Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | "Нефинансови национални и регионални сметки" |
Лице за контакт | Марин Гергов |
Длъжност | Държавен експерт |
Адрес | |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 537 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка и на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат. Според ЕСС 2010 Заети лица включват наетите и самонаетите лица, ангажирани в дадена производствена дейност, попадаща в производствените граници на системата. Наети лица - лицата, работещи за дадена институционална единица резидент и получавайки възнаграждение за вложения труд. В наетите лица се включват наетите работещи по трудов, граждански или работещи без договор. Самонаети лица - лицата, които са еднолични собственици или съсобственици на некорпорирани предприятия, в които те работят. Показателят отработени човекочасове се отнася за същите категории. |
Използвани класификации | Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008) |
Обхват | Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. Обхванати са всички единици с център на икономическа дейност на територия страната. Две от най-важните КИД 2008. По отношение на разбивката по институционални сектори ЕСС 2010 разграничава пет взаимноизключващи се вътрешни институционални сектора: а) Нефинансови предприятия; б) Финансови предприятия; в) сектор "Държавно управление"; г) Домакинства; д) Нетърговски организации, обслужващи домакинствата. Петте сектора заедно образуват цялата национална икономика. Всеки сектор също е разделен на подсектори. |
Понятия и дефиниции | Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ЕСС 2010. Заетите лица включват наетите и самонаетите лица, ангажирани в дадена производствена дейност, попадаща в производствените граници на системата. Наети лица – лицата работещи за дадена институционална единица резидент и получавайки възнаграждение за вложения труд. В наетите лица се включват следните категории: лица ангажирани от работодател по силата на договор за заетост; чиновници и други държавни служители, чиито срокове и условия за наемане са определени и установени с държавен закон; въоръжени сили, състоящи се от лицата, постъпили на краткосрочна или дългосрочна служба, наборници (включително наборниците, работещи за граждански цели); собственици на корпорации, ако те работят в тях; студенти, имащи официално споразумение по силата на което те отдават част от своя труд като вложен в производствения процес на дадено предприятие в замяна на възнаграждение и (или) образователни услуги; надомни работници, ако е налице изрично споразумение, че надомният работник получава възнаграждение на база извършена работа; работници инвалиди при наличие на официална или не връзка между работодател и наето лице; лицата наети от агенциите за временна заетост; лицата, които временно отсъстват от работа при условие, че са официално обвързани с работно място и получават надница или работна заплата, уверение за връщане на работа след края на непредвидено обстоятелство или споразумение за дата на завръщане. Самонаети лица – лицата, които са еднолични собственици или съсобственици на некорпорирани предприятия в които те работят. Самонаетите лица се класифицират като такива, ако не се считат за наети. Като самонаети лица се третират следните категории: неплатени семейни работници, включително тези работещи в некорпорирани предприятия и ангажирани напълно или частично в производствения процес; надомни работници, чиито доход е функция от стойността на продукцията от даден производствен процес, за който те са отговорни; лицата заети в предприятие ангажирано с производство изцяло за тяхно крайно потребление. За същите категории има данни за отработени човекочасове. |
Статистическа единица | Националните сметки имат за цел да обхванат икономическата дейност на територията на страната. Те използват данни от множество базови статистики и по този начин нямат обща извадкова рамка. Основните градивни елементи на статистическите данни на ЕСС 2010 са статистическите единици и техните групи. Според ЕСС 2010 се разграничават два типа единици - институционални единици и местни единици по вид дейност (ЕСС 2010, 1.54). В съответствие с насоките на ЕСС 2010 в националните сметки се използват два вида единици и два съответни начина на подразделяне на икономиката: а) институционална единица, б) местна единица по вид дейност (местна ЕВД). Първият вид се използва за описание на приходите, разходите и финансовите потоци, както и за балансите. Вторият вид единици се използва за описание на производствените процеси и за анализ на ресурс-използване. Институционалната единица е икономическо образувание, характеризиращо се с автономия на вземането на решения при упражняването на основната си функция. Една местна единица се счита за институционална единица на икономическата територия, където тя има своя център на преобладаващ икономически интерес, ако разполага с автономия на вземането на решения и или поддържа пълен набор от сметки, или може да състави пълен комплект сметки. Местната ЕВД групира всички части на институционална единица в качеството си на производител, които се намират на един и същи обект или в близко разположени обекти и които допринасят за извършването на дейност на ниво (четири знака) на КИД 2008. Институционалната единица се състои от една или повече местни ЕВД; местната ЕВД принадлежи на една и съща институционална единица. |
Статистическа съвкупност | Икономическата територия на страната. Съгласно националните сметки статистическата съвкупност на дадена страна се състои от всички резидентни статистически единици (институционални единици или местни ЕВД). |
Географски обхват (територия) | Географският обхват за националните сметки е общата икономика на дадена страна. Общата икономика на дадена страна може да бъде разделена на региони. Класификацията по NUTS осигурява единна еднаква разбивка на икономическата територия на (държавите-членки на) ЕС. |
Времеви обхват | от 2000 |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Източници на данните са изследване на работната сила и тримесечен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата. |
Честота на събиране на данни | Годишни. |
Събиране на данни | Изчерпателни изследвания. |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план. |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | НСИ изследва интересите на потребителите на база сваляне и използване на данните от интернет сайта. |
Степен на пълнота на данните | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните. |
Извадкови грешки | |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Националните данни се ревизират съгласно националните графици и ревизиите се предават на Евростат. Стойностите на тримесечните агрегати се ревизират на базата на нови годишни данни и сезонно изгладени данни въз основа на нов метод, който се ревизира веднъж годишно. Тези дати са предварително обявени в календара за публикуване на уеб страницата на БНСИ. В тези случаи публикуваните преди това стойности подлежат на ревизиране за всички променливи и за всички тримесечия. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | |
Лаг във времето - първи резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните, предоставяни на Евростат, са в съответствие с Програмата за разпространение на данните в областта на национални сметки Анекс Б и съответните дерогации за страната. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | |
Дължина на съпоставимите динамични редове | Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето. |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например статистика на платежния баланс, бизнес статистика, статистически данни за домакинствата или статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. Тези икономически статистики са достъпни и от съответните области на уеб сайта на БНСИ. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | Интернет сайта на БНСИ. |
Онлайн база данни | Подробни данни са достъпни за всички потребители на Интернет страницата на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика: http://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=197 |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | Европейска система от национални и регионални сметки 2010. |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват. |
Коментар |