Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | "Нефинансови национални и регионални сметки" |
Лице за контакт | Марин Гергов |
Длъжност | Държавен експерт |
Адрес | |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 537 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка и на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки е брутният вътрешен продукт (БВП). Методът на доходите е съставна част от сметките за първично разпределение на доходите. Чрез метода се отразяват доходите като елементи на добавената стойност създадена в процеса на производство. Балансова позиция на метода на доходите е брутния опериращ излишък/брутен смесен доход. |
Използвани класификации | Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008). ЕСС 2010 използва агрегирана номенклатура на ниво 2 за определяне на разбивката на икономическите дейности. Кид 2008 е класификация на икономическите дейности широко разпространена и в други статистически области. Изискванията и препоръките за предоставяне на данните в областта на национални сметки съгласно КИД 2008 е опредлена в Регламент на ЕС № 715/2010 от 10 август 2010 година. |
Обхват | Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. Обхванати са всички единици с център на икономическа дейност на територия страната. Две от най-важните КИД 2008. По отношение на разбивката по институционални сектори ЕСС 2010 разграничава пет взаимноизключващи се вътрешни институционални сектора: а) Нефинансови предприятия; б) Финансови предприятия; в) сектор "Държавно управление"; г) Домакинства; д) Нетърговски организации, обслужващи домакинствата. Петте сектора заедно образуват цялата национална икономика. Всеки сектор също е разделен на подсектори. По отношение на разбивката по дейности ЕСС 2010 прилага КИД 2008. Дейностите могат да бъдат разделени на няколко нива на детайлност, например в 3, 10, 21, 38, 64 или 88 дейности. На "най-високо" ниво е определена разбивка в 3 категории: а) селско стопанство, горско стопанство и риболов; б) индустрия; в) услуги. Тримесечните национални сметки се отнасят до цялата икономика. |
Понятия и дефиниции | Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ЕСС 2010. Метода на доходите се съставя паралелно с производствения метод за оценка на БВП и характеризира създаването на първичните доходи на участниците в производствения процес. Брутната добавена стойност по базисни цени, създадена в резултат на това участие, представлява ресурс за компенсация на наетите лица и данъците върху производството и вноса с балансираща позиция „брутен опериращ излишък/брутен смесен доход“. Схемата за изчисляване на БВП по стойностния метод е следната: Брутен вътрешен продукт (пазарни цени) = + компенсация на наетите (разходи за труд и социални осигуровки) + нето други данъци върху производството и вноса (данъци - субсидии върху производството и вноса) + брутен опериращ излишък/брутен смесен доход + корективи Компонентите на стойностния метод се групират по икономически сектори, отрасли и се оценяват само в текущи цени по следния начин: Компенсация на наетите лица, обхващаща два основни компонента: - работна заплата; - социалноосигурителни вноски за сметка на работодателя. Работната заплата включва всички начисления на работодателя в стойност и натура и всички доплащания съгласно трудовото законодателство за извършената от наетите лица работа през съответния период преди да бъдат направени съответните плащания за данък общ доход. Социалноосигурителните вноски за сметка на работодателя са плащания по програми за социално осигуряване с цел обезпечаване на средства за изплащане на пенсии, социални помощи и обезщетения. Тези плащания включват социалноосигурителните вноски (действителни и условно начислени), вноските, дължими от работодателя включително здравноосигурителните вноски. Техният размер е определен като процент към брутната работна заплата. Нето други данъци (данъци минус субсидии) върху производството и вноса са включени като компонент на добавената стойност по отрасли и представляват свързани с производството като цяло некомпенсируеми плащания на работодателя към държавния бюджет, намалени със субсидиите върху производството, предоставени на стопанските единици. Брутният опериращ излишък/брутният смесен доход е балансираща статия в стойностния метод. Тя е измерител на резултата от производствената дейност на стопанските единици. При некорпорираните предприятия, собственост на домакинствата, тази балансираща статия се нарича смесен доход и съдържа както елемент печалба, така и възнаграждение за труд, положен от самия собственик или членове на неговото семейство. Позицията може да бъде представена в брутно или нетно изражение по отношение потреблението на основен капитал (амортизацията). |
Статистическа единица | Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция. |
Статистическа съвкупност | Икономическата територия на страната. Съгласно националните сметки статистическата съвкупност на дадена страна се състои от всички резидентни статистически единици (институционални единици или местни ЕВД). |
Географски обхват (територия) | Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС. |
Времеви обхват | от 1995 |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Източници на данните са статистически изследвания на икономическите единици и административни данни: Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; Изследване на работната сила; тримесечен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; Данъчна информация. |
Честота на събиране на данни | Тримесечно. |
Събиране на данни | Извадкови проучвания и изчерпателно за бюджетните единици. |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план. |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | НСИ изследва интересите на потребителите на база сваляне и използване на данните оти нтернет сайта. |
Степен на пълнота на данните | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните. |
Извадкови грешки | |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Jdemetra+ |
Ревизия на данните - политика | Националните данни се ревизират съгласно националните графици и ревизиите се предават на Евростат. Стойностите на тримесечните агрегати се ревизират на базата на нови годишни данни и сезонно изгладени данни въз основа на нов метод, който се ревизира веднъж годишно. Тези дати са предварително обявени в календара за публикуване на уеб страницата на БНСИ. В тези случаи публикуваните преди това стойности подлежат на ревизиране за всички променливи и за всички тримесечия. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | |
Лаг във времето - първи резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними във времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | Уеб страницата на БНСИ. |
Онлайн база данни | Подробни данни са достъпни за всички потребители на Интернет страницата на НСИ в рубрика Брутен вътрешен продукт - Тримесечни данни - БВП по метода на дохотите - Общо за икономиката: http://infostat.nsi.bg/infostat/pages/reports/query.jsf?x_2=167 |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | Европейска система от национални и регионални сметки 2010. Методологията е налична на интернет сайта на НСИ. |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват. |
Коментар |