Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален Статистически Институт |
Отдел | „Сметки в околната среда и енергетиката“ |
Лице за контакт | Ивайло Бойков Рангелов |
Длъжност | държавен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 642 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Осигуряване на информация от фирми, поделения на фирми, общински администрации, научни институти, фондации, министерства и други организации и ведомства, които през отчетната година са платили екологични данъци и такси. Тук се включват екологичните данъци и такси разпределени в категориите: енергетика, транспорт, за замърсяване и ресурсни данъци. |
Използвани класификации | За производството на данните за екологичните данъци се използват следните класификации: • Класификация на икономическите дейности (КИД-2008) от 01.01.2008 година; • Списък за данъците, както се докладват от Националните сметки в табл. 9 от програмата за предаване на данни; |
Обхват | Включват се стопанските субекти от всички икономически сектори, които през отчетната година са платили екологични данъци и такси. |
Понятия и дефиниции | Екологичните данъци имат същите системни граници като ЕСНС 2010 и се състоят от задължителни безвъзмездни плащания в пари или в натура, събирани от държавните органи или от институциите на Съюза. Съгласно ЕСНС 2010 екологичните данъци са под-категория на косвените данъци и в тях се включват: данъци върху производството и вноса (D.2), текущи данъци върху дохода, имуществото и др. (D.5) и данъци върху капитала (D.9). "Eкологичният данък" е данък, чиято данъчна база е физическа единица (или неин представител) от нещо, което има доказан, специфичен негативен ефект върху околната среда и е идентифициран в ЕСНС 2010 като данък. Видове екологични данъци Основните 4 категории екологични данъци, за които се докладват данни са: • Енергийни данъци: Групата включва данъците върху енергийни продукти използвани както за транспортни, така и за стационарни цели. Най-важните енергийни продукти за транспортни цели са петролът и дизелът. Енергийните продукти за стационарна употреба включват петролните горива, природен газ, въглища и електричество. Данъците върху въглеродния двуокис (CO2) също са включени в тази категория. Като данъчна база за емисиите на въглеродния двуокис (CO2) се използват приходите от издаването на разрешителни за емисии по Европейска схема за търговия с емисии на парникови газове, регистрирани като данъци в национални сметки. • Транспортни данъци: Свързани със собствеността върху и използването на моторни превозни средства, плюс данъците върху друго транспортно оборудване (напр. самолети) и услугите, свързани с транспорта, пътни данъци. Транспортните данъци могат да бъдат еднократни, свързани с вноса или с продажбата на оборудването или повтарящи се данъци, като напр. годишният пътен данък. Данъците върху петрола, дизеловото гориво и другите траспортни горива се включват в към енергийните данъци. • Данъци върху замърсяването: Те са върху измерените или изчислени емисии във въздуха и във водата, управлението на отпадъците и шума. • Данъци върху ресурсите: Включват се данъци свързани с водовземането, лов и риболов, добива на кариерни материали (чакъл и пясък) и други природни ресурси, за стопански риболов. Данъците от типа на данък върху добавената стойност (ДДС), данъците върху добива на нефт и газ, глоби и санкции за замърсяване на околната среда, дарения се изключват от дефиницията на екологичните данъци. Заплащанията от потребители за осигуряване на някои екологични услуги от страна на държавата, като обработването на отпадъчни води (отвеждане и пречистване) и отпадъци (такса битови отпадъци) също се изключват от дефиницията. |
Статистическа единица | Стопански субекти, които са платили екологични данъци и такси. Данните се отнасят до платените екологични данъци, събрани от правителството и дължими от различните икономически субекти по начин, който е напълно съвместим с данните, докладвани по СНС 2010. |
Статистическа съвкупност | Всички стопански субекти, които през отчетната година са платили екологични данъци и такси. Данните се отчитат от субектите, плащащи данъците. Целевата съвкупност са всички производствени сектори по КИД и по отношение на производството се отнасят всички икономически дейности по NACE A * 64, въз основа на СНС 2010, домакинствата и нерезидентни единици. |
Географски обхват (територия) | Общо за страната и по КИД 08 / А 11 , сектори домакинства и нерезиденти |
Времеви обхват | 2008 – 2019 година. |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Екологичните данъци и такси се отчитат посредством изчерпателно наблюдение за данъците и таксите, в чийто обхват са включени стопанските субекти (фирми, организации, министерства, общински администрации и други), които имат платени данъци и такси за околната среда през съответната година. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | Основен източник на данни е статистически отчет за платените данъци и такси. Отчетът се събира по електронен път чрез ИС Бизнес статистика. |
Валидиране на данни | Сравняване на данните с отчетените през предходната година - за мерни единици, погрешно посочени данни по видове данъци и други. |
Обработка на данни | Обединен масив, който съдържа всички отчетни резидентни единици. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Кодекс на европейската статистическа практика; Обща рамка за управление на качеството в НСС. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от наблюдението са държавни и общински структури, асоциации, фирми и граждани. |
Удовлетвореност на потребителите | Отдел „Връзки с потребителите и е-услуги” провежда проучване на удовлетвореността на потребителите от предлаганите продукти и услуги за статистически данни. Проучването и резюмето на резултатите са достъпни на следния линк: https://www.nsi.bg/en/node/16537 Статистиката на посещението на уебсайта на НСИ показва, че: През 2017 г. общият достъп до уебсайта - раздел екологични данъци възлиза на 120 посещения. През 2018 г. общият достъп до уебсайта - раздел екологични данъци възлиза на 159 посещения. |
Пълнота | НСИ, отговаря на изискванията на Европейския регламент 691/2011, като докладва редовно задължителни данни по модула за екологичните данъци, съгласно методологическите насоки на Евростат. |
Степен на пълнота на данните | НСИ, отговаря на изискванията на Европейския регламент 691/2011, като докладва редовно задължителни данни по модула за екологичните данъци, съгласно методологическите насоки на Евростат. |
Точност и надеждност | |
Обща точност | |
Извадкови грешки | Не съществуват извадкови грешки. |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилагат. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Няма грешки на обхвата. |
Степен на свръхобхват | Няма. |
Дял на общите единици | |
Грешки при измерването | |
Грешки поради липса на отговор | |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | |
Грешки при обработката | |
Степен на импутация | |
Грешки, свързани с допусканията на модела | |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | При необходимост се прилага ревизия на данните. |
Ревизия на данните - практика | При необходимост се прилага ревизия на данните. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Без забавяне във времето. Предадените окончателни данни са в съответствие със сроковете, определени от Евростат. |
Лаг във времето - първи резултати | |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните за екологичните данъци се предават в сроковете, определени от Евростат до 30 септември. Регламентът изисква данъците, свързани с околната среда, да бъдат предоставени за първи път на 30 септември 2013 г. |
Точност на представяне | Всички публикации се подготвят навременно, съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | |
Съгласуваност и сравнимост | |
Сравнимост Данните са напълно съпоставими между държавите-членки на ЕС. Географската съпоставимост също се подобрява благодарение на Ръководство на Евростат и съответните проверки за валидация на данните, извършвани от Евростат. Въпреки това, тъй като във всяка държава-членка се използват няколко източника за съставяне на статистически данни, може да има разлики в обхвата и качеството. Данните са сравними с течение на времето. Съгласуваност – Годишна статистика Резултатите се съставят само на годишна база. Съгласуваност - Национални сметки Табличните данни са напълно съгласувани със съответните данни за приходите от екологични данъци от Национални сметки. | |
Географска сравнимост | Висока степен на сравнимост на дефиниции и класификации между страните-членки на ЕС по отношение на резултатите от наблюдението. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Налични са динамични редове от 2008 година. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | Данните са сравними във времето поради прилагането на същата методология, следваща Статистическото ръководство за екологичните данъци, издание от 2013 г. и чрез използване на обща методологична рамка, Европейската система от сметки, издание от 2010 г. (ESA 2010). Пълните и сравними времеви редове на екологичните данъци, разбити по икономическа дейност (NACE Rev.2) обхващат задължителния референтен период 2008-2018 г. |
Съгласуваност между предметни области | Табличните данни са напълно съгласувани със съответните данни за приходите от екологични данъци от Национални сметки. Поради единството на използваните принципи, променливи, дефиниции и класификации има висока степен на съгласуваност с националните сметки и сметките за околната среда. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | |
Съгласуваност с националните сметки | Пълната съгласуваност на данните за екологичните данъци по икономическа дейност и общите данъчни приходи се осигурява въз основа на Националния данъчен списък. |
Вътрешна съгласуваност | Отчетените данни са вътрешно съгласувани (сумите са равни на сумата от разбивките). |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не |
Публикации | Всички публикации се подготвят навременно, съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Данни за приходите от изплатените екологични данъци се публикуват в: • Електронна публикация „Околна среда“ на НСИ; • Международни публикации - Електронна публикация на Евростат „Енергийни, транспортни и екологични показатели“ – Глава 4, Точка 4.9 - Екологични данъци; - Публикация Ключови данни за Европа • Статия Обяснена Статистика на Евростат Статистика за екологични данъци (планирано актуализиране на статията януари 2018 г.) Екологични данъци - подробен анализ (планирано обновяване на статията февруари 2018 г.) Статистика за приходите от данъци - тази статия съдържа всички национални данъчни списъци (валидирани и публикувани от Евростат) |
Онлайн база данни | Данни за екологичните данъци, обхващащи задължителния референтен период, са достъпни за всички потребители на уебсайта на НСИ под заглавие „Околна среда“: https://www.nsi.bg/en/node/13749 и INFOSTAT - Информационна система за онлайн заявки за статистически данни информация: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=307 Националните данни за платените екологични данъци са достъпни и на уебсайта на Евростат под заглавие Околна среда и енергия - Околна среда - Екологични данъци - Приходи от данъци върху околната среда (env_ac_tax). |
Таблици с данни - консултации | Данните и метаданните се публикуват на уебсайта на базата данни на НСИ под заглавие „Околна среда“: https://www.nsi.bg/en/node/13749 |
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | По статистическа методология на НСИ. Методологията е съобразена с последните изисквания на Европейските институции – Евростат (Статистическата служба на ЕС). Екологични данъци - статистическо ръководство на Евростат, издание 2013 г. Методологичната рамка е Европейската система от национални сметки, издание от 2010 г. (ESA 2010). "Наръчник за прилагане на правителствения дефицит и дълг на ESA 2010" съдържа също решения на Евростат за отчитането на данъци и социални вноски. |
Степен на пълнота на метаданните | Данните и метаданните се публикуват на уебсайта на НСИ под заглавие „Околна среда“: https://www.nsi.bg/en/node/13749 Метаданните отговарят на необходимите общи характеристики на структурата. |
Документи за качеството | Съгласно Кодекс на европейската статистическа практика и обща рамка за управление на качеството в НСС. В доклада за качеството, който се изпраща заедно с въпросника за екологичните данъци се описва използваната методология за събиране и обработка на статистическите данни. Използват се следните критерии за оценяване на качеството на информацията: адекватност, достъпност, точност, навременност, яснота, съгласуваност и сравнимост. Висока степен на сравнимост на дефиниции и класификации между страните-членки на ЕС по отношение на резултатите от наблюдението. Налични са динамични редове от 2008 година. Сравнимост Данните са напълно съпоставими между държавите-членки на ЕС. Географската съпоставимост също се подобрява благодарение на Ръководство на Евростат и съответните проверки за валидация на данните, извършвани от Евростат. Въпреки това, тъй като във всяка държава-членка се използват няколко източника за съставяне на статистически данни, може да има разлики в обхвата и качеството. Данните са сравними с течение на времето. Съгласуваност – Годишна статистика Резултатите се съставят само на годишна база. Съгласуваност - Национални сметки Табличните данни са напълно съгласувани със съответните данни за приходите от екологични данъци от Национални сметки. |
Разходи и натовареност | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:087:0164:0173:bg:PDF |
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. |
Коментар |