Бюджетни разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) - Бюджетни разходи за НИРД Government budget allocations for R&D - Government budget allocations for R&DGBARDGBARDfalse2024-01-05T12:13:48+02:00ESQRS_MSDESTATESQRS_FULL_REPORTFULL_ESQRS2012-N1NSIGBARD<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“</p><p>Statistics on Labour costs, Research and Development, Innovation and Information Society Department</p><p>Надя Катеринкина</p><p>Nadia Katerinkina</p><p>Държавен експерт</p><p>State expert</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str., 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:nkaterinkina@nsi.bg">nkaterinkina@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:nkaterinkina@nsi.bg">nkaterinkina@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 167</p><p>+359 2 9857 167</p><p>Статистическото изследване на бюджетните разходи за НИРД осигурява международно съпоставима информация за държавната подкрепа за развитие на НИРД.</p><p>The statistical survey on Government budget allocations for R&D (GBARD) provides internationally comparable information about government support to R&D activities.</p><p>Номенклатура за анализ и сравнение на научните програми и бюджети (NABS 2007).</p><p>Nomenclature for the analysis and comparison of scientific programmes and budgets (NABS 2007).</p><p>Бюджетните разходи за НИРД обхващат финансираната от държавния бюджет НИРД, осъществявана както на територията на страната, така и извън нея. Ежегодният членски внос в бюджета на международни научни организации, както и плащанията от бюджета, свързани с участието на Република България в двустранни и многостранни научноизследователски програми, също се третират като бюджетни разходи за НИРД.</p><p>GBARD covers government-financed R&D performed not only in national teritory as well as abroad. Annual membership dues in the budget of international scientific organisations as well as payments from the budget related to the participation of Bulgaria in bilateral and multilateral research programs are also treated as government budget allocations for R&D.</p><p>Показателят „Бюджетни разходи за НИРД” включва текущите разходи и разходите за придобиване на дълготрайни активи, предназначени за НИРД.</p><p>В зависимост от крайната цел на научноизследователските проекти държавните бюджетни разходи за НИРД са разпределени по социално-икономически цели на базата на Номенклатурата за анализ и сравнение на научните програми и бюджети (NABS 2007).</p><p>The indicator<b> </b>Government budget allocations for R&D (GBARD) include both current costs and capital expenditure on R&D. According to the purpose of the R&D programme or project GBARD are distributed to the socio-economic objectives on the basis of the Nomenclature of analysis and comparison of scientific programs and budgets (NABS 2007).</p><p>Единици на наблюдение са министерства и ведомства, финансиращи НИРД.</p><p>Ministries and departments (R&D funding organizations).</p><p>Изследването е изчерпателно и обхваща всички министерства и ведомства, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за НИРД.</p><p>The statistical survey on GBARD is exhaustive survey and covers all Ministries and departments - primary level spending credits for R&D.</p><p>За територията на Република България.</p><p>Bulgaria</p><p>от 2007 г. - последна отчетна година.</p><p>From 2007 onwards.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Статистическо изследване на бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД).</p><p>GBARD survey and budget text analisis.</p><p>Годишно.</p><p>Yearly.</p><p>Изчерпателно изследване на всички министерства и ведомства, първостепенни разпоредители с бюджетни кредити за НИРД. </p><p>The survey on GBARD is exhaustive survey and covers all Ministries and departments which are primary level spending credits for R&D. </p><p>Валидирането на данните се извършва чрез аритметически и логически контрол на входните данни и съпоставяне на изходните данни с резултатите от предходните изследвания и с данни от административни източници.</p><p>Data validation is done through arithmetic and logic control of input data and comparison of the output data with the results of previous surveys and data from administrative sources.</p><p>Изследването е изчерпателно и не се правят оценки.</p><p>The survey on GBARD is exhaustive survey and no estimates are made.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Прилаганата статистическа практика за осигуряване на данни за бюджетните разходи за НИРД по социално-икономически цели е в съответствие с препоръките на Методическото ръководство „Фраскати”.</p><p>The statistical practices used to compile GBARD by socio-economic objectives<b> </b>data are in compliance with Frascati Manual recommendations.</p><p>Извършва се по стандартните критерии за оценка на качеството - приложимост, точност и надеждност, навременност, сравнимост и съгласуваност.</p><p>Quality assessment is based on standard quality criteria - relevance, accuracy and reliability, timeliness, comparability and coherence.</p><p>Основни потребители на данните са министерства, научни организации и други потребители от страната, както и Евростат и други международни организации.</p><p>Main users of GBARD data are ministries, research institutions and other users in the country, as well as Eurostat and other international organizations.</p><p>Не е провеждано изследване за удовлетвореността на потребителите.</p><p>User satisfaction survey is not conducted.</p><p>Осигурена е необходимата пълнота на данните в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията.</p><p>In accordance with Commission Implementing Regulation (EU) 2020/1197 the required data completeness is ensured for all variables.</p><p> </p><p>Произвеждат се данни по всички задължителните разбивки на показателите, изисквани съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1197 на Комисията.</p><p>Data are produced in all obligatory breakdowns of the variables required by Commission Implementing Regulation (EU) 2020/1197.</p><p>Статистическите данни са с добра точност и надеждност.</p><p>The statistical data are of good accuracy and reliability.</p><p>Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки.</p><p>The survey is exhaustive and there are no sampling errors.</p><p>Наблюдението е изчерпателно и не съществуват извадкови грешки.</p><p>The survey is exhaustive and there are no sampling errors.</p><p>Няма индикации за грешки на обхвата.</p><p>There are no indications for coverage errors.</p><p>Няма сврхобхват.</p><p>There is no over-coverage.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>С цел да се минимизират грешките при измерването, предизвикани от неправилно разбиране на въпросите от страна на респондентите, във въпросника за бюджетните разходи за НИРД са включени методологически разяснения в съответствие с препоръките на Методическо ръководство „Фраскати”.</p><p>In order to minimize the measurement errors, because of misunderstanding of the respondents, GBARD questionnaire is attended with methodological explanatory notes in line with Frascati Manual recommendations.</p><p>Действията за намаляване на неотговорилите включват изпращане на напомнителни писма съпроводени, ако е необходимо, с телефонно обаждане и/ или директен контакт с респондентите за събиране на данните.</p><p>Actions to reduce the non-response include sending the reminder letters, supplemented if needed, by telephone calls and/or direct contact with the respondents for collection of data.</p><p>Няма неотговорили единици.</p><p>There is not unit non-response error.</p><p>Няма липса на отговори по променливите във въпросника.</p><p>There is not item non-response error.</p><p>Допусканите грешките при обработката на резултатите от наблюдението на бюджетните разходи за НИРД са незначителни поради подробния аритметически и логически контрол на данните.</p><p>Processing errors are negligible due to extensive arithmetic and logical checking control of data.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Данните се публикуват 6 месеца след края на отчетния период.</p><p>GBARD data are published 6 months after the end of reference period.</p><p>Предварителни данни - 6 месеца след края на отчетния период.</p><p>Preliminary data - 6 months after the end of the reference period.</p><p>Окончателни данни - 12 месеца след края на отчетния период.</p><p>Final data - 12 months after the end of the reference period.</p><p>Спазват се сроковете за предоставяне на данните за бюджетните разходи за НИРД, залегнали в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>Deadlines for GBARD data delivery, specified in the Release Calendar, are strictly respected.</p><p>Данните за бюджетните разходи за НИРД се публикуват на датата посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>GBARD data are published at the date specified in the Release Calendar presenting the results of the statistical surveys carried out by the NSI.</p><p>Данните за България са сравними с тези на останалите страни членки на Европейския съюз.</p><p>Data for Bulgaria are comparable with the data for the rest EU member states.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Данните са сравними във времето.</p><p>Data are comparable over time.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Различията между данните за бюджетните разходи за НИРД и разходите за осъществена НИРД, финансирани от бюджета са минимални.</p><p>The difference between GBARD data and R&D expenditure financed by government is not significant.</p><p>Данните са достъпни за всички потребители на интернет сайта и в информационна система ИНФОСТАТ на НСИ в рубрика НИРД, иновации и информационно общество</p><p>Data are available for all users on the NSI website and on NSI information system INFOSTAT under the heading R&D, Innovation and Information Society</p><p>Микроданни не се разпространяват, нито се предоставят на потребителите.</p><p>Micro data are neither distributed nor provided to the users.</p><p>Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p>Information service on request, according to the Rules for dissemination of statistical products and services of NSI.</p><p>· Методическо ръководство „Фраскати” (Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development - Frascati Manual, OECD, 2015), възприето от Евростат за статистически изследвания на научноизследователската и развойна дейност.</p><p> </p><p>Methodological manual “Frascati” (Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development - Frascati Manual, OECD, 2015), adopted by Eurostat for statistical surveys on R&D.</p><p>Доклад за качеството на статистическите данни за бюджетните разходи за НИРД. </p><p>Quality Report on GBARD statistics.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p>· Law on Statistics;</p><p>· Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Съгласно Закона за статистиката и Европейското законодателство конфиденциални са индивидуалните (първичните) данни на предприятията. За да се гарантира тяхната защита и невъзможността да бъдат идентифицирани, агрегираните показатели също се определят като конфиденциални, когато даден показател е получен от едно или две предприятия или когато едно предприятие формира над 85% от стойността на показателя.</p><p>The individual (primary) data are confidential according to the Law on Statistics and European legislation. To ensure their protection and inability to be identified, the aggregated indicators are also defined as confidential when the indicator is calculated from one or two enterprises or one enterprise formed more than 85% of the total value of this indicator.</p>