Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | „Сметки в околната среда и енергетиката“ |
Лице за контакт | Христина Миронова |
Длъжност | Главен експерт |
Адрес | ул. „Панайот Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 536 |
Факс | Не е наличен |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Данните за битовите отпадъци включват количеството образувани, директно депонирани, предадени за предварително третиране, предадени за рециклиране битови отпадъци, образувани битови отпадъци на човек от населението, брой на населените места и дял на населението с организирано сметосъбиране, брой на депата и инсталациите за третиране, заета от тях площ и остатъчен капацитет на депата и инсталации за третиране на битови отпадъци. Данните са резултат от статистическо изследване „Битови отпадъци“, провеждано от НСИ, данни от демографска статистика за годишното население и административни данни от Изпълнителната агенция по околна среда. Данните за битовите отпадъци са общо за страната и за статистическите области и региони. |
Използвани класификации |
|
Обхват | Статистическото изследване обхваща общините на територията на България (общо 265), отговорни за управлението и събирането на битови отпадъци на територията си.
|
Понятия и дефиниции | „Битови отпадъци“ са: а) смесени отпадъци или разделно събирани отпадъци от домакинства, включително хартия и картон, стъкло, метали, пластмаса, биоотпадъци, дървесина, текстил, опаковки, отпадъци от електрическо и електронно оборудване, отпадъци от батерии и акумулатори, както и едрогабаритни отпадъци, включително дюшеци и мебели; б) смесени отпадъци или разделно събирани отпадъци от други източници, когато тези отпадъци са сходни по естество и състав с отпадъците от домакинства. Битовите отпадъци не включват отпадъците от производството, селското стопанство, горското стопанство, рибарството, септичните ями и канализационната система и от третирането на отпадъчните води, включително утайки от пречистване на отпадъчни води, излезли от употреба моторни превозни средства или отпадъци от строителство и разрушаване.
„Образувани битови отпадъци" е обобщен показател, който характеризира равнището на битовите отпадъци. Изчислява се като сума от: (1) количествата битови отпадъци, събрани чрез системи с организирано сметосъбиране, (2) количествата битови отпадъци, събрани чрез други системи, различни от тези с организирано сметосъбиране (предимно рециклируеми материали, като метал, хартия, пластмаса и други, които се събират на специализирани за целта площадки и впоследствие се предават директно за рециклиране), и (3) статистическа оценка на образуваните отпадъци от населението, необхванато от системи с организирано сметосъбиране. Подходът за изчисление е стандартен и се прилага за всички области в страната.
„Предадени битови отпадъци за предварително третиране/рециклиране/ директно депониране“ са отпадъците на входа на съответната инсталация за третиране. За да се избегне повторното броене на количества отпадъци, директно депонираните битови отпадъци не включват отпадъците, предадени за депониране след предварително третиране. „Образувани битови отпадъци на човек (норма на натрупване на битовите отпадъци)“ представлява количеството образувани битови отпадъци на национално ниво, разделено на средно годишното население за съответната година. Използват се определения и дефиниции, съгласно приложимото законодателство - Рамкова директива относно отпадъците (Директива 2008/98/ЕО) и Директива (ЕС) 2018/851 за изменение на Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците. |
Статистическа единица | Статистическата единица е община. |
Статистическа съвкупност | Всички общини в страната. |
Географски обхват (територия) | Общо за страната, статистически райони и области. |
Времеви обхват | 1999 – 2023 година |
Базисен период | Неприложимо. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни |
|
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | От общините на територията на страната се събират данни за:
|
Валидиране на данни | Валидирането на данните е част от дейностите по осигуряване на качеството на статистическата информация. Първичните данни се валидират по отношение на пълнота, правилно класифициране, мерни единици, съпоставимост с предходни години, сравнимост с данните от други статистически области и/или административни източници, логически контрол и др. Статистическите данни се валидират по отношение на тяхната сравнимост, точност, достоверност и т.н., в съответствие с критериите за качество, съгласно Закона за статистиката. |
Обработка на данни | Обработката на данните се извършва при стриктно прилагане на методологията на изследването и на методите за проверка на данните. Обработката на данните включва действията, чрез които въз основа на първичните данни, приведени в подходящ вид, се изчисляват статистическите данни, като за целта се използват специализирани програмни продукти. |
Изглаждане | Не се прилага |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството на данните се осигурява чрез прилагане на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика и Общата рамка за управление на качеството в Националната статистическа система, включително чрез прилагането на вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда”, разработена от НСИ. Дейностите по осигуряване на качеството гарантират спазването на изискванията на Закона за статистиката по отношение на критериите за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. Чрез тях се осигурява и прилагането на принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика: стабилна методология; подходящи статистически процедури; умерено натоварване на респондентите; ефективност на разходите; приложимост; точност; навременност и точност на представяне; съпоставимост и съгласуваност; достъпност и яснота. |
Оценка на качеството | Оценката за качеството се извършва на всеки етап от статистическия производствен процес, съобразно Общата рамка за управление на качеството в НСС и принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика. Тя включва статистическите процеси и статистическа информация. За оценка на качеството се прилагат изискванията на действащите методологични документи, включително указанията във вътрешната методика „Статистика и сметки в околната среда”, разработена от НСИ. За осигуряване на високо качество на данните се проверява тяхната съгласуват с административни данни на Изпълнителна агенция по околна среда. С цел осигуряване качеството на данните се работи и за непрекъснато усъвършенстване на онлайн базираната информационна система за събиране на първичните данни, осигуряваща възможност за аритметичен и логически контрол на входните данни и се извършват на допълнителни анализи и проверки. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от изследването са държавни и общински структури, научни институти, асоциации и граждани. |
Удовлетвореност на потребителите | НСИ провежда регулярно статистическо изследване „Удовлетвореност на потребителите от предоставяните статистически информационни продукти и услуги“, което обхваща всички статистически области. То има за цел да оцени удовлетвореността на потребителите от предоставяната от НСИ статистическа информация и да дефинира препоръки за бъдещото развитие на статистическата система в съответствие с нуждите на потребителите. |
Пълнота | |
Степен на пълнота на данните | Не се прилага |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Точността на данните, като един от критериите за качество на статистическата информация, съгласно Закона за статистиката, се гарантира чрез дейностите по осигуряване на качеството в рамките на статистическия производствен процес. |
Извадкови грешки | Неприложимо. |
Показатели за извадкови грешки | Неприложимо. |
Неизвадкови грешки | Неприложимо. |
Грешки на обхвата | Неприложимо. |
Степен на свръхобхват | Неприложимо. |
Дял на общите единици | Не се изчислява. |
Грешки при измерването | Не се изчислява. |
Грешки поради липса на отговор | Не се изчислява. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се изчислява. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се изчислява. |
Грешки при обработката | Не се изчислява. |
Степен на импутация | Не се прилага |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Неприложимо. |
Сезонно изглаждане | Неприложимо |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с принципите на Кодекса на Европейската статистическа практика и изискванията на вътрешните правила/интегрираната система за управление статистическите процеси се наблюдават редовно и се преразглеждат при необходимост. Ревизиите се извършват, съгласно стандартни, утвърдени и прозрачни процедури, и се анализират редовно с цел усъвършенстване на източниците на данни, статистическите процеси и продукти. |
Ревизия на данните - практика | Данните се ревизират при промяна в нормативните изисквания, прилаганата методология или при установена необходимост. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага. |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | Данните се публикуват 14 месеца след отчетната година. |
Лаг във времето - първи резултати | Не се прилага. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Не се прилага. |
Точност на представяне | Данните се публикуват 14 месеца след отчетната година.Данните се публикуват съгласно сроковете в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните се публикуват, съгласно сроковете в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Данните са сравними на ниво област, регион, район. Предвид прилагането на общи дефиниции и класификации, данните са сравними на ниво страна с останалите държави от ЕС. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага. |
Сравнимост във времето | Данните са сравними във времето. Налични са динамични редове от 1999. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | 1999-2023 г. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с данни от Демографска статистика за население по населени места Прилага се класифициране, съгласно Класификация на териториалните единици за статистически цели в България. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага. |
Съгласуваност с националните сметки | Не се прилага. |
Вътрешна съгласуваност | Данните са с висока степен на вътрешна съгласуваност. В рамките на процедурата по оценка на качеството се проверява съгласуваността на първичните и статистическите данни по кодове отпадъци, на агрегираните и детайлните данни. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации |
|
Онлайн база данни | Данните за битовите отпадъци са налични на интернет страницата на НСИ в:
|
Таблици с данни - консултации | Не се прилага. |
Достъп до микроданни | Индивидуални анонимизирани данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели на НСИ. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Не се прилага. |
Методологични документи |
|
Степен на пълнота на метаданните | Висока. |
Документи за качеството |
Доклад за качеството се публикува ежегодно с публикуването на статистическите данни. |
Разходи и натовареност | |
Разходите (бюджетът) за статистическите изследвания са оповестени в Националната статистическа програма, публикувана на интернет страницата на НСИ. Намаляването на натовареността на респондентите е приоритет при провеждането на статистическите изследвания. В тази връзка се предприемат действия за облекчаване на натоварването, например: събиране и проверка на първичните данни чрез онлайн базираната информационна система "Статистика на околната среда", съдържаща строги аритметични и логически контроли; подобряване на указанията за попълване на формулярите по изследванията; осигуряване на методологическа и техническа помощ; непрекъснато проучване на възможностите за използване на информация от административни и други източници; провеждане на ежегодни обучения на респонденти и експерти от НСИ, и други. Като основен измерител за натовареността на респондентите се използва времето, необходимо за попълването на статистическите формуляри. За целта във всеки формуляр е включена секция, която респондентите трябва да попълнят, относно времето, необходимо за попълване на формуляра (включва и времето за подготовката на данните). На базата на тази информация и предвид спецификата на изследването натовареността на респондентите може да се определи като относително висока. Цялостната натовареност на отговорните експерти се определя като висока, особено в случаите на ревизии на данни от предходни отчетни периоди. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. Законът за статистиката (чл. 25, ал. 1) определя, че получаваните и събираните при статистическите изследвания индивидуални данни са статистическа тайна и могат да се използват само за статистически цели. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно чл. 25 от Закона за статистиката, индивидуалните данни не се разгласяват или предоставят. Предоставянето на индивидуални данни е възможно, само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. |
Коментар |