Европейска стандартна структура за доклади по качество (ESQRS)
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален статистически институт |
Отдел | Статистика на образованието и културата |
Лице за контакт | Дилян Атанасов |
Длъжност | главен експерт |
Адрес | ул. „П. Волов" № 2, София 1038 |
Електронна поща | |
Телефон | +359 2 9857 484 |
Факс | |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Статистиката на основното и средното образование осигурява данни за учебната дейност във всички видове училища и професионално обучение след средно образование в професионални колежи. Основни единици на наблюдение са учащите (вкл. новоприети и дипломирани) и учителите (преподавателите). Основните признаци, по които се събират данни за записаните ученици са следните: пол, година на раждане, клас, второгодничество, степен на образование, форма на обучение, вид и местонахождение на основното (средното) училище, изучавана професия/специалност, изучавани чужди езици, изучаван майчин език. Датата на статистическото наблюдение до 2021 година е 1 октомври. Източник на данни са образователните институции. Датата на статистическото наблюдение от 2022 до 2023 година е 1 декември. А от 2023 година, дата е променена на 31 декември. Източник на данни е Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). |
Използвани класификации | · Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011); · Списък на професиите за професионално образование и обучение, утвърден със заповед № РД 09-413 от 12.05.2003 г. на министъра на образованието и науката; · Класификация на областите на образование и обучение 2015 (КОО 2015), обнародвана в ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 година. |
Обхват | Изследването обхваща всички държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища. |
Понятия и дефиниции | За ученик се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред. Новоприети ученици са записаните за първи път в началния клас или курс за съответната образователна степен. Това означава, че към новоприетите не се отнасят тези, които са били записани в същата образователна степен през предходни периоди. Завършили степен на образование са учениците, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати. Напуснали ученици са учащи, които са били записани в началото на предходната учебна година, но по някоя от наблюдаваните причини напускат училище преди нейния край. Напусналите не се считат за отпаднали от образователната система, тъй като те могат да продължат образованието си през следващата учебна година, а ненавършилите 16 години са длъжни да продължат образованието си. Данни за напусналите ученици са налични до учебната 2019/2020 година, поради липса на информация за тях в административните регистри на МОН. Учителите (преподавателите) са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Включително директорите и заместник-директорите в основното и средното образование с преподавателска заетост. Образователни институции - една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция. |
Статистическа единица | Учащи (вкл. новоприети и дипломирани) и преподаватели. |
Статистическа съвкупност | Участници във формално образование |
Географски обхват (територия) | Цялата страна. Публикуват се данни до ниво община. |
Времеви обхват | От 2000 година. |
Базисен период | Не се прилага. |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | До 2021 година: Всички видове държавни, общински и създадените по установения законов ред частни училища от I до XII клас и професионалните колежи с прием след средно образование. От 2022 година: Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО), поддържана от Министерството на образованието и науката (МОН) и професионалните колежи с прием след средно образование. |
Честота на събиране на данни | Годишно. |
Събиране на данни | До 2021 година: Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет за училищата и професионалните колежи“. От 2022 година: 1. Административни данни, получавани от Министерството на образованието и науката (МОН); 2. Изчерпателно наблюдение чрез статистически формуляр „Отчет на професионалните колежи“ |
Валидиране на данни | Валидирането на данните е извършено от Националния статистически институт, а Евростат провежда тестове за качество. |
Обработка на данни | Не се прилага. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Оценка на качеството | Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина. |
Удовлетвореност на потребителите | Информацията не е налична. |
Пълнота | Информацията не е налична. |
Степен на пълнота на данните | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Точност и надеждност | |
Обща точност | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Показатели за извадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Неизвадкови грешки | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Грешки на обхвата | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Степен на свръхобхват | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Дял на общите единици | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Грешки при измерването | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Грешки поради липса на отговор | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Степен на неотговорили единици от съвкупността | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Степен на неотговаряне на отделни променливи във въпросника | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Грешки при обработката | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Степен на импутация | Не се прилага (не се прилага импутация). |
Грешки, свързани с допусканията на модела | Не се прилага (изчерпателно изследване). |
Сезонно изглаждане | Не се прилага (данните са годишни). |
Ревизия на данните - политика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги. |
Ревизия на данните - средна стойност | Не се прилага (не се публикуват предварителни данни). |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | За публикуваните данни до 2021 година: · Референтна дата: 01.10; · Провеждане на изследване: октомври - ноември; · Обработка на данни: декември - март; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. За публикуваните данни от 2022 година: · Референтна дата: 01 декември; · Получаване на данните от административен източник (НЕИСПУО) февруари; · Обработка на данни: февруари - април; · Публикуване на национално ниво: април; · Предоставяне на Евростат: септември. За публикуваните данни от 2023 година: · Референтна дата: 31 декември. |
Лаг във времето - първи резултати | 18 седмици. |
Лаг във времето - окончателни резултати | Не се прилага (публикуват се само окончателни резултати). |
Точност на представяне | Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме. |
Точност на представяне - предоставяне и публикуване | Не се прилага (данните се предоставят на точната дата). |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС. |
Коефициент на асиметрия за статистическите огледални потоци | Не се прилага (липсват потоци). |
Сравнимост във времето | До учебната 2016/2017 година съществува частична сравнимост поради промени в националната нормативна база. От учебната 2017/2018 има прекъсване на динамичния ред поради промени в националната образователна система (Закон за предучилищното и училищното образование, обн., ДВ. бр. 79 от 13 oктомври 2015 г.). Данните не са съпоставими спрямо предходните учебни години. От учебната 2021/2022 има прекъсване на динамичния ред поради промяна на източника на данни и на референтната дата. Данните са частично съпоставими с предходните учебни години. |
Дължина на съпоставимите динамични редове | До учебната 2016/2017 - 17 години. От учебната 2017/2018 - 7 години. |
Съгласуваност между предметни области | Данните са съгласувани с изследването „Образование и обучение на възрастни“. |
Съгласуваност между статистически данни с годишна и с по-малка периодичност | Не се прилага (годишно изследване). |
Съгласуваност с националните сметки | Не е налично. |
Вътрешна съгласуваност | Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация. |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ. |
Публикации | · Образование в Република България; · Статистически годишник; · Статистически справочник; · Районите, областите и общините в Република България. |
Онлайн база данни | Данни за основно и средно образование (начално, прогимназиално и гимназиално) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: https://www.nsi.bg/bg/node/3432 и в Информационна система "Инфостат": https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=140 |
Таблици с данни - консултации | Не се прилага. |
Достъп до микроданни | Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели. |
Други формати на разпространение | Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ. |
Метаданни - консултации | Не е налично. |
Методологични документи | · Методологически наръчник на Евростат; · Методология на изследването: https://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf |
Степен на пълнота на метаданните | Не е налично. |
Документи за качеството | Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията. |
Разходи и натовареност | |
Информацията не е налична. | |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26). |
Коментар |