ЕКОЛОГИЧНИ СТОКИ И УСЛУГИКонтакт |
---|
Организация | Национален статистически институт |
---|
Отдел | "Сметки в околната среда и енергетиката" |
---|
Лице за контакт | Ивайло Рангелов |
---|
Длъжност | държавен експерт |
---|
Адрес | ул. „Панайот Волов“ № 2, София 1038 |
---|
Електронна поща | [email protected]
|
---|
Телефон | (+359 2) 9857 642 |
---|
Факс | Не е наличен |
---|
Актуализиране на метаданните |
---|
Дата на потвърждаване | 17 февруари 2025 г. |
---|
Дата на публикуване | 17 февруари 2025 г. |
---|
Дата на последно актуализиране | 17 февруари 2025 г. |
---|
Статистическо представяне |
---|
Описание на данните | Данните за сектора на екологичните стоки и услуги включват следните основни показатели: произведена продукция по базисни цени (цени на купувач), добавена стойност и заети лица, които имат отношение само към екологичните дейности, съгласно Системата за счетоводство (SEEA SF 2012) по икономически дейности, съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008). Данните са резултат от статистическо изследване „Екологични стоки и услуги“, провеждано от НСИ. |
---|
Използвани класификации | |
---|
Обхват | Статистическото изследване обхваща предприятия и единици по вид дейност от всички икономически дейности. От сектор „Държавното управление“ (S13), съгласно ЕСС 2010 (параграф 2.113), се обхващат институционалните единици, класифицирани в следните подсектори: - Централно държавно управление - S1311 (включва всички единици, чиито отчети са включени в централния бюджет; Висшите учебни заведения; Българска академия на науките; Българска национална телевизия; Българско национално радио; извънбюджетните сметки на централно управление; болниците, финансирани от централното правителство и други институционални единици със самостоятелни бюджети);
- Местно държавно управление - S1313 (включва всички общини; болниците, финансирани от тях и извънбюджетни сметки и фондове към общините);
- Социалноосигурителни фондове - S1314 (включва Национален осигурителен институт и Националната здравноосигурителна каса).
|
---|
Понятия и дефиниции | „Сектор на екологичните стоки и услуги“ означава онези производствени дейности на дадена национална икономика, които създават екологични продукти (екологични стоки и услуги). „Екологични продукти“ (екологични стоки и услуги) са продуктите, произведени с цел опазване на околната среда и управление на ресурсите. „Опазването на околната среда“ включва предотвратяване, намаляване и премахване на замърсяването в околната среда. „Управлението на ресурсите“ включва опазването, поддържането и подобряването на състоянието на запасите от природни ресурси, а следователно и защитата на тези ресурси срещу изчерпване. Екологичните стоки и услуги според тяхната цел попадат в следните категории: специфични услуги по опазване на околната среда, продукти, изключително предназначени за опазване на околната среда (свързани продукти), адаптирани стоки и екологични технологии. Произведената продукция се отчита по базисни цени (цени на купувач). Добавената стойност се изчислява като разлика между произведената продукция по базисни цени и междинното потребление. Заетите лица са тези, които имат отношение само към екологичните дейности и са в еквивалент на пълно работно време. Използват се определения и дефиниции, съгласно приложимото законодателство: Регламент (ЕС) № 691/2011 относно европейските икономически сметки за околната среда и Ръководство за сметки за сектора на екологичните стоки и услуги на Евростат. |
---|
Статистическа единица | Статистическата единица е предприятие и единица по вид дейност. За сектор „Държавното управление“ е институционална единица. От сектор „Държавното управление“ се обхващат институционалните единици, класифицирани в следните подсектори: Централно държавно управление и Местно държавно управление. |
---|
Статистическа съвкупност | Статистическата съвкупност се определя от статистически единици (предприятия, единици по вид дейност) от всички отраслови групи и институционални единици от сектор „Държавно управление“ с над 10 заети лица, включени в Статистическия бизнес регистър (СБР). Статистическите единици с по-малко от 10 заети се изключват от проучванията, с оглед намаляване натоварването на респондентите. За съставянето на списъка със статистически единици за изчерпателното наблюдение се използват следните статистически и административни източници: - От СБР се включват всички предприятия с основна и допълнителна икономическа дейност по КИД-2008: раздел 37 - Събиране, отвеждане и пречистване на отпадъчни води, раздел 38 - Събиране и обезвреждане на отпадъци; рециклиране на материали, раздел 39 - Възстановяване и други услуги по управление на отпадъци и възстановяване;
- От електронния регистър за биоземеделие на Министерство на земеделието и храните (МЗХ) се включват всички активни предприятия, с издаден валиден сертификат за производство на биологична продукция, биорастениевъдство, биоживотновъдство и пчелни продукти;
- От Годишния отчет на предприятията, извършващи горскостопанска дейност, се включват предприятия, чиято основна дейност е дърводобив и производство на дърва за огрев, извършване на услуги по залесяване и попълване на горски култури, управление на горски територии;
- От Регистъра на издадени гаранции за произхода на електрическа енергия от възобновяеми източници и Регистъра за активни сертификати за енергийно обследване на сгради от АУЕР се включват всички предприятия, производители на енергия от възобновяеми източници и предприятия, които извършват услуги по обследване на сгради за енергийна ефективност;
- От електронния регистър за обществени поръчки от Агенция за обществени поръчки (АОП) се включват предприятия, изпълнители на обществени поръчки, свързани с услуги за опазване на околната среда и управление на природни ресурси;
- От Информационна система "Бизнес статистика" от базата данни на Справка за производство и продажби на промишлени продукти (ПРОДКОМ) се включват предприятия, които имат производство и продажби на екологичните стоки и услуги;
За частта с необхванатите статистически единици, поради големия брой предприятия, се излъчват прости случайни извадки. |
---|
Географски обхват (територия) | Общо за страната. |
---|
Времеви обхват | 2014 - 2022 година. |
---|
Базисен период | Неприложимо. |
---|
Мерна единица |
---|
- Произведена продукция – милиони левове;
- Добавена стойност – милиони левове;
- Заети лица – брой.
|
Отчетен период |
---|
Календарна година. |
Нормативна база |
---|
Нормативни документи и други споразумения | Нормативни документи: |
---|
Споделяне на данни | Данните се предоставят ежегодно на Евростат. |
---|
Конфиденциалност |
---|
Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. Законът за статистиката (чл. 25, ал. 1) определя, че получаваните и събираните при статистическите изследвания индивидуални данни са статистическа тайна и могат да се използват само за статистически цели. |
---|
Конфиденциалност - защита на данните | При обработката и обобщаването на данните от изследването „Екологични стоки и услуги“се прилагат два типа ограничения: - Прагово (от англ. threshold) правило;
- Доминантно (от англ. dominance) правило или още наречено (n,k) правило.
Праговото правило гарантира, че ако стойността на дадена клетка от статистическата таблица се формира от 1 или 2 статистически единици, тази клетка остава скрита. Доминантното правило, съгласно Закона за статистиката е (1:85), тоест информацията в дадена клетка подлежи на „потискане“, ако една статистическата единица формира 85 и повече процента от стойността на показателя за цялата изучавана съвкупност или подсъвкупност. Вторичната конфиденциалност е свързана със закриването на неконфиденциални стойности, за да се попречи на трети страни косвено да разкрият данни от общите или междинните суми за всяка икономическа група по КИД-2008 и направление CEPA/CReMA, които са били определени като поверителни при проверката на данните за първична конфиденциалност. За изчисление на вторичната конфиденциалност се използва софтуера на Евростат - CIF версия 2. |
---|
Политика по разпространение |
---|
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
---|
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет страницата на НСИ тук. |
---|
Достъп на потребителите | Данни за екологичните стоки и услуги се публикуват на интернет страницата на НСИ в рубрика „Околна среда“ в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
---|
Честота на разпространение |
---|
Годишна |
Достъпност и яснота |
---|
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
---|
Публикации | - Статистически годишник
- Статистически справочник
- Електронна публикация „Околна среда“
- Брошура „България”
|
---|
Онлайн база данни | Данните за екологичните стоки и услуги са налични на интернет страницата на НСИ в: |
---|
Достъп до микроданни | Индивидуални анонимизирани данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели на НСИ. |
---|
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
---|
Методологични документи | - Методологични документи и указания, включително Ръководство за сметките за сектора на екологични стоки и услуги, на Евростат
- Вътрешна методика „Статистика и сметки в околната среда“.
|
---|
Документация за качеството | Доклад за качеството се публикува ежегодно с публикуването на статистическите данни. |
---|
Управление на качеството |
---|
Осигуряване на качеството | Качеството на данните се осигурява чрез прилагане на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика и Общата рамка за управление на качеството в Националната статистическа система, включително чрез прилагането на вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда, разработена от НСИ. Дейностите по осигуряване на качеството гарантират спазването на изискванията на Закона за статистиката по отношение на критериите за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. Чрез тях се осигурява и прилагането на принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика: стабилна методология; подходящи статистически процедури; умерено натоварване на респондентите; ефективност на разходите; приложимост; точност; навременност и точност на представяне; съпоставимост и съгласуваност; достъпност и яснота. |
---|
Оценка на качеството | Оценката за качеството се извършва на всеки етап от статистическия производствен процес, съобразно Общата рамка за управление на качеството в НСС и принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика. Тя включва статистическите процеси и статистическа информация. За оценка на качеството се прилагат изискванията на действащите методологични документи, включително указанията във вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда, разработена от НСИ. За осигуряване на високо качество на данните се проверява тяхната съгласуваност с данните от базата данни от годишния отчет за дейността на предприятията, Външна търговия, Разходи за опазване на околната среда и Приходи и разходи за битови отпадъци и водоснабдителна инфраструктура, както и с докладвани данни към Евростат за основни макроикономически показатели продукция и добавена стойност от Нефинансови национални сметки – Агрегирани национални сметки по отрасли (A64 на базата на КИД-2008). С цел осигуряване качеството на данните се работи и за непрекъснато усъвършенстване на онлайн базираната информационна система за събиране на първичните данни, осигуряваща възможност за аритметичен и логически контрол на входните данни и се извършват на допълнителни анализи и проверки. |
---|
Приложимост |
---|
Потребности на потребителите | Данните за сектора на екологични стоки и услуги заемат важно място в анализите на „зелен“ растеж и създаването на зелени работни места, политиките за опазване на околната среда и ефикасно използване на природните ресурсите и за мониторинг на Целите за устойчиво развитие (ЦУР). Основни потребители на статистическа информация от изследването са държавни и общински структури, научни институти, асоциации, фирми и граждани. |
---|
Удовлетвореност на потребителите | НСИ провежда регулярно статистическо изследване „Удовлетвореност на потребителите от предоставяните статистически информационни продукти и услуги“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяната от НСИ статистическа информация и да дефинира препоръки за бъдещото развитие на статистическата система в съответствие с нуждите на потребителите. |
---|
Пълнота | Данните отговарят на изискванията на приложимото законодателство по отношение на обхват и наблюдавани показатели. |
---|
Точност и надеждност |
---|
Обща точност | Точността на данните, като един от критериите за качество на статистическата информация, съгласно Закона за статистиката, се гарантира чрез дейностите по осигуряване на качеството в рамките на статистическия производствен процес. |
---|
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от изследването се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели. – т.е. оценената обща стойност на показателите е в средата на доверителния интервал, който се изчислява по следния начин: оценената обща стойност на съответния показател от извадката -/+ максималната грешка (стохастичната грешка умножена по гаранционен множител). |
---|
Неизвадкови грешки | Изследването може да съдържа неизвадкови грешки, които възникват на различни етапи на изследването и които не могат да бъдат изцяло елиминирани. Основните причини за неполучени отговори от една страна са следствие от липсата на актуална рамка на изследването към момента на формиране на извадката (напр. преструктурирани, закрити или без дейност в отчетния период предприятия) и от друга страна отказ от участие в изследването или неустановен контакт. С цел намаляване на неизвадковите грешки се извършва: - Актуализация на списъците с наблюдавани предприятия;
- Разработване на ясен инструментариум на изследването, текущо допълване и актуализиране;
- Провеждане на регулярни обучителни семинари на експертите от ТСБ;
- Съдействие на респондентите и експертите от ТСБ от екипа на изследването в НСИ;
- Контрол на данните в етапа на събирането, въвеждането и обработката.
|
---|
Навременност и точност на представяне |
---|
Навременност | Данните се публикуват 22 месеца след отчетната година. |
---|
Точност на представяне | Данните се публикуват, съгласно сроковете в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
---|
Съгласуваност и сравнимост |
---|
Висока степен на сравнимост между отчетните периоди. |
Географска сравнимост | Данните се изготвят на национално ниво. Предвид прилагането на общи дефиниции и класификации, данните са сравними с останалите държави от ЕС. |
---|
Сравнимост във времето | Данните са сравними във времето. Налични са динамични редове от 2014 година. При промяна на методологията се извършва ревизия на данните в динамичния ред. |
---|
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с: - Докладвани данни към Евростат за основни макроикономически показатели - продукция, добавена стойност и заети, от Нефинансови национални сметки - Агрегирани национални сметки по отрасли (A64 на базата на КИД-2008);
- Данни от структурната бизнес статистика, външна търговия, статистика за производството на промишлени продукти и енергийна статистика;
- Данни от изследванията „Разходи за опазване и възстановяване на околната среда“ и „Приходи и разходи за битови отпадъци и разходи за водоснабдителна инфраструктура“.
Прилага се класифициране, съгласно Класификацията на икономическите дейности, което позволява съвместен анализ с данните от националните сметки. |
---|
Вътрешна съгласуваност | Данните са с висока степен на вътрешна съгласуваност. В рамките на процедурата по оценка на качеството се проверява съгласуваността на първичните и статистическите данни по класове за опазване на околната среда (CEPA) и управление на природните ресурси (CReMA) и вид икономическа дейност (КИД-2008), на национално ниво, на агрегираните и детайлните данни във формата за докладване по Регламент (ЕС) № 691/2011 относно европейските икономически сметки за околната среда. |
---|
Разходи и натовареност |
---|
Разходите (бюджетът) за статистическите изследвания са оповестени в Националната статистическа програма, публикувана на интернет страницата на НСИ. Намаляването на натовареността на респондентите е приоритет при провеждането на статистическите изследвания. В тази връзка се предприемат действия за облекчаване на натоварването, например: събиране и проверка на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система "Статистика на околната среда", съдържаща строги аритметични и логически контроли; подобряване на указанията за попълване на формулярите по изследванията; осигуряване на методологическа и техническа помощ; непрекъснато проучване на възможностите за използване на информация от административни и други източници; провеждане на ежегодни обучения на респонденти и експерти от НСИ, и други. Като основен измерител за натовареността на респондентите се използва времето, необходимо за попълването на статистическите формуляри. За целта във всеки формуляр е включена секция, която респондентите трябва да попълнят, относно времето, необходимо за попълване на формуляра (включва и времето за подготовката на данните). На базата на тази информация и предвид спецификата на изследването натовареността на респондентите може да се определи като относително висока. Цялостната натовареност на отговорните експерти се определя като висока, особено в случаите на ревизии на данни от предходни отчетни периоди. |
Ревизия на данните |
---|
Ревизия на данните - политика | В съответствие с принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика и изискванията на вътрешните правила/интегрираната система за управление статистическите процеси се наблюдават редовно и се преразглеждат при необходимост. Ревизиите се извършват, съгласно стандартни, утвърдени и прозрачни процедури, и се анализират редовно с цел усъвършенстване на източниците на данни, статистическите процеси и продукти. |
---|
Ревизия на данните - практика | Данните се ревизират при промяна в нормативните изисквания, прилаганата методология или при установена необходимост. |
---|
Статистическа обработка |
---|
Източници на данни | - Статистическо изследване „Екологични стоки и услуги“.
За дефиниране на генералната съвкупност, проверка на данните и извършване на оценки се използва информация и от други статистически изследвания (бизнес статистика, нефинансови национални сметки, външна търговия, селско и горско стопанство, енергийна статистика) и административни източници (МЗХ, АУЕР). |
---|
Честота на събиране на данни | Годишно. |
---|
Събиране на данни | От респондентите, съобразно осъществяваната от тях дейност, се събират данни за произведените екологични стоки, технологии и услуги по вид, групи и направления за опазване на околната среда или управление на ресурсите. |
---|
Валидиране на данни | Валидирането на данните е част от дейностите по осигуряване на качеството на статистическата информация. Първичните данни се валидират по отношение на пълнота, правилно класифициране, мерни единици, съпоставимост с предходни години, сравнимост с данните от други статистически области и/или административни източници, логически контрол и др. Статистическите данни се валидират по отношение на тяхната сравнимост, точност, достоверност и т.н., в съответствие с критериите за качество, съгласно Закона за статистиката. |
---|
Обработка на данни | Обработката на данните се извършва при стриктно прилагане на методологията на изследването и на методите за проверка на данните. Обработката на данните включва действията, чрез които въз основа на първичните данни, приведени в подходящ вид, се изчисляват статистическите данни, като за целта се използват специализирани програмни продукти. |
---|
Изглаждане | Неприложимо. |
---|
Коментар |
---|