НОТИФИКАЦИОННИ ТАБЛИЦИ ЗА ДЪЛГА И ДЕФИЦИТА НА СЕКТОР "ДЪРЖАВНО УПРАВЛЕНИЕ"Контакт |
---|
Организация | Национален Статистически Институт |
---|
Отдел | „Финансови национални сметки“ |
---|
Лице за контакт | Петър Каменов Милена Георгиева Елена Петрова |
---|
Длъжност | началник на отдел държавен експерт държавен експерт |
---|
Адрес | ул. „П. Волов“ № 2, София 1038 |
---|
Електронна поща | [email protected] [email protected] [email protected] |
---|
Телефон | +359 2 9857 516 +359 2 9857 708 +359 2 9857 507 |
---|
Факс | |
---|
Актуализиране на метаданните |
---|
Дата на потвърждаване | 22 април 2025 г. |
---|
Дата на публикуване | 22 април 2025 г. |
---|
Дата на последно актуализиране | 22 април 2025 г. |
---|
Статистическо представяне |
---|
Описание на данните | Балансовата позиция (дефицит (-)/излишък (+)) на сектор „Държавно управление“ и дългът представляват два от критериите за членство в Европейския икономически и паричен съюз (т.нар. Маастрихтски критерии). Дефицитът/излишъкът на сектор "Държавно управление" се измерва с нето получените (-)/ нето предоставените заеми (+). Държавният дълг включва всички финансови задължения, поети от името и за сметка на държавата. Консолидираният брутен дълг на сектор “Държавно управление” се представя в номинална стойност общо и по категории финансови инструменти и е дължим към края на всяка година. |
---|
Използвани класификации | · Европейска система от национални и регионални сметки 2010 (ЕСС’2010); · Ръководство за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“. |
---|
Обхват | Съгласно ЕСС‘2010 сектор „Държавно управление“ се състои от подсектор „Централно държавно управление“, подсектор „Местно държавно управление“ и подсектор „Социалноосигурителни фондове“. |
---|
Понятия и дефиниции | Данните за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление” са разработени в съответствие с изискванията на Ръководството за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление”, Регламент на Съвета на ЕС № 479/2009, относно прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит и Регламент на Съвета на ЕС № 679/2010 за изменение на Регламент на Съвета на ЕС № 479/2009 по отношение на качеството на статистическите данни в контекста на процедурата при прекомерен дефицит,Регламент на Комисията (ЕС) № 220/2014 от 7 март 2014 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 479/2009 на Съвета по отношение на позоваванията на Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз , както и Регламент на Съвета на ЕС Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз Дефицитът / излишъкът на сектор „Държавно управление” се измерва с нето получени (-) / нето предоставени заеми (+). Държавният дълг включва всички финансови задължения, поети от името и за сметка на държавата. Консолидираният брутен дълг на сектор „Държавно управление” е в номинална стойност и е дължим към края на всяка година. Той е представен по категории финансови инструменти. |
---|
Статистическа единица | Статистическата единица е институционалната единица, дефинирана в ЕСС’ 2010. Институционалните единици са групирани в сектор „Държавно управление“ и неговите подсектори. |
---|
Статистическа съвкупност | Сектор „Държавно управление“ и неговите подсектори: сектор „Централно държавно управление“, сектор „Местно държавно управление“ и сектор „Социалноосигурителни фондове“. |
---|
Географски обхват (територия) | За територията на Република България. |
---|
Времеви обхват | 2021 - 2024 |
---|
Базисен период | Не се прилага. |
---|
Мерна единица |
---|
Млн. лв. |
Отчетен период |
---|
Календарна година. |
Нормативна база |
---|
Нормативни документи и други споразумения | • Регламент (ЕС) № 549/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз • Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 от 25 май 2009 година за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност • Регламент на Съвета (ЕС) № 679/2010 за изменение на Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 по отношение на качеството на статистическите данни в контекста на процедурата при прекомерен дефицит • Регламент на Комисията (ЕС) № 220/2014 от 7 март 2014 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 479/2009 на Съвета по отношение на позоваванията на Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз |
---|
Споделяне на данни | Споделянето на данни е регламентирано с Меморандум за сътрудничество в областта на „Държавна финансова статистика“ между Национален статистически институт, Българска народна банка и Министерство на финансите. |
---|
Конфиденциалност |
---|
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката чл. 25; · Регламент (ЕО) № 223/2009 на Европейския парламент и на Съвета относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г.) предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
---|
Конфиденциалност - защита на данните | Данните се считат за конфиденциални по време на валидацията от Евростат до официалното им оповестяване чрез прессъобщение. |
---|
Политика по разпространение |
---|
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. Статистическата информация за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление“ се предоставя на Евростат и публикува на интернет сайта на НСИ два пъти в годината (предварителни данни през месец април и окончателни - през месец октомври). |
---|
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
---|
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рублика Макроикономическа статистика - Държавна финансова статистика в съответствие със Закона за статистиката и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
---|
Честота на разпространение |
---|
Статистическата информация за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление” се предоставя на Евростат и публикува на интернет сайта на Националния статистически институт два пъти в годината (предварителни данни през месец април и окончателни - през месец октомври). |
Достъпност и яснота |
---|
Прессъобщения | Прессъобщения се публикуват на интернет сайта на НСИ. |
---|
Публикации | Не се прилага. |
---|
Онлайн база данни | Подробни резултати са достъпни до всички потребители на интернет сайта на НСИ в рублика Макроикономическа статистика - Държавна финансова статистика, Държавен дефицит/излишък по подсектори на “Държавно управление” и равнище на дълга: http://www.nsi.bg/bg/node/2432 |
---|
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
---|
Други формати на разпространение | Не се прилага. |
---|
Методологични документи | · Описание на източниците и методите за съставяне на фискалните нотификационни таблици на дефицита/излишъка и дълга на сектор „Държавно управление” (процедура по свръхдефицит и дълг) (EDP Inventory) (за България); · Ръководство за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“; · Европейска система от национални и регионални сметки 2010 (ЕСС’2010). |
---|
Документация за качеството | Не се прилага. |
---|
Управление на качеството |
---|
Осигуряване на качеството | Качеството на данните се осигурява със спазването на принципите на ЕСС’2010 и Ръководството за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“, както и от валидирането на данните от Евростат. |
---|
Оценка на качеството | Не се прилага. |
---|
Приложимост |
---|
Потребности на потребителите | Не е изследвана. |
---|
Удовлетвореност на потребителите | Не е изследвана. |
---|
Пълнота | Пълен обхват. |
---|
Точност и надеждност |
---|
Обща точност | Не се прилага. |
---|
Извадкови грешки | Не се прилага. |
---|
Неизвадкови грешки | Не се прилага. |
---|
Навременност и точност на представяне |
---|
Навременност | Съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 и неговото изменение статистическата информация за дълга и дефицита на сектор „Държавно управление” се предоставя на Евростат два пъти годишно: преди 1 април и преди 1 октомври. |
---|
Точност на представяне | Сроковете от предишната позиция стриктно се спазват. |
---|
Съгласуваност и сравнимост |
---|
Географска сравнимост | Не се прилага. |
---|
Сравнимост във времето | Не се прилага. |
---|
Съгласуваност между предметни области | Съгласуваност с таблиците от трансмисионната програма на ЕСС’2010. |
---|
Вътрешна съгласуваност | Не се прилага. |
---|
Разходи и натовареност |
---|
Липсва оценка. |
Ревизия на данните |
---|
Ревизия на данните - политика | Спазва се политиката на ревизии на Евростат. |
---|
Ревизия на данните - практика | Спазва се политиката на ревизии на Евростат.
|
---|
Статистическа обработка |
---|
Източници на данни | Основни източници на данни за разработване на нотификационните таблици са: · отчет за касовото изпълнение на Консолидирания държавен бюджет, както и на отделните бюджетни единици; · оборотни ведомости на подсекторите на сектор „Държавно управление”; · финансовите отчети на институционалните единици, които се включват допълнително към сектор „Държавно управление” (болници с държавно участие, ФЛАГ и други нефинансови предприятия); · статистическа информация за издадените и използвани компенсаторни инструменти, предоставена от Централния депозитар. |
---|
Честота на събиране на данни | Два пъти годишно. |
---|
Събиране на данни | Изчерпателно за всички единици на сектор „Държавно управление“. |
---|
Валидиране на данни | Данните се валидират от Евростат. |
---|
Обработка на данни | Данните за дефицита и дълга на сектор „Държавно управление“ се базират на основните източници на данни, като са прилагат допълнителни преизчисления в съответствие с възприетите от страните-членки на Европейския съюз (ЕС) дефиниции и методологически правила по отношение на обхвата и начина на оценка на трансакциите на сектор „Държавно управление”, съгласно Ръководството за дефицита и дълга, разработено от Евростат. Съгласно изискванията на Евростат информацията за дефицита/излишъка и дълга на сектор „Държавно управление” се различава от тази по националната методология основно по това, че трансакциите на сектора се отчитат на начислена основа и се елиминира влиянието на средствата от ЕС. |
---|
Изглаждане | Не се прилага. |
---|
Коментар |
---|