Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Организация | Национален статистически институт | |||||||||||||||||||||||||||
Отдел | „Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“ | |||||||||||||||||||||||||||
Лице за контакт | Тодор Давидков | |||||||||||||||||||||||||||
Длъжност | началник на отдел | |||||||||||||||||||||||||||
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 | |||||||||||||||||||||||||||
Електронна поща | ||||||||||||||||||||||||||||
Телефон | +359 2 9857 568 | |||||||||||||||||||||||||||
Факс | ||||||||||||||||||||||||||||
Статистическо представяне | ||||||||||||||||||||||||||||
Описание на данните | Данните се събират от предприятия и организации, извършващи дейност на територията на страната. Основен източник на информация е счетоводната документация на предприятието (ведомости за заплати, трудови договори, таблици за явяванията и неявяванията на работа и други). | |||||||||||||||||||||||||||
Използвани класификации | · Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003); · Класификация на икономическите дейности (КИД-2008); · Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE); · Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS); · Национална класификация на професиите и длъжностите. | |||||||||||||||||||||||||||
Обхват | Наблюдават се предприятия от всички икономически дейности, назависимо от формата на собственост и източника на финансиране, които имат поне едно наето лице по трудово или служебно правоотношение през отчетния период. | |||||||||||||||||||||||||||
Понятия и дефиниции | Наети лица са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда и в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена в определен обем и качество работа, независимо дали договорът за наемане е постоянен или временен, на пълно или непълно работно време. Средният списъчен брой на наетите за един месец е сумата от списъчния брой на наетите за всеки календарен ден от месеца (включително празничните и почивните дни) разделена на броя на календарните дни през отчетния месец. Списъчният брой на наетите за почивните и празничните дни се приема за равен на списъчния брой от последния работен ден (преди съответния почивен или празничен ден). Средният списъчен брой на лицата наети на непълно работно време се преизчислява към пълна заетост въз основа на установената в трудовия договор на лицето продължителност на работното време. Брутна работна заплата е възнаграждението, което лицето получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за: основна заплата за отработено време или извършена работа; възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС; възнаграждение за извънреден труд; допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и други съгласно КТ или договорени чрез колективен трудов договор; допълнително материално стимулиране под формата на месечни, тримесечни и годишни премии. Средната месечна брутна работна заплата се изчислява като начислените средства за работна заплата за отчетния месец се разделят на средния списъчен брой на наетите по трудово правоотношение без лицата в отпуск по майчинство. Заето работно място е място в предприятието, на което е назначено лице по трудово или служебно правоотношение, вкл. лицата по ПМС № 66 от 1996г., ПМС № 212 от1993 г. и наетите по програми и мерки по условията на Закона за насърчаване на заетостта. Броят на заетите работни места се изразява чрез списъчния брой на наетите по трудово и служебно правоотношение лица в последния ден на отчетното тримесечие без дългосрочно отсъстващите за период по-голям от три месеца, като лица в отпуск по майчинство, в отпуск по болест, в неплатен отпуск. Свободно работно място може да бъде новосъздадено, незаето или място, което ще се оваканти, за което са изпълнени следните две условия: 1/ работодателят предприема активни стъпки да намери подходящ кандидат извън предприятието и е готов да предприеме и нови такива; 2/ работодателят възнамерява да попълни веднага или в близко бъдеще. Под "активни стъпки" се разбира обявяване на мястото за свободно в бюрата по труда; даване на обяви във вестници, интернет, телевизия; обявяване на конкурси; директно свързване с възможни кандидати. Под "близко бъдеще" се разбира 3-месечен период. Коефициент на свободните работни места - съотношението между свободните работни места и сумата от заетите и свободните работни места. Индекс на разходите на работодателите за труд е дефиниран като Ласперов индекс на разходите на работодателите за един отработен час, изчисляван при постоянна база 2020 г.=100 и на ниво сектор (еднозначен буквен код) от Класификацията на икономическите дейности (КИД 2008). | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа единица | Единици на наблюдение са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България и имат поне едно наето лице по трудово или служебно правоотношение през отчетния период. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа съвкупност | Статистиката на наетите лица, средната работна заплата и работните места - се отнася за предприятията с поне едно наето лице, независимо от икономическата дейност, формата на собственост и източник на финансиране. Индексът на разходите на работодателите за труд се отнася за предприятия с поне едно наето лице в икономическите дейности, попадащи в сектори от B до S на КИД-2008, включително сектор О „Държавно управление”. | |||||||||||||||||||||||||||
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. | |||||||||||||||||||||||||||
Времеви обхват | 2000 – 2023 | |||||||||||||||||||||||||||
Базисен период | · Статистиката на наетите лица, средната работна заплата и работните места и коефициента на свободните работни места - не се прилага; · Индекс на разходите на работодателите за труд - 2020 година. | |||||||||||||||||||||||||||
Статистическа обработка | ||||||||||||||||||||||||||||
Източници на данни | Източник на данни е тримесечното изследване на Наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд. | |||||||||||||||||||||||||||
Честота на събиране на данни | Тримесечно | |||||||||||||||||||||||||||
Събиране на данни | До 2007 година наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и репрезентативно за частния сектор. От първо тримесечие на 2008 година и училищата и детските градини от обществения сектор се наблюдават извадково, а не изчерпателно. | |||||||||||||||||||||||||||
Валидиране на данни | Данните се валидират на три етапа:
| |||||||||||||||||||||||||||
Обработка на данни | Обработката на данните преминава през следните етапи:
| |||||||||||||||||||||||||||
Изглаждане | Данните за тримесечния индекс на разходите на работодателите за труд се публикуват в следните три форми:
| |||||||||||||||||||||||||||
Управление на качеството | ||||||||||||||||||||||||||||
Осигуряване на качеството | Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност. | |||||||||||||||||||||||||||
Оценка на качеството | Доклади по качеството за индекс на разходите на работодателите за труд и на статистика на свободните работни места се изготвят до края на месец август на съответната година. | |||||||||||||||||||||||||||
Приложимост | ||||||||||||||||||||||||||||
Потребности на потребителите | Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от изследването могат да се класифицират в няколко групи: · национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции; · международни институции – Евростат, МОТ и др. · социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели; · частни институции и предприятия, включително медии; · изследователи и студенти. Вътрешни за НСИ потребители: други отдели занимаващи се с наблюдението на работната сила, Национални сметки и т.н. | |||||||||||||||||||||||||||
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. | |||||||||||||||||||||||||||
Пълнота | Относно статистика на свободните работни места и индексът на разходите за труд се предоставят данни по всички необходими разбивки. Данните в областта на статистиката на наетите лица и средната работна заплата се отнасят за цялата страна и всички икономически дейности. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на данните | 100% за информацията за наети лица, средна работна заплата и свободни работни места. 75% за индекс на разходите за труд | |||||||||||||||||||||||||||
Точност и надеждност | ||||||||||||||||||||||||||||
Обща точност | Общата точност на резултатите от изследването зависи от: · Броя на наблюдаваните единици. Всяко тримесечие се наблюдават приблизително около 18 хил. предприятия, като до 2007 година наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и репрезентативно за частния сектор. От първо тримесечие на 2008 година училищата и детските градини от обществения сектор се наблюдават извадково, а не изчерпателно. Извадката от предприятията в частния сектор се формира на принципа на простия случаен подбор, като критериите, по които се стратифицира генералната съвкупност от предприятията са: икономическа дейност, размер на предприятието според броя на наетите лица и териториален признак. Обемът на извадката от предприятия според броя наети лица е както следва: от 1 до 49 наети лица - 5 %, от 50 до 99 наети лица - 40 %, предприятията с над 100 наети се наблюдават изчерпателно; · Използваната рамка на изследването. За формиране на целевата съвкупност, от която да се излъчи извадка за изследването са използвани данните за предприятията и броя на наетите лица от изчерпателното Годишно наблюдение на заетите лица, отработеното време, средствата за заплати и други разходи за труд за период t-2. При процедурите по претеглянето на данните от извадката, параметрите на генералната съвкупност са актуализирани с информацията от административни източници; · Използвания инструментариум на изследването. Въпросникът на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2012 данните се събират чрез информационна система „Краткосрочна бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки; · Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени приблизително 85 аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез 25 допълнителни контрола, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица). | |||||||||||||||||||||||||||
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели. За трето тримесечие на 2022 г. за частния сектор на икономиката те са:
| |||||||||||||||||||||||||||
Показатели за извадкови грешки |
| |||||||||||||||||||||||||||
Неизвадкови грешки | Относителният дял на неполучените отговори от предприятията, попаднали в извадката за трето тримесечие на 2022 г., е 5.8%. Основните причини за неполучени отговори от една страна са следствие от липсата на актуална рамка на изследването към момента на формиране на извадката (напр. преструктурирани, закрити или без дейност в отчетния период единици) и от друга страна отказ от участие в изследването или неустановен контакт. За неутрализиране на грешките произтичащи от липсата на отговор на част от единиците, попаднали в извадката, теглата за възпроизвеждане се преизчисляват с броя на отговорилите единици и в допълнение се използва информация от административни източници. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки на обхвата | В обхвата на изследването са всички единици с едно и повече наети лица. В извадката на изследването са попаднали 300 предприятия (1.5% от всички единици в извадката), които за наблюдавания период не принадлежат към целевата съвкупност за наблюдение (закрити или без нает персонал). | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на свръхобхват | 1.5% | |||||||||||||||||||||||||||
Дял на общите единици | Административния регистър на осигурените лица се използва за намаляване броя на неотговорилите единици. Данни за около 560 предприятия (2.7%) се импутират всяко тримесечие поради липса на отговор. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки при измерването | Информацията за средния списъчен брой на наетите лица в предприятието се събира в цели числа. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки поради липса на отговор | Основните причини за неотговаряне са по-скоро поради използването на неактуална генерална съвкупност (включване в извадката на предприятия с прекратена дейности или без наети лица), отколкото пряк отказ от подаване на информация. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговорили единици от съвкупността | 5.8% | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се изчислява. Всички основни променливи за обвързани с логически и аритметични контроли. При липса на информация за основна променлива отчетът на предприятието се счита за непопълнен. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки при обработката | След обединяване на данните на национално ниво се прави проверка за наличие на дублирани записи и при установени такива те се отстраняват от базата данни. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на импутация | Данни за около 250 предприятия (1.2%) се импутират всяко тримесечие поради липса на отговор. | |||||||||||||||||||||||||||
Грешки, свързани с допусканията на модела | ||||||||||||||||||||||||||||
Сезонно изглаждане | Данните за тримесечния индекс на разходите на работодателите за труд се публикуват в следните три форми:
| |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - политика | Процесът на ревизиране се изразява в представяне на различни количествени оценки за един и същ показател. Основната цел на ревизирането на текущите данни за всеки период е да бъдат публикувани най-добрите оценки към даден момент чрез използването на по-късна информация, основана на по-изчерпателни и с по-голяма достоверност и качество източници, което да доведе до подобрение в качеството на данните. | |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - практика | В генералната съвкупност, от която е формирана извадката за наблюдението през година t, са включени всички частни фирми, представили годишен отчет за дейността си през година t-2, и приватизираните предприятия през година t-1. Поради голямата разлика във времето (от две години) се налага извършването на две ревизии на месечните данни. Първата е при обявяването на годишни окончателни данни за година t-1. Тя има за цел актуализиране на генералната съвкупност, от която е направена извадката в частния сектор. Втората ревизия се налага поради невъзможността за своевременно обхващане на новосъздадените през година t фирми. | |||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - средна стойност | Наети лица - 3.2% Средна работна заплата - 0.2% | |||||||||||||||||||||||||||
Навременност и точност на представяне | ||||||||||||||||||||||||||||
Навременност | Месечните и тримесечните данни за средната работна заплата, броя на наетите по трудово или служебно правоотношение, свободните работни места и коефициентът на свободни работни места се публикуват 40 дни след края на І-во, ІІ-ро и ІІІ-то тримесечие и 45 дни след края на ІV-то тримесечие. Индексът на разходите на работодателите за труд се публикува 80 дни след края на тримесечието. | |||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - първи резултати | 40 дни след края на отчетното тримесечие | |||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - окончателни резултати | 24 месеца | |||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне | Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Няма закъснение между планираната дата на публикуване и датата на действителното публикуване на резултатите. | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност и сравнимост | ||||||||||||||||||||||||||||
Географска сравнимост | Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS. Индексът на разходите на работодателите за труд и статистика на работните места и коефициентът на свободни работни места са съпоставими и на европейско ниво. | |||||||||||||||||||||||||||
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага | |||||||||||||||||||||||||||
Сравнимост във времето | Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. До 2007 г. се прилага Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003), а от началото на 2008 г. влиза в сила нова Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), което води до прекъсване на динамичния ред по икономически дейности за наетите лица и средната работна заплата. Показателят индекс на разходите на работодателите за труд е преизчислен съгласно новата класификация на икономическите дейности до 2000 година. | |||||||||||||||||||||||||||
Дължина на съпоставимите динамични редове | 2000-2020 | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между предметни области | Съпоставимост на данните за наетите лица между Наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Наблюдението на работната сила Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред. Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите. Съпоставимост на данните между Наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима оценка, в резултат на което данните за наетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Съществуват и различия в дефинициите и обхвата на показателите компенсация на наетите за един отработен час и индекс на разходите на работодателите за труд. В показателя компенсация на наетите се включват разходи за заетост, които не са включени при изчислението на индекса на разходите за труд като: плащания под формата на хонорари, комисионни и други разходи за различни от обхванатите от кодекса на труда договори за заетост; финансирани стипендии и част от дневните плащания за командировки. В системата на националните сметки се правят и допълнителни оценки на плащанията в натура, както и корекции за трудови разходи в скритата икономика. | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Показателите за наети лица и разходи за възнаграждения са идентични по дефиниция и обхват(икономически дейности, територия, размер на предприятието) с показателите от годишното изчерпателно изследване "Заети лица, средства за работна заплата и други разходи за труд". | |||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност с националните сметки | Съпоставимост на данните между Наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима оценка, в резултат на което данните за наетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Съществуват и различия в дефинициите и обхвата на показателите компенсация на наетите за един отработен час и индекс на разходите на работодателите за труд. В показателя компенсация на наетите се включват разходи за заетост, които не са включени при изчислението на индекса на разходите за труд като: плащания под формата на хонорари, комисионни и други разходи за различни от обхванатите от кодекса на труда договори за заетост; финансирани стипендии и част от дневните плащания за командировки. В системата на националните сметки се правят и допълнителни оценки на плащанията в натура, както и корекции за трудови разходи в скритата икономика. | |||||||||||||||||||||||||||
Вътрешна съгласуваност | Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани. | |||||||||||||||||||||||||||
Достъпност и яснота | ||||||||||||||||||||||||||||
Прессъобщения | Прессъобщения с основните резултати от наблюдението на наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за труд се публикуват на интернет сайта на НСИ, съгласно Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Публикации | Статистически справочник | |||||||||||||||||||||||||||
Онлайн база данни | Подробни резултати от изследването са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Краткосрочна статистика: https://www.nsi.bg/bg/node/3918 Информационна система ИНФОСТАТ на НСИ: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=93 | |||||||||||||||||||||||||||
Таблици с данни - консултации | ||||||||||||||||||||||||||||
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: https://www.nsi.bg/bg/node/575 | |||||||||||||||||||||||||||
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | |||||||||||||||||||||||||||
Метаданни - консултации | Между 50 и 100 в рамките на една календарна година. | |||||||||||||||||||||||||||
Методологични документи | Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала. | |||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на метаданните | 100% | |||||||||||||||||||||||||||
Документи за качеството | · Доклад за качеството на индекс на разходите на работодателите за труд; · Доклад за качеството на статистка на свободните работни места. | |||||||||||||||||||||||||||
Разходи и натовареност | ||||||||||||||||||||||||||||
Не се прави изследване за натовареността на респондентите. | ||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност | ||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. | |||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. | |||||||||||||||||||||||||||
Коментар |