Висши училища, преподаватели, студенти и завършили във Висшите училища по статистически зони, статистически райони и области


Динамичен ред: Edu_3.8.xls

ВИСШИ УЧИЛИЩА, ПРЕПОДАВАТЕЛИ, СТУДЕНТИ И ЗАВЪРШИЛИ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ОБЛАСТИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2016/2017 ГОДИНА
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Висши училища Преподаватели
Общо Колежи Университети и специализирани висши училища Общо В колежи В университети и специализирани висши училища
Общо В т.ч. на основна работа Общо В т.ч. на основна работа
Общо 54 4 50 22 223 768 393 21 455 13 469
Северна и Югоизточна България 16 - 16 6 533 349 184 6 184 4 706
Северозападен 1 - 1 670 83 41 587 408
Враца - - - 197 - - 197 41
Ловеч - - - 30 30 11 - -
Плевен 1 - 1 443 53 30 390 367
Северен централен 5 - 5 2 080 - - 2 080 1 688
Велико Търново 3 - 3 1 234 - - 1 234 1 081
Габрово 1 - 1 227 - - 227 164
Разград - - - 43 - - 43 16
Русе 1 - 1 485 - - 485 411
Силистра - - - 91 - - 91 16
Североизточен 7 - 7 2 392 87 44 2 305 1 820
Варна 6 - 6 1 870 55 22 1 815 1 446
Добрич - - - 32 32 22 - -
Шумен 1 - 1 490 - - 490 374
Югоизточен 3 - 3 1 391 179 99 1 212 790
Бургас 2 - 2 572 98 66 474 287
Сливен - - - 169 39 19 130 61
Стара Загора 1 - 1 553 42 14 511 393
Ямбол - - - 97 - - 97 49
Югозападна и Южна централна България 38 4 34 15 690 419 209 15 271 8 763
Югозападен 29 4 25 12 396 312 144 12 084 6 825
Благоевград 3 1 2 830 26 17 804 548
Перник 1 - 1 89 - - 89 68
София 1 - 1 61 - - 61 61
София (столица) 24 3 21 11 416 286 127 11 130 6 148
Южен централен 9 - 9 3 294 107 65 3 187 1 938
Кърджали - - - 186 - - 186 33
Пловдив 9 - 9 2 867 57 50 2 810 1 874
Смолян - - - 199 50 15 149 20
Хасково - - - 42 - - 42 11
В т.ч. жени
Общо х х х 18 019 451 232 10 468 6 868
Северна и Югоизточна България х х х 5 883 212 117 3 109 2 445
Северозападен х х х 654 47 27 338 242
Враца х х х 145 - - 116 29
Ловеч х х х 10 6 4 - -
Плевен х х х 499 41 23 222 213
Северен централен х х х 1 676 - - 911 765
Велико Търново х х х 1 059 - - 552 507
Габрово х х х 118 - - 67 51
Разград х х х 37 - - 24 13
Русе х х х 405 - - 220 185
Силистра х х х 57 - - 48 9
Североизточен х х х 2 317 57 27 1 225 1 008
Варна х х х 1 814 42 18 957 797
Добрич х х х 24 15 9 - -
Шумен х х х 479 - - 268 211
Югоизточен х х х 1 236 108 63 635 430
Бургас х х х 547 58 41 279 169
Сливен х х х 109 22 10 53 24
Стара Загора х х х 512 28 12 261 211
Ямбол х х х 68 - - 42 26
Югозападна и Южна централна България х х х 12 136 239 115 7 359 4 423
Югозападен х х х 9 301 184 73 5 711 3 333
Благоевград х х х 729 11 7 415 296
Перник х х х 48 - - 27 21
София х х х 60 - - 30 30
София (столица) х х х 8 464 173 66 5 239 2 986
Южен централен х х х 2 835 55 42 1 648 1 090
Кърджали х х х 104 - - 85 19
Пловдив х х х 2 597 40 37 1 469 1 051
Смолян х х х 99 15 5 67 12
Хасково х х х 35 - - 27 8
ВИСШИ УЧИЛИЩА, ПРЕПОДАВАТЕЛИ, СТУДЕНТИ И ЗАВЪРШИЛИ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ОБЛАСТИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2016/2017 ГОДИНА
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Студенти Завършили
Общо В колежи В университети и специализирани висши училища Общо В колежи В университети и специализирани висши училища
Професио-нален бакалавър Бакалавър Магистър Професио-нален бакалавър Бакалавър Магистър
Общо 243 199 10 335 155 237 77 627 58 919 2 418 30 895 25 606
Северна и Югоизточна България 87 851 4 551 58 161 25 139 23 502 1 132 12 529 9 841
Северозападен 3 612 622 1 563 1 427 604 185 284 135
Враца 1 033 - 996 37 147 - 147 -
Ловеч 215 215 - - 50 50 - -
Плевен 2 364 407 567 1 390 407 135 137 135
Северен централен 36 464 - 26 635 9 829 10 616 - 6 022 4 594
Велико Търново 21 683 - 15 784 5 899 7 592 - 4 200 3 392
Габрово 6 454 - 4 499 1 955 832 - 494 338
Разград 278 - 232 46 101 - 72 29
Русе 7 673 - 5 800 1 873 2 002 - 1 188 814
Силистра 376 - 320 56 89 - 68 21
Североизточен 33 757 2 143 21 728 9 886 9 128 626 4 687 3 815
Варна 26 886 1 386 17 249 8 251 7 269 445 3 834 2 990
Добрич 757 757 - - 181 181 - -
Шумен 6 114 - 4 479 1 635 1 678 - 853 825
Югоизточен 14 018 1 786 8 235 3 997 3 154 321 1 536 1 297
Бургас 7 142 1 317 4 122 1 703 1 594 214 640 740
Сливен 930 231 530 169 203 72 78 53
Стара Загора 5 155 238 2 908 2 009 1 134 35 654 445
Ямбол 791 - 675 116 223 - 164 59
Югозападна и Южна централна България 155 348 5 784 97 076 52 488 35 417 1 286 18 366 15 765
Югозападен 115 741 3 800 70 968 40 973 26 299 908 13 429 11 962
Благоевград 10 861 568 7 826 2 467 2 909 180 1 647 1 082
Перник 40 - 40 - 34 - 29 5
София 3 336 - 2 865 471 1 323 - 1 059 264
София (столица) 101 504 3 232 60 237 38 035 22 033 728 10 694 10 611
Южен централен 39 607 1 984 26 108 11 515 9 118 378 4 937 3 803
Кърджали 889 - 889 - 214 - 214 -
Пловдив 36 868 1 780 23 775 11 313 8 432 341 4 344 3 747
Смолян 1 584 204 1 178 202 416 37 323 56
Хасково 266 - 266 - 56 - 56 -
В т.ч. жени
Общо 130 803 5 417 80 646 44 740 36 188 1 380 18 370 16 438
Северна и Югоизточна България 47 155 2 600 30 044 14 511 14 410 689 7 328 6 393
Северозападен 2 516 397 1 324 795 471 120 251 100
Враца 886 - 851 35 135 - 135 -
Ловеч 59 59 - - 17 17 - -
Плевен 1 571 338 473 760 319 103 116 100
Северен централен 18 684 - 12 961 5 723 6 089 - 3 231 2 858
Велико Търново 12 626 - 8 713 3 913 4 598 - 2 350 2 248
Габрово 1 941 - 1 234 707 336 - 181 155
Разград 198 - 158 40 79 - 55 24
Русе 3 719 - 2 710 1 009 1 018 - 607 411
Силистра 200 - 146 54 58 - 38 20
Североизточен 17 680 1 325 10 824 5 531 5 769 405 2 828 2 536
Варна 13 016 842 7 906 4 268 4 417 293 2 255 1 869
Добрич 483 483 - - 112 112 - -
Шумен 4 181 - 2 918 1 263 1 240 - 573 667
Югоизточен 8 275 878 4 935 2 462 2 081 164 1 018 899
Бургас 4 094 621 2 419 1 054 1 057 110 427 520
Сливен 357 99 213 45 62 27 14 21
Стара Загора 3 536 158 2 071 1 307 867 27 512 328
Ямбол 288 - 232 56 95 - 65 30
Югозападна и Южна централна България 83 648 2 817 50 602 30 229 21 778 691 11 042 10 045
Югозападен 61 063 1 767 36 348 22 948 15 740 461 7 849 7 430
Благоевград 6 554 272 4 619 1 663 1 944 77 1 069 798
Перник 1 - 1 - 3 - 2 1
София 2 117 - 1 763 354 873 - 677 196
София (столица) 52 391 1 495 29 965 20 931 12 920 384 6 101 6 435
Южен централен 22 585 1 050 14 254 7 281 6 038 230 3 193 2 615
Кърджали 554 - 554 - 152 - 152 -
Пловдив 21 054 1 019 12 875 7 160 5 583 224 2 787 2 572
Смолян 718 31 566 121 250 6 201 43
Хасково 259 - 259 - 53 - 53 -
27.04.2017
Висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

ETsankova@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване28 април 2016 г.
Дата на публикуване28 април 2016 г.
Дата на последно актуализиране28 април 2016 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 15 ноември.

Използвани класификации

• Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011)
• Класификация на областите на образованието и специалностите на висшето образование за образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър", „бакалавър" и „магистър"

Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията.

Понятия и дефиниции

За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако тяхната главна заетост е преподавателската работа.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Студенти и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2000 - 2015

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой, процент

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

• Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
• Методически документи на Евростат;
• Закон за статистиката;
• Закон за висшето образование.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3388

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Не е налична.

Пълнота

Не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 15.11;

· Провеждане на изследване: ноември - декември;

· Обработка на данни: януари - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследванията „Образование и обучение на възрастни“ и „Продължаващо професионално обучение“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Не са налични.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Университетите, специализираните висши училища и колежите.

Честота на събиране на данни

Годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр "Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
Висше образование (образователна и научна степен „доктор”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

ETsankova@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване28 април 2016 г.
Дата на публикуване28 април 2016 г.
Дата на последно актуализиране28 април 2016 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (образователна и научна степен „доктор”) осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември.

Използвани класификации

• Класификация на специалностите на научните работници в Р. България;
• Класификация на областите на образование и обучение (КОО-2008).

Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти обучаващи докторанти.

Понятия и дефиниции

За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение.

Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Докторанти.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2000 - 2015

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой, процент

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

· Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;

· Методически документи на Евростат;

· Закон за статистиката;

· Закон за развитието на академичния състав в Република България.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (образователна и научна степен „доктор”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3407

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Не е налична.

Пълнота

Не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 31.12;

· Провеждане на изследване: януари - февруари;

· Обработка на данни: март - април;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследванията „Образование и обучение на възрастни“ и „Продължаващо професионално обучение“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Не са налични.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика
  • В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.
Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти.

Честота на събиране на данни

годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • четвъртък, 27 април 2017 - 11:00
     
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, показват, че:
     През учебната 2016/2017 година в детски градини са записани 224.4 хил. деца, или с 3.3% по-малко в сравнение с предходната година.
     Завършилите средно образование през 2016 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 24.4 и 20.6 хил. ученици.
     Записаните в различните степени на висшето образование за академичната 2016/2017 година са 249.9 хиляди.
     Към 31.12.2016 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор“ у нас се обучават 6 738 лица, от които 503 чужди граждани.
     
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

  • петък, 29 април 2011 - 11:00

    През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

  • петък, 30 април 2010 - 11:00

    Образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години през последните години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.6% през 2005 г. на 22.8% през 2008 г. и достига 23.0% през 2009 г.

  • вторник, 31 март 2009 - 11:00

    През последните години образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.7% през 2004 г. на 22.4% през 2007 г. и достига 22.8% през 2008 г.

  • Образование в Република България 2016
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2016.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.

  • Статистически справочник 2016 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически справочник 2016
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически годишник 2015
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 83-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2015
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2015.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2010/2011 - 2014/2015 учебна година.

  • Статистически справочник 2015 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2015 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.

  • Статистически справочник 2015
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2015 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.

  • Статистически годишник 2014
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 82-рото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2009 - 2013 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2014
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2014.
    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2009/2010 - 2013/2014 учебна година.
  • Статистически справочник 2014 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2014 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2009 - 2013 година.

Страници