08-04T14:28:41+03:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2012-N1NSIGovernmentFinanceStatistics-AnnualaccountsofGeneralGovernment-Non-financialaccountsofsectorGeneralGovernment<p>Национален Статистически Институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>Нефинансови национални и регионални сметки</p><p>Non-financial National and Regional Accounts</p><p>Елена Бакалова</p><p>Поля Върбанова</p><p>Юлия Панайотова</p><p>Elena Bakalova</p><p>Polia Varbanova</p><p>Yuliya Panayotova</p><p>главен специалист</p><p>главен експерт</p><p>държавен експерт</p><p>Chief specialist</p><p>Chief expert</p><p>State expert</p><p>ул. "П. Волов" № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:EBakalova@nsi.bg">EBakalova@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:phvarbanova@NSI.bg">phvarbanova@NSI.bg</a></p><p><a href="mailto:YPanayotova@NSI.bg">YPanayotova@NSI.bg</a></p><p><a href="EBakalova@nsi.bg">EBakalova@nsi.bg</a></p><p>phvarbanova@nsi.bg</p><p>YPanayotova@nsi.bg</p><p>+359 2 9857 540</p><p>+359 2 9857 538</p><p>+359 2 9857 737</p><p>+359 2 9857 540</p><p>+359 2 9857 538</p><p>+359 2 9857 737</p>03/08/202104/08/202103/08/202104/08/202103/08/202104/08/2021<p>Годишните нефинансови сметки за сектор „Държавно управление” представят икономическата дейност на правителството по сравним с другите европейски страни начин. Тук се включват показатели за приходите и разходите общо и по основни компоненти (икономически категории по ЕСС 2010, включително и балансиращи статии) за сектор "Държавно управление" и подсекторите му. Разликата между общите приходи и общите разходи е равна на нето получени/нето предоставени заеми. Данните отразяват нефинансовите трансакции на институционалните единици в сектора, както и по отделни подсектори.</p><p>Annual financial accounts for the Government sector represent the economic activity of government compared to other European countries way. These include indicators of revenue and expenditure side in total and by major components (economic categories ESA 2010, including balancing items) for the Government sector and its sub-sectors . The difference between total revenue and total expenditure is equal to the net borrowing / net lending. The data cover the non-financial transactions of institutional units in the Government sector and sub-sector.</p><p>Европейска система от сметки 2010 (ЕСС 2010).</p><p>European System of Accounts, 2010 (ESA 2010)</p><p>Съгласно ЕСС 2010 сектор "Държавно управление" включва всички институционални единици, които са непазарни производители и чието производство е предназначено за индивидуално и колективно потребление на правителството (напр. образование, здравеопазване, собствена издръжка на правителството). Тези единици се финансират основно чрез плащания от други сектори на икономиката. Институционалните единици в сектор "Държавно управление" се групират в три подсектора: "Централно държавно управление", "Местно държавно управление" и "Социалноосигурителни фондове".</p><p>According to ESA 2010 Government sector includes all institutional units which are non-market producers and whose output is intended for individual and collective consumption of government (for exemple education, health). These units are mainly financed by payments from other sectors of the economy. Institutional units in the Government sector are grouped into three sub-sections: " Central Government ", " Local Government " and " Social security funds".</p><p>България има ангажимент да предоставя статистическа информация на Евростат за сектор „Държавно управление“, описани в Европейската система на национални сметки (ЕСС2010), съгласно изискванията на Регламент 264/2000 от 3 февруари 2000 година на Европейската Комисия и Регламент 2223/1995 на Европейския парламент. Евростат изготвя и публикува в съответствие с Регламенти на Европейската Комисия 351/2002, 2103/2005 за прилагане на Протокола относно процедурата при прекомерен дефицит чрез позоваване на ЕСС 2010 данните за този сектор.</p><p>Сектор „Държавно управление“ включва няколко подсектора съгласно изискванията на ЕСС 2010: Централно държавно управление - S.1311 (включва всички единици, чиито отчети са включени в централния бюджет, университети, Българска национална телевизия, Българско национално радио, извънбюджетни сметки, болници, финансирани от правителството и други институционални единици със самостоятелни бюджети); Местно държавно управление - S.1313(включва всички общини,болниците, финансирани от тях и извънбюджетни сметки и фондове към общините); и Социалноосигурителни фондове - S.1314 (Национален осигурителен институт и Националната здравноосигурителна каса).</p><p>За основен източник за разработването на статистическата информация за нефинансови индикатори на сектор “Държавно управление” се използват отчетите за изпълнение на консолидираната фискална програма, предоставяни от Министерство на финансите. Отчетите за изпълнение на консолидираната фискална програма се подготвят в съответствие с прилаганата национална бюджетната класификация.</p><p>Bulgaria has committed to provide statistical information to Eurostat for the Government sector as described in the European System of Accounts (ESA2010), as required by Regulation 264/2000 of 3 February 2000 and the European Commission Regulation 2223/1995 of the European Parliament. Eurostat prepared and published in accordance with EC regulations 351/2002 , 2103/2005 for the implementation of the Protocol on the excessive deficit procedure by reference to ESA 2010 data for this sector.</p><p>Government Sector includes three sub-sectors in accordance with ESA 2010: Central Government - S.1311 (includes all units whose accounts are included in the central budget , universities, Bulgarian National Television, Bulgarian National Radio, extra bills, hospitals funded government and other institutional units with separate budgets), Local Government - S.1313 (includes all municipalities, hospitals funded by them and extra - budgetary funds to municipalities), and Social Security Funds - S.1314 (National Social Security Institute and the National Health Insurance Fund) .</p><p>The main source for the development of statistics for the sector non-financial indicators of Government sector used the reports on implementation of the consolidated fiscal program provided by the Ministry of Finance. Reports on implementation of the consolidated fiscal program will be prepared in accordance with the relevant national budget classification .</p><p>Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – бюджетни институции, нефинансови предприятия прекласифицирани в сектор „Държавно управление“.</p><p>Institutional unit under ESA 2010 - budgetary institutions, non-financial enterprises reclassified in the "Government sector.</p><p>Икономическата територия на страната.</p><p>Economic territory of the country</p><p>България</p><p>Bulgaria</p><p>от 1995 (Инфостат)</p><p>from 1995 (Infostat)</p><p>Не се прилага</p><p>Not applicable.</p><p>Млн. лв.</p><p>Million BGN</p><p>Година</p><p>Year</p><p>· Регламент (ЕО) № 2223/96 на Съвета от 25 юни 1996 г. относно Европейската система от национални и регионални сметки в Общността;</p><p>· Регламент № 1500/2000 на Европейската Комисия от 10 юли 2000 година по отношение на разходите и приходите на сектор „Държавно управление“;</p><p>· Регламент № 995/2001 на Комисията от 22 май 2001 година за прилагане на Регламент (ЕО) №2516/2000 на Европейския парламент и на Съвета за изменение на общите принципи на Европейската система от национални и регионални сметки в Общността (ESA’2010) относно данъците и социалните вноски;</p><p>· Регламенти на Европейската Комисия 351/2002, 2103/2005за прилагане на Протокола относно процедурата при прекомерен дефицит чрез позоваване на ЕСС 2010.</p><p>· Council Regulation (EC) No 2223/96 of 25 June 1996 on the European system of national and regional accounts in the Community;</p><p>· Commission Regulation (EC) No 1500/2000 of 10 July 2000 implementing Council Regulation (EC) No 2223/96 with respect to general government expenditure and revenue;</p><p>· Commission Regulation (EC) No 995/2001 of 22 May 2001 implementing Regulation (EC) No 2516/2000 of the European Parliament and of the Council modifying the common principles of the European system of national and regional accounts in the Community (ESA 2010) as concerns taxes and social contributions;</p><p>· Commission Regulations (EC) No 351/2002, 2103/2005 amending Council Regulation (EC) 3605/93 as regards references to ESA 2010.</p><p>Програмата на Евростат за предоставяне на данни в областта на националните сметки.</p><p>Eurostat program to provide data on national accounts.</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics;</p><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация за нефинансовите сметки на сектор “Държавно управление” се публикуват два пъти в годината: предварителни данни - четири месеца след изтичането на съответния отчетен период и окончателни данни - и десет месеца след изтичането на съответния отчетен период.</p><p>The date for publication of statistical information is pointed in the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the National Statistical Institute. Statistical information on non-financial accounts of sector General Government are published twice a year: preliminary data - four months after the reporting period and the final data - ten months after the reporting period.</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p>Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Държавна финансова статистика в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p>Data is published on the NSI website, section Government Finance Statistics<b> </b>in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>Два пъти в годината.</p><p>Twice a year</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Основни макроикономически показатели</p><p>Main Macroeconomic Indicators</p><p>Подробни данни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Държавна финансова статистика - Нефинансови сметки на сектор “Държавно управление”: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2401">http://www.nsi.bg/bg/node/2401</a></p><p>Data are available to all users of the NSI website under the heading Government Finance Statistics - Non-financial accounts of sector General Government: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/5255">http://www.nsi.bg/en/node/5255</a></p><p>· Методологични бележки за разработване на годишните нефинансови сметки на сектор „Държавно управление” в България;</p><p>· Европейската система от национални и регионални сметки (ЕСС 2010) - Евростат;</p><p>· Регламент № 1500/2000 на Европейската Комисия от 10 юли 2000 година по отношение на разходите и приходите на сектор „Държавно управление“.</p><p>· Methodological notes for elaboration of annual non-financial accounts of sector General Governmet in Bulgaria;</p><p>· European System of Accounts, 2010 (ESA 2010) Eurostat;</p><p>· Regulation 1500/2000 of the European Commission of 10 July 2000 on the expenditure and revenue of the Government sector.</p><p>· Кодекс на европейската статистическа практика;</p><p>· Обща рамка за управление на качеството в Националната статистическа система.</p><p>· European Statistics Code of Practice;</p><p>· Common framework for quality management in the National Statistical System.</p><p>Т+3 месеца и Т+9 месеца</p><p>T+3 months; T+9 months</p><p>Допълнителна информация за сектор „Държавно управление“ е налична в другите подрубрики на рубриката Държавна финансова статистика.</p><p>Additional information for the Government sector is available in other subsections of section Government Finance Statistics.</p><p>С Нотификационните таблици за държавния дефицит/излишък и дълг.</p><p>The notification tables on government deficit/surplus and debt.</p><p>Данните за сектор „Държавно управление“ се ревизират в следните случаи:</p><p>· актуализиране на данни за предишни периоди – при наличие на нова допълнителна информация, прекласифициране и други подобрения;</p><p>· през март и септември в съответствие с Нотификационните таблици за държавния дефицит/излишък и дълг;</p><p>· планирани методологически ревизии.</p><p>Data for the Government sector is revised in the following cases:</p><p>· update for previous periods - if further additional information, reclassification and other improvements;</p><p>· in March and September in accordance with the notification tables on government deficit/surplus and debt;</p><p>· planned methodological revisions.</p><p>Виж 19.1.</p><p>See 19.1.</p><p>Основни източници на данни за разработване на сметките за сектор „Държавно управление” са:</p><p>· отчет за касовото изпълнение на Консолидирания държавен бюджет, както и на отделните бюджетни единици;</p><p>· допълнителна административна информация от Министерство на финансите относно данъците за целите на представянето им на начислена основа;</p><p>· административна информация от други министерства и ведомства за размера на таксите, които имат данъчен характер.</p><p>Main data sources to compilation of accounts of General Government are:</p><p>· reports of cash execution of the consolidated state budget and individual budgetary entities;</p><p>· additional administrative information from Ministry of Finance for taxes on accrual basis;</p><p>· administrative information from other ministries and agencies for these fees which are consider as taxes.</p><p>Годишно</p><p>Annually</p><p>Изчерпателно за всички единици на сектор "Държавно управление".</p><p>Exhaustively for all units of General Government.</p><p>Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните.</p><p>Implementation of validated procedures for assessing data quality.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>