1. Защо е необходимо преброяването?
Преброяването на населението и жилищния фонд е най-голямото изчерпателно статистическо изследване и се осъществява в изпълнение на Регламент № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета относно преброяването на населението и жилищния фонд.
Основната цел на преброяването е да събере и предостави качествена, съпоставима и изчерпателна информация за броя, демографската структура и социално-икономическите характеристики на населението на ниски териториални нива (общини, населени места и т.н.). То е единственият изчерпателен източник на информация за броя и характеристиките на сградния и жилищния фонд, както и за броя, структурата и жилищните условия на домакинствата в страната.
Данните от преброяването се използват от държавната администрация в процеса на вземане на решения и разпределяне на финансиране в различни области като образование, здравеопазване, социална защита и други. Данните от преброяването са в основата на разработването на национални и регионални политики, както и при разпределянето на европейски фондове за регионални проекти и инициативи.
Данните от Преброяването имат съществено значение за статистическите офиси и другите европейски агенции, които събират и произвеждат статистически данни за населението, тъй като формират рамката, от която се излъчват извадките за всички изследвания в домакинствата и на лицата.
2. Има ли европейско законодателство за преброяването?
Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета относно преброяването на населението и жилищния фонд
Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/543 на Комисията за определяне на правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета относно преброяването на населението и жилищния фонд по отношение на техническите спецификации на темите и на техните разбивки
Регламент (ЕС) 2017/712 на Комисията за определяне на референтната година и програмата за статистическите данни и за метаданните за преброяването на населението и жилищния фонд, както е предвидено в Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета
Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/881 на Комисията за прилагане на Регламент (ЕО) № 763/2008 на Европейския парламент и на Съвета относно преброяването на населението и жилищния фонд по отношение на условията и структурата на докладите за качеството и техническия формат за предаването на данни, и за изменение на Регламент (ЕС) № 1151/2010
Регламент за изпълнение (ЕС) 2018/1799 на Комисията за започване на временно пряко статистическо действие за разпространение на избрани теми от преброяването на населението и жилищния фонд от 2021 г., геокодирани към координатна мрежа от 1 km2
3. Кои са българските закони, свързани с преброяването?
- Закон за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 - проект
- Закон за статистиката
- Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни - проект
- Закон за електронното управление
4. Кога ще се проведе преброяването?
Преброяването на населението и жилищния фонд във всички държави членки на Европейския съюз ще се проведе през 2021 г. в съответствие с изискванията на Регламент 2017/712 на Комисията.
Преброяването в България ще се проведе на два етапа:
- Чрез онлайн електронна преброителна карта от 0.00 часа на 22 януари 2021 г. до 24.00 часа на 31 януари 2021 година.
- Чрез посещение на домакинствата от преброител от 8.00 часа на 1 февруари 2021 г. до 20.00 часа на 15 февруари 2021 година.
5. Какво е референтна дата (критичен момент) на преброяването?
Референтна дата (критичен момент) е точно определена дата и час, към които се отнасят всички данни за населението, жилищния и сградния фонд, събирани по време на преброяването. Всяка държава-членка сама определя референтната дата на преброяването, която задължително трябва да бъде в годината, определена съгласно Регламент 2017/712 на Комисията, а именно 2021 година.
В България референтната дата на преброяването е 0.00 часа на 22 януари 2021 г. – това означава, че може да се преброите или да бъдете преброени в периода от 22 януари до 15 февруари включително, но всички данни, които предоставяте трябва да се отнасят към 0.00 часа на 22 януари 2021 година.
6. Кого и какво ще преброяваме?
Преброяват се всички български и чужди граждани, включително и гражданите на ЕС, които пребивават на територията на страната към критичния момент на преброяването; дипломатите и българските граждани, които работят в задграничните представителства на страната и членовете на техните семейства; военните и лицата в съставите на речни и морски кораби, които към критичния момент на преброяването са извън страната; търсещите убежище и получилите статут съгласно Закона за убежището и бежанците.
Няма да се преброяват чуждите дипломати и служителите в дипломатическите мисии на територията на страната; чуждестранните военни, които са на мисии в страната, и лицата в съставите на чуждестранните речни и морски кораби.
Преброяват се всички жилищни сгради и жилищата в тях, както и жилищата в нежилищни сгради, в които към критичния момент на преброяването живеят лица.
7. Ще се броят ли българите в чужбина?
Ще се преброяват само българските граждани, които временно отсъстват от страната към референтната дата (критичния момент) на преброяването.
Българските граждани, които пребивават постоянно в чужбина, ще бъдат обект на преброяване в страните, в които пребивават.
Целта на преброяването е да установи броя на постоянно пребиваващите на територията на дадена страна лица, които са обект на административни, здравни, образователни услуги, социално подпомагане, инфраструктурни проекти и др., свързани с политиките и мерките по отношение на благосъстоянието на населението.
8. Кои са задължителните теми съгласно Регламент (ЕС) 2017/543 на Комисията?
За да се осигури съпоставимост на данните от проведените в държавите членки преброявания на населението и жилищния фонд и да се даде възможност да бъдат получени надеждни сравнения на равнище Европейски съюз, Регламент (ЕС) 2017/543 установява следните теми като задължителни за всички държави в ЕС:
За населението
- Обичайно местоживеене
- Местоположение на работното място
- Пол
- Възраст
- Юридическо семейно положение
- Статус на настоящата дейност (икономически активен/неактивен)
- Занятие/професия
- Икономическа дейност на предприятието
- Статус на трудовата заетост
- Образователно ниво
- Държава/място на раждане
- Гражданство
- Пребивавало ли е лицето някога в чужбина и година на пристигане в държавата
- Предишно обичайно местопребиваване и дата на пристигане в сегашното или обичайното местопребиваване една година преди преброяването
- Връзки между членовете на домакинството и семейството.
За жилищата
- Жилищни условия
- Статут на владеене на жилището
- Тип жилищни помещения
- Статут на заетост на конвенционалните жилища
- Тип собственост
- Полезна застроена площ или брой на стаите
- Водоснабдителна система
- Тоалетна
- Баня
- Тип отопление
- Жилища според типа на сградата
- Жилища според периода на построяване на сградата.
Темите и отговорите на въпросите, чрез които ще се събира информация са дефинирани в Регламент (ЕС) 2017/543 и не подлежат на промени и обществено обсъждане.
9. Ще бъдат ли включени други теми?
Традиционно в българските преброявания се включват и допълнителни теми, които осигуряват информация за нуждите на националните и регионални политики и планиране. В законопроекта за Преброяване 2021 са предвидени следните допълнителни теми, информация за които ще бъде събирана по време на преброяването:
За населението – етно-културни характеристики, здравен статус, вътрешна и външна миграция, материална осигуреност и услуги за домакинствата.
За жилищата – енергийна осигуреност и енергийна ефективност
За сградите – вид на сградата, тип на строителната конструкция, брой на етажите, наличие на асансьор, наличие на други обекти в сградата, които се използват за нежилищни цели, достъпност на сградата, географски координати на входовете на сградите
10. Задължително ли е да се отговаря на всички въпроси?
Отговарянето на въпросите в преброителните карти е задължително, но самоопределянето и предоставянето на информация относно етно-културни характеристики (напр. етнос, вероизповедание или майчин език), здравен статус е доброволно.
11. Кои ще са основните етапи на преброяването?
В периода 2019-2022 г. ще бъдат извършени следните основни дейности:
Подготовка на Преброяване 2021 - дейността е от изключително значение за успешната организация и провеждане на преброяването. Включва изпълнението на следните задачи:
- Разработване на програма на преброяването;
- Разработване на методология и прилагане на изискванията на европейското и национално законодателство;
- Разработване на инструментариум за провеждане на преброяването и извадковите изследвания, съпътстващи преброяването - преброителни карти, анкетни карти, инструкции и други методологически указания;
- Разработване на технически задания за информационното и комуникационното осигуряване на преброяването;
- Разработване на комуникационен план;
- Разяснителна и информационна кампания сред населението, заинтересовани лица и медии;
- Сформиране на Централна комисия по преброяването и областни и общински преброителни комисии.
Пробно преброяване - по време на тази дейност ще бъдат тествани разработеният инструментариум, общата организация на преброяването, методите за събиране на данни, информационната система. Пробното преброяване ще се проведе само в няколко населени места, които ще бъдат обявени предварително и ще бъдат изпълнени следните задачи:
- Избор на населени места;
- Обучение на преброители и контрольори;
- Разяснителна и информационна кампания сред населението, заинтересовани лица и медии;
- Райониране на избраните за пробното преброяване населени места на преброителни участъци и контролни райони;
- Събиране на данни;
- Обработка на данните;
- Анализ на резултатите от тестването на цялостния процес и организация;
- Отразяване и отстраняване на установените проблеми в инструментариума и организацията.
Обход - тази дейност включва изготвяне на преброителни списъци с адреси на сградите, входовете им и жилищните единици обект на преброяването, събиране на географски координати и използването им за георефериране на всички адреси. За целта ще бъдат извършени:
- подготвителни методологични дейности;
- обучение на лицата, които ще извършат обхода;
- работа на терен и контрол.
В резултат ще бъде цялостно райониране на страната на преброителни участъци и подготовка на преброителните списъци, които ще бъдат използвани по време на същинското преброяване. Качественото изпълнение на дейността е основна предпоставка за доброто планиране и успешното провеждане на преброяването. Информационната база ще послужи като рамка за всички регулярни репрезентативни изследвания в домакинствата, които ще бъдат проведени в периода 2021-2031 година.
Същинско преброяване - дейността включва:
- разяснителна и информационна кампания сред населението, заинтересовани лица и медии;
- обучение на преброители и контрольори;
- отпечатване на необходимия инструментариум;
- събиране на данни на терен;
- обработка, валидиране и анализ на изходни данни.
Извадкови контролни изследвания за проверка на точността на регистрираните данни и за пълнотата на обхвата на единиците на наблюдение - дейността включва:
- излъчване на извадка;
- разработване на инструментариум;
- обучение на анкетьори;
- обработка, анализ на резултатите и изготвяне на доклад.
Докладване и представяне на резултати - дейността включва:
- изготвяне на доклади за правителството;
- подготовка на данни, метаданни и доклади за качеството за ЕК;
- подготовка на експресни и окончателни резултати от преброяването;
- публикуване на резултатите от преброяването на сайта на НСИ, и издаване на хартиени публикации.
12. Защитени ли са събраните по време на преброяването лични данни?
НСИ като администратор на лични данни (Удостоверение № 30229 на НСИ от 20.08.2010 г.) и сертифицирана организация по ISO 27001, предприема всички необходими организационни и технически мерки за опазването на личните данни и предотвратяването на злоупотреба с тях.
Според Закона за статистиката, чл. 21, ал. 1, получаваните и събираните при статистическите изследвания индивидуални данни са статистическа тайна и могат да се използват само за статистически цели. Индивидуалните данни, получени за целите на статистическите изследвания, не могат да се ползват като доказателства пред органите на изпълнителната и съдебната власт.
Тези разпоредби на Закона за статистиката са включени и в проекта на Закон за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 година. В допълнение в законопроекта са включени и административно наказателни разпоредби по отношение на задължението на лицата да предоставят данни на преброителите, задълженията на преброителите и контрольорите по опазването на тайната на личните данни, както и по отношение на лицата обработващи и имащи достъп до индивидуалните данни, събирани по време на преброяване.
Общият регламент за защита на личните данни (GDPR) е в сила от 25 май 2018 година. Предвид голямата обществена значимост на изходните данни от статистическите изследвания за разработването на адекватни политики на национално и европейско ниво в областта на социалната защита, пазара на труда и миграцията, законодателят е предвидил редица изключения от разпоредбите на Регламента при обработването на данни за статистически цели.
За статистически цели не се прилагат разпоредбите на Регламента относно
- обработването на лични данни, разкриващи расов или етнически произход, политически възгледи, религиозни или философски убеждения или членство в синдикални организации, както и обработването на генетични данни, биометрични данни единствено за целите на идентифицирането на физическо лице, данни за здравословното състояние и данни за сексуалния живот или сексуалната ориентация на физическо лице (чл. 9);
- обработването на данни, предоставени от друг администратор, а не събрани директно от респондентите (чл. 14);
- правото на субекта да поиска изтриване на данните си (право „да бъдеш забравен“) (чл. 17).
В допълнение, в съответствие с чл. 89 от GDPR в проекта на Закон за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., е предвидено изключение от правата на субекта по чл. 15. „Право на достъп на субекта на данните“; чл. 16. „Право на коригиране“; чл. 18. „Право на ограничаване на обработването“ и чл. 21. „Право на възражение“.
13. Ще трябва ли да се представят лични карти, документи, удостоверяващи семейно положение, завършена степен на образование или други документи на имотите (жилищата и сградите) на преброителите или органите на преброяването?
Преброяването на населението и жилищния фонд се провежда на декларативен принцип и не се изисква доказването на информацията от лицата пред органите на преброяването, както и предоставяне на копия на документи.