Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | Отдел "Нефинансови национални и регионални сметки", Дирекция "Макроикономическа статистика" |
Лице за контакт | Лиляна Дудева |
Длъжност | Главен експерт |
Адрес | |
Електронна поща | |
Телефон | +35929857114 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Националните сметки на България са разработени в съответствие с възприетите методологически принципи на „Системата на националните сметки“, 2008 – съвместно издание на ООН, ОИСР, Евростат, МВФ и Световната банка и на „Европейската система от сметки, 2010“ (ЕСС 2010) - издание на Евростат. Основен макроикономически показател на системата за национални сметки като елемент на брутния вътрешен продукт (БВП) е бруто капиталообразуването (P.5). Бруто капиталообразуването се състои от три компонента разграничени според ролята им във възпроизводствения процес: бруто образуване на основен капитал (P.51g), изменение на запасите (P.52) и придобиване минус отписване на ценности (P.53). Бруто образуването на основен капитал (P.51g) включва придобивания и отписвания на дълготрайни активи. Видове дълготрайни активи: AN.111 Жилищни сгради, AN.112 Други сгради и постройки (тук се включват AN.1121 Нежилищни сгради, AN.1122 Други постройки and AN.1123 Подобрения върху земите), AN.113 Машини и оборудване (тук се включват AN.1131 Транспортни средства, AN1132 Информационно и комуникационно оборудване, AN.1139 Други машини и оборудване); AN.114 Оръжейни системи и AN.115 Отглеждани животни и растения. Нематериалните активи са наречени в ESA 2010 Продукти, обект на интелектуална собственост, код AN.117. Те се състоят от AN.1171 Научноизследователска и развойна дейност, AN.1172 Проучване и оценка на полезни изкопаеми, AN.1173 Компютърен софтуер и бази данни, AN.1174 Оригинали на развлекателни, литературни или художествени творби и AN.1179 Други продукти, обект на интелектуална собственост. Дълготрайните активи са произведени активи, които се използват в производствения процес повече от 1 година. Бруто образуването на основен капитал не включва разходи на домакинствата за придобиване на дълготрайни стоки (дефинирани в ЕСС 2010 като “машини и оборудване придобити от домакинствата за целите на крайното потребление). В бруто образуването на основен капитал се включва позицията P.512 Разходи по прехвърляне на собствеността върху непроизведени активи. Изменението на запасите (P.52) се отчита по сектори, по отрасли, по стоки и по видове запаси. Изменението на запасите се измерва със стойността на стоките, постъпили в запас, минус стойността на отписаните от запасите, коригирани с влиянието на ценовите промени в периода между придобиването през годината и използването или приключването на неизползваните запаси в края на годината. Видовете материални запаси са: материали и активи на постепенно потребление, незавършено производство и полуготови продукти от собствено производство, готови продукция и стоки за препродажба. Придобиване минус отписване на ценности (P.53) се дефинира като разликата между увеличенията и намаленията на ценности. |
Използвани класификации | Класификация на икономическите дейности (КИД - 2008), агрегирана номенклатура А64. |
Обхват | Националните сметки описват общата икономика на дадена страна. Обхванати са всички единици с център на икономическа дейност на територия страната. Две от най-важните разбивки на икономиката са по институционални сектори и по дейности на КИД 2008. По отношение на разбивката по институционални сектори ЕСС 2010 разграничава пет взаимноизключващи се вътрешни институционални сектора: а) Нефинансови предприятия; б) Финансови предприятия; в) сектор "Държавно управление"; г) Домакинства; д) Нетърговски организации, обслужващи домакинствата. Петте сектора заедно образуват цялата национална икономика. Бруто капиталообразуването в таблица 0302 се отнася до цялата икономика. |
Понятия и дефиниции | Всички статистически понятия и определения, които се използват в националните сметки, са описани в приложение А към регламента за ЕСС 2010. |
Статистическа единица | Статистическа единица за агрегатите в тази таблица е местна единица по вид дейност. |
Статистическа съвкупност | Всички резидентни статистически единици (местни ЕВД). |
Географски обхват (територия) | Географският обхват за бруто капиталообразуването в тази таблица е общата икономика на страната. |
Времеви обхват | от 1995 |
Базисен период | 2010 |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Бруто образуване на основен капитал. Данните за бруто образуване на основен капитал, по-конкретно за придобиване и отписване на дълготрайни активи, се събират за всички единици съставящи счетоводен баланс с идентични справки в годишните отчети за дейността. Има два вида справки за тези единици: "Справка за разходите за придобиване на дълготрайни материални активи" и "Справка за нетекущите (дълготрайните) активи към 31.12.". Справката за нетекущите (дълготрайните) активи към 31.12. е основният източник на данни за разчетите на бруто образуването на основен капитал по видове активи, по институционални сектори и по дейности. Данните за единиците от сектор държавно управление се сравняват и координират с данните от "Годишен отчет на консолидираната фискална програма". За единиците, които не съставят счетоводен баланс, данните се събират със "Справка 3. Дълготрайни материални и нематериални активи" от годишния отчет за дейността. Допълнителни източници на данни за бруто образуване на основен капитал: "Справка за приходите на строителните предприятия по видове строителство ", Тримесечно изследване "Издадени разрешителни за строеж на нови сгради", Отчет за приходите и разходите, Справка за производството и продажбите на промишлени продукти, Митническа статистика по продуктови групи, Икономически сметки за селското стопанство, Справка за научноизследователската и развойна дейност (НИРД), Платежен баланс, Наблюдение на структурата на заплатите, данни от националните сметки. Изменение на запасите: Годишен отчен за дейността на предприятията. Придобиване минус отписване на ценности: Данните за ценностите са събират със "Справка за нетекущите (дълготрайните) активи към 31.12." |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Оценка на качеството | |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Данните за националните сметки са ключова информация за наблюдението на икономическата политика и вземането на решения, прогнозирането, административните цели и информацията за широката общественост, както и икономическите изследвания. Потребителите на данни за годишните национални сметки обикновено се интересуват от анализиране на структурните промени в икономиката в средносрочен план. |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | НСИ изследва интересите на потребителите на база сваляне и използване на данните от интернет сайта. |
Степен на пълнота на данните | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | БНСИ публикува всички ревизии и обяснения на данните. |
Извадкови грешки | Не се прилага. |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага. |
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
Грешки на обхвата | Не се прилага. |
Степен на свръхобхват | Не се прилага. |
Дял на общите единици | Не се прилага. |
Грешки при измерването | Не се прилага. |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага. |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага. |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага. |
Грешки при обработката | Не се прилага. |
Степен на импутация | Не се прилага. |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага. |
Сезонно изглаждане | Не се прилага. |
Ревизия на данните - политика | Данните за тази таблица се ревизират ако е необходимо веднъж годишно - 9 месеца след края на отчетния период. |
Ревизия на данните - практика | Данните за националните сметки подлежат на непрекъснати рутинни ревизии, тъй като се появяват нови входящи данни. Това обикновено води и до ревизиране на агрегираните данни за националните сметки, които са получени от тези данни. В националните сметки на България двата вида ревизии са: текущи - тримесечни, предварителни, окончателни данни; и основни - въз основа на прилагането на нова методология или резерви по БНД. |
Ревизия на данните - средна стойност | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | |
Лаг във времето - първи резултати | Данните се предоставят в съответствие с трансмисионната програма на Евростат и съответните дерогации за страната. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Данните се предоставят в съответствие с трансмисионната програма на Евростат и съответните дерогации за страната. |
Точност на представяне | |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Данните се предоставят в съответствие с трансмисионната програма на Евростат и съответните дерогации за страната. |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Сравнимостта се осигурява чрез прилагането на общи определения на ЕСС 2010. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | |
Сравнимост във времето | Използвайки общата рамка на ЕСС 2010, данните могат да бъдат сравними с течение на времето. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | |
Съгласуваност между предметни области | В някои случаи могат да се използват данни от други области на икономическата статистика, например бизнес статистика и статистика за външната търговия за целите на кръстосаната проверка. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Съгласуваност с националните сметки | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Вътрешна съгласуваност | Годишните и тримесечните данни за всички подсектори на националните сметки следва да бъдат съгласувани. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Не се прилага. |
Публикации | Електронна публикация. |
Онлайн база данни | сайт на Евростат |
Таблици с данни - консултации | |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
Метаданни - консултации | |
Методологични документи | (1) Европейска система от национални и регионални сметки 2010. (2) GNI Inventory for Bulgaria. |
Степен на пълнота на метаданните | |
Документи за качеството | Качеството се осигурява чрез стриктно прилагане на концепциите на ЕСС 2010 и чрез задълбочено валидиране на данните. |
Разходи и натовареност | |
Не се прилага. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | Закон за статистиката; Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Ако данните са с флаг за поверителност или са под ембарго, тези данни не се публикуват. |
Коментар |