Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Организация | Национален статистически институт | ||||||||||||||||||||||||||||||
Отдел | „Статистика на работната сила” | ||||||||||||||||||||||||||||||
Лице за контакт | Цвета Костова - Севастиянова Станислава Статкова | ||||||||||||||||||||||||||||||
Длъжност | началник на отдел държавен експерт | ||||||||||||||||||||||||||||||
Адрес | ул. „П. Волов” № 2, София 1038 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Електронна поща |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Телефон | (+359 2) 9857 619 (+359 2) 9857 664
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Факс | |||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическо представяне | |||||||||||||||||||||||||||||||
Описание на данните | Тримесечни данни от Наблюдението на работната сила Наблюдението на работната сила е извадково статистическо изследване, провеждано чрез домакинствата. Основната цел на изследването е да осигури данни за икономическата активност на населението на 15 и повече навършени години и за основните характеристики на заетите и безработните лица и лицата извън работната сила в Република България. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Използвани класификации | В Наблюдението на работна сила се използват класификации, хармонизирани с действащите международни класификации по отношение на икономическите дейности, професиите, степените на завършено образование и други. Основните класификации са:
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Обхват |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Понятия и дефиниции | Наблюдението на работната сила осигурява оценки за основните характеристики на пазара на труда, като заетост, безработица, неактивност, професии, икономически дейности, продължителност на работното време и други, както и социално-демографски характеристики като пол, възраст, местоживеене (град/село), образование и други. Основните дефиниции, използвани в наблюдението, са в съответствие с препоръките на Международната организация на труда и законодателството на Европейския съюз. Заети са лицата на възраст 15 - 89 навършени години, които през наблюдавания период, който е една календарна седмица:
- годишен отпуск, болест, отпуск при раждане и отглеждане на дете до навършване на 2-годишна възраст, гъвкав график на работното време; - участие в обучение, свързано с работата; - сезонност на работата, ако продължават редовно да извършват дейности, свързани с работата и извън активния сезон; - друго отсъствие (вкл. неплатен отпуск за гледане на дете между 2- и 8-годишна възраст), ако очакваната му продължителност е 3 месеца или по-малко. Лицата, произвеждащи селскостопански продукти се считат за заети, ако основната част от продукцията е предназначена за продажба или за размяна. Безработни са лицата на възраст 15 - 74 навършени години, които през наблюдавания период не са заети лица, съгласно посочената по-горе дефиниция, като едновременно с това:
За активни методи на търсене на работа се считат: - контакт с държавно бюро по труда с цел намиране на работа; - контакт с частни бюра, агенции, фирми, извършващи посредническа дейност по наемане на работа; - директно отнасяне към работодатели; - търсене на съдействие от роднини, приятели и познати за намиране на работа; - подаване или отговаряне на обяви за работа в печатни или електронни медии; - изучаване на обяви за работа в печатни или електронни медии; - явяване на изпит, тест или интервю за кандидатстване за работа; - качване или актуализиране на автобиография (CV) онлайн; - подготовка за започване на самостоятелен бизнес (търсене на земя, сграда, помещение, оборудване; кандидатстване за разрешения, патенти, кредити, с цел започване на самостоятелен бизнес). Заетите и безработните лица съставляват работната сила (икономически активното население). Коефициент на икономическа активност - относителен дял на икономически активното население (работната сила) от общото население (в съответната група). Коефициент на заетост - относителен дял на заетите лица от общото население (в съответната група). Коефициент на безработица - относителен дял на безработните лица от икономически активното население (работната сила). Продължителност на безработицата - определя се като по-краткия от следните два периода:
Продължително безработни лица - лицата, които са безработни от една година и повече. Коефициент на продължителна безработица - относителен дял на продължително безработните лица от икономически активното население (работната сила). Лица извън работната сила (текущо икономически неактивно население) - лицата, които не са нито заети, нито безработни през наблюдавания период, вкл. всички лица под 15 или над 89 навършени години. Обезкуражени лица - лицата на възраст 15 - 74 навършени години, които желаят да работят, но не търсят активно работа, защото предполагат, че няма да намерят подходяща работа. Продължителност на работно време - разпределението на лицата според продължителността на работното време - пълно или непълно, е извършено въз основа на преценката на анкетираните лица. Фактическото седмично работно време се отнася за броя на часовете, вкл. извънредните, през които лицето работи в рамките на наблюдавания период на основната си работа. Статус в заетостта - според статуса в заетостта лицата се класифицират в следните групи:
Икономическа дейност - определя се от вида на производството или извършваните услуги от предприятието или поделението, където е основната работа на лицето. Икономически сектори - разпределението на заетите по икономически сектори е извършено чрез групиране на икономическите дейности по следния начин:
Професия - определя се от вида на работата, която извършва лицето към наблюдавания период. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическа единица | Лица | ||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическа съвкупност | Наблюдението на работната сила обхваща постоянното население на страната. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Времеви обхват | Първо тримесечие 2003 - първо тримесечие 2024 година | ||||||||||||||||||||||||||||||
Базисен период | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Статистическа обработка | |||||||||||||||||||||||||||||||
Източници на данни | Източник на данните е Наблюдението на работната сила, което се извършва върху извадка от около 19.6 хил. домакинства от цялата страна. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Честота на събиране на данни | Тримесечно | ||||||||||||||||||||||||||||||
Събиране на данни | Данните се събират с помощта на анкетна карта чрез провеждането на персонално интервю с лицата от домакинствата, включени в извадката. Въпросите за икономическата активност се задават на лицата на възраст 15 - 89 навършени години. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Валидиране на данни | В процеса на въвеждане на информацията от анкетните карти се извършва логически контрол. Преди публикуване на информацията се извършват допълнителни проверки за съвместимост. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Обработка на данни | Въвеждането на анкетните карти и първоначалният контрол се извършва от отделите "Статистически изследвания" на териториалните статистически бюра. След получаването им в НСИ, на национално равнище се извършва допълнителен контрол и претегляне на първичните данни. Претеглените данни се групират по различни признаци и се оформят в таблици за разпространение и публикуване. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Изглаждане | Не се прилага. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Управление на качеството | |||||||||||||||||||||||||||||||
Осигуряване на качеството | Осигуряването на качеството в Наблюдението на работната сила се извършва в съответствие с политиката и програмата за управление на качеството в НСИ. НСИ следва и програма за изпълнение на препоръките на Работна група на Евростат за качеството на Наблюдението на работната сила. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Оценка на качеството | Ежегодно се подготвят доклади за качеството на Наблюдението на работната сила, съдържащи информация за различните аспекти на качеството. Тримесечно се изчисляват основни индикатори за качеството, като стандартна грешка, коефициент на вариация и интервали да доверителност по определени показатели, относителен дял на неотговорилите и други. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Приложимост | |||||||||||||||||||||||||||||||
Потребности на потребителите | Основни потребители на статистическа информация от Наблюдението на работната сила са:
- Европейска комисия - Главна дирекция „Заетост” и други дирекции; - Евростат - отдел „Пазар на труда” и други отдели в Евростат; - Европейска централна банка; - Организация за икономическо сътрудничество и развитие; - Международна организация на труда; - ЮНЕСКО; - УНИЦЕФ.
- Министерства и държавни агенции; - Българска народна банка; - Синдикати; - Организации на работодателите; - Неправителствени организации; - Научни организации и институти; - Отделни фирми и организации - за собствени маркетингови проучвания или консултантски услуги. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Удовлетвореност на потребителите | Няма информация. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Пълнота | Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на Наблюдението на работната сила. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на данните | Наблюдението на работната сила в България обхваща всички задължителни променливи, съгласно законодателството на Европейския съюз по отношение на Наблюдението на работната сила.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Точност и надеждност | |||||||||||||||||||||||||||||||
Обща точност | Наблюдението на работната сила се извършва върху двустепенна гнездова извадка, включваща около 19.6 хил. домакинства всяко тримесечие (около 0.65% от домакинствата в страната). Както при всяко извадково изследване резултатите са обременени от грешки, дължащи се на извадката, както и на други грешки, свързани с невъзможността да бъдат анкетирани някои от единиците в извадката, възможни грешки при регистрацията на отговорите, обработката и други. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Извадкови грешки | За оценка на стохастичната точност на резултатите от Наблюдението на работната сила тримесечно се изчисляват коефициенти на вариация (относителни стандартни грешки) и интервали на доверителност (обхватът от стойности, които в 95% от случаите съдържат истинската стойност на показателя в генералната съвкупност) по основни показатели.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Показатели за извадкови грешки |
Данни за първото тримесечие на 2024 година. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Неизвадкови грешки |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки на обхвата | |||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на свръхобхват | 14.4% (първо тримесечие 2024 година) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Дял на общите единици | |||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки при измерването | |||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки поради липса на отговор | Относителен дял на неанкетираните домакинства - % 1
1 Необитаемите жилища не са включени при изчисляване дела на неотговорилите. Данни за първо тримесечие на 2024 година.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговорили единици от съвкупността | |||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | |||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки при обработката | |||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на импутация | |||||||||||||||||||||||||||||||
Грешки, свързани с допусканията на модела | |||||||||||||||||||||||||||||||
Сезонно изглаждане | Не се прилага.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - политика | Ревизия на вече публикувани данни обикновено не се прави. По изключение ревизия на данните може да се направи след получаване на нови оценки за населението при преброяване. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - практика | Публикувани са ревизирани данни с оценки за населението на база на Преброяване 2011 и Преброяване 2021. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ревизия на данните - средна стойност | |||||||||||||||||||||||||||||||
Навременност и точност на представяне | |||||||||||||||||||||||||||||||
Навременност | Основните резултати от Наблюдението на работната сила се обявяват около 45 дни след края на съответното тримесечие. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - първи резултати | |||||||||||||||||||||||||||||||
Лаг във времето - окончателни резултати | Около 45 дни след края на съответното тримесечие | ||||||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне | Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност и сравнимост | |||||||||||||||||||||||||||||||
Географска сравнимост | Поради единството на използваните принципи, променливи, дефиниции и класификации е налице висока степен на сравнимост на резултатите от Наблюдението на работната сила между страните-членки на ЕС. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага | ||||||||||||||||||||||||||||||
Сравнимост във времето | От 2003 г. се въвежда непрекъснато наблюдение на работната сила, осигуряващо средни тримесечни и годишни оценки. От същата година започва прилагането на хармонизираната дефиниция за безработица, съгласно Регламент № 1897/2000. От първото тримесечие на 2012 г. е въведен нов подход при претеглянето на единиците от извадката за Наблюдението на работната сила, чието влияние трябва да се има предвид при ползването на данните от Наблюдението на работната сила. Основните промени се състоят в следното:
Върху сравнимостта на резултатите от наблюдението с предходни години оказва влияние и различието в данните за населението между текущата демографска статистика (използвани при първоначалната оценка на резултатите от наблюдението през 2010 и 2011 г.) и тези, получени при Преброяването на населението към 1 февруари 2011 година. Поради наличието на нови оценки за населението на база на Преброяване 2011 и промените в начина на претегляне на резултатите от Наблюдението на работната сила са подготвени и поместени на интернет сайта на НСИ ревизирани тримесечни и годишни данни за 2010 и 2011 година. Вследствие на посочените промени ревизираните данни за 2010 г. не са напълно съпоставими с данните за предишни години. Аналогично тримесечните данни за 2022 г. са ревизирани поради наличието на оценки за населението на база на Преброяване 2021. Във връзка с изпълнението на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и произтичащи от него регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила от първото тримесечие на 2021 г. са направени промени в методологията на Наблюдението на работната сила, свързани преди всичко с дефинициите за заетост и безработица, по-съществените от които са следните:
Поради направените промени в методологията на Наблюдението на работната сила, тримесечните данни на 2021 г. не са напълно съпоставими с тези за предишни години. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Дължина на съпоставимите динамични редове | |||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между предметни области | Съгласуваност с данните за населението Оценките на текущата демографска статистика за населението на страната (по пол, местоживеене, възрастови групи, области) се използват при претеглянето на резултатите от извадката при Наблюдението на работната сила, като се използват последните налични оценки. От 2012 г. от данните за населението, използвани при оценката на резултатите от Наблюдението на работната сила, са изключени лицата, живеещи в колективни домакинства (които са извън обхвата на изследването). Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието, храните и горите. Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:
Като цяло данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, докато данните на Наблюдението на работната сила са по-подходящи за анализ на труда като социално явление. Съгласуваност с данните от наблюдението на наетите лица, работната заплата и другите разходи за труд Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се не включват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред. Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите. Съгласуваност с данните за регистрираните безработни Основните методологически различия между Наблюдението на работната сила и данните на Агенцията по заетостта са следните:
Наблюдението на работната сила е извадково анкетно изследване, при което информацията се получава от самите лица, докато данните на Агенцията по заетостта се основават на регистри и имат изчерпателен характер. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Годишните данни от Наблюдението на работната сила представляват средна аритметична от данните за четирите тримесечия на съответната година. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Съгласуваност с националните сметки | Съгласуваност с оценките за заетите лица по методологията на Национални сметки Национални сметки използват информация от различни източници, които се комбинират с оглед да се получи възможно най-изчерпателна и съвместима с другите показатели на Национални сметки оценка, в резултат на което данните за заетите лица според Национални сметки могат да се различават от тези на използваните източници. Основното различие с данните от Наблюдението на работната сила е по отношение на броя на заетите лица в селското стопанство. При оценката на данните за самостоятелно заетите лица в селското стопанство Национални сметки използват данни от преброяването на земеделските стопанства и извадкови изследвания на земеделските стопанства, провеждани от Министерство на земеделието, храните и горите. Между Наблюдението на работната сила и Национални сметки съществуват и концептуални различия като например:
Данните на Национални сметки са по-подходящи за измерване и анализ на заетостта като влагане на труд, данните на Наблюдението на работната сила са по-походящи за анализ на труда като социално явление.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Вътрешна съгласуваност | Поради закръгляването на данните директно от компютър, в някои случаи общите данни могат да се различават незначително от сумата на отделните групи, включващи се в тях. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Достъпност и яснота | |||||||||||||||||||||||||||||||
Прессъобщения | Прессъобщения с основните резултати от Наблюдението на работната сила се публикуват на интернет сайта на НСИ (www.nsi.bg) всяко тримесечие съгласно Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Публикации | Няма | ||||||||||||||||||||||||||||||
Онлайн база данни | Подробни резултати от Наблюдението на работната сила са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика „Пазар на труда“- Наблюдение на работната сила - Тримесечни данни: https://www.nsi.bg/bg/node/3992, както и в информационната система ИНФОСТАТ: https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=94 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Таблици с данни - консултации | |||||||||||||||||||||||||||||||
Достъп до микроданни | Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: https://www.nsi.bg/bg/node/575 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Метаданни - консултации | |||||||||||||||||||||||||||||||
Методологични документи |
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Степен на пълнота на метаданните | |||||||||||||||||||||||||||||||
Документи за качеството | Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Разходи и натовареност | |||||||||||||||||||||||||||||||
Средната продължителност на интервюто по Наблюдението на работната сила на едно лице е около 15 минути. Продължителността на интервюто зависи от статуса на отделното лице и поредността на участие в наблюдението. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност | |||||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - политика | Опазването на тайната на индивидуалните данни е гарантирано съгласно:
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Конфиденциалност - защита на данните | Индивидуални данни не се публикуват, спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката. Индивидуалните анонимизирани данни, които се предоставят за изследователски и научни цели, не съдържат административна информация, като лични данни и адрес, позволяващи директна идентификация. Извършва се и допълнително агрегиране на данните по отделни променливи.
| ||||||||||||||||||||||||||||||
Коментар |