Висши училища, преподаватели, студенти и завършили във Висшите училища по статистически зони, статистически райони и области


Динамичен ред: Edu_3.8.xls

ВИСШИ УЧИЛИЩА, ПРЕПОДАВАТЕЛИ, СТУДЕНТИ И ЗАВЪРШИЛИ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ОБЛАСТИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2015/2016 ГОДИНА
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Висши училища Преподаватели
Общо Колежи Университети и специализирани висши училища Общо В колежи В университети и специализирани висши училища
Общо В т.ч. на основна работа Общо В т.ч. на основна работа
Общо 54 4 50 22 604 725 374 21 879 13 726
Северна и Югоизточна България 16 - 16 6 601 308 172 6 293 4 814
Северозападен 1 - 1 668 88 49 580 409
Враца - - - 190 - - 190 40
Ловеч - - - 30 30 13 - -
Плевен 1 - 1 448 58 36 390 369
Северен централен 5 - 5 2 112 - - 2 112 1 683
Велико Търново 3 - 3 1 245 - - 1 245 1 064
Габрово 1 - 1 230 - - 230 167
Разград - - - 38 - - 38 16
Русе 1 - 1 513 - - 513 419
Силистра - - - 86 - - 86 17
Североизточен 7 - 7 2 395 79 46 2 316 1 861
Варна 6 - 6 1 871 51 23 1 820 1 472
Добрич - - - 28 28 23 - -
Шумен 1 - 1 496 - - 496 389
Югоизточен 3 - 3 1 426 141 77 1 285 861
Бургас 2 - 2 605 69 49 536 339
Сливен - - - 164 33 19 131 65
Стара Загора 1 - 1 563 39 9 524 408
Ямбол - - - 94 - - 94 49
Югозападна и Южна централна България 38 4 34 16 003 417 202 15 586 8 912
Югозападен 29 4 25 12 525 317 139 12 208 6 895
Благоевград 3 1 2 818 29 25 789 535
Перник 1 - 1 101 - - 101 45
София 1 - 1 96 - - 96 59
София (столица) 24 3 21 11 510 288 114 11 222 6 256
Южен централен 9 - 9 3 478 100 63 3 378 2 017
Кърджали - - - 202 - - 202 36
Пловдив 9 - 9 3 046 57 51 2 989 1 945
Смолян - - - 184 43 12 141 25
Хасково - - - 46 - - 46 11
В т.ч. жени
Общо х х х 11 061 407 211 10 654 6 936
Северна и Югоизточна България х х х 3 265 166 99 3 099 2 447
Северозападен х х х 387 49 31 338 239
Враца х х х 115 - - 115 29
Ловеч х х х 6 6 4 - -
Плевен х х х 266 43 27 223 210
Северен централен х х х 893 - - 893 758
Велико Търново х х х 537 - - 537 497
Габрово х х х 71 - - 71 55
Разград х х х 23 - - 23 13
Русе х х х 222 - - 222 183
Силистра х х х 40 - - 40 10
Североизточен х х х 1 222 51 26 1 171 979
Варна х х х 936 39 17 897 765
Добрич х х х 12 12 9 - -
Шумен х х х 274 - - 274 214
Югоизточен х х х 763 66 42 697 471
Бургас х х х 388 35 25 353 210
Сливен х х х 55 10 8 45 27
Стара Загора х х х 280 21 9 259 209
Ямбол х х х 40 - - 40 25
Югозападна и Южна централна България х х х 7 796 241 112 7 555 4 489
Югозападен х х х 5 970 190 72 5 780 3 367
Благоевград х х х 439 10 8 429 307
Перник х х х 40 - - 40 15
София х х х 43 - - 43 30
София (столица) х х х 5 448 180 64 5 268 3 015
Южен централен х х х 1 826 51 40 1 775 1 122
Кърджали х х х 93 - - 93 21
Пловдив х х х 1 634 40 36 1 594 1 077
Смолян х х х 72 11 4 61 16
Хасково х х х 27 - - 27 8
ВИСШИ УЧИЛИЩА, ПРЕПОДАВАТЕЛИ, СТУДЕНТИ И ЗАВЪРШИЛИ ПО СТАТИСТИЧЕСКИ ЗОНИ, СТАТИСТИЧЕСКИ РАЙОНИ И ОБЛАСТИ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2015/2016 ГОДИНА
(продължение и край)
(Брой)
Статистически зони
Статистически райони
Области
Студенти Завършили
Общо В колежи В университети и специализирани висши училища Общо В колежи В университети и специализирани висши училища
Професионален бакалавър Бакалавър Магистър Професионален бакалавър Бакалавър Магистър
Общо 259 957 11 619 166 746 81 592 61 276 2 535 31 623 27 118
Северна и Югоизточна България 96 141 4 913 63 292 27 936 24 765 1 083 13 273 10 409
Северозападен 3 271 679 1 437 1 155 530 138 247 145
Враца 867 - 867 - 129 - 129 -
Ловеч 247 247 - - 38 38 - -
Плевен 2 157 432 570 1 155 363 100 118 145
Северен централен 39 843 - 28 817 11 026 11 194 - 6 443 4 751
Велико Търново 23 999 - 17 116 6 883 8 025 - 4 470 3 555
Габрово 6 612 - 4 696 1 916 877 - 554 323
Разград 319 - 268 51 57 - 57 -
Русе 8 456 - 6 345 2 111 2 128 - 1 278 850
Силистра 457 - 392 65 107 - 84 23
Североизточен 37 803 2 161 24 483 11 159 9 905 576 4 985 4 344
Варна 30 186 1 445 19 370 9 371 7 930 354 4 066 3 510
Добрич 716 716 - - 222 222 - -
Шумен 6 901 - 5 113 1 788 1 753 - 919 834
Югоизточен 15 224 2 073 8 555 4 596 3 136 369 1 598 1 169
Бургас 8 201 1 587 4 272 2 342 1 670 235 730 705
Сливен 911 258 512 141 211 71 87 53
Стара Загора 5 316 228 3 082 2 006 1 042 63 643 336
Ямбол 796 - 689 107 213 - 138 75
Югозападна и Южна централна България 163 816 6 706 103 454 53 656 36 511 1 452 18 350 16 709
Югозападен 122 076 3 904 76 339 41 833 27 774 1 008 13 794 12 972
Благоевград 12 084 576 8 662 2 846 3 396 178 1 875 1 343
Перник 216 - 189 27 21 - 16 5
София 4 259 - 3 753 506 1 373 - 1 125 248
София (столица) 105 517 3 328 63 735 38 454 22 984 830 10 778 11 376
Южен централен 41 740 2 802 27 115 11 823 8 737 444 4 556 3 737
Кърджали 951 - 951 - 197 - 197 -
Пловдив 38 769 2 576 24 550 11 643 8 030 403 3 957 3 670
Смолян 1 763 226 1 357 180 434 41 326 67
Хасково 257 - 257 - 76 - 76 -
В т.ч. жени
Общо 140 339 6 016 86 890 47 433 36 998 1 408 18 346 17 244
Северна и Югоизточна България 51 911 2 721 32 677 16 513 15 074 632 7 693 6 749
Северозападен 2 315 423 1 220 672 400 94 210 96
Враца 742 - 742 - 118 - 118 -
Ловеч 80 80 - - 17 17 - -
Плевен 1 493 343 478 672 265 77 92 96
Северен централен 20 520 - 13 957 6 563 6 495 - 3 489 3 006
Велико Търново 13 934 - 9 353 4 581 4 961 - 2 562 2 399
Габрово 2 063 - 1 329 734 342 - 214 128
Разград 233 - 193 40 45 - 45 -
Русе 4 043 - 2 896 1 147 1 085 - 629 456
Силистра 247 - 186 61 62 - 39 23
Североизточен 19 997 1 327 12 305 6 365 6 212 339 2 970 2 903
Варна 14 844 876 9 022 4 946 4 762 209 2 343 2 210
Добрич 451 451 - - 130 130 - -
Шумен 4 702 - 3 283 1 419 1 320 - 627 693
Югоизточен 9 079 971 5 195 2 913 1 967 199 1 024 744
Бургас 4 747 710 2 531 1 506 1 052 126 440 486
Сливен 336 111 180 45 70 34 18 18
Стара Загора 3 695 150 2 231 1 314 763 39 520 204
Ямбол 301 - 253 48 82 - 46 36
Югозападна и Южна централна България 88 428 3 295 54 213 30 920 21 924 776 10 653 10 495
Югозападен 64 484 1 852 39 131 23 501 16 255 503 7 847 7 905
Благоевград 7 298 276 5 121 1 901 2 289 64 1 223 1 002
Перник 63 - 51 12 5 - 3 2
София 2 681 - 2 307 374 945 - 762 183
София (столица) 54 442 1 576 31 652 21 214 13 016 439 5 859 6 718
Южен централен 23 944 1 443 15 082 7 419 5 669 273 2 806 2 590
Кърджали 615 - 615 - 147 - 147 -
Пловдив 22 259 1 406 13 549 7 304 5 198 268 2 387 2 543
Смолян 821 37 669 115 248 5 196 47
Хасково 249 - 249 - 76 - 76 -
28.04.2016
Висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

ETsankova@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване28 април 2016 г.
Дата на публикуване28 април 2016 г.
Дата на последно актуализиране28 април 2016 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) осигурява данни за учебната дейност на висшите училища. Основни единици на наблюдение са студентите (учащи, новоприети и дипломирани) и преподавателите. Основните признаци, по които се събират данни за студентите са пол, възраст, образователно-квалификационна степен, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Преподавателите във висшите училища се изучават по пол, възраст, вид на заетостта, академични длъжности. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 15 ноември.

Използвани класификации

• Международна стандартна класификация на образованието (МСКО 2011)
• Класификация на областите на образованието и специалностите на висшето образование за образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър", „бакалавър" и „магистър"

Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища (колежи, университети и специализирани висши училища), съгласно Закона за висшето образование и частните духовни висши училища, създадени по реда на Закона за вероизповеданията.

Понятия и дефиниции

За студент (учащ) се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Чуждестранни са тези студенти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование (дипломирани) са студентите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Преподавателите са длъжностните лица, които непосредствено провеждат учебните занятия съгласно учебните планове, независимо дали са пълно или непълно заети. Преподавателският (академичен) състав във висшето образование (МСКО - 6 и 7) включва лицата, чиято основна дейност са преподаването и научноизследователската работа. Към този състав се включват и длъжностни лица, като заместник-ректори, декани, заместник-декани, ръководители на катедри и др., ако тяхната главна заетост е преподавателската работа.

Управленският персонал включва длъжностни лица, изпълняващи управленски функции на равнище образователна институция - ректори, декани и техни заместници, ръководители на катедри.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Студенти и преподаватели.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2000 - 2015

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой, процент

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

• Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;
• Методически документи на Евростат;
• Закон за статистиката;
• Закон за висшето образование.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (степени „професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3388

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Не е налична.

Пълнота

Не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 15.11;

· Провеждане на изследване: ноември - декември;

· Обработка на данни: януари - март;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследванията „Образование и обучение на възрастни“ и „Продължаващо професионално обучение“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Не са налични.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Университетите, специализираните висши училища и колежите.

Честота на събиране на данни

Годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр "Отчет за висшето образование за образователно-квалификационни степени „магистър”, „бакалавър” и „професионален бакалавър”.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
Висше образование (образователна и научна степен „доктор”)
Контакт
Организация

Национален статистически институт

Отдел

„Статистика на образованието и културата“

Лице за контакт

Елена Цанкова

Длъжност

държавен експерт

Адрес

ул. „П. Волов" № 2, София 1038

Електронна поща

ETsankova@nsi.bg

Телефон

+359 2 9857 511

Факс
Актуализиране на метаданните
Дата на потвърждаване28 април 2016 г.
Дата на публикуване28 април 2016 г.
Дата на последно актуализиране28 април 2016 г.
Статистическо представяне
Описание на данните

Статистика на висшето образование (образователна и научна степен „доктор”) осигурява данни за броя на обучаващите се докторанти, новоприетите и придобилите образователна и научна степен „доктор”. Основните признаци, по които се събират данни за докторантите са пол, възраст, форма на обучение, специалност, гражданство и държава на предходно образование. Броят им се установява към определена дата на наблюдение - 31 декември.

Използвани класификации

• Класификация на специалностите на научните работници в Р. България;
• Класификация на областите на образование и обучение (КОО-2008).

Обхват

Изследването обхваща всички акредитирани висши училища и научно изследователски институти обучаващи докторанти.

Понятия и дефиниции

За докторант се счита всеки, включен в образователна програма на формалното образование според МСКО, независимо от формата на обучение. Формалното образование включва учебните програми, провеждани в легитимните образователни институции, създадени по установения законов ред.

Включват се и докторантите, обучавани в научни организации, независимо от формата на обучение.

Чуждестранни са тези докторанти, които не са граждани на Република България, както и тези с двойно гражданство, записани да следват по реда за чужди граждани.

Студентската мобилност се измерва чрез показателя „страна на завършено предходно образование”, като мобилни студенти или докторанти са тези, които са завършили своето средно образование в чужбина.

Завършили степен на образование са докторантите, които са получили документ за завършената степен от легитимна образователна институция, съдържащ изискващите се според закона записвания и печати.

Една образователна институция се дефинира като вземащ самостоятелни решения център, който предоставя образователни услуги на отделни лица или организации и е създаден по установения в закона ред. Това означава, че институцията има ръководител (директор, ректор или друг ръководител), т.е. това е “самостоятелна” образователна институция. “Несамостоятелните” образователни институции са филиали или наречени по друг начин звена, като характерното за тях е подчинеността им на самостоятелна институция.

Статистическа единица

Докторанти.

Статистическа съвкупност

Участници във формално образование.

Географски обхват (територия)

Цялата страна.

Времеви обхват

2000 - 2015

Базисен период

Не се прилага.

Мерна единица

Брой, процент

Отчетен период

Учебна година

Нормативна база
Нормативни документи и други споразумения

· Регламент N 452/2008 г. на Европейския парламент и на Съвета относно изготвянето и развитието на статистиката на образованието и ученето през целия живот;

· Методически документи на Евростат;

· Закон за статистиката;

· Закон за развитието на академичния състав в Република България.

Споделяне на данни

Не се прилага.

Конфиденциалност
Конфиденциалност - политика

· Закон за статистиката;

· Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество.

Конфиденциалност - защита на данните

Съгласно Закона за статистиката (чл. 25 и 26).

Политика по разпространение
Календар за разпространение

Съгласно датите за публикуване определени в Календара за разпространение на резултатите от статистическите изследвания на НСИ.

Достъп до календара за разпространение

Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488

Достъп на потребителите

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Честота на разпространение

Годишно

Достъпност и яснота
Прессъобщения

Регулярно прессъобщение на интернет сайта на НСИ.

Публикации

· Образование в Република България;

· Статистически годишник;

· Статистически справочник;

· Брошура „България“.

Онлайн база данни

Данни за висше образование (образователна и научна степен „доктор”) са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Образование и учене през целия живот: http://www.nsi.bg/bg/node/3407

Достъп до микроданни

Съгласно Правилника за предоставяне на анонимизирани индивидуални данни за научни и изследователски цели.

Други формати на разпространение

Информационна услуга по заявка, съгласно Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги на НСИ.

Методологични документи

· Методологически наръчник на Евростат;

· Методология на изследването: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/metadata/Edu_Meth.pdf

Документация за качеството

Доклад за качеството съгласно Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Управление на качеството
Осигуряване на качеството

Въведен е набор от критерии за качество в съответствие с Регламент (ЕС) N 88/2011 на Комисията.

Оценка на качеството

Докладът за качество на НСИ предоставя основна информация за качеството на национално ниво.

Приложимост
Потребности на потребителите

Органите на държавната и регионална администрация, международни организации, потребители от страната и чужбина.

Удовлетвореност на потребителите

Не е налична.

Пълнота

Не е налична.

Точност и надеждност
Обща точност

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Извадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Неизвадкови грешки

Не се прилага (изчерпателно изследване).

Навременност и точност на представяне
Навременност

· Референтна дата: 31.12;

· Провеждане на изследване: януари - февруари;

· Обработка на данни: март - април;

· Публикуване на национално ниво: април;

· Предоставяне на Евростат: септември.

Точност на представяне

Данните се публикуват на национално ниво и предоставят на Евростат навреме.

Съгласуваност и сравнимост
Географска сравнимост

Пълна сравнимост с всички страни-членки на ЕС.

Сравнимост във времето

Частична сравнимост поради промени в националната нормативна база.

Съгласуваност между предметни области

Данните са съгласувани с тези от изследванията „Образование и обучение на възрастни“ и „Продължаващо професионално обучение“.

Вътрешна съгласуваност

Проведени са тестове за качеството основно върху съгласуваността на събраната информация.

Разходи и натовареност

Не са налични.

Ревизия на данните
Ревизия на данните - политика
  • В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.
Ревизия на данните - практика

В съответствие с Правилника за разпространение на статистически продукти и услуги.

Статистическа обработка
Източници на данни

Висшите училища и научно изследователските институти обучаващи докторанти.

Честота на събиране на данни

годишно

Събиране на данни

Изчерпателно наблюдение чрез електронен формуляр „Отчет за докторантите“.

Валидиране на данни

Валидирането на данните е извършено от Националния Статистически Институт, а Евростат провежда тестове за качество.

Обработка на данни

Не се прилага.

Изглаждане

Не се прилага.

Коментар
Дефиниция за структурата на метаданните: ESMS_MSD+BNSI+2.0+SDMX.2.0.xml
  • четвъртък, 28 април 2016 - 11:00
    Основните резултати от проведените от Националния статистически институт (НСИ) годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    • През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година.
    • В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.
    • Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици.
    • Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди.
    • Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица.
     
  • вторник, 28 април 2015 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са:
    През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 241.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.2% на техния брой в сравнение с предходната година. 
    През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици.
    Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 академична година e 279.0 хил. лица, като се наблюдава спад с 1.5% в сравнение с предходната година.
    Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
     
  • сряда, 30 април 2014 - 11:00
    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт  ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2013/2014 година в детските градини са записани 240.6 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 2.4% в техния брой в сравнение с предходната година. 
    • През 2013 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 28.9 и 27.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2013/2014 учебна година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 277.2 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2013 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 055 лица, или с 12.7% повече в сравнение с предходната учебна година.
     
  • вторник, 30 април 2013 - 11:00

    Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, са следните:
    • През учебната 2012/2013 година в детските градини са записани 235.0 хил. деца, като е регистрирано увеличение от 3.1% в сравнение с предходната учебна година.
    • През 2012 г. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 30.3 и 29.4 хил. ученици.
    • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за учебната 2012/2013 година остава почти без промяна в сравнение с предходната учебна година - 278.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в колежите (образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър”) и в частните университети.
    • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2012 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 5 371 лица, или с 14.2% повече в сравнение с предходната учебна година.

  • сряда, 26 септември 2012 - 11:00

    Изследването на образованието и обучението за възрастни обхваща широк кръг актуални теми: участието в различните форми на Учене през целия живот (формално, неформално и самостоятелно образование и обучение), причини за неучастие в образование и обучение, достъп до информация относно възможностите за образование и обучение, използване на компютри, езикови умения, участие в културни и обществени събития.

  • сряда, 2 май 2012 - 11:00

    Образователната структура на населението на 7 и повече навършени години значително се подобрява през 2011 в сравнение с предходните години, следвайки ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя на хората с основно и по-ниско образование.

    По данни от проведеното преброяване на населението и жилищния фонд към 1.02.2011 г. броят на лицата с висше образование е 1 348.7 хил., или всеки пети (19.6%) е висшист, a лицата, завършили средно образование, са 2 990.4 хиляди (43.4%). Делът на лицата с начално и по-ниско образование е 13.9% (или всяко седмо на 100 лица).

  • петък, 29 април 2011 - 11:00

    През периода 2006 - 2010 г. образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.9% през 2006 г. на 23.2% през 2010 г., или с 1.3 процентни пункта, а на тези със средно образование се увеличава от 52.5 на 56.2%, или с 3.7 процентни пункта. Същевременно относителният дял на лицата с основно и по-ниско образование намалява с 5.0 процентни пункта - от 25.6 на 20.6%. Това означава, че понастоящем 79.4% от населението в най-активната възраст за трудова дейност (25 - 64 г.) е със средно или висше образование.

  • петък, 30 април 2010 - 11:00

    Образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години през последните години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.6% през 2005 г. на 22.8% през 2008 г. и достига 23.0% през 2009 г.

  • вторник, 31 март 2009 - 11:00

    През последните години образователната структура на населението на възраст 25 - 64 години продължава да се подобрява, като следва ясно изразената тенденция на увеличение на броя и дела на населението с висше и средно образование при същевременно намаляване на броя и дела на хората с основно и по-ниско образование. Относителният дял на населението с висше образование (колеж и университет) се увеличава от 21.7% през 2004 г. на 22.4% през 2007 г. и достига 22.8% през 2008 г.

  • Образование в Република България 2016
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2016.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2011/2012 - 2015/2016 учебна година.

  • Статистически справочник 2016 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически справочник 2016
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2016 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2012 - 2015 година.

  • Статистически годишник 2015
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 83-тото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2010 - 2014 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2015
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2015.

    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2010/2011 - 2014/2015 учебна година.

  • Статистически справочник 2015 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2015 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.

  • Статистически справочник 2015
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2015 на български език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси, социално-икономическия и културния живот в България за периода 2010 - 2014 година.

  • Статистически годишник 2014
    Националният статистически институт представя на вниманието на потребителите на статистическа информация от страната и чужбина 82-рото издание на Статистическия годишник на Република България в печатен и електронен формат.

    В изданието е публикувана актуална статистическа информация за демографското, икономическото и социалното развитие на страната за периода 2009 - 2013 г. в различни териториални и класификационни нива и разрези.

  • Образование в Република България 2014
    Националният статистически институт предлага на потребителите на статистическа информация годишната двуезична (на български и английски език) електронна публикация Образование в Република България 2014.
    Публикацията съдържа основни данни от провежданите пет ежегодни изчерпателни статистически изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции в България за периода 2009/2010 - 2013/2014 учебна година.
  • Статистически справочник 2014 (на английски език)
    Излезе от печат публикацията Статистически справочник 2014 на английски език.

    Изданието съдържа актуални данни за демографските процеси и социално-икономическия и културния живот в България за периода 2009 - 2013 година.

Страници