Годишни данни
Контакт | |
---|---|
Организация | Национален Статистически Институт |
Отдел | „Нефинансови национални сметки“ |
Лице за контакт | Милен Колев |
Длъжност | началник на отдел |
Адрес | ул. „П.Волов“ № 2, София 1038 |
Електронна поща | MKolev@nsi.bg |
Телефон | +359 2 9857 623 |
Факс | |
Актуализиране на метаданните | |
Дата на потвърждаване | 20 ноември 2013 г. |
Дата на публикуване | 20 ноември 2013 г. |
Дата на последно актуализиране | 01 октомври 2014 г. |
Статистическо представяне | |
Описание на данните | Секторните сметки посочват връзките между институционалните сектори по отношение на основните макроикономически показатели: · Брутна добавена стойност/Брутен вътрешен продукт; · Външнотърговско салдо на стоки и услуги; · Опериращ излишък/смесен доход,бруто; · Първични доходи - получени минус платени; · Салдо на първичните доходи, бруто/брутен национален доход; · Текущи трансфери - получени минус платени; · Разполагаем доход, бруто Разходи за крайно потребление; · Фактическо крайно потребление; · Спестяване, бруто/текущо външно салдо; · Капиталови трансфери - получени минус платени; · Бруто образуване на основен капитал; · Изменение на запасите; · Нето предоставени(+)/нето получени(-)заеми. Балансиращата статия нето предоставени /нето получени заеми определя крайния резултат от производствената дейност, разпределителните и преразпределителни операции, спестяването и натрупването на нефинансови активи във всеки институционален сектор, както и за цялата икономика спрямо останал свят. |
Използвани класификации | Европейска система на сметки 2010 (ЕСНС 2010) - класификация на единиците по институционални сектори. |
Обхват | Икономиката по институционални сектори. |
Понятия и дефиниции | В макроикономическия анализ не се разглеждат действията на всяка институционална единица поотделно, а се разглеждат съвкупните дейности на подобни институции. Така единиците са обединени в групи, наречени институционални сектори, някои от които са разделени на подсектори. Всеки от секторите и подсекторите обединява институционални единици, които имат сходно икономическо поведение. Институционалните единици са групирани в сектори според това какъв вид производител представляват и в зависимост от основната им дейност и функция, които се считат за показателни за икономическото им поведение. Икономическите сектори са следните : · Сектор „Нефинансови предприятия“ · Сектор „Финансови предприятия”: - Парично-финансови институции (ПФИ) - Централна банка - Други парично-финансови институции (ДПФИ) - ЗДПФ - Застрахователни (осигурителни) дружества (ЗД) - Пенсионни фондове (ПФ) - Финансови предприятия освен ПФИ и Застрахователни (осигурителни) дружества и пенсионни фондове (ЗДПФ) - Инвестиционни фондове, различни от тези на паричния пазар - Други финансови посредници без застрахователните (осигурителните) дружества и пенсионните фондове - Финансови спомагателни организации - Каптивни финансови институции и заемодатели · Сектор „Държавно управление“ - Централно държавно управление (без фондовете за социална сигурност) - Федерално държавно управление (без фондовете за социална сигурност) - Местно държавно управление (без фондовете за социална сигурност) - Фондове за социална сигурност · Сектор „Домакинства“ - Работодатели и лица, работещи за собствена сметка - Наети лица - Получатели на доход от собственост и трансфери - Получатели на доход от собственост - Получатели на пенсии - Получатели на други трансфери · Сектор „ Нетърговски организации, обслужващи домакинствата“ · Сектор „Останал свят“ - Държави членки и институции и органи на Европейския съюз - Държави, които не са членки на ЕС, и нерезидентни в Европейския съюз международни организации - Институции и органи на Европейския съюз - Държави членки на Европейския съюз. |
Статистическа единица | Институционална единица съгласно ЕСС 2010 – предприятие, домакинство, държавна институция. |
Статистическа съвкупност | Икономическата територия на страната |
Географски обхват (територия) | България |
Времеви обхват | 2002-2013 г. |
Базисен период | 2010 г. |
Мерна единица | |
млн. лв. | |
Отчетен период | |
Година | |
Нормативна база | |
Нормативни документи и други споразумения | РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 549/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 21 май 2013 година относно Европейската система от национални и регионални сметки в Европейския съюз |
Споделяне на данни | Програма на Евростат за предоставяне на данни в областта на национални сметки, МВФ, ООН |
Конфиденциалност | |
Конфиденциалност - политика | · Закон за статистиката; · Регламент (ЕО) № 223/2009 относно европейската статистика (съображение 24 и член 20 (4)) от 11 март 2009 г. (ОВ L 87, стр. 164), предвижда необходимостта да се изготвят общи принципи и насоки, гарантиращи поверителността на използваните данни за производството на европейските статистически данни и достъп до тези поверителни данни, при надлежно отчитане на техническото развитие и изискванията на ползвателите в едно демократично общество. |
Конфиденциалност - защита на данните | |
Политика по разпространение | |
Календар за разпространение | Датата за публикуване на статистическите показатели е посочена в Календара за представяне на резултатите от статистическите изследвания на НСИ. |
Достъп до календара за разпространение | Календарът е наличен на интернет сайта на НСИ: http://www.nsi.bg/bg/node/488 |
Достъп на потребителите | Данните се публикуват на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика в съответствие със Закона за статистиката и Кодекс на европейската статистическа практика, зачитайки професионалната независимост и с цел обективност, прозрачност, при което всички потребители са равнопоставени. |
Честота на разпространение | |
Годишно | |
Достъпност и яснота | |
Прессъобщения | |
Публикации | Публикация „Основни макроикономически показатели“ |
Онлайн база данни | Подробни данни са достъпни за всички потребители на интернет сайта на НСИ в рубрика Макроикономическа статистика - Нефинансови сметки по институционални сектори: http://www.nsi.bg/bg/node/2273 |
Достъп до микроданни | Не се прилага. |
Други формати на разпространение | |
Методологични документи | Европейска система от национални сметки (2010) (Евростат). |
Документация за качеството | |
Управление на качеството | |
Осигуряване на качеството | · Кодекс на европейската статистическа практика; · Обща рамка за управление на качеството в НСС. |
Оценка на качеството | Въпросник относно прилагането на принципите на Кодекса на европейската статистическа практика. |
Приложимост | |
Потребности на потребителите | |
Удовлетвореност на потребителите | |
Пълнота | |
Точност и надеждност | |
Обща точност | |
Извадкови грешки | |
Неизвадкови грешки | |
Навременност и точност на представяне | |
Навременност | · Предварителни годишни оценки – сума от оценките на тримесечните данни – Т+65 дни след изтичане на отчетния период; · Актуализирани годишни данни – Т+9 месеца след изтичане на отчетния период; · Окончателни данни – балансирани таблици “Ресурс-Използване” – Т+3 години. |
Точност на представяне | |
Съгласуваност и сравнимост | |
Географска сравнимост | |
Сравнимост във времето | |
Съгласуваност между предметни области | Допълнителна информация за други показатели в областта на национални сметки са налични в други тематични области свързани с национални сметки. |
Вътрешна съгласуваност | |
Разходи и натовареност | |
Ревизия на данните | |
Ревизия на данните - политика | В практиката на системата от национални сметки съществуват два основни типа ревизии на данните, извън обхвата и съдържанието на прилаганите методи за сезонно изглаждане. · Първият тип ревизии са текущи, регулярни характеризиращи се с наличие на нова или актуализирана статистическа информация на база статистически изследвания или административни източници. · Вторият тип ревизии са свързани с промяна на използвана методология и изчислителни процедури за конкретни статистически показатели. |
Ревизия на данните - практика | В съответствие с Програмата на Евростат за предоставяне на данни в областта на национални сметки и Националната статистическа програма на България, данните за БВП се разработват в следната периодичност: · Тримесечни оценки: - Експресни оценки за БВП – Т+42-43 дни след изтичане на отчетния период - Текущи тримесечни оценки за БВП – Т+65 дни след изтичане на отчетния период · Предварителни годишни оценки – сума от оценките на тримесечните данни – Т+65 дни след изтичане на отчетния период · Актуализирани годишни данни – Т+9 месеца след изтичане на отчетния период · Окончателни данни – балансирани таблици “Ресурс-Използване” – Т+3 години |
Статистическа обработка | |
Източници на данни | Информационни източници за разработването: · Отчет за приходите и разходите, включително статистически анекси; · Отчет за производството и продажбите на промишлената продукция; · Приходи на строителните предприятия по видове строителство; · Приходи от продажби на търговските обекти по групи стоки; · Национален енергиен баланс; · Натурално - стойностни баланси около 130 продуктови групи, потребявани в процеса на производствената активност на предприятията и поделенията; · Икономически сметки на селското стопанство и натурално - стойностни баланси на селскостопанската продукция; · Годишен статистически отчет за наетите лица и средствата за работна заплата; · Извадкови наблюдения за статистическо описание на икономическото поведение на конкретни субекти в институционалната рамка на икономическата система: - Наблюдения на домакинските бюджети; - Наблюдения на конюнктурна и бизнес статистика; - Наблюдения на частните земеделски стопанства; · Годишни счетоводни отчети: - Годишен отчет на нефинансовите предприятия; - Годишен отчет на организации с нестопанска цел; - Годишен отчет на банковите институции; - Годишен отчет на застрахователните дружества и пенсионните фондове; - Годишен отчет на другите финансови посредници; · Административни данни и балансови разработки: - Консолидиран отчет за изпълнението на държавния бюджет; - Митническа информация; - Данъчна информация; - Платежен баланс. |
Честота на събиране на данни | Годишно |
Събиране на данни | Изчерпателно на годишна база. |
Валидиране на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните. |
Обработка на данни | Осъществяване на валидиращи процедури за оценка на качеството на данните и разработване на дооценки за изчерпателност на данните. |
Изглаждане | Не се прилага. |
Коментар |