Паритети на покупателната способност Purchasing Power ParitiesEuropeanComparisonProgramme-PurchasingpowerparitiesEuropeanComparisonProgramme-Purchasingpowerparitiesfalse2021-08-11T16:12:16+03:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2013-N1EUROSTAT / NSIEuropeanComparisonProgramme-Purchasingpowerparities<p>Евростат, статистическа служба на Европейския съюз / <strong>Национален статистически институт - България</strong></p><p>EUROSTAT, the statistical office of the European Union/ <b>National Statistical Institute</b><b> - </b><b>Bulgaria</b></p><p>Евростат: С-4 Статистика на цените; паритети на покупателната способност. Жилищна статистика </p><p>НСИ: „Потребителски цени, цени на жилища<span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"> </span>и паритети на покупателната способност“</p><p>Eurostat, Unit C4: Price statistics; Purchasing Power Parities. Housing statistics /</p><p>NSI, Consumer price, Housing prices and Purchasing power parities Division</p><p>Русин Русинов - национален координатор</p><p>Мартин Сомов</p><p>Rusin Rusinov - national co-ordinator</p><p>Martin Somov</p><p>държавни експерти - събиране на данни (методология)</p><p>State experts - data collection (methodology)</p><p>ул. „П.Волов“ №2, София 1038, България</p><p>2, P. Volov Str., 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:jbarbolova@nsi.bg">ECP@nsi.bg</a> /</p><p><a href="mailto:JBarbolova@nsi.bg">ECP@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 456</p><p>+359 2 9857 715</p><p>+359 2 9857 456;</p><p>+359 2 9857 715</p><br /><br /><br /><br />21/06/202121/06/202121/06/202121/06/202121/06/202121/06/20212021-06-21T00:00:002021-06-21T00:00:00<p><b>Паритетите на покупателната способност (ППС) </b>са индикатори за различието в ценовите равнища между страните. ППС показват колко парични единици струва дадено количество стоки и услуги в различните страни. ППС могат да се използват като валутни конвертори за превръщане на изразените в национална валута разходи в единна условна валута (Стандарт на покупателната способност, СПС), елиминирайки ефекта от ценовите различия между страните.</p><p>ППС се използват главно за превръщане на агрегати от националните сметки, като брутен вътрешен продукт (БВП) на отделните страни в съпоставими физически обеми. Когато за това се използват номиналните (официалните) валутни курсове БВП на страните с високи ценови равнища ще бъде надценен спрямо страните с ниски равнища на цени. Прилагането на ППС гарантира, че БВП на всички страни е оценен при еднакво равнище на цени и по този начин отразява единствено разликите в действителния обем на тяхната икономика.</p><p>ППС, също така се прилагат при анализиране на относителните равнища на цени между страните. За целта ППС се разделят с текущия номинален валутен курс, за да се получи индекс на равнища на цени (ИРЦ), който изразява ценовото равнище в дадена страна по отношение на друга или относно група страни, например държавите - членки на ЕС.</p><p>Производството на ППС е многостранна работа, която включва Националните статистически служби на участващите в ПЕС страни, Евростат и ОИСР.</p><p><b>Показатели, публикувани в базата данни за разпространение на Евростат и на сайта на НСИ в област „Програма за европейски сравнения”:</b></p><p>· <b>Паритети на покупателната способност (ППС)</b>, скалирани спрямо сумата от разходите на страните членки на ЕС, изразени в евро. Това означава че ППС на дадена страна показва колко единици национална валута биха били необходими в тази страна за да се поддържа покупателната сила на 1 евро в ЕС.</p><p>· <b>Индекси на равнища на цени (ИРЦ), </b>както са дефинирани по-горе;</p><p><span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">·</span><b> Номинални разходи на БВП на човек от населението в евро</b>;</p><p>· <b>Реални разходи на БВП на човек от населението, </b>дефинирани като номиналните разходи на човек от населението се разделят с ППС;</p><p>· <b>Индекси на физическия обем на БВП на човек от населението в СПС.</b></p><p>Purchasing power parities (PPPs) are indicators of price level differences across countries. PPPs tell us how many currency units a given quantity of goods and services costs in different countries. PPPs can thus be used as currency conversion rates to convert expenditures expressed in national currencies into an artificial common currency (the Purchasing Power Standard, PPS), eliminating the effect of price level differences across countries.</p><p>The main use of PPPs is to convert national accounts aggregates, like the Gross Domestic Product (GDP) of different countries, into comparable volume aggregates. Applying nominal exchange rates in this process would overestimate the GDP of countries with high price levels relative to countries with low price levels. The use of PPPs ensures that the GDP of all countries is valued at a uniform price level and thus reflects only differences in the actual volume of the economy.</p><p>PPPs are also applied in analyses of relative price levels across countries. For this purpose, the PPPs are divided by the current nominal exchange rate to obtain a price level index (PLI) which expresses the price level of a given country relative to another, or relative to a group of countries like the EU Member States<span style="font-size: 11pt; text-align: center;">.</span></p><p>The production of PPPs is a multilateral exercise involving the National Statistical Institutes of the participating countries, Eurostat and the OECD.</p><p><b>Indicators</b><b> </b><strong>in Eurostat's dissemination database that are </strong><b>published</b><b> </b><b>on</b><b> </b><b>NSI</b><b> </b><b>website in the ECP domain</b><b>:</b></p><p>· <strong>Purchasing power parities (PPPs) </strong>scaled to the sum of expenditures of the EU Member States expressed in euro. This means that the PPP of one particular country indicates how many units of national currency one would need in that country in order to maintain the purchasing power of one euro in the EU;</p><p>· <strong>Price level indices (PLIs) </strong>as defined above;</p><p><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; color: black; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">· <span style="font-size:16px;"><span style="font-family:verdana,geneva,sans-serif;"><b>Nominal </b></span></span></span><b>expenditure per inhabitant in Euro</b>;</p><p>· <strong>Real expenditure per inhabitant</strong>, defined as nominal expenditure divided by the PPP;</p><p>· <strong>Volume indices of real expenditure per inhabitant.</strong></p><p>ППС се произвеждат в съответствие с класификацията за крайните разходи на БВП в Европейския Стандарт за национални сметки (ESA’2010). ППС се класифицират според типа на крайните разходи – фактическо индивидуално потребление (ФИП), фактическо колективно потребление (ФКП) и капиталови разходи (КР), както и – в случая на ФИП, по вид на купувача – домакинства, нетърговски институции обслужващи домакинствата (НТИОД) и правителство. Цените, използвани за изчисляване на ППС се придържат към дефинициите, концепциите, класификациите и правилата за отчитане в ESA’2010.</p><p><b>Основни групи и аналитични категории</b></p><p>С цел изчисляване на ППС главните разходни компоненти на БВП са дезагрегирани в <b>276 основни групи</b> (Basic headings, BH). Тези основни групи представляват най-ниското ниво на агрегиране, според което се формира извадката от продукти и се събират цени за продуктите. Под нивото на основната група са индивидуалните позиции на продуктовата извадка. Например: сирене на ниво основна група: чедър, камамбер, фета, горгонзола, гауда и т.н. са индивидуални продукти в тази група.</p><p>Евростат публикува ППС за 61 аналитични категории, представляващи агрегати на основните групи и включващи някои от главните разходни агрегати като: БВП, фактическо индивидуално потребление, крайно потребление на домакинствата, колективно потребление и бруто образуване на основен капитал.</p><p>COICOP 5 – PPP; COFOG; COPNI; CPA; ISCO’08</p><p style="text-align: justify;">PPPs are produced in accordance with the final expenditure classification of the European Standard of Accounts (ESA 2010).</p><p style="text-align: justify;">PPPs are classified by type of final expenditure - actual individual consumption expenditure, actual collective consumption expenditure and capital expenditure - and, in the case of actual individual consumption expenditure, by purchaser - households, non-profit institutions serving households (NPISHs) and general government. The prices underlying the calculation of PPPs adhere to the definitions, concepts, classifications and accounting rules of ESA 2010.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Basic headings and analytical categories</strong></p><p style="text-align: justify;">For the purpose of the PPP calculation, the main expenditure aggregates comprising GDP are broken down into 276 <a href="https://circabc.europa.eu/d/a/workspace/SpacesStore/6535e71e-454f-4c60-ac3a-01c8b660b3a3/2015_%20276_Basic%20Headings_and_61_Analytical_Categories_for_Metadata" target="_blank">basic headings</a>. The basic heading is the lowest level of aggregation, at which products are sampled and product prices collected. It is the lowest level for which countries should provide numerical expenditure weights. Below the basic heading level are the individual items of the product sample. For example, cheese is a basic heading and cheddar, camembert, feta, gorgonzola, gouda, etc. are individual products within it.</p><p style="text-align: justify;">PPPs are published at the level of 61 <a href="https://circabc.europa.eu/d/a/workspace/SpacesStore/6535e71e-454f-4c60-ac3a-01c8b660b3a3/2015_%20276_Basic%20Headings_and_61_Analytical_Categories_for_Metadata" target="_blank">analytical categories</a> which comprise aggregates of basic headings and include some of the main expenditure aggregates like GDP, actual individual consumption, household final consumption, collective consumption and gross fixed capital formation.</p><p>COICOP 5 - PPP; COFOG; COPNI; CPA; ISCO'08</p><p>ППС се изчисляват за брутния вътрешен продукт (БВП) и неговите основни компоненти на крайното му използване според националните сметки.</p><p>PPPs are calculated for GDP and its various sub-aggregates on the expenditure side of national accounts.</p><p><strong>Паритети на покупателната способност</strong></p><p>В най-опростена форма ППС представляват ценови съотношения в национални валути за една и съща стока или услуга в различните страни. Например: ако цената за 1 хамбургер във Франция е 3.11 евро, а в <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">Обединеното кралство</span> тя е 1.94 паунда, тогава <b>ППС </b>за хамбургер между Франция и <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">Обединеното кралство</span> ще бъде 3.11 : 1.94 = <b>1.60 евро за 1 паунд</b>. Това означава, че за всеки похарчен за хамбургер паунд в <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">Обединеното кралство</span> е необходимо да бъдат похарчени 1.60 евро за покупката на същото количество и качество (т.е. същия обем) хамбургери във Франция. Следователно, за да се сравни обемът на дадения продукт, закупен в двете страни, или разходът във Франция трябва да се превърне в паунди като разделим на 1.60, или разходът в <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">Обединеното кралство</span> трябва да се превърне в евро като се умножи с 1.60.</p><p>ППС могат да се отнасят за единичен продукт, за група продукти или за икономиката като цяло. Когато се придвижваме нагоре по йерархията на агрегиране ППС се отнасят за все по-комплексен асортимент от стоки и услуги. Когато ППС на ниво БВП (цялата икономика) между Франция и <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">Обединеното кралство</span> е 1,39 евро спрямо паунда, може да се заключи, че за всеки 1 паунд разход на БВП в <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;">Обединеното кралство</span>, във Франция същото количество стоки и услуги се купува за 1,39 евро. Закупуване на „същия обем стоки и услуги” не означава, че абсолютно идентични кошници с продукти ще бъдат закупени в двете страни. Съставът на тези кошници ще варира между страните и ще отразява различните вкусове и културни навици, но и двете кошници по принцип ще задоволяват едни и същи потребности.</p><p><b>Производни показатели</b></p><p>ППС се използват за да се характеризират и анализират различията в ценовите равнища между страните. Когато ППС бъдат разделени с официалния валутен курс, се получават индекси на равнища на цени за всяка страна и продуктова група. На ниво БВП индексите на равнища на цени изразяват общото ценово равнище в дадена страна по отношение на друга страна или група страни.</p><p>Понятието „Реални разходи” или „ разходи в СПС” се отнася за разходен агрегат, например БВП или фактическо индивидуално потребление, превърнат в единна, техническа валута ("Стандарт на покупателната способност" или СПС) и общо равнище на цените с помощта на ППС. В резултат на това превръщане се получава набор от съпоставими между страните данни, който изразява относителния обем крайни разходи във всяка от тях. Когато реалният БВП се раздели на броя на жителите в дадена страна, производният показател на човек се използва като измерител на относителния стандарт на живот на жителите в тази страна.</p><p>Следва да се отбележи, че сумираните реални разходи по компонентите на БВП не се равняват на изчисления реален БВП, поради използвания метод за агрегиране на ППС. С оглед сравняване стандартите на живот между страните е целесъобразно БВП на човек в СПС да бъде изразен чрез индекси на физическия обем на човек, фиксирайки стойността на една или група страни на 100. Когато индексът на физическия обем на БВП на човек за една страна е 110, при база държави - членки на ЕС=100, това означава, че БВП на човек в тази страна е с 10% по-висок отколкото е в ЕС като цяло.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Purchasing power parities</strong></p><p style="text-align: justify;">In their simplest form PPPs are price relatives that show the ratio of the prices in national currencies of the same good or service in different countries. For example, if the price of a hamburger in France is 3.11 euros and in the United Kingdom 1.94 pounds, then the PPP for hamburgers between France and the United Kingdom is 3.11 euros to 1.94 pounds, or 1.60 euros to the pound. This means that for every pound spent on hamburgers in the United Kingdom, 1.60 euros would have to be spent in France to obtain the same quantity and quality - or, in other words, the same volume - of hamburgers. Therefore, to compare the volumes of hamburgers purchased in the two countries, either the expenditure on hamburgers in France can be converted to pounds by dividing it by 1.60, or the expenditure on hamburgers in the United Kingdom can be converted to euros by multiplying it by 1.60.</p><p style="text-align: justify;">PPPs can refer to a single product, a product group, or the economy as a whole. In moving up the hierarchy of aggregation, the PPPs refer to increasingly complex assortments of goods and services. Thus, if the PPP for GDP ("the economy as a whole") between France and the United Kingdom is 1.39 euros to the pound, it can be inferred that for every pound spent on the GDP in the United Kingdom, 1.39 euros would have to be spent in France to purchase the same volume of goods and services. Purchasing the "same volume of goods and services" does not mean that exactly identical baskets of goods and services will be purchased in both countries. The composition of the baskets will vary between countries and reflect differences in tastes and cultural backgrounds, but both baskets will, in principle, provide equivalent satisfaction or utility.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Derived indicators</strong></p><p style="text-align: justify;">PPPs are used to describe and analyse price level differences across countries. If PPPs are divided by the nominal exchange rate, a price level index (PLI) for each country and product group is obtained. At the level of GDP, PLIs express the general price level of a given country relative to another, or to a group of countries. In the example above, the PPP between France and the United Kingdom was 1.39. If, at the same time, the nominal exchange rate between the euro and the pound was 1.47 euros to the pound, the PLI of France would be 95 [(1.39 / 1.47) × 100], while the PLI for the UK, the base country, would be 100, implying that the overall price level in France is 5% lower than in the UK.</p><p style="text-align: justify;">"Real expenditure" or "expenditure in PPS" refers to an expenditure aggregate, for instance GDP or actual individual consumption, which has been converted to a common, technical currency ("Purchasing Power Standard" or PPS) and a common price level using PPPs. This conversion results in a set of data that is comparable across countries, and expresses the relative volume underlying each country's expenditure. If the real expenditure on, for instance, GDP is divided by the number of inhabitants in each country, the resulting real expenditure per inhabitant can be used as an indicator of the relative standard of living of the inhabitants of each country.</p><p style="text-align: justify;">It should be noted that real expenditures of the components of GDP do not add up to real GDP, due to the calculation method applied to aggregate PPPs (see section 20.5).</p><p style="text-align: justify;">Since we are referring to the standard of living <em>relative</em> to another country, or group of countries, it is often preferable to express GDP per capita in PPS as volume indices per capita, fixing the value of one country or group of countries at 100. Thus, if the volume index of GDP per capita in one country is 110, while that of the EU Member States is set at 100, the volume of GDP per capita in that country is 10 percent higher than in the EU Member States as a whole.</p><p>ППС се изчисляват за всяка от участващите в Програмата за европейски сравнения страни, за ЕС като цяло и за евро зоната. Няма регионална разбивка.</p><p>PPPs are calculated for each of the participant countries in European comparison program, for the EU as a whole, and for the Euro area. There is no regional breakdown.</p><p>Разходи за крайно използване на БВП в националните сметки, дефинирани в ESA’2010.</p><p>The expenditure side of national accounts, as defined in ESA '2010, defines the statistical population.</p><p>Евростат отговаря за ежегодното изчисляване и разпространение на ППС за 37 европейски страни: 27-те членки на Европейския съюз, Обединеното кралство, 5-те кандидатстващи за членство в ЕС страни (Албания, Република Северна Македония, Черна гора, Сърбия и Турция), 3-те развити европейски страни (Исландия, Норвегия и Швейцария) - членки на Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) и 1 потенциална страна-кандидатка за членство в ЕС (Босна и Херцеговина).</p><p>В базата за разпространение на Евростат САЩ и Япония са включени за сравнение, независимо че показателите за тях се изчисляват от ОИСР.</p><p>Eurostat is in charge of the annual calculation and dissemination of PPPs for 37 European countries. These include the 27 EU Member States, the United Kingdom, the 5 candidate countries (Montenegro, Republic of North Macedonia, Albania, Serbia and Turkey), 3 EFTA Member States (Iceland, Norway and Switzerland) and 1 potential candidate country (Bosnia-Herzegovina). In Eurostat's dissemination database, PPPs for Japan and the United States are included for reference as well, although these are computed by the OECD.</p><p>В базата на Евростат се поддържа следния времеви обхват <strong>(в НСИ - назад до 2000 г.):</strong></p><p><strong>· ППС и индекси на равнища на цени на ниво БВП, ФИП и крайни потребителски разходи на домакинствата:</strong></p><p>- назад до 1995 г. за страните членки на ЕС, Обединеното кралство, за страните от ЕАСТ 3 и за Турция</p><p>- назад до 1997 за Албания и за Република Северна Македония</p><p>- назад до 2000 г. за <span style="font-size: 14.6667px; text-align: center;">Черна гора и Сърбия, </span><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">за Босна и Херцеговина (само БВП за 2000-2004), </span></p><p><strong>· ППС и ИРЦ за всички 61 аналитични категории: </strong></p><p>- назад до 1995 г. за страните членки на ЕС, към тогавашния момент ЕС15 и страните от ЕАСТ</p><p>- назад до 1999 г. за страните членки на ЕС27, за страните от ЕАСТ 3; за Турция</p><p>- назад до 2003 г. за Хърватия и Република Северна Македония</p><p>- назад до 2005 г. за Албания, Босна и Херцеговина, Черна гора и Сърбия</p><p><strong>· Разходи за крайно използване на БВП на човек, номинални (национална валута и евро по официален обменен курс) и реални (в СПС) и индекси на физическия обем на човек </strong>- налични за същите страни и години както при ППС и ИРЦ, но за ограничен брой аналитични категории.</p><p>Coverage over time in Eurostat's database is as follows (in NSI back to 2000):</p><ul><li>PPPs and PLIs for GDP, actual individual consumption and household final consumption expenditure:<ul><li>available back to 1995 for EU Member States, the United Kingdom, EFTA Member States, Turkey;</li><li>available back to 1997 for Albania and Republic of North Macedonia;</li><li>available back to 2000 for Montenegro, Serbia and Bosnia and Herzegovina (the latter only GDP for 2000-2004).</li></ul></li><li>PPPs and PLIs for all 61 analytical categories:<ul><li>available back to 1995 for the EU Member States at that point in time (EU15) and the EFTA Member States;</li><li>available back to 1999 for 27 EU Member States at that point in time (EU27); EFTA Member States and Turkey;</li><li>available back to 2003 for Croatia and Republic of North Macedonia;</li><li>available back to 2005 for Albania, Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia.</li></ul></li><li>Expenditure data (nominal and real expenditure, real expenditure per inhabitant and volume indices of real expenditure per inhabitant):<ul><li>available for the same countries and years as the PPPs and PLIs, but for a more limited number of analytical categories.</li></ul></li></ul><p>Неприложим, тъй като ППС са пространствени индикатори.</p><p>Not applicable, because PPPs are primarily spatial indicators.</p><br /><p>ППС се интерпретират като обменни курсове на националните валути спрямо стандарта на покупателната способност (СПС). Те отразяват броя на валутните единици за 1 СПС.</p><p>Реалните разходи са разходите в национална валута, превърнати в СПС посредством ППС. По такъв начин те са деноминирани в СПС.</p><p>За изчисляване на ИРЦ и на физическия обем на човек Евростат използва като „базисна страна” ЕС27_2019, ЕС28, ЕС27 или ЕС15 (<span style="font-size: 14.6667px; text-align: center;">ЕС27_2019=100, </span><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">ЕС28=100, ЕС27=100 или ЕС15=100 в зависимост от избора на потребителя). </span><strong style="font-size: 11pt; text-align: center;">НСИ публикува при ЕС27_2019=100</strong><span style="font-size: 11pt; text-align: center;">.</span></p><p>PPPs can be interpreted as the exchange rates of countries' national currencies against the PPS. They express the number of currency units per PPS.</p><p>Real expenditures are expenditures in national currency converted to PPS using PPPs. They are thus denominated in PPS.</p><p>PLIs and volume indices per capita are indices that, in Eurostat's database, use EU27_2019, EU28, EU27 and EU15 as "base country" (EU27_2019=100, EU28=100, EU27=100 and EU15=100 and depending on the user's choice).</p><p>In NSI publications indices are based at EU27_2019=100.</p><p><strong>Календарна година.</strong> В базата данни на Евростат са налични данни до 1995 година, въпреки че те не обхващат всичките 37 страни и всички 61 аналитични категории. <strong>НСИ публикува данни назад до 2000 г.</strong></p><p>The reference period is the calendar year. In Eurostat's database, data is available back to the reference year 1995, though not for all 37 countries and all 61 categories.</p><p>NSI disseminates data back to 2000.</p><p><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:verdana,geneva,sans-serif;"><span style="margin: 0px; line-height: 115%;"><a href="http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32007R1445&qid=1504253364727&from=BG"><font color="#0000ff">Р<span style="font-size:16px;">егламент (ЕО) № 1445/2007</span></font></a><span style="font-size:16px;"> </span></span><span style="font-size:16px;">на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2007 г. за установяване на общи правила за предоставяне на основна информация относно паритетите на покупателната способност, както и за тяхното изчисление и разпространение.</span></span></span></p><p><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:verdana,geneva,sans-serif;">В допълнение <span style="margin: 0px; line-height: 115%;"><a href="http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0193&qid=1504253299020&from=BG"><font color="#0000ff">Регламент на Комисията (ЕС) №193/2011</font></a></span> от 28 февруари 2011 г. дефинира общи критерии за качеството и структурата на докладите за качество.</span></span></p><p><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:verdana,geneva,sans-serif;"><span style="margin: 0px; line-height: 115%;"><a href="http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R1163&qid=1504253227010&from=BG"><font color="#0000ff">Регламент на Комисията </font><span lang="EN-GB" style="margin: 0px;"><font color="#0000ff">(E</font></span><font color="#0000ff">С</font><span lang="EN-GB" style="margin: 0px;"><font color="#0000ff">) 2015/1163</font></span></a><span style="margin: 0px; line-height: 115%;"> </span>от</span><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; line-height: 115%;"> 15 </span><span style="margin: 0px; line-height: 115%;">юли</span><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; line-height: 115%;"> 2015 г. </span><span style="margin: 0px; line-height: 115%;">за прилагане на Регламент</span><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; line-height: 115%;"> (E</span><span style="margin: 0px; line-height: 115%;">О</span><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; line-height: 115%;">) № 1445/2007 </span><span style="margin: 0px; line-height: 115%;">на Европейския парламент и на Съвета по отношение на списъка на основните групи, използван за паритетите на покупателната способност</span><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; line-height: 115%;">.</span></span></span></p><p><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:verdana,geneva,sans-serif;">В рамките на Регламента методологията и публикационната политика се решават от Работна Група ППС. Изчислените от Евростат резултати се изпращат в Националните статистически служби за валидиране и утвърждаване преди разпространението им.</span></span></p><p>The common rules for the provision of basic information (input data), the calculation and dissemination of PPPs are laid down in <a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:336:0001:0024:EN:PDF" target="_blank">Regulation (EC) No 1445/2007 </a>of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007.</p><p>In addition, <a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:056:0001:0002:EN:PDF" target="_blank">Commission Regulation (EU) No 193/2011</a> of 28 February 2011 defines common quality criteria and the structure of the quality reports.</p><p>In <a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0420:FIN:EN:PDF" target="_blank">this 2013 report</a>, the Commission reported to the European Parliament and the Council on the implementation of the basic Regulation.</p><p><a href="http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R1163&from=EN" target="_blank">Commission Regulation (EU) No 2015/1163</a> of 15 July 2015 provide a new classification of basic headings that has been implemented in December 2015.</p><p>Within the framework of the Regulation, the methodologies and the publishing policies are decided by the PPP Working Group. The results as calculated by Eurostat are distributed to the NSIs for validation and approval prior to dissemination.</p><p>Данните, влизащи в изчисляването на ППС са на разположение на участващите национални статистически служби, но само с оглед на валидирането.</p><p>Изчислените от Евростат ППС се включват без промяна в изчисляването на ППС за страните членки на ОИСР и числящите се към ОИСР държави, както и при изчисляване на глобалните ППС от Световната Банка и МВФ. (т.н правило фиксираност, fixity).</p><p>All data that enters the calculation of PPPs are available to the participating NSIs, but only for validation purposes.</p><p>The PPPs as calculated by Eurostat enters the calculation of PPPs for the OECD Member States and countries affiliated with the OECD, as well as the calculation of global PPPs undertaken by the World Bank and the IMF.</p><br /><p><span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"><a href="http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R0223&qid=1504253986155&from=BG"><font color="#0000ff">Регламент (ЕК) № 223/2009</font></a> </span>за европейската статистика (чл. 20, ал.4) от 11 март 2009 г. (OJ L 87, p.164), поставя условие за въвеждане на общи принципи и указания, които да осигурят конфиденциалност на използваните данни за производството на европейските статистики и достъпа до тези конфиденциални данни при необходимост за научно-техническа и развойна дейност и нужди на потребителите в демократичното общество.</p><p><a href="http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:087:0164:0173:En:PDF" target="_blank">Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics</a> (recital 24 and Article 20(4)) of 11 March 2009 (OJ L 87, p. 164), stipulates the need to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p>Работата за ППС е многостранна статистическа дейност, при която качеството на резултатите за всяка отделна страна зависи както от данните на всички останали участващи страни, така и от собствените й данни. Следователно е необходимо всички входящи данни за валидиране на резултатите да бъдат на разположение на участващите национални статистически служби. Все пак, единствено средните цени по страни и извадката на оценените позиции са на разположение на националните статистически служби, но не и целият ценови материал, събран от всяка от тях.</p><p>The PPP exercise is a multilateral statistical undertaking, in which the quality on each country's results is depending on all the other participating countries as well as on its own data. Therefore, it is important that all input data is available, for validation purposes, to all NSIs involved. Since individual price observations are confidential, only average prices are exchanged among countries for this purpose.</p><br /><p>Първите оценки на ППС и свързаните с тях индикатори за предходната година се публикуват в прессъобщение и като актуализация на базата данни през юни всяка година. През декември тези индикатори се преизчисляват и се публикуват за 3 предходни години.</p><p><strong>НСИ оповестява резултатите след официалното им публикуване от Евростат.</strong></p><p>First estimates of PPPs and related indicators for the preceding year are released in June each year. In December, these indicators are recalculated and released for the three preceding years.</p><p>NSI publishes the results after they are released by Eurostat.</p><p>Не е приложим.</p><p>Not applicable.</p><p>В съответствие с правната рамка на Общността и Кодекса на европейската статистическа практика, Евростат разпространява европейските статистики на своя уеб сайт, като съблюдава професионалната независимост и професионалния и прозрачен маниер на отношение за равнопоставеност на всички потребители. Детайлизираните разпоредби се урегулират с Протокол на Евростат за безпристрастен достъп на всички потребители до данните на Евростат.</p><p>Данните, които се публикуват от Евростат, се проверяват и утвърждават от участващите страни.</p><p style="text-align: justify;">In line with the Community legal framework and the <a href="https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4031688/8971242/KS-02-18-142-EN-N.pdf/e7f85f07-91db-4312-8118-f729c75878c7" target="_blank">European Statistics Code of Practice</a> Eurostat disseminates European statistics on Eurostat's website respecting professional independence and in an objective, professional and transparent manner in which all users are treated equitably. The detailed arrangements are governed by the <a href="https://ec.europa.eu/eurostat/documents/10186/9268011/IMPARTIAL_ACCESS_2014_JAN-EN.PDF.pdf" target="_blank">Eurostat protocol on impartial access to Eurostat data for users</a>.</p><p>The data to be published are screened and approved by the participating countries.</p><br /><br /><p>Два пъти годишно.</p><p>Twice yearly.</p><p>Прессъобщения, които Евростат публикува онлайн през месеците <strong>юни и декември всяка година</strong>, фокусирайки върху индексите на физическия обем на човек на ниво БВП и ФИП или индекси на ценови равнища за крайните потребителски разходи на домакинствата.</p><p>НСИ публикува на своя интернет сайт <a href="http://www.nsi.bg">www.nsi.bg</a> в рубриката „Програма за европейски сравнения“.</p><p>News releases published online in June and December each year, focusing on volume indices per capita at the level of Actual Individual Consumption or price level indices for household final consumption expenditure.</p><p>NSI publishes on its website (<a href="http://www.nsi.bg">www.nsi.bg</a>) in the domain European Comparison Programme.</p><p>Евростат публикува</p><p>Прессъобщения за:</p><ul><li>БВП и ФИП на човек от населението в СПС - два пъти годишно</li><li>Индекси на равнища на цени за крайни потребителски разходи на домакинствата - годишно</li></ul><p>Статии в "Statistics explained":</p><p>· <strong>БВП</strong> и <strong>ФИП</strong> (индекси на равнища на цени и индекси на физическия обем на човек от населението);</p><p>· <strong>ИРЦ</strong> за различни компоненти на крайните потребителски разходи на домакинствата;</p><p>· <strong>ИРЦ</strong> за храни, напитки и тютюн;</p><p>· <strong>ИРЦ</strong> за капиталови стоки.</p><p>След официалното им оповестяване от Евростат НСИ публикува ИРЦ и индексите на физическия обем на БВП на човек в:</p><p>· Статистически годишник на Р. България;</p><p>· Справочник на Р. България</p><p>Eurostat publishes</p><p>News releases on:</p><ul><li>AIC and GDP per capita in PPS, twice per year</li><li>PLIs for household final consumption expenditure, annual</li></ul><p>Statistics explained articles:</p><ul><li>GDP and actual individual consumption (PLIs and volume indices per capita)</li><li>PLIs for the various components of household final consumption expenditure</li><li>PLIs for food, beverages and tobacco</li><li>PLIs for capital goods</li></ul><p>After official release by Eurostat Bulgarian NSI publishes PLIs and GDP volume indices per capita in:</p><p>· Statistical Yearbook of Bulgaria;</p><p>· Statistical reference book of Bulgaria.</p><p><b>База данни ППС се поддържа от Евростат, който произвежда информацията:</b></p><p><b>Областта ППС</b> в базата данни на Евростат е достъпна за всички потребители в рубриката Икономика и финанси – Цени – Паритети на покупателната способност <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/data/database"><font color="#0000ff">(Economy and finance-Prices-Purchasing power parities /prc_ppp/).</font></a></span></p><p><b>В областта Национални сметки:</b> Икономика и финанси – Национални сметки – Годишни национални сметки (<em>Economy and finance-National accounts-Annual national accounts</em>/nama/) <em> </em>се публикуват ППС на ниво БВП, както и индикаторите за физическия обем ("реални разходи"), които също са достъпни.</p><p><b>Разпространяваните от НСИ показатели са достъпни онлайн съответно в рубриките:</b></p><p>· Програма за европейски сравнения: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/2279">http://www.nsi.bg/node/2279</a></p><p>· България и ЕС: <a href="http://www.nsi.bg/node/806">http://www.nsi.bg/node/806</a></p><p><strong>Eurostat produces the information and maintains the PPP database:</strong></p><p>The PPP domain of Eurostat's database can be accessed under 'Economy and finance'-'Prices' - 'Purchasing power parities': <span lang="EN-GB" style="margin: 0px; color: rgb(0, 112, 192); line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/data/database"><span style="margin: 0px; color: rgb(0, 112, 192);">http://ec.europa.eu/eurostat/data/database</span></a></span></p><p>PPPs at the level of GDP, as well as a number of volume indicators ("real expenditures"), are also accessible from the national accounts domain: "Economy and finance"-"National accounts"-"Annual national accounts".</p><p>The disseminated indicators by NSI are accessible on-line in the respective domains:</p><p>· European Comparison Program: <a href="http://www.nsi.bg/otrasalen.php?otr=39">http://www.nsi.bg/node/5186</a></p><p>. Bulgaria and EU: <a href="http://www.nsi.bg/otrasalen.php?otr=39">http://www.nsi.bg/node/806</a></p><p>Резултатите под нивото на аналитичните групи не се разпространяват за широката публика.</p><p>Results below the level of the analytical categories are generally not disseminated to the general public.</p><p>Не се прилагат.</p><p>Not applicable</p><p>· Най-новата версия на Ръководството за ППС <span style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-manuals-and-guidelines/-/KS-RA-12-023"><font color="#0000ff">"EUROSTAT–OECD Methodological manual on purchasing power parities"</font></a></span>, е на разположение онлайн в базата на Евростат.</p><p> </p><p>The latest version of the <a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/products-manuals-and-guidelines/-/KS-RA-12-023" target="_blank">"EUROSTAT-OECD Methodological manual on purchasing power parities"</a> is available online.</p><p>Всички участващи страни съставят детайлизиран преглед на източниците и методите за събиране и предоставяне на данни, необходими за изчисляването на ППС. Освен това, страните подготвят и изпращат в Евростат доклади за качеството на данните (стандартен доклад) след всяко проведено наблюдение на цени на потребителски и инвестиционни стоки. Тези доклади са за вътрешна употреба между участниците и обслужват главно подготовката на следващото наблюдение.</p><p>All participating countries produce detailed inventories of the data sources and methods applied in the provision of PPP data. In addition, countries provide quality reports ("survey reports") to Eurostat following the finalisation of each price survey for consumer and capital goods. These reports are intended for internal use among the participants, and serve primarily the preparation of forthcoming surveys.</p><br /><br /><p>Всички данни, предоставяни от участващите страни са подложени на подробно многостранно валидиране, описано в Ръководството за ППС</p><p>All data provided by participating countries undergo a detailed multilateral validation process, described in detail in the PPP Manual.</p><p>Прегледът на източниците и методите за събиране и предоставяне на данни за изчисляване на ППС, изготвян ежегодно от участващите страни служи на ЕВРОСТАТ за задълбочена оценка на качеството на данните на страните в съответствие с Регламент 1445/2007. Резултатите от тези оценки се оповестяват на страницата на Евростат:</p><p style="margin: 0px 0px 13px; text-align: justify; line-height: normal;"><span style="margin: 0px; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/purchasing-power-parities/methodology/assessment"><font color="#0000ff">http://ec.europa.eu/eurostat/web/purchasing-power-parities/methodology/assessment</font></a></span></p><p> </p><p>The inventories produced by the countries, are used by Eurostat for in-depth assessment of the countries' sources and methods, in line with Regulation 1445/2007. The outcome of these assessments are released on Eurostat's website:</p><p><span lang="EN-GB" style="margin: 0px; color: rgb(0, 112, 192); line-height: 115%; font-family: "Times New Roman",serif; font-size: 12pt;"><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/web/purchasing-power-parities/methodology/assessment"><span style="margin: 0px; color: rgb(0, 112, 192);">http://ec.europa.eu/eurostat/web/purchasing-power-parities/methodology/assessment</span></a></span></p><br /><br /><p>БВП по страни в СПС се използва за определяне на региони, за които се допуска финансова помощ от Структурните фондове на ЕС. Производните показатели, получени с помощта на ППС се използват за широк кръг аналитични цели, често са основа за политически решения на европейските институции, международни организации (МВФ и Световна Банка) и на националните правителства.</p><p>Въпреки наличието на потребители, които търсят данни за ППС на по-ниско ниво на агрегация, детайлните данни под нивото на 61 аналитични категории не се публикуват. Промяната в реда за ползването им от потребителите би изисквала значителни изменения в настоящата методология и в организацията на работата.</p><p>Regional GDP in PPS is used to determine the regions eligible for financial support from the EU Structural Funds. Furthermore, indicators derived from PPPs are used for a wide range of analytic purposes, often providing background information for policymaking in the European institutions, in international organisations like the International Monetary Fund and the World Bank, and in national governments.</p><p>Some users typically request PPP data at a more detailed level than currently published. At present, data below the level of the 61 predefined analytical categories are not published. Changing this in order to better accommodate user needs would require considerable changes to the current methodology and to the organisation of the exercise.</p><p>Удовлетвореноста на потребителите от данните и услугите за ППС са широко обхванати от общото проучване на Евростат, което се провежда всяка година. Докладите по години са на разположение на страницата на Евростат: <span lang="EN-US" style="margin: 0px; line-height: 115%; font-family: "Calibri",sans-serif; font-size: 11pt;"><a href="http://ec.europa.eu/eurostat/documents/64157/4375784/09.0-Purchasing-Power-Parities_RR-2010.pdf/c57f85f4-bdba-4e66-a38e-0c9b4b985094"><span style="background: white; margin: 0px; color: rgb(15, 75, 160);">https://ec.europa.eu/eurostat/web/quality/general-evaluation-results</span></a></span></p><p> </p><p>The user needs and their satisfaction with the PPP data and services are broadly covered by the general Eurostat User Satisfaction Survey carried out every year. The most recent reports can be found at <a href="https://ec.europa.eu/eurostat/web/quality/general-evaluation-results" target="_blank">https://ec.europa.eu/eurostat/web/quality/general-evaluation-results</a> . The results for the PPPs programme are covered under the price statistical area.</p><p>Евростат изчислява и публикува всички показатели за всичките 37 участващи в Програмата за европейски сравнения страни.</p><p>НСИ публикува ограничен набор от показатели за всичките 37 страни.</p><p>All indicators are calculated and published by Eurostat for all the 37 participating countries.</p><p>NSI publishes a limited set of indicators for all 37 countries.</p><br /><br /><p>Прецизността на ППС нараства на по-високите нива на агрегиране. Това означава, че ППС (също и ИРЦ, реалните разходи и индексите на физическия обем на човек) на ниво БВП са по-надеждни, или точни, отколкото ППС за крайното потребление на домакинствата или за бруто образуването на основен капитал. Подобно на това, ППС за крайното потребление на домакинствата са по-надеждни отколкото ППС за групите „Храни и безалкохолни напитки” или „Облекла и обувки”, които са суб-агрегати на крайното потребление на домакинствата.</p><p>В процеса на изчисляване на ППС входящите данни са от няколко източника - специфични ценови наблюдения и от националните сметки. Това прави невъзможно изчисляването на смислена величина на грешката за интервала на доверителност на ППС. Поради това общото схващане е, че ППС, ИРЦ и другите основаващи са на ППС показатели не са подходящи за стриктно ранжиране на страните. Степента на несигурност, свързана с основната ценова и разходна информация, както и използваните методи за изчисляване на ППС могат да доведат до грешки, които влияят на подреждането на страните, особено когато техните резултати се групират в много тесен диапазон. Следователно, ППС и производните показатели дават индикация само за относителната величина на даден показател за една страна по отношение на останалите сравнявани страни. И това е толкова по-валидно, колкото по-ниско е нивото на детайлизиране спрямо БВП или БВП на човек от населението.</p><p>The precision of PPPs increases with the level of aggregation. This means that the PPP (and thus also the PLI, real expenditure and volume index per capita) at GDP level will be more reliable, or precise, than the PPP for final household consumption or gross capital formation. Similarly, the PPP for final household consumption will be more reliable than the PPP for "food and non-alcoholic beverages", or "clothing and footwear", the latter two being sub-aggregates of final household consumption.</p><p>The input data into the PPP compilation process comes from several sources, specifically, from special PPP price surveys and from national accounts. This makes it impossible to calculate any meaningful, numerical measure of error margins for PPPs. However, there is general agreement that PPPs, PLIs and other PPP-based indicators are not intended to establish a strict ranking of countries. The degree of uncertainty associated with the basic price and expenditure data, and the methods used for compiling PPPs, may produce errors that influence the ranking of countries, particularly when countries are clustered around a very narrow range of outcomes. PPPs and PPP-based indicators thus provide an indication of the relative order of magnitude of one country in relation to other countries in the comparison. As outlined above, this is more so at a low level of aggregation than in the case of, for instance, GDP or GDP per capita.</p><p>Не приложими.</p><p>Not applicable.</p><p>При наблюденията на потребителските цени могат да се появят грешки поради несъответствие със стриктната дефиниция на продукта в извадката, например по отношение размер на опаковката или на качествените параметри. Макар че процесът за валидиране има за цел отстраняването на тези грешки с внимателно сравняване на представения от всяка страна ценови материал и оценка на правдоподобността, някои грешки е трудно да бъдат идентифицирани (особено свързаните с качеството на продукта). Подобни проблеми възникват и при другите наблюдения, като това за компенсацията на наетите лица в публичния сектор. В този случай проблемът е в резултат на използваните в различните страни разнородни източници на данни.</p><p>Докато неотговорилите статистически единици могат да бъдат заместени с други, и това влияе ограничено на публикуваните категории, при изчисляването на ППС липсата на цени за даден продукт за една или повече страни е специфичен и твърде сериозен проблем. В тези случаи Евростат изчислява условно ценово съотношение въз основа на ценовите съотношения за други продукти. Когато страните не са предоставили цени за даден продукт в някоя основна група, празнотите се попълват условно като се използват т.н „референтни ППС”, изчислени за сходни или по-горни основни групи.</p><p>In the consumer goods surveys, measurement errors can occur due to non-compliance with the strict definition of the products in the product sample, for instance with regard to package sizes or quality parameters. While the validation process aims at eliminating these errors by carefully comparing the price material provided by each country and evaluating its plausibility, some of these errors can be hard to identify, especially those related to quality. Similar problems can occur in other surveys as well, like the annual survey on compensation of public sector employees. Here, the problem stems from the heterogeneity of data sources across countries.</p><p>While non-response from one particular statistical unit can usually be easily overcome by replacing that unit, and normally has a very limited impact at the level of the published categories anyway, a special problem does occur where no prices are available for a given product in one or more countries. In these cases, a price relative is imputed on the basis of the price relatives for other products. If a country does not report prices for any sample product in a given basic heading, the gaps are typically filled using the PPP of either a "similar", or of a hierarchical, basic heading.</p><br /><br /><p>ППС за дадена година (t) се публикуват от Евростат на 4 етапа:</p><p>· След t + 6 месеца: първи предварителни резултати, базиращи се на екстраполираните данни от година t – 1 и на новите данни от година t, налични по същото време;</p><p>· След t + 12 месеца: предварителни резултати, включващи всички нови цени и разходите от БВП от година t;</p><p>· След t + 24 месеца: ревизирани предварителни резултати, включващи най-последни разходни тегла;</p><p>· След t + 36 месеца: окончателни резултати за година t. Те са „последни” защото няма да има повече актуализации в случай, че страните ревизират своите национални сметки.</p><p>PPPs for a given year (t) are published in four steps:</p><ul><li>After t+6 months: First preliminary results, based on extrapolations from year t-1 and on the new data for year t that are available at that time;</li><li>After t+12 months: Preliminary results, incorporating all new price and expenditure data of year t;</li><li>After t+24 months: Revised, preliminary results, incorporating the most recent expenditure estimates;</li><li>After t+36 months: Final results for year t. These results are "final" in the sense that there will be no further updates when countries revise their National Accounts estimates.</li></ul><p>ППС винаги се оповестяват от Евростат през месеците юни и декември. <span style="font-size: 11pt; text-align: center;">Точната дата се определя няколко месеца по-рано.</span></p><p>PPPs are always released by Eurostat in June and December. The exact publication date is determined a few months in advance.</p><br /><br /><p>ППС са преди всичко пространствени индикатори за равнищата на цените и съпоставимостта на резултатите между страните може да се приеме като много добра.</p><p>PPPs are primarily spatial price level indicators, and the comparability of the results across countries can be assumed to be very good.</p><p>По същество ППС са пространствени индикатори за равнищата на цените, поради което те са подходящи за сравнения касаещи няколко географски територии към един и същ момент във времето.</p><p>За разлика от извадката на продукти и регистрирането на цените за националните индекси на потребителски цени (ИПЦ), подборът на продукти за наблюденията на цени, необходими за ППС, не е проектиран да улови ценовите изменения във времето, а по-скоро за да констатира различията между страните или други географски единици. При необходимост продуктите в извадката могат да бъдат променяни между 2 последователни наблюдения с оглед поддържане или подобряване на съпоставимостта между страните. Методологиите за наблюденията могат също така да се променят за отделните последователни наблюдения, когато това се налага за подобряване качеството на пространствените сравнения.</p><p>Независимо от това, ППС и производните им показатели биха могли да се използват и за сравнения в динамика при определени обстоятелства и внимателно интерпретиране на резултатите. Докато времевите сравнения имат известен смисъл при показателите на високо ниво, като БВП или фактическо индивидуално потребление например, то за агрегатите на по-ниско ниво е типично по-голямо непостоянство във времето, частично дължащо се на измененията в продуктовите извадки или методологията.</p><p><b>Интерпретиране на динамичните редове</b></p><p>Интерпретирането на динамични редове, включващи ППС трябва да се ръководи от целта на анализа. „Перфектен” многоцелеви индикатор, който показва едновременно и адекватно двата аспекта: пространствен и времеви, не съществува.</p><p>Така например, динамичните редове с индекси на равнища на цени не дават надеждна представа за динамиката на цените в дадена страна. За тази цел е конструиран и следва да се използва ИПЦ. Също така, когато искаме да сравним степента на изменение на цените в 2 или повече страни е на разположение хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за почти всички европейски страни. Съответно, динамичните редове на ИРЦ показват за всяка поредна година равнището на цени в различните страни една спрямо друга, и дава груба оценка за това колко са се изменили тези относителни ценови равнища.</p><p>С оглед на постигане съпоставимост, ППС по начало се използват за превръщане на разходите в отделните страни в единна валута и еднакво ценово равнище. Например, текущият динамичен ред за БВП на човек, дефлиран с текущите годишни ППС, осигурява съпоставимостта на относителните физически обеми за всяка отделна година. При това, обаче, темповете на ръст няма да отразяват действителния растеж, тъй като разходите са превърнати в единни <i>текущи</i> цени. Все пак, когато са изразени във вид на индекс (например при ЕС28=100) и на човек, те биха могли да служат за анализ при времеви сравнения, но с известна предпазливост.</p><p>От друга страна, динамичният ред за БВП на човек по фиксирани цени, дефлиран с ППС от базисната година би могъл да покаже както реалните физически обеми при едно и също равнище на цени във всичките страни, така и реалните темпове на растеж. В повечето случаи, обаче, този подход е твърде проблематичен поради факта, че ценовите структури и ценовите съотношения между страните се изменят във времето. Ето защо не е реалистично допускане на фиксирани ценови съотношения (ППС за базисна година), особено за по-дълъг период от време.</p><p>In essence, PPPs are spatial price level indicators, and thus primarily suitable in comparisons referring to several geographical locations at a given point in time.</p><p>Unlike the item sampling and price collection that underlie consumer price indices (CPI), the sampling of items and the price collection for PPPs are not designed to capture price changes over time, but rather price differences across countries or other geographical units. If necessary, product samples will be changed between two consecutive surveys in order to maintain or improve comparability across countries. Survey methodologies may also change from one survey to the next, if this is deemed necessary to produce a spatial comparison of improved quality.</p><p>Nevertheless, PPPs and PPP-based indicators may be used in inter-temporal comparisons under certain circumstances, provided that the results are interpreted with sufficient care. For example, while it certainly makes sense to follow the temporal development of volume indices for high-level aggregates like GDP or actual individual consumption, lower-level aggregates will typically show more volatility over time, induced partly by changes in product samples or methodology.</p><p><strong> </strong><strong>Interpretation of time series</strong></p><p>The interpretation of a time series that includes PPPs should be guided by the purpose of the analysis. The "perfect", multi-purpose indicator that simultaneously captures both spatial and temporal aspects adequately simply does not exist. For example, a time series of PLI does not provide a reliable measure of the development of prices in a given country. For that purpose, the CPI should be applied instead. Similarly, if we want to compare the rate of price change in two or more countries, the Harmonized Index of Consumer Prices (HICP) is readily available, at least for most European countries. Accordingly, a time series of PLIs shows, for each consecutive year, the various countries' price levels in relation to each other, and provides a rough indication of how these relative price levels have developed.</p><p>PPPs are primarily used to convert expenditures in different countries into a common currency and a common price level in order to ensure comparability. A current price time series of, for instance, GDP per capita, deflated by the current PPP of each year, ensures comparability of relative volumes across countries for each single year. However, the growth rates will not reflect real growth, since the expenditures are expressed in common, <em>current</em> prices. Still, when presented in index form (with, for instance, EU28=100) and per capita terms, they can be used as an analytical tool in temporal comparisons, but with caution.</p><p>On the other hand, a time series of GDP per capita in fixed prices, deflated by the PPP of the base year, would produce both real volumes expressed in the same price level for all countries, as well as real growth rates. However, in many cases this approach is highly problematic, because price structures and price relatives across countries do change over time. The assumption of a fixed price relative (the PPP of the base year) is thus not a realistic one, especially in long time series.</p><p>ППС и производните им показатели са достъпни от две предметни области в базата за разпространение на данни на Евростат: област ППС и област национални сметки.</p><p>ППС, ИРЦ, данните за разходите и показателите за физическия обем за аналитичните категории могат да се намерят в областта ППС, докато ППС за БВП, както и разходите и показателите за физическия обем на БВП и главните агрегати на националните сметки са достъпни също и в областта национални сметки.</p><p>Макар, че ППС на ниво БВП са идентични и в двете области, съществуват някои важни различия между двата набора данни с показатели за физическия обем. Докато информацията за разходите в областта ППС се актуализира 2 пъти годишно (през юни и през декември), областта национални сметки се актуализира постоянно тъй като страните изпращат своите ревизирани актуализации на национални сметки. По тази причина, в област национални сметки са предоставени най-актуалните показатели за БВП и БВП на човек от населението в СПС.</p><p>От друга страна, показателите за физическия обем в област цени се базират на специфични за всеки от агрегатите на ППС, докато в област национални сметки се използват общите ППС на ниво БВП, за да се дефлира не само БВП, но и всички негови компоненти. Това означава, че показателите за физическия обем в област цени са по-подходящи за анализ на специфичните агрегати, отколкото тези в област „Национални сметки”.</p><p>Това е причината, поради която показателите за разходите и за физическите обеми в двете области може да не бъдат напълно съгласувани в даден момент от времето, въпреки несъществените разминавания, които е нормално да съществуват.</p><p>ППС и производните показатели се публикуват на страницата на НСИ в рубриката Макроикономическа статистика - Програма за европейски сравнения.</p><p>PPPs and the PPP-derived indicators are accessible from two different domains in the Eurostat dissemination database: The PPP domain and the National accounts domain.</p><p>PPPs, PLIs, expenditure data and volume indicators for the analytical categories can be found in the PPP domain, while PPPs for GDP, as well as expenditures and volume indicators for GDP and the main National accounts aggregates can be accessed from the national accounts domain as well. </p><p>While the PPPs at the level of GDP are identical in the two domains, there are some important differences between the two sets of volume indicators. Whereas the expenditure data in the PPP domain is updated twice a year (in June and December), the National accounts domain is updated continuously as countries provide revised NA updates. For this reason, the national accounts domain provides the most up-to-date indicators of GDP and GDP per capita in PPS.</p><p>On the other hand, the volume indicators in the price domain are based on aggregate-specific PPPs, while the national accounts domain uses the PPP for GDP to deflate not only GDP, but all sub-aggregates as well. This means that the volume indicators in the price domain are more suitable for aggregate-specific analyses than the data in the NA domain.</p><p>For these reasons, the expenditure and volume indicators in the two domains may not be entirely coherent at any given point in time, although discrepancies will normally not be very substantial.</p><p>On NSI website PPPs and related indicators are published in domain European Comparison program (ECP)</p><p>Не е приложима.</p><p>Not applicable.</p><br /><p>Тъй като повечето национални статистически служби ползват анкетьори за събиране на ценовата информация и по-голямата част от входящата информация се извлича от собствени източници, респондентите (бизнесът) не се натоварват допълнително с отговори.</p><p>Since most NSIs use price collectors to obtain price data, and most other input data required are extracted from existing sources at the NSIs, no additional response burden is created for businesses.</p><p>След окончателното изчисляване на ППС за дадена година, те повече не се ревизират. Все пак, с оглед поддържане на възможно най-висока степен на съгласуваност с националните сметки, целият ред с ППС бива претеглян с агрегатите от национални сметки 2 пъти годишно (юни и декември) и базата данни се актуализира съответно. През декември 2016 г., във връзка с въвеждането на ESA '2010, се направи пълна ревизия на сериите от данни за ППС.</p><p>Following the calculation of the final PPPs for a given reference year, PPPs are no longer revised. However, in order to maintain the highest possible degree of coherence with national accounts, the entire time series of PPPs is rescaled to the latest national accounts aggregates twice a year, in June and December, and the database updated accordingly.</p><p>In December 2016, following the introduction of ESA 2010, the full time series of PPPs was revised.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><br /><br /><p>Страните събират и предоставят в Евростат входяща ценова информация, получена от специално провеждани за целта специфични наблюдения на цените за агрегатите: разходи за потребление на домакинствата, разходи на правителството за индивидуално и за колективно потребление, и за бруто образуване на основен капитал (инвестиционни стоки и услуги). Референтни (условни) ППС се използват за дефлиране на разходите за потребление на Нетърговските институции обслужващи домакинствата, запасите и нетния износ.</p><p><b>Потребление на домакинствата</b></p><p>Провеждат се специфични наблюдения на пазарни цени за потребителски стоки и услуги. Извадката на продуктите се съставя в сътрудничество между всички страни партньори, ОИСР и Евростат. Крайната извадка трябва да се състои от сравними стоки и услуги и във възможната максимална степен да е еднакво представителна за структурата на разходите във всички участващи страни. Събирането на данните се извършва от националните статистически служби. Цените се регистрират в различни търговски обекти (пазари, квартални магазини, супермаркети, специализирани магазини, универсални магазини, ателиета за услуги и други), които обикновено се посещават от регистраторите, а също така и с помощта на въпросници, телефонни интервюта или електронни наблюдения.</p><p>В повечето страни цените се събират само в столицата (вкл. в България). С оглед получаване на национални средни цени, тези страни предоставят пространствени коефициенти за ажустиране на всички основни групи.</p><p>За да се намали натовареността, цените се събират в рамките на 3-годишен цикъл. Продуктовата извадка е разделена на 6 отделни наблюдения, като ежегодно се провеждат по 2 наблюдения. При изчисляване на ППС се прилага екстраполиране на последните наблюдавани данни за групите с продукти, които не са били наблюдавани през отчетната година. За целта се използват времеви коефициенти на ниво основна група, базирани на националния ХИПЦ. Такъв времеви коефициент е необходим за изчисляване на средногодишни цени за цялата отчетна година, въз основа на събраните през определен месец цени.</p><p><strong>Жилищните услуги </strong>се третират по специфичен начин. В повечето страни се провеждат ежегодни наблюдения на наемите на жилища. В страните с непредставителен пазарен дял на наемите, вместо това се прилага „количествен подход”, основаващ се на оценки за жилищния фонд.</p><p><b>Потребление на правителството</b></p><p>Услугите, предоставяни от правителството са непазарни услуги и нямат икономически значими пазарни цени. Поради това, в националните сметки е възприето стойността на тези непазарни услуги да се оценява по елементи на разходите (по себестойност). Затова и при изчисляването на ППС се прилага същото правило. Страните предоставят данни за компенсацията на наетите лица, включително социалните осигуровки, за извадка от професии в услугите за публично здравеопазване и колективни услуги, предоставени от държавата. Тези компенсации участват при изчисляване на ППС като оценки за цените за услугите на правителството.</p><p>По принцип информацията за себестойността би следвало да бъде национална годишна средна величина за всяка от професиите в извадката, която се извлича от регистри или други статистически източници. Страните, които нямат такива източници могат да базират своите оценки на държавните щатни разписания, прилагани за „типично” наето лице.</p><p><strong>За услугите в образованието </strong>е възприет подходът на пряка оценка на обема (брой учащи спрямо цялото население) с корекция за качеството, базирана на наблюдението PISA. Броят на учащите се извлича от общата база данни за образованието на ЮНЕСКО, ОИСР и Евростат. В резултат на този подход ППС се получават индиректно като се разделят разходите за образование на количествения индикатор. </p><p><strong>ППС за услугите в здравеопазването</strong> се базират на смесени (квази-) цени за болнични услуги, цени за доболнични услуги и медицински продукти (лекарства и санитарни стоки). Този метод се използва от 2010 година. ППС преди 2010 г. са базирани на разходите по себестойност.</p><p><b>Бруто образуване на основен капитал</b></p><p>Страните събират и изпращат средни национални цени на краен купувач за <em>инвестиционните стоки и услуги</em>. Провеждат се 2 самостоятелни наблюдения на цени на капиталови стоки: 1 за машини и съоръжения (веднъж на всеки 2 години) и 1 за строителството (ежегодно). Цените се събират към средата на годината, тъй като е много скъпо да се наблюдават цени през цялата година. За машините и съоръженията те се събират от производители, вносители, дистрибутори или купувачи. Цените могат да бъдат покупни цени за действителни пазарни транзакции или за хипотетични пазарни транзакции, т.е това, което купувачите биха заплатили ако биха закупили дадена машина.</p><p>Цените за <em>строителството</em> се събират за комплект от стандартни строителни обекти, групирани според типа на строителството – жилищно, не-жилищно и гражданско. Наблюдават се преобладаващи цени от търговете, т.е. тръжни цени, които са приети от купувачите.</p><p><b>Спомагателни данни</b></p><p>В допълнение към изброените по-горе цени и коригиращи фактори, участващите страни трябва да предоставят разходни тегла за всяка основна група, годишни средни валутни курсове и население към средата на годината, както и най-последни оценки за БВП и неговите компоненти на крайното използване. Тези детайлни тегла се подготвят и предоставят от националните сметки.</p><p><strong>Методологията за наблюденията за всяка от страните се изработва в сътрудничество между националните статистически служби и Евростат.</strong></p><p style="text-align: justify;">Countries are required to carry out price surveys and provide price input data for household consumption, individual government consumption, collective consumption and gross fixed capital formation (investment goods and services). Reference (imputed) PPPs are used for NPISH consumption, inventories, and net exports.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Household consumption</strong></p><p style="text-align: justify;">For consumer (market) goods and services, special price surveys are carried out. The product sample is determined in collaboration among the participant countries, the OECD and Eurostat. The final product sample should consist of comparable goods and services and, to the largest extent possible, be equally representative of the expenditure patterns of all participant countries. Subsequently, the data collection is carried out by the NSIs. Prices are collected from a variety of outlets (markets, corner shops, supermarkets, specialist shops, departmental stores, service establishments, etc.), usually by actually visiting the shops, but also via questionnaires and phone or electronic surveys.</p><p style="text-align: justify;">In most countries, prices are collected only in the capital city and its surroundings. In order to obtain national average prices, these countries have to supply spatial adjustment factors for all basic headings.</p><p style="text-align: justify;">To reduce the response burden, prices are collected over a period of three years. The product sample is divided into six separate surveys, and each year, two surveys are carried out. In the calculation of PPPs, extrapolations of the most recent survey data are used for the product groups that were not surveyed in the reference year. A temporal adjustment factor at basic heading level, based on HICP data, is used for this purpose. A similar temporal adjustment is needed in order to calculate annual average prices for the whole reference year, based on the prices collected in the survey month.</p><p style="text-align: justify;">Housing receives special treatment. In most of the countries, a survey of actual rentals is carried out annually. For countries with unrepresentative rental markets, however, a "quantity approach" based on dwelling stock estimates is used instead.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Government consumption</strong></p><p style="text-align: justify;">The services produced by general government are non-market services and as such, they have no economically significant market price. Because there are no market prices, the convention is to value non-market services in national accounts at cost, or input prices. Consequently, this convention is applied in the production of PPPs as well, for collective services produced by government. Countries report the compensation of employees including social contributions for a sample of occupations in collective services provided by the government. These compensation figures then enter the calculation of PPPs as price estimates for collective services.</p><p style="text-align: justify;">In principle, the cost data should be national annual averages for each sample occupation, to be extracted from registers or other statistical sources. Countries that do not have access to such sources may base their cost estimates on the government salary scales that would apply to a "typical" employee.</p><p style="text-align: justify;">For education services, an approach based on direct estimation of volumes (number of students relative to total population) with quality adjustment based on the PISA survey is used. Student numbers are collected from the common education database of UNESCO, OECD and Eurostat. Under this approach, PPPs are derived indirectly, by dividing actual individual expenditure on education into the volume indicator.</p><p style="text-align: justify;">For health services, PPPs are based on a mixture of (quasi-)prices collected for hospital services, outpatient medical services and medical products. This is applied since reference year 2010. The PPPs for years before 2010 are based on the input cost approach.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Gross fixed capital formation</strong></p><p style="text-align: justify;">Countries report national purchasers' prices for investment goods and services. There are two price surveys, one for equipment goods (once every two years), and one for construction (annual). The prices collected are mid-year prices because it is too costly to monitor prices over the whole year.</p><p style="text-align: justify;">Prices for equipment goods are obtained from producers, importers, distributors or actual purchasers. The prices collected can be either purchasers' prices for actual market transactions or purchasers' prices for hypothetical market transactions - that is, what purchasers would pay if they made a purchase.</p><p style="text-align: justify;">Prices for construction are collected using a set of standard construction projects covering different types of buildings and civil engineering works. Prices for the projects are to be at the level of prevailing tender prices - that is, the prices of tenders that have been accepted by purchasers.</p><p style="text-align: justify;"><strong>Auxiliary data</strong></p><p style="text-align: justify;">In addition to the prices and adjustment factors enumerated above, participating countries have to provide expenditure weights at basic heading levels, annual average exchange rates and mid-year resident population figures, as well as their most recent estimates of GDP and its main sub-aggregates. The expenditure weights are taken from the expenditure breakdown of national accounts.</p><p style="text-align: justify;"><strong>The survey methodology for each country is laid down by the NSIs and Eurostat in collaboration.</strong></p><p>Събирането на данни е непрекъсваем процес. Нови входящи данни се събират както следва:</p><p><strong>· Потребление на домакинствата:</strong> 6 наблюдения, обхващащи различни части от потреблението (по 2 наблюдения годишно), всяко от които се провежда през 3 години. Годишни данни за жилищните услуги</p><p><strong>· Потребление на правителството: </strong>Годишно наблюдение на компенсацията на наетите лица в публичния сектор; извличане на данни от базата за образованието на ЮНЕСКО-ОИСР-Евростат; годишно събиране на цени за болнични услуги</p><p>· <strong>Бруто образуване на основен капитал: </strong>наблюдението на цени на машини и съоръжения се провежда през 1 година; от 2010 година цените в строителството се наблюдават ежегодно</p><p>· <strong>Разходни тегла за крайно използвания БВП и спомагателни данни</strong>: изпращат се годишно.</p><p> </p><p>The data collection is a continuous process. New input data is collected as follows:</p><ul><li>Household consumption: Six surveys covering different parts of household consumption, carried out over a three-year cycle (two surveys per year). Annual survey of rents data.</li><li>Government consumption: Annual survey of the compensation of public sector employees; annual extraction from the UNESCO-OECD-Eurostat education database; annual collection of prices for hospital services.</li><li>Gross fixed capital formation: Surveys of equipment goods are carried out every second year, while since 2010, construction survey is reported annually.</li><li>Expenditure weights and auxiliary data: Reported annually.</li></ul><p>Страните имат известна степен на свобода как да събират информацията като се придържат към общата рамка на всяко от наблюденията, залегнала в методологическото ръководство и в специфичните указания към всяко от тях. Посещенията в търговските обекти е обичайният начин за събиране на данните. Същевременно се използват също и въпросници, телефонни разговори, интернет и скенер данни.</p><p>Наблюдаването на цени за строителството е особен случай, тъй като статистическите служби нямат квалифицирани специалисти, които могат да провеждат такова наблюдение. Повечето страни наемат външни строителни експерти за остойностяване на извадката със строителни обекти. Същото се отнася и за наблюдаваните цени на машини и съоръжения.</p><p>Данни за <em>наемите</em> и за <em>компенсацията на наетите лица </em>се събират обикновено от съществуващи източници в статистическите институти или в други държавни агенции.</p><p>Within the general framework of each price survey, as laid down in the methodological manual (cf. 11.1) and in the survey guidelines, countries have a degree of freedom as to how to conduct the data collection. The most common way of obtaining data is by visiting sales outlets. However, questionnaires, phone calls, internet and scanner data is also used.</p><p>The price survey on Construction projects is a special case, since NSIs don't usually have the in-house expertise required to conduct this survey. Most countries thus rely on external construction experts to provide price estimates for the sample of construction projects. Same concerns the Equipment goods survey.</p><p>Data on Rents and the Compensation of employees are usually collected from sources that already exist at the NSIs or in other government agencies.</p><p>Валидирането на входящите данни е интерактивен процес между НСИ и Евростат.</p><p>The validation of input data is an interactive process between National Statistical Institutes and Eurostat.</p><p>Евростат изчислява ППС на 3 етапа. На <em>ниво продукт</em> се изчисляват ценови съотношения за индивидуални стоки и услуги. На <em>ниво продуктова (основна) група</em> изчислените ценови съотношения за всички продукти в групата се осредняват, за да се получат непретеглени ППС за тази група. На <em>третия етап </em>ППС за основните групи се претеглят и осредняват за получаване на претеглени ППС за всяко агрегационно ниво. Детайлизираните разходи от БВП във всяка една от страните се използват за тегла при агрегиране на ППС.</p><p>Изчисляването и обобщаването на ППС изисква всяка участваща държава да предостави 1) набор от национални годишни цени за извадката от продукти и 2) подробна разбивка на крайните разходи за БВП съгласно обща класификация. ППС по основни групи се получават на основата на бинарни индекси тип Фишер, получени в резултат на геометрично осредняване на изчислените преди това индекси тип Ласпер и тип Пааше от събраните цени. На ниво основна група ППС се изчисляват по метода на Èltetö-Köves-Szulc (EKS method). Тези ППС за основна група се комбинират с ППС за други основни групи, за да се изчислят претеглени ППС за всяко ниво на агрегиране чак до нивото на БВП. EKS методът също се използва на този етап на калкулиране.</p><p>При изчисляване на ППС за основните групи на се използват експлицитни тегла, но се взимат предвид на по-високите нива на агрегиране. По принцип е желателно да се претеглят ценовите съотношения вътре в основните групи, но необходимите тегла не съществуват. В замяна на това, от страните се изисква да разграничат наблюдаваните продукти на "представителни" и "непредставителни" по отношение на основната група, към която принадлежат в зависимост от продаваните количества. Равнището на цени на представителните продукти се счита за типично за този продукт на националния пазар. Ако представителността не бъде взета под внимание, това ще доведе до отклонение в резултатите, тъй като представителните продукти са с относително по-ниски цени отколкото непредставителните продукти. С оглед избягване на подобно отклонение, на представителните продукти се присвоява квази разходно тегло "1", а на непредставителните - "0".</p><p>Когато няма никакви цени за дадена основна група не е възможно изчисляване на ППС. В този случай се използват условни (референтни) ППС, т.е. паритети, които са изчислени първоначално за друга съпоставима основна група.</p><p>The calculation of PPPs is undertaken in <em>three stages</em>. The <em>first st</em>age is at the product level, where price relatives are calculated for individual goods and services. The <em>second stage</em> is at the product group (or basic heading) level, where the price relatives calculated for the products in the basic heading are averaged to obtain unweighted PPPs for that particular basic heading, and at the <em>third stage</em>, the basic heading PPPs are weighted and averaged to obtain weighted PPPs for each aggregation level. The weights used to aggregate the PPPs in this last stage are expenditures from each country's National Accounts.</p><p>The calculation and aggregation of PPPs requires each participating country to provide 1) a set of national annual prices for the sample of products, and 2) a detailed breakdown of final expenditure on GDP according to a common classification. The calculation of basic heading PPPs is based on binary Fisher type indices for which both a Laspeyres type index and a Paasche type index must first be calculated based on the reported price data. Subsequently, PPPs are calculated for a basic heading using the Èltetö-Köves-Szulc (EKS) method. These PPPs for a basic heading are combined with those of other basic headings to provide weighted PPPs for each level of aggregation up to the level of GDP. The EKS method is applied at this stage as well.</p><p>Explicit consumption weights are not applied when calculating parities for the basic headings but are taken into account at any higher level of aggregation. In principle, it would be desirable to weigh the price relatives within basic headings, but the expenditure data required to do this is not generally available. Instead, at the basic heading level, countries are required to differentiate between "representative" and "unrepresentative" products. A product in the product sample is said to be representative if it is purchased in sufficient quantities so that its price level is typical for that type of product in the national market. Failure to take representativity into account may produce a bias in the results, because representative products are generally assumed to have lower relative prices than unrepresentative ones. In order to avoid this bias, products that are representative are assigned a quasi expenditure weight of "1" and products that are not representative are given a quasi expenditure weight of "0".</p><p>Sometimes, no prices are available for a basic heading and thus no parities can be calculated. In these cases reference parities will be used, i.e. parities initially calculated for a comparable basic heading.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable</p><br /><br /><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable</p>