Годишна статистика на заетостта и разходите за труд/Структурни индикатори – национално ниво - Различиe в заплащането по пол Annual statistics on employment and labour costs/Structural indicators - Gender Pay Gapannualstatisticsonemploymentandlabourcost-structuralindicators-genderpaygapannualstatisticsonemploymentandlabourcost-structuralindicators-genderpaygapfalse2024-02-19T12:03:11+02:00ESMS_MSDESTATESMS_REPORT_FULLFULL_ESMS2012-N1NSIannualstatisticsonemploymentandlabourcost-structuralindicators-genderpaygap<p>Национален статистически институт</p><p>National Statistical Institute</p><p>„Статистика на разходите за труд, научноизследователската и развойна дейност, иновациите и информационното общество“</p><p>"<span style="font-size: 12.16px; text-align: center;">Statistics on Labour costs, Research and Development, Innovation and Information Society Department</span><span style="font-size: 12.16px; text-align: center;">"</span></p><p>Тодор Давидков</p><p>Todor Davidkov</p><p>началник на отдел</p><p>Head of department</p><p>ул. „П. Волов“ № 2, София 1038</p><p>2, P. Volov Str.; 1038 Sofia, Bulgaria</p><p><a href="mailto:TDavidkov@nsi.bg">TDavidkov@nsi.bg</a></p><p><a href="mailto:TDavidkov@nsi.bg">TDavidkov@nsi.bg</a></p><p>+359 2 9857 568</p><p>+359 2 9857 568</p>19/02/202419/02/202419/02/202419/02/202419/02/202419/02/2024<p style="text-align: justify">Различието в заплащането по пол в некоригирана форма представлява разликата между брутното почасово възнаграждение на наетите мъже и наетите жени като процент от средното брутно почасово възнаграждение на наетите мъже. За 2006 г., 2010, 2014 и 2018 г. данните за този индикатор се основават на резултатите от четиригодишното изследване „Наблюдение на структурата на заплатите“. За годините, в които не се провежда Наблюдение на структурите на заплатите се прави оценка на основа на годишното изследване „Заети лица, средства за работна заплата и други разходи за труд“.</p><p style="text-align: justify">Данни са разпределени по икономически дейности.</p><p style="text-align: justify">The gender pay gap in unadjusted form is given as the difference between average gross hourly earnings of male paid employees and of female paid employees as a percentage of average gross hourly earnings of male paid employees. For the years 2006, 2010, 2014 and 2018 the GPG is calculated on base of the results from the four-yearly Structure of Earnings Survey (SES). For the years in which Structure of Earnings Survey is not conducted the GPG is calculated using SES data as benchmark and the variation rate of the average annual gross earnings by gender from the annual survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs.</p><p style="text-align: justify">The data are available broken down by economic activities.</p><p>Класификация на икономическите дейности (КИД-2008)</p><p>Classification of Economic Activities (CEA-2008, for international use NACE.BG 2008<strong>)</strong></p><p style="text-align: justify">Съвкупността се състои от всички наети лица по трудово или служебно правоотношение и обхваща предприятията с 10 и повече наети лица от всички икономически дейности с изключение на „Селско, горско, ловно и рибно стопанство“.</p><p style="text-align: justify">The (unadjusted) Gender Pay Gap (GPG) is provided for employees working in enterprises with 10+ employees and belonging to all economic activities except "Agriculture, hunting, forestry and fishing" according to NACE.BG 2008.</p><p style="text-align: justify">Индикаторът различие в заплащането по пол се изразява в некоригирана форма (т.е. не се взимат под внимание индивидуалните характеристики на наетите като възраст, трудов стаж, режим на работно време, професия, образование и др., които могат да бъдат причина за различието във възнаграждението) поради това, че този индикатор е предназначен да дава общата картина на различията във възнагражденията.</p><p>За 2006, 2010, 2014 и 2018 година данните са изчислени въз основа на Наблюдението на структурата на заплатите, което е с четиригодишна периодичност, за годините през които не се провежда това изследване се правят оценки основани на ръста на средната работна залата на мъжете и жените от годишното изследване „Заети лица, средства за работна заплата и други разходи за труд“.</p><p style="text-align: justify">The indicator has been defined as unadjusted (i.e. not adjusted according to individual characteristics of employees that may explain part of the earnings difference - age, length of service, full-time/part-time employment, education, occupation etc.) because it should give an overall picture of gender inequalities in terms of pay.</p><p style="text-align: justify">The GPG figures for 2006, 2010, 2014 and 2018 are directly computed from the 4-yearly Structure of Earnings Survey, for the intermediate years the indicator is estimated using the variation rate of the average annual gross earnings by gender.</p><p>· Наети лица;</p><p>· Местни единици, принадлежащи към предприятия с повече от 10 наети лица.</p><p>· Employees;</p><p>· Local units, belonging to enterprises with 10 or more employees.</p><p>· Наети лица – независимо от режим на работно време, възраст и брой отработени часове;</p><p>· Предприятия с повече от 10 наети лица;</p><p>· Икономически дейности – с изключение на „Селско, горско, ловно и рибно стопанство“.</p><p>· Employees - all employees, there are no restrictions for age and hours worked;</p><p>· Size of enterprises: 10 employees or more;</p><p>· Economic activity - all economic activities except "Agriculture, hunting, forestry and fishing" according to NACE.BG 2008.</p><p>За територията на Република България.</p><p>The whole country is covered</p><p>2007- 2022 година</p><p>2007- 2022</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Процент (%)</p><p>Per cent (%)</p><p>Година</p><p>Calendar year</p><p>Данните се изчисляват на базата на джентълменски споразумения.</p><p>The data are based on gentlemen's agreement.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">· Закон за статистиката;</p><p style="text-align: justify">· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.</p><p style="text-align: justify">· Law on Statistics;</p><p style="text-align: justify">· Regulation (EC) N0 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics (provision 24 and Article 20 (4)) (OJ L 87, p. 164), stipulates the necessity to establish common principles and guidelines ensuring the confidentiality of data used for the production of European statistics and the access to those confidential data with due account for technical developments and the requirements of users in a democratic society.</p><p style="text-align: justify">Индивидуални данни не се публикуват (потискат се), спазвайки чл. 25 от Закона за статистиката. Разпространението на индивидуални данни се извършва само съгласно чл. 26 от Закона за статистиката.</p><p style="text-align: justify">Individual data are not disseminated following the rules set in Article 25 from the Law on Statistics. The dissemination of individual data is done only under Article 26 from the same law.</p><p>Не е част от календара за разпространение.</p><p>Not part from the National Release Calendar.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда в съответствие със Закона за статистиката (Глава 5) и Кодекса на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени.</p><p style="text-align: justify">The data are published on the NSI website, section Labour Market in accordance with the Law on Statistics and the European Statistics Code of Practice respecting the professional independence and aimed at objectivity, transparency and equal treatment of all consumers.</p><p>Годишна.</p><p>Annual</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p style="text-align: justify">Индикаторите са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Пазар на труда - Структурни индикатори -<b> </b>Различия в заплащането по пол: <a href="http://www.nsi.bg/bg/node/3976">http://www.nsi.bg/bg/node/3976</a></p><p style="text-align: justify">The indicators are available to all users of the NSI website under the heading Labour Market -Annual statistics on employment and labour cost - Structural indicators - Gender pay gap: <a href="http://www.nsi.bg/en/node/6457">http://www.nsi.bg/en/node/6457</a></p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p><p>Използваната методология се публикува и на интернет сайта на Европейската статистическа служба (Евростат): <a href="http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/labour_market/earnings/database">http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/labour_market/earnings/database</a></p><p>Methodological notes are published as well on the Statistical Office of the European Communities (EUROSTAT) web page: <a href="http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/labour_market/earnings/database">http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/labour_market/earnings/database</a></p><p style="text-align: justify">Съгласно чл. 2 ал.3 от Закона за статистиката статистическата информация се произвежда при спазването на следните критерии за качество: адекватност, точност, навременност, пунктуалност, достъпност и яснота, сравнимост и логическа обвързаност.</p><p style="text-align: justify">Съгласно чл. 10 на Регламент (ЕС) №530/1999 националните власти трябва да гарантират, че резултатите отразяват истинската ситуация за цялата съвкупност от единици с достатъчна степен на представителност.</p><p style="text-align: justify">According to Article 2, point 3 from the Law on Statistics the statistical information shall be produced in compliance with the following criteria for quality: adequacy, accuracy, timeliness, punctuality, accessibility and clarity, comparability and logical consistency.</p><p style="text-align: justify">According to Article 10 from Council Regulation (EC) No 530/1999 of 9 March 1999 concerning structural statistics on earnings and on labour costs the national authorities shall ensure that the results reflect the true situation of the total population of units with a sufficient degree of representativity.</p><p style="text-align: justify">Основните потребители са Евростат, Министерство на труда и социалната политика, синдикални и неправителствени организации.</p><p style="text-align: justify">The main users are Eurostat, Ministry of Labour and Social Policy, trade unions and other non-government organizations.</p><p>Няма информация.</p><p>No information available</p><p>Изчисляват се и се изпращат всички необходими разбивки.</p><p>GPG is calculated for all the requested breakdowns.</p><p>За повече информация виж методологичните бележки за:</p><p>· Наблюдение на структурата на заплатите;</p><p>· Годишна статистика на заетостта и разходите за труд.</p><p>See the methodological notes for:</p><p>· Structure of Earnings Survey;</p><p>· Annual statistics on Employment and Labour Costs.</p><p>За повече информация виж методологичните бележки за Наблюдение на структурата на заплатите.</p><p>See the methodological notes for Structure of Earnings Survey.</p><p>За повече информация виж методологичните бележки за:</p><p>· Наблюдение на структурата на заплатите;</p><p>· Годишна статистика на заетостта и разходите за труд.</p><p>See the methodological notes for:</p><p>· Structure of Earnings Survey;</p><p>· Annual statistics on Employment and Labour Costs.</p><p>Срок за публикация: 12 месеца след края на отчетната година.</p><p>12 months after the reference year.</p><p style="text-align: justify">Спазването на срока зависи от наличието на окончателни данни за брутната годишна заплата по пол.</p><p style="text-align: justify">The punctuality of data publication depends from the availability of the final results for the average gross annual wages and salaries by gender.</p><p>Дефинициите и методологията за Наблюдение на структурата на заплатите са спазени.</p><p>The definitions are following the one from the Structure of Earnings Survey.</p><p style="text-align: justify">Сравнимостта във времето е повлияна от промяната на класификацията на икономическите дейности.</p><p>The comparability over time is disturbed by the changes of the Classification of Economic Activities.</p><p>Показателите в набора от данни са вътрешно съгласувани.</p><p>All indicators are internal coherent.</p><p style="text-align: justify">Освен данни за различието в заплащането по пол се публикуват и данни и за средната работна заплата по пол. Основните различия се състоят в това, че средната работна заплата е на едно наето лице, а индикаторът различие в заплащането по пол се изчислява на едни час. Данните за средната работна заплата включват и предприятията с едно и повече наети лица.</p><p style="text-align: justify">Data on average wages and salaries broken down by gender are published as well. The main difference between GPG and average wages are due to the following reasons:</p><p style="text-align: justify">· Average wages and salaries are per employee, while GPG is per hour;</p><p style="text-align: justify">· Average wegaes and salaries cover enterprises from all economic activities and size classes, while GPG is restricted to local units belonging to enterprises with 10 or more employees from all economic activities except "Agriculture, hunting, forestry and fishing" according to NACE.BG 2008.</p><p>Не се прави изследване за натовареността на респондентите.</p><p>No information is available for the respondents' burden.</p><p style="text-align: justify">Данните се ревизират на всеки четири години когато се провежда Наблюдение на структурата на заплатите.</p><p style="text-align: justify">Annual estimated data are revised every four years when the data from the Structure of Earnings Survey become available.</p><p style="text-align: justify">Отчита се изменението в часовата ставка на мъжете и жените в периода между две Наблюдения на структурата на заплатите.</p><p style="text-align: justify">The variation of hourly earnings of male and female employees between consecutive Structure of Earnings Surveys is taken into account.</p><p>· Наблюдение на структурата на заплатите (четиригодишно);</p><p>· Годишно изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд.</p><p>· Structure of Earnings Survey (Four-yearly);</p><p>· Annual survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs.</p><p>Годишно, четиригодишно</p><p>Annual, Four-yearly</p><p style="text-align: justify">Извадково с четиригодишното Наблюдение на структурата на заплатите и изчерпателно с годишното изследване на Заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд.</p><p style="text-align: justify">Structure of Earnings Survey is a sample survey. The Annual survey on Number of employees, wages and salaries and other labour costs is census type.</p><p>Правят се аритметични проверки на изчисленията.</p><p>Logical and arithmetical checks are applied.</p><p>Данните се основават на резултати от други статистически изследвания.</p><p>The GPG data are based on the results from other statistical surveys.</p><p>Не се прилага.</p><p>Not applicable.</p>