Годишна статистика на заетостта и разходите за труд - Наети лица, средна работна заплата, движение на наетите лица, разходи на работодателя за труд Annual statistics on employment and labour costs - Employees under labour contract, Average annual wages and salaries, Employees under labour contract - inflows and outflows, labour costsannualstatisticsonemploymentandlabourcostannualstatisticsonemploymentandlabourcostfalse2024-02-19T12:11:33+02:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2012-N1NSIannualstatisticsonemploymentandlabourcost<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“</p><p>Statistics on Labour costs, Research and Development, Innovation and Information Society Department</p><p>Тодор Давидков</p><p>Todor Davidkov</p><p>началник на отдел</p><p>Head of department</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:TDavidkov@nsi.bg">TDavidkov@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:TDavidkov@nsi.bg">TDavidkov@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 568</p><p>+359 2 9857 568</p>19/02/202419/02/202419/02/202419/02/202419/02/202419/02/2024<p style="text-align: justify;">Данните се събират от предприятия и организации, извършващи дейност на територията на страната. Основен източник на информация е счетоводната документация на предприятието (ведомости за заплати, трудови договори, таблици за явяванията и неявяванията на работа и други).</p><p style="text-align: justify;">The data are collected from enterprises and organizations that perform economic activity in Republic of Bulgaria. Sources of information are: pay-roll sheets, presence and absence sheets, labour or non-labour contracts, management contracts, letters of appointment or discharge, applications for paid or unpaid leaves etc.</p><p style="text-align: justify;">· Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003);</p><p style="text-align: justify;">· Класификация на икономическите дейности (КИД-2008);</p><p style="text-align: justify;">· Единен класификатор на административно-териториалните и териториалните единици в Република България (EKATTE);</p><p style="text-align: justify;">· Класификация на териториалните единици за статистически цели в България (NUTS).</p><p style="text-align: justify;">·<span style="line-height: 115%; font-family: "Tahoma","sans-serif"; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-ansi-language: BG; mso-fareast-language: BG; mso-bidi-language: AR-SA;"><font color="#000000">Национална класификация на професиите и длъжностите.</font></span></p><p>· National Classification of Economic Activities (NCEA-2003, for international use NACE.BG 2003<strong>)</strong>;</p><p><strong>· </strong>Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG 2008<strong>)</strong><strong>;</strong></p><p>· Unified Classification of Administrative-Territorial and Territorial Units (UCATTU);</p><p>· Classification of territorial units for statistical purposes in Bulgaria (NUTS).</p><p>· National Classification of Occupations and Duties (comparable with ISCO08).</p><p style="text-align: justify;">Наблюдават се предприятия от всички икономически дейности, назависимо от формата на собственост и източника на финансиране.</p><p style="text-align: justify;">Covered are enterprises (local units) from all economic activities irrespective of their type of ownership and source of financing.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Наети лица</i></b> са лицата, които са в трудово правоотношение с работодателя съгласно Кодекса на труда и в служебно правоотношение съгласно Закона за държавния служител, по силата на които правоотношения те получават възнаграждение в пари или натура под формата на работна заплата за извършена в определен обем и качество работа, независимо дали договорът за наемане е постоянен или временен, на пълно или непълно работно време. <b><i>Средният списъчен брой</i></b> се определя по метода на средната аритметична величина чрез сумиране на средния списъчен брой за всеки месец и полученият сбор се раздели на 12 (броя на месеците в годината).Средния списъчен брой на наетите за един месец е сумата от списъчния брой на наетите за всеки календарен ден от месеца (включително празничните и почивните дни) разделена на броя на календарните дни през отчетния месец. Списъчният брой на наетите за почивните и празничните дни се приема за равен на списъчния брой от последния работен ден (преди съответния почивен или празничен ден). Средният списъчен брой на лицата наети на непълно работно време се преизчислява към пълна заетост въз основа на установената в трудовия договор на лицето продължителност на работното време.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Брутна работна заплата</i></b><b><i> </i></b>е възнаграждението, което лицето получава за положения от него труд преди приспадането на задължителните и доброволните вноски за социално и здравно осигуряване и данъчните начисления за сметка на наетото лице. Брутната работна заплата на наетите лица включва начислените средства за: основна заплата за отработено време или извършена работа; възнаграждение за основен и допълнителен платен годишен отпуск и други видове платени отпуски съгласно КТ и ЗДС; възнаграждение за извънреден труд; допълнителни трудови възнаграждения за продължителна работа, нощен труд, работа при вредни или други специфични условия на труд, работа в празнични и почивни дни, за по-висока лична квалификация и др. съгласно КТ или договорени чрез колективен трудов договор; допълнително материално стимулиране под формата на месечни, тримесечни и годишни премии. <b><i>Средната годишна брутна работна заплата</i></b><i> </i>се изчислява като начислените средства за работна заплата за отчетната година се разделят на средния списъчен брой на наетите по трудово правоотношение без лицата в отпуск по майчинство.</p><p style="text-align: justify;"><b>Движение на наетите лица</b> - приетите и напуснали лица в рамките на отчетния период, за фирмите на двустранно счетоводство.</p><p style="text-align: justify;"><b>Разходи на работодателя за труд представляват </b>сумата от начислените средства за работна заплата, разходите за социални и здравни осигуровки, обезщетенията по КТ, ЗДС и КСО, социалните разходи и надбавки и данъка върху социалните разходи.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Employees </i></b>are all persons who have a labour contract (fixed or permanent; full-time or part-time) with their employer by virtue of the Labour Code or the Civil Servants Act and who receive remuneration in cash or in kind for certain quality and quantity of work done.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>The average annual number of employees</i></b><b><i> </i></b>is the<b><i> </i></b>arithmetic mean value of the average monthly number of employees. The average monthly number of employees is the arithmetic mean value of the daily number of employees (sum of the daily number of employees divided by the number of days for the reference month). Part-time employees are converted into full-time equivalents.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Gross annual wages and salaries </i></b>are the remunerations paid regularly to the employees by the employers before the deduction of any tax and social security contributions payable by the employees and withheld by the employers. Gross wages and salaries comprise of: basic wages and salaries for time worked or work done; payments for statutory, contractual or voluntary leave; payments for overtime, shift work, extreme working conditions, length of service; monthly, quarterly and annual bonuses. <b><i>The average annual wages and salaries</i></b> are calculated through dividing the total amount of wages and salaries costs accrued during the reference year by the average annual number of employees under labour contract excluding those on maternity leave.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Inflows and outflows</i></b><b> - </b>number of employees hired and dismissed during the reference year.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Total</i></b><b><i> </i></b><b><i>Labour</i></b><b><i> </i></b><b><i>Costs</i></b><b> </b>includes wages and salaries paid by the employer in cash or in kind, employers' actual and imputed social contribution plus taxes regarded as labour costs.</p><p style="text-align: justify;">Единица на наблюдението са предприятията - фирми, министерства, ведомства, политически, религиозни, обществени организации, съюзи и движения и други, които извършват икономическа дейност на територията на Република България през отчетната година.</p><p style="text-align: justify;">The observation units are enterprises - companies, ministries, departments, political, religious, public and other organizations, that perform economical activities in Republic of Bulgaria during the reference year.</p><p style="text-align: justify;">Годишната статистика на заетостта и разходите за труд се основава на наблюдението на заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд, което е изчерпателно за всички предприятия от обществения сектор и частния сектор, независимо от вида на тяхната икономическа дейност и действащото законодателство, по което са създадени и регистрирани.</p><p style="text-align: justify;">The annual statistics on employees and labour costs is based on the survey on the employees, wages and salaries and other labour costs, which is an exhaustive for all public and private sector enterprises irrespective of their economic activity and the legislation according to which they are founded.</p><p>Цялата страна</p><p>The whole country is covered.</p><p>2000 – 2021</p><p>2000 - 2021</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>· Наети лица – среден списъчен брой през годината;</p><p>· Средна работна заплата – левове;</p><p>· Движение на наетите лица – списъчен брой;</p><p>· Разходи на работодателя за труд – левове.</p><p>· Employees - average annual number;</p><p>· Average wages and salaries - BGN;</p><p>· Inflows and Outflows - number;</p><p>· Labour Costs - BGN.</p><p>Календарна година</p><p>Calendar year</p><p>· Закон за статистиката;</p><p>· Национална статистическа програма.</p><p>· Law on Statistics;</p><p>· National Statistical Programme.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">· Закон за статистиката;</p><p style="text-align: justify;">· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p style="text-align: justify;">· Law on Statistics;</p><p style="text-align: justify;">· Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics (provision 24 and Article 20 (4)) (OJ L 87, p. 164), stipulates the necessity to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p style="text-align: justify;">Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p style="text-align: justify;">Individual data are not disseminated following the rules set in Article 25 from the Law on Statistics. The dissemination of individual data is done only under Article 26 from the same law.</p><p style="text-align: justify;">Датата за публикуване на статистическата информация е посочена в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p>The actual date of data publication is set in the National Statistical Institute Release Calendar.</p><p>Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/488">http://www.nsi.bg/bg/node/488</a></p><p>The calendar is available on the NSI website: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/480">http://www.nsi.bg/en/node/480</a></p><p style="text-align: justify;">Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика „Пазар на труда” в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p style="text-align: justify;">The data are published on the NSI website, section Labour Market in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>Годишно</p><p>Annual</p><p>Статистически годишник</p><p>Statistical Yearbook</p><p style="text-align: justify;">Подробни резултати от изследването се публикуват на интернет сайта на НСИ рубрика Пазар на труда - Годишна статистика на заетостта и разходите за труд: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3950">http://www.nsi.bg/bg/node/3950</a></p><p style="text-align: justify;"><span style="line-height: 115%; font-family: "Tahoma","sans-serif"; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-ansi-language: BG; mso-fareast-language: BG; mso-bidi-language: AR-SA;"><font color="#000000">Информационна система ИНФОСТАТ на НСИ </font></span><span style="line-height: 115%; font-family: "Calibri","sans-serif"; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: BG; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: "Times New Roman"; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;"><a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=3&lang=bg"><span style="line-height: 115%; font-family: "Tahoma","sans-serif"; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: "Times New Roman"; mso-fareast-language: BG;"><font color="#9c3a47">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=3&lang=bg</font></span></a></span></p><p style="text-align: justify;">Detailed results are published on the NSI website, section Labour Market Section - Annual statistics on employment and labour cost: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6429">http://www.nsi.bg/en/node/6429</a></p><p>Information System INFOSTAT <a href="https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=79">https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=79</a></p><p style="text-align: justify;">Анонимизирани индивидуални данни могат да бъдат предоставени за научни и изследователски цели по индивидуална заявка, съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/575">http://www.nsi.bg/bg/node/575</a></p><p style="text-align: justify;">Access to anonymised micro-data can be granted for research and scientific purposes upon request and following the Rules for granting access to anonymised micro-data for scientific and research purposes set by NSI.</p><p style="text-align: justify;">Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.</p><p style="text-align: justify;">More detailed data, not published on the NSI website can be prepared upon users' request according to the NSI Regulation for dissemination of statistical products and services.</p><p>Методика за изчисляване на списъчния и средния списъчен брой на персонала.</p><p>Methodological paper for the calculation of the average number of employees in full-time equivalents.</p><p style="text-align: justify;">Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност.</p><p style="text-align: justify;">According to Article 2, point 3 from the Law on Statistics the statistical information shall be produced in compliance with the following criteria for quality: adequacy, accuracy, timeliness, punctuality, accessibility and clarity, comparability and logical consistency.</p><p style="text-align: justify;">Потребителските групи са определени въз основа на получените в НСИ искания за данни. Потребителите на данните от изследването могат да се класифицират в няколко групи:</p><ul><li style="text-align: justify;">национални институции – министерства, агенции, специализирани съвети, други правителствени органи и обществени институции;</li><li style="text-align: justify;">международни институции – Евростат, МОТ и др.</li><li style="text-align: justify;">социалните партньори – синдикати, сдружения на работодатели;</li><li style="text-align: justify;">частни институции и предприятия, включително медии;</li><li style="text-align: justify;">изследователи и студенти.</li></ul><p style="text-align: justify;">Вътрешни за НСИ потребители: Структурна бизнес статистика, Национални сметки и т.н.</p><p>The users groups are defined on the basis of the received data requests. They can be classified in the following main groups:</p><ul><li>National authorities - ministries, agencies, councils, other government bodies and public institutions;</li><li>International organizations - Eurostat, ILO etc.</li><li>Social Partners - unions, employers' organizations;</li><li>Private organizations, enterprises, media;</li><li>Researchers and students.</li></ul><p>Internal users: Structural Business Statistics, National Accounts.</p><p>Няма информация.</p><p>No information available.</p><p>Данните се отнасят за цялата страна и за всички икономически дейности.</p><p>The data refer to the whole country and all economic activities.</p><p style="text-align: justify;">Общата точност на резултатите от изследването зависи от:</p><p style="text-align: justify;">· Използвания инструментариум на изследването. Статистическият формуляр на изследването е разработен в хартиен и електронен вариант. От 2008 данните се събират чрез информационна система „Бизнес статистика“, което от една страна позволява директно онлайн попълване на необходимата информация и от друга моментна проверка на данните и сигнализиране за допуснати грешки;</p><p style="text-align: justify;">· Методите на идентифициране и справяне с възможните грешки. При обработката на данните се преминава през 3 етапа на проверка 1) при въвеждането на данните са заложени аритметични и логични контроли, които сигнализират за екстремни стойности, непълни или липсващи данни; 2) на регионално ниво в Териториалните статистически бюра данните се проверяват още веднъж чрез допълнителни контроли, като също така се уточняват и причините за наличие на неотчетени предприятия, липсващи стойности и наличието на стойности извън допустимите граници; 3) на национално ниво в Централно управление на НСИ, данните отново се проверяват за пълнота и обхват като редактирането на данни се извършва чрез: справка с лицата попълнили информацията и използване на информация от административни източници (Персонален регистър на осигурените лица).</p><p style="text-align: justify;">The overall accuracy of the survey results depends of:</p><p style="text-align: justify;">· Survey tools. The statistical form for the survey is available in electronic and paper format. In 2008 the survey become part from Information system Business Statistics, which is on-line based allowing 24 hours data collection and incorporates logical and arithmetic controls visible immediately during the data entry;</p><p style="text-align: justify;">· Methods for errors identification and correction. The data processing goes through three main stages of validation: 1) data are validated while entered to control the plausibility of the inserted values and item non-response; 2) at regional level, the Regional Statistical Offices of NSI perform post-validation incl. checks for coverage, extreme and missing values; 3) at national level, the Head Office of NSI performs additional validation as well for coverage and completeness. Comparability is made with administrative and other sources.</p><p>Не се прилага – данните са резултат от изчерпателно изследване.</p><p>Not applicable - the survey is exhaustive.</p><p>Данните се публикуват 11 месеца след края на отчетния период.</p><p>The survey results are published 11 months after the reference period.</p><p style="text-align: justify;">Резултатите от наблюдението се представят точно на датите, заложени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.</p><p style="text-align: justify;">Предварителни годишни данни за наетите лица и средната работна заплата се публикуват от извадковото тримесечно изследване „Наети лица, отработено време, средства за работна заплата и други разходи за труд“.</p><p style="text-align: justify;">The survey results are presented at the actual date set in the National Statistical Institute Release Calendar.</p><p style="text-align: justify;">Preliminary annual estimates for number of employees and average wages and salaries are published as well from the quarterly sample survey on Number of employees, time worked, wages and salaries and other labour costs.</p><p style="text-align: justify;">Националните и регионалните данни за наетите лица и средната работна заплата са съобразени с действащата Класификация на териториалните единици за статистически цели, която е приложение на европейската класификация NUTS.</p><p style="text-align: justify;">The national and regional statistical data on employees and wages and salaries are in compliance with the acting Classification of territorial units for statistical purposes in Bulgaria (NUTS).</p><p style="text-align: justify;">Сравнимостта във времето е повлияна от промяната в класификацията на икономическите дейности. До 2007 г. се прилага Национална класификация на икономическите дейности - 2003 (НКИД-2003), а от началото на 2008 г. влиза в сила нова Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), което води до прекъсване на динамичния ред по икономически дейности за наетите лица и средната работна заплата.</p><p style="text-align: justify;">The comparability over time is disturbed by the changes of the Classification of Economic Activities. Up to 2007 NACE.BG 2003 was in force, since 2008 NACE.BG 2008 was implemented, which resulted in break of the time series for number of employees and wages and salaries.</p><p>Всички показатели в набора от данни са вътрешно съгласувани.</p><p>All indicators are internal coherent.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Съпоставимост на данните за наетите лица между Наблюдението на </i></b><b><i>заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд и Наблюдението на работната сила</i></b></p><p style="text-align: justify;">Основното различие в данните между двете изследвания се състои в това, че наблюденията на наетите лица, средствата за работна заплата и другите разходи за труд осигуряват данни за лицата, които са в трудово правоотношение с работодател съгласно Кодекса на труда или в служебно правоотношение по Закона за държавния служител, докато Наблюдението на работната сила обхваща и лица, наети на работа по друг вид договор или без договор, както и самостоятелно заетите лица (работодатели, лица, работещи за своя сметка, и лица, работещи без формално заплащане в семеен бизнес). За разлика от Наблюдението на работната сила в броя на наетите лица по трудово и служебно правоотношение се включват лицата в отпуск за отглеждане на деца до 2-годишна възраст, но се изключват лицата, работещи в дейностите по отбрана и опазване на обществения ред.</p><p style="text-align: justify;">Различията в единиците на наблюдение, в наблюдавания период, в начина на класифицирането на данните по икономически дейности, в принципите на териториално отнасяне (по местоживеене/по месторабота) и др. също оказват влияние върху сравнимостта на резултатите.</p><p style="text-align: justify;"><b><i>Coherence of the employment data between the Labour Force Survey (LFS) and the survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs</i></b></p><p style="text-align: justify;">The main difference between the both sources is due to the fact that the survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs collects information on the persons which have an employment contract according to the Labour Code or Civil Servants Act, while Labour Force Survey covers employees working by other type of contract or without any contract, as well the self-employed (working proprietors, own account works and unpaid family workers). LFS includes armed forces, but excludes persons on leave for raising a child up to two years of age.</p><p style="text-align: justify;">Methodological differences such as: sampling unit, reference period, methods of data classification by economic activity, regional distribution (working place/ residence) etc. are potential reason for data discrepancies as well.</p><p>Не се прави изследване за натовареността на респондентите.</p><p>No information is available for the respondents' burden.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify;">Източник на данни е годишното изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд.</p><p style="text-align: justify;">Източник на данни за предварителните годишни данни е извадковото тримесечно изследване „Наети лица, отработено време, средства за работна заплата и други разходи за труд“.</p><p style="text-align: justify;">The data source is the annual survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs.</p><p style="text-align: justify;">The data source for the preliminary results is the quarterly sample survey on the Number of employees, time worked, wages and salaries and other labour costs.</p><p>Годишно</p><p>Annual</p><p>Наблюдението е изчерпателно за предприятията от обществения сектор и частния сектор.</p><p>The survey is exhaustive for all public and private sector enterprises.</p><p>Данните се валидират на три етапа:</p><ul><li>при въвеждането на данните от респондентите има заложени логически и аритметични контроли;</li><li>на териториално ниво в Териториалните статистически бюра;</li><li>на национално ниво в Централно управление на НСИ</li></ul><p>The data validation goes through three stages:</p><ul><li>At the data entry;</li><li>At regional level by the NSI Regional Statistical Offices;</li><li>At national level by the NSI Head Office.</li></ul><p>Обработката на данните преминава през следните етапи:</p><ul><li>въвеждане на първичната информация в онлайн режим;</li><li>проверка на данните;</li><li>редактиране и импутиране на данни въз основа на допълнителна информация от респондентите и/или от административни източници;</li><li>формиране на изходи с основни резултати от изследването.</li></ul><p>The data processing goes through the following stages:</p><ul><li>On-line data entry;</li><li>Data validation;</li><li>Correction of errors and imputation of missing information using administrative sources;</li><li>Producing standardized output tables with main survey results.</li></ul><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>